Nou ik heb wel eens eens een uitwisseling gedaan en de charme van de tweecilinder ervaren
. Goeie vriend van mij, reed in '93 al een Duc en nu een 1100 Hypermotard, was natuurijk reuzenieuwsgierig naar een ritje op mijn Energica. Dus zo geschiedde; hij voor het eerst op de 280kg zware EsseEsse9, ik voor het eerst, na duizenden km elektrisch, op een 180kg lichte Duc. Het was een ritje van 20 km naar de snellader met <20% accu, dus ik wilde hem niet op sportmodus zetten. Sportmode is trouwens ook minder spectaculair <20% SOC. Het was voor mij even alsof ik weer motorrijles had; starten (wat een geluid), koppelen, eerste versnelling (omlaag toch
?) en wegrijden. Vanaf toen was het wel weer zoals vanouds, maar ik denk dat hij zich meer heeft vermaakt dan ik. Hij lekker uitaccelereren in de bochtjes voor me en ik was ik
voor m'n gevoel aan het vechten in de versnellingen om die hete ronkende, trillende machine op gang te houden. Het gemak waarmee je met elektrisch snelheid maakt verbaasde me, zeker toen ik achter m'n eigen motor reed met weinig accu en nota bene op de urban rijmode. De Duc is natuurlijk wel de snellere motor, het lag aan mijn schakelen en het feit dat je op andermans motor rijdt; in de Harz kon hij op me in lopen bij accelereren. De Eva 107, die toen ook mee was, was wel iets sneller.
Het moge duidelijk zijn dat ik niet meer terugga naar de tweecilinder. Mijn motorvriend, nog zeker blij met z'n Duc, wil zeker weer een ritje bietsen, maaar dan in sportmodus. Dat een EV bike niet karakterloos hoeft te zijn bewijst Energica wel mijns inziens: een trellisframe, eigen ontwikkelde ovebrenging, CNC en 3d geprinte delen enzovoort. Als Ducati de clientele serieus neemt, zullen ze met een serieus EV concept moeten komen (geen omgekatte Zero), maar gezien de huidige beperkingen van elektrisch rijden en de hoge marge op benzinefietsen verwacht ik niet snel iets.