Onsteking Ktm supermotard (duke 98 620 block)

ktmowner

MF'er
6 okt 2011
79
29
Beste MF lezers,

Ik heb al een topic gemaakt dat ik de motor niet krijg gestart.
ik heb het volgende probleem:

Af en toe vonk op de bougie. (drm start hij zo moeilijk)
als hij loopt blijft hij ook lopen.
Heb net een ktm dealer gebeld. en hij zei dat er een type ontsteking is die erg snel kapot gaat.

Heb cdi na laten kijken (in orde)
bobine gemeten vanaf hier valt het af en toe weg

het is een complex kabel boompje (hoby motor)
en ik zelf heb er niet heel veel verstand van.
kan iemand mij veder helpen met dit? met tips om na te kijken?

-cdi (in orde)
-bougi+kap (in orde)
-vanaf de bobine af en toe stroom

en weet iemand toevallig hoeveel een ontsteking kost?

Met vriendelijke groet,
Ben
 
omg nvm elektronische ontsteking(zal wel de spoel zijn)
 
Laatst bewerkt:
Heb je de krukaspositiesensor al gecontroleerd?
afhankelijk van wat voor type sensor hier voor wordt gebruikt kan je bij een "inductieve sensor" (meestal 2 draden ) de weerstand meten en bij een motor die gestart wordt een wissel spanning meten. ongeveer tussen de 400-800 ohm wisselspanning tussen de 0,5 en 1,5 volt (tijdens starten)
Bij de zogeheten Hall sensor 3 draden moet er een + een - en een signaaldraad aanwezig zijn meestal zijn de buitenste de + en de - de middelste dus de signaaldraad controleer of er + en - is,zijn die aanwezig dan kan je met een spanningzoeker het signaal na bootsen door (afhankelijk of deze + of - schakelt) met een spanning zoeker(een met een lampje GEEN led.) aansluiten op een + of een massa dan de middelste draad van de stekker die vanaf de sensor naar de cdi loopt aan te tippen wanneer de cdi en de bobine goed is zal de bougie moeten vonken op de frequentie van het aan tippen.

nu komt het ook voor dat er op een inductieve sensor ook 3 draden zitten dan is er een draad die als een soort schilt werkt om storingen te voorkomen deze is verbonden met de massa.
succes!
 
oke in ieder geval bedankt voor je reactie. uhm maar hier wordt ik niet heel veel wijzer van:P
(leek) hahahXD maar kan het niet gewoon me spoel zijn?
 
oke in ieder geval bedankt voor je reactie. uhm maar hier wordt ik niet heel veel wijzer van:P
(leek) hahahXD maar kan het niet gewoon me spoel zijn?

Als je iets verdenkt laat je dat toch even doormeten? Met dat spul is er aan de buitenkant vaak weinig te zien of je spoel moet pikzwart zijn. Heb helaas wel wat ervaring met kapotte ontstekingen, maar helaas nog geen goede ervaringen met specialisten op dit gebied dus ik ga niemand aanraden.
 
oke:) dan weet ik ieder geval waar ik moet zoeken. thanks!!
is zoiets makkelijk zelf te vervangen dus als ik compleet een spoel koop zijn er dan nog dingen waar ik echt goed mee moet opletten? dan doe ik de bobine ook wel gelijk.
de kabel boom is 1 grote zooi. om eerlijk te zijn weet ik ook niet hoe zo spoel zit aangesloten maar dat is een kwestie van draden volgen zeker of?
 
oke:) dan weet ik ieder geval waar ik moet zoeken. thanks!!
is zoiets makkelijk zelf te vervangen dus als ik compleet een spoel koop zijn er dan nog dingen waar ik echt goed mee moet opletten? dan doe ik de bobine ook wel gelijk.
de kabel boom is 1 grote zooi. om eerlijk te zijn weet ik ook niet hoe zo spoel zit aangesloten maar dat is een kwestie van draden volgen zeker f?

Zo'n spoel wordt toch gewoon met een groot plug and play stekker aangesloten, met daarbij een aparte aansluiting voor je licht? Ik denk niet dat jij nieuw ontstekingsspul wilt gaan afrekenen, is vrij prijzig. Pas ontsteking van mn rmz kapot gehad twee keer en daarbij was ik 600 euro lichter. Nieuw vliegwiel, twee keer wikkelen, wat klein spul en wat meetwerk. Word je niet vrolijk van.
 
wow das wel een duur geintje man...
maar ja als dat de oplossing is moet dat maar denk ik :(
is er een bekende webwinkel voor ktm onderdelen of?
 
oke:) dan weet ik ieder geval waar ik moet zoeken. thanks!!
is zoiets makkelijk zelf te vervangen dus als ik compleet een spoel koop zijn er dan nog dingen waar ik echt goed mee moet opletten? dan doe ik de bobine ook wel gelijk.
de kabel boom is 1 grote zooi. om eerlijk te zijn weet ik ook niet hoe zo spoel zit aangesloten maar dat is een kwestie van draden volgen zeker of?

Bobine geeft vaak pas problemen bij warme motor. Kan goed maar een klein probleem zijn bij je, kabelbreuk,assaprobleem, of bougiedop/kabel. Juist omdat ie wel vonkt.
 
wow das wel een duur geintje man...
maar ja als dat de oplossing is moet dat maar denk ik :(
is er een bekende webwinkel voor ktm onderdelen of?

Zoek nou eens eerst uit wat het probleem is! Meten is weten. Niet alles nieuw gaan kopen. Dadelijk was alleen je bougiedop overleden.
 
cdi = in orde bougie dop+bougie is goed. alleen als ik vanaf de bobine meet dan valt het weg. (ook op bougie natuurlijk) maar het probleem zit veder dan alleen de bougie.
 
oke... ik lees nu pas je andere reply.. dus omdat die af en toe vonk zal het dus zoiets zijn van kabel breuk ect ect. dus als je spool versleten/kapot is ofzo dan hoort die niet meer aan te springen? (geen vonk)
 
Ik heb een spoel nu vier keer kapot gehad, twee maal bij mijn Honda CR500 en twee maal bij mijn RMZ 450. Elke keer had ik helemaal geen vonk in ieder geval. Maar het zou goed kunnen dat een kapotte spoell nog gewoon af een toe een vonk afgeeft, maar dat weet ik dus niet.
Beste kun je gewoon even je CDI, bobine en ontstekingspoel zelf even eraf schroeven (10 minuten werk) en even door laten meten. Kost je 5 tientjes ofzo maar dan kun je tenminste wat dingen uitsluiten.
Ik heb verder ook niet zo gek veel verstand van ontstekingen maar volgens mij is het wel zo dat een spoel eerder kapot gaat dan je CDI en/of bobine.
Heb ook een keer gehad dat ik mijn spoel even gauw heb laten doormeten bij een crosszaak, en die dacht dat de spoel voor 99% zeker niet stuk was. Maar ik kreeg maar geen vonk, dus toen de spoel CDI en bobine naar Carmo in Helmond gebracht, en toen bleek de spoel wel kapot.
Heb je trouwens de boel al eens helemaal zuiver in mekaar gezet? Misschien is het een massaprobleem, of kabels die open liggen. Staat alles wel op tijd?

Wikkelen kostte mij in ieder geval steeds 125 ex. Met die Honda 500 heb ik het ooit eens door een hobbyist laten doen, toen was ik 5 tientjes kwijt. Maar die spoel moest toen binnen korte tijd opnieuw gewikkeld worden. Heb ook ooit een een imitatie onsteking gekocht voor die 500. Was toen 150 euro kwijt ofzo, zat ook een lichtspoel bij, en kon het zo op mn eigen grondplaat schroeven. Daarna nooit geen problemen meer met die Honda gehad qua ontsteking dan.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt!! ik ga dat deze week wel doen. alles er af schroeven en dan eerst alles weer goed in elkaar zetten. en dan weer proberen. mocht dit geen baat hebben dan neem ik alles wel mee en dan rij ik wel even naar helmond uurtje rijden denk ik ofzo. ja die ktm heeft nu 3 maanden in een garage gestaan in Ridderkerk en we weten nu eigenlijk nog niks... XD dus dan doe ik het wel op jou manier:) bedankt voor jullie reactie!.

ja die kabel boom heeft zat losse draden. zal ze ook wel even dicht tapen. en misschien even de kabels zelf met van dat anti vocht zooi insprayen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan