• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Onderuit door ambulance en nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Real-One

MF'er
Lid geworden
12 apr 2005
Waarderingsscore
0
Vanmiddag lekker aan het touren geweest omdat het mooi weer was. Ik was net van plan om terug te keren naar huis. Stond voor een stoplicht naar rechts, deze sprong vervolgens op groen, ik trok rustig op en plotseling kwam er een ambulance aan met sirene aan. Ik twijfelde of ik door zou rijden of stoppen, en ik besloot om te stoppen, met gevolg vandien. Ik ging onderuit omdat mijn voorwiel blokkeerde. Je raad het al, hele zijkant beschadigd. De ambulance personeel deed de deur open om te vragen of alles goed ging, en ik stak mijn duim op. En weg waren ze.

Nu ik thuis ben heb ik met de verzekering gebeld, alleen zijn ze in het weekend niet bereikbaar, dus kan ook geen schade melden. Nu ik mijn vraag, kan ik de schade gaan verhalen bij de ambulance broeders, of zal het toch via mijn eigen verzekering gaan? Er zijn ooggetuigen die gezien hebben wat er is gebeurt. Ik ben bang dat ik niet sterk in mijn schoenen sta. Heeft iemand dit ook eens meegemaakt? Of enig idee hoe ik dit kan oplossen?

alvast bedankt

Ik ben bang dat je de schade zelf moet gaan betalen. Een ambulance met licht -en geluids signalen heeft ten aller tijde voorrang. Tja........... Proberen te verhalen kan natuurlijk altijd maar ik geef je weinig/geen kans.

Blij dat je er wel zo bent afgekomen, had ook anders gekund.

Vanmiddag lekker aan het touren geweest omdat het mooi weer was. Ik was net van plan om terug te keren naar huis. Stond voor een stoplicht naar rechts, deze sprong vervolgens op groen, ik trok rustig op en plotseling kwam er een ambulance aan met sirene aan. Ik twijfelde of ik door zou rijden of stoppen, en ik besloot om te stoppen, met gevolg vandien. Ik ging onderuit omdat mijn voorwiel blokkeerde. Je raad het al, hele zijkant beschadigd. De ambulance personeel deed de deur open om te vragen of alles goed ging, en ik stak mijn duim op. En weg waren ze.

Nu ik thuis ben heb ik met de verzekering gebeld, alleen zijn ze in het weekend niet bereikbaar, dus kan ook geen schade melden. Nu ik mijn vraag, kan ik de schade gaan verhalen bij de ambulance broeders, of zal het toch via mijn eigen verzekering gaan? Er zijn ooggetuigen die gezien hebben wat er is gebeurt. Ik ben bang dat ik niet sterk in mijn schoenen sta. Heeft iemand dit ook eens meegemaakt? Of enig idee hoe ik dit kan oplossen?

alvast bedankt

K*t :X

Maar opeens kwam er een ambulance aan :? Die hoor en zie je toch al als ie met toeters en bellen eraan komt.

Geen flauw idee of het zin heeft om hier met de ambulance over in contact te treden :? Ze hebben zowiezo voorrang. Hoe ben je verzekerd allrisk of wa?

Dat een ambulance ten alle tijde voorrang heeft is nog maar de vraag.
Dat heeft een stads/streekbus binnen de bebouwde kom ook niet en ook daar is vaak misverstand over.
Je mag namelijk nooit voorrang nemen maar je moet wel weer voorrang verlenen.
Maar aangezien de motor niet in botsing kwam met de ambulance maar onderuit ging door een geblokkeerd voorwiel zou het wel eens moeilijk kunnen worden om de schuld neer te leggen bij de ambulance.

Ik geef je weinig kans, en persoonlijk zou ik het ook niet proberen te verhalen eigenlijk. De tijd en moeite niet waard.

Iig mooi dat je zelf nog 'heel' bent.

Ik zou het toch proberen... Niet geschoten is altijd mis!

Ik heb ooit gehoord dat een voorrangs voertuig met sirene vraagt om voorrang. Dat wil dus zeggen als je hem geen voorrang kan geven je dat dan ook niet hoeft te doen. Je zou even kunnen bellen met de politie die kunnen jou daar vast antwoord opgeven. 0900-8844

Succes!

Ik heb ooit gehoord dat een voorrangs voertuig met sirene vraagt om voorrang. Dat wil dus zeggen als je hem geen voorrang kan geven je dat dan ook niet hoeft te doen. Je zou even kunnen bellen met de politie die kunnen jou daar vast antwoord opgeven. 0900-8844

Succes!

Waarom zou TS geen voorang kunnen geven?

Met licht- en geluidsignalen is het een voorrangsvoertuig.

De discussie nemen of krijgen is hier niet relevant.

Je hebt jezelf onderuit geremd, dat kun je enkel op je eigen verzekering verhalen, mits die dat dekt (dus wa-casco).

Al zou het een regulier motorvoertuig, van links, dat door rood rijdt zijn geweest, en je remt jezelf onderuit, zelfs dan wordt het lastig om wat te verhalen op de ander. In dat geval kun je er eigenlijk beter meteen tegenaan rijden (juridisch gezien dan).

Lullig ongeval hoor!

En sterkte.

edit: het moet zijn te allen tijde

Laatst bewerkt door een moderator:
als de ambulance je nu omver gereden had kon je wellicht wat verhalen.

Nu heb je je in feite zelf onderuit geremd door je eigen "paniek"

Succes!

Maar dat heeft hij dus wel geprobeerd. Is het dan de schuld van de ambulance dat hij dat geprobeerd heeft? Dacht 't niet hè :N .

Tja lastig de eerste seconden na groenlicht worden ook wel de dodenseconden genoemd.
Er kan altijd nog iemand door rood knallen (burger of voorrangsvoertuig) en daar trek jij op zoals een motorrijder dat betaamd.
Je moet er altijd op berust zijn, ik doe dat te weinig, dit soort berichten houden mij weer scherp, bedankt.

Lullig dat je je motor niet meer goed onder controle had toen de ambulance voorrang van je moest krijgen. Goed gereageerd alleen jammer dat je onderuit ging. Netjes van de ambulancebroeders dat ze nog even naar je informeerden.

Voorrangsvoertuig
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Duitse voorrangsvoertuigen met blauwe optische signalen
Een Nederlandse ambulance-motor op weg naar een meldingOnderstaand artikel beschrijft de situatie in Nederland.

Een voorrangsvoertuig is volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990) een motorvoertuig van door de Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen instanties (waaronder politie, brandweer en ambulance), die de voorgeschreven optische en geluidssignalen (blauw zwaailicht en meertonige hoorn[1]) voeren om aan te geven dat zij een dringende taak vervullen[2].

Het overige verkeer moet aan een voorrangsvoertuig voorrang geven en doorgang verlenen.[3] Desnoods moet zo snel mogelijk de weg worden vrijgemaakt. Als dat nodig is voor de uitoefening van hun taak, mogen bestuurders van voorrangsvoertuigen afwijken van de verkeersregels.[4]

[bewerk] Ambulance
De ambulance was heel lang wettelijk geen voorrangsvoertuig. Hij voerde echter wel optische en geluidssignalen. Dat kon toen worden opgevat als een verzoek (geen opdracht) om voorrang te verlenen. Als gevolg van deze voorgeschiedenis voert de ambulance een drietonige hoorn, terwijl politie en brandweer volstaan met een tweetonig signaal. Voor de weggebruikers maakt dit tegenwoordig geen verschil, aangezien men altijd voorrang moet geven.

Zegt denk ik genoeg.

Wil niet zeggen dat het heel lullig is. succes met afhandeling

Voorrangsvoertuig
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Duitse voorrangsvoertuigen met blauwe optische signalen
Een Nederlandse ambulance-motor op weg naar een meldingOnderstaand artikel beschrijft de situatie in Nederland.

Een voorrangsvoertuig is volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990) een motorvoertuig van door de Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen instanties (waaronder politie, brandweer en ambulance), die de voorgeschreven optische en geluidssignalen (blauw zwaailicht en meertonige hoorn[1]) voeren om aan te geven dat zij een dringende taak vervullen[2].

Het overige verkeer moet aan een voorrangsvoertuig voorrang geven en doorgang verlenen.[3] Desnoods moet zo snel mogelijk de weg worden vrijgemaakt. Als dat nodig is voor de uitoefening van hun taak, mogen bestuurders van voorrangsvoertuigen afwijken van de verkeersregels.[4]

[bewerk] Ambulance
De ambulance was heel lang wettelijk geen voorrangsvoertuig. Hij voerde echter wel optische en geluidssignalen. Dat kon toen worden opgevat als een verzoek (geen opdracht) om voorrang te verlenen. Als gevolg van deze voorgeschiedenis voert de ambulance een drietonige hoorn, terwijl politie en brandweer volstaan met een tweetonig signaal. Voor de weggebruikers maakt dit tegenwoordig geen verschil, aangezien men altijd voorrang moet geven.

Zegt denk ik genoeg.

Wil niet zeggen dat het heel lullig is. succes met afhandeling

Hij mag dus geen voorrang nemen en als de T.S. aannemelijk kan maken dat hij onderuit ging omdat de ambulance voorrang nam dan zou het best kunnen dat hij nog gelijk krijgt ook.

alvast bedankt

Ik heb zo'n geintje 2 jaar gelden ook gehad....Mij is verteld door de verzekering dat ik de schade zelf moest betalen. -O-

Wel kreeg ik toen de tip om eventueel mijn rechtsbijstand te bellen, maar er werd gelijk bijverteld dat de kans dat ik geld zou krijgen minimaal is....(daaar heb ik het toen bij gelaten had geen zin in veel gedoe zonder resultaat)

Denk dat je gewoon zelf moet betalen.

is al gezegd maar eigenlijk doet er toch ook niet echt toe dat ambulance was. . ?
hij was nog niet in "buurt" zeg maar en door dat jij te hard of what ever remt val je onderuit..

als ik op kruising af kom en een auto gaat denk ik voor me langs rijden. ik rem,
te hard en val dan heb ik volgens mij gwn pech tenzij ik hem idd tegen hem aan parkeer of laat aan glijden

maar al met al heb je gelukkig zelf niks en netjes dat ze toch even stopten om te informeren maar aan de andere zijden "moeten" ze dat toch ook wel doen lijkt me ?

Als je je gedwongen voelde om onverwacht te stoppen (blokkerend voorwiel lijkt mij een noodstop) om zo een mogelijke aanrijding voorkomen dan heb je denk ik wel recht op vergoeding. Een voorrangsvoertuig mag anderen niet in problemen brengen!!! Ik zou het zeker uit zoeken. En sirenes hoor je niet altijd op tijd, vooral niet in het drukke verkeer en met oordopjes in.

Een blokkerend voorwiel is geen noodstop. Een noodstop wordt ook tijdens de bijzondere verrichtingen geleerd, waarbij nooit het voorwiel mag blokkeren.

Jammer dat je onderuit ging, maar ik geef je weinig kans wat betreft vergoeding.

Je bent gevallen door een foutje van jezelf dus je moet dus zelf dokken voor je eigen schade.
Alleen bij een echt gevaarlijk rijgedrag van de ambulance is deze aansprakelijk of als jij door deze bent omver gereden.

Op een moment dat een ambulance licht- en geluidssignalen voert is het, zoals hier ook al gezegd, een voorangsvoertuig en heeft het dus inderdaad ALTIJD voorrang, dus geven en nemen is nicht in frage.

ECHTER

geldt artikel 5 van wvw altijd, voor alle bestuurders, dus ook voor voorangsvoertuigen. Dit houdt in dat de chauffeur van de ambulance zich niet dusdanig in het verkeer mag gedragen dat het direct gevaar voor hem of medeweggebruikers oplevert. Maar als ie aan komt rijden met de hele feestverlichting en geluiden, en hij kan stoppen om te vragen of alles oké is (had hij dus kunnen remmen indien TS geen voorrang verleende) dus is er absoluut geen sprake van overtreden van artikel 5.

En tot slot van dit pleidooi: nog een morele kwestie. Als jij op sterven ligt vindt je het ook fijn dat ze plankgas naar je toe komen. Ze doen gewoon hun werk, daarbij is TS gevallen, héél erg balen maar so be it :/ .

Hij mag dus geen voorrang nemen en als de T.S. aannemelijk kan maken dat hij onderuit ging omdat de ambulance voorrang nam dan zou het best kunnen dat hij nog gelijk krijgt ook.

Lees eens goed.

Elke bestuurder moet voorrang en doorgang verlenen aan een voorrangsvoertuig. In dit geval een Ambulance met optische en geluidssignalen.

ECHTER

geldt artikel 5 van wvw altijd, voor alle bestuurders, dus ook voor voorangsvoertuigen. Dit houdt in dat de chauffeur van de ambulance zich niet dusdanig in het verkeer mag gedragen dat het direct gevaar voor hem of medeweggebruikers oplevert. Maar als ie aan komt rijden met de hele feestverlichting en geluiden, en hij kan stoppen om te vragen of alles oké is (had hij dus kunnen remmen indien TS geen voorrang verleende) dus is er absoluut geen sprake van overtreden van artikel 5.

Klopt helemaal! Op het moment dat een hulpdienst rijd met optische en geluidsignalen hebben hun vrijstelling van het RVV, voor de wvw niet. Toch om het zeker te weten zou ik toch even navraag doen bij de ambulance of politie.

Laatst bewerkt:
Met licht- en geluidsignalen is het een voorrangsvoertuig.

De discussie nemen of krijgen is hier niet relevant.

Je hebt jezelf onderuit geremd, dat kun je enkel op je eigen verzekering verhalen, mits die dat dekt (dus wa-casco).

Al zou het een regulier motorvoertuig, van links, dat door rood rijdt zijn geweest, en je remt jezelf onderuit, zelfs dan wordt het lastig om wat te verhalen op de ander. In dat geval kun je er eigenlijk beter meteen tegenaan rijden (juridisch gezien dan).

Lullig ongeval hoor!

En sterkte.

edit: het moet zijn te allen tijde

dat is dus echt klare larie koek. ik moest zelf eens uitwijken omdat een auto besloot een baan op te schuiven uit stilstand, ik week automatische uit een raakte daarbij de stoeprand(middenperkje) en me motor stond gelijk stil en ik vloog over de motor, en lande nog op me voetjes voor de betreffende auto ook. 1 getuigen en er werd gewoon uitgekeerd tot groot verdriet van de koekblikker want die had nog geprobeerd te doen of er nix gebeurd was, onder het mon van MAAR IK HEB HELEMAAL GEEN SCHADE! :(
DE HOMO :X

Lees eens goed.

Elke bestuurder moet voorrang en doorgang verlenen aan een voorrangsvoertuig. In dit geval een Ambulance met optische en geluidssignalen.

Daarom heb ik het dan ook over dat voorrangsvoertuigen geen voorrang mogen nemen.
Het is natuurlijk altijd een vaag verhaal maar in het kort komt het erop neer dat je in ieder geval nooit moet zeggen dat je door duwde omdat jij voorrang had.

Klopt helemaal! Op het moment dat een hulpdienst rijd met optische en geluidsignalen hebben hun vrijstelling van het RVV, voor de wvw niet. Toch om het zeker te weten zou ik toch even navraag doen bij de ambulance of politie.

Dat wil dus zeggen dat ze bijvoorbeeld door rood mogen rijden en harder dan de maximumsnelheid maar volgens mij moeten ze wel rekening houden met het overige verkeer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan