Oorzaak plakkende koppeling

Keesje60

MF'er
26 jan 2016
147
63
Tiel
Beste mede MFers, Ik vind dat mijn 34 jaar oude Honda NTV650 moeilijk en hakerig schakelt.
Nu heb ik het idee dat de koppeling niet goed vrijkomt door aan elkaar plakken van de koppelingsplaten.
( de kabel staat goed afgesteld!) Ook met teveel of te weinig speling geëxperimenteerd zonder resultaat.
Kan de olie er invloed op hebben? Ik overweeg om er "ouderwetse" minerale API-SF/SG olie in te doen. Maar vraag me af of dat invloed heeft.
Er zit nu Motul 5100 10w40 in.
Zijn er hier mensen die ervaring met dit probleem hebben?
Kortom: heeft (semi)synthetische meer of minder "plakneiging" t.o.v. minerale olie?
 
Vuil wil ook wel eens ophopen in rondslingerende koppelingen. Zelfden de oorzaak, maar jouw motor is al wat ouder.

Ook bij lang stilstaan met de platen half in de olie half niet hebben sommige modellen er last van dat de platen krom trekken en dus aan elkaar blijven drukken.

Ik zou het eens los maken en goed reinigen. Kun je gelijk de platen even meten en controleren of ze recht zijn. Kan geen kwaad na 34 jaar.
 
Mijn oude Yamaha heeft inderdaad dat als je de motor even laat staan, de koppelingsplaten aan elkaar gaan kleven. Even de platen loshalen van elkaar en ze deden het weer.

Of andere olie echt gaat helpen durf ik niet te zeggen.
 
Een beetje plakken bij de start kan gebeuren, had ik na de winter ook wel eens met mijn S1000RR.
Bij warme motor nooit.

Maar op een gegeven moment is het gewoon tijd voor onderhoud aan de koppeling.
Het meeste en makkelijkste wat ik met succes heb vervangen zijn de koppelingsveren.
Kosten ook niet veel, maar met maximaal resultaat.
Dat was niet i.v.m. plakken maar 'doorslaan' in hogere toeren onder grotere belasting. :9

Natuurlijk kan er meer aan de hand zijn, versleten platen, een ingesleten hevel of afgesleten drukstift in het blok.

Bij een olie wissel om de 'plak' reden is het beste ze ook schoon te maken met bijvoorbeeld wasbenzine.
Wellicht dat een oudere koppeling voering minder goed met moderne olie werkt.
(Geen theorie maar dan praktijk)
De materialen zijn ook wel veranderd in de loop der tijd?
 
In oudere motoren deed ik vaak de Techno olie van de Action, dit over tien motoren en verschillende types.
Bij aanschaf van een GSX750F vond ik deze ook hakerig schakelen, ik gebruikte altijd de 5W40 maar had nu de 10W40 gedaan.
Toen ik na bovenstaande klacht en teleurstelling tweehonderd kilometer later terug ging naar de 5W40 voelde het ineens veel minder mechanisch.
Geen harde klap in de één bij het stoplicht en comfortabeler schakelen.
Dat was een wereld van verschil. :Y :? :}
 
Ik zou het pakket demonteren, reinigen in ontvetter, afspoelen met remmenreiniger, en dan een nachtje in verse olie laten weken.
Meten op dikte en kromheid kan je natuurlijk tussentijds doen, maar als er geen klachten zijn op het kleven na kan je dat ook laten.

Lees wel even goed in de onderhoudshandleiding of er verschillende platen zijn en of er een montage richting is, zowel voor de gevoerde als stalen platen.
 
Ik zou het pakket demonteren, reinigen in ontvetter, afspoelen met remmenreiniger, en dan een nachtje in verse olie laten weken.
Meten op dikte en kromheid kan je natuurlijk tussentijds doen, maar als er geen klachten zijn op het kleven na kan je dat ook laten.

Lees wel even goed in de onderhoudshandleiding of er verschillende platen zijn en of er een montage richting is, zowel voor de gevoerde als stalen platen.
Een met bovenstaande, al is even de schuifmaat pakken om elke plaat even op 2 of 3 punten te controleren het werk ook niet. Metalen plaatjes even op gladde werkbank of glasplaat en voelermaatje er onder door ook niet (vaak mogen ze iets van 0,1mm krom zijn).

Kromheid kan "kleefklachten" veroorzaken.
 
Het kan trouwens ook gewoon een versleten versnellingsbak zijn, het is een oude motor en TS vermeld geen km stand maar vaak wordt dit model echt gebruikt en hebben ze dus relatief hoge km standen.
 
een koppeling die plakt plakt ook echt, dan schiet hij bv vooruit bij het in versnelling zetten
bij jou komt de koppeling niet ver genoeg vrij. kan aan vanalles liggen .
post eens een foto van het hendel aan het koppelingsdeksel.
 
Zodra ik binnenkort gelegenheid heb ga de koppeling losmaken en bekijken en laat ik weten wat er mis kan zijn.
Bedankt voor alle adviezen.
 
Laatst bewerkt:
Kan ik bij mijn (moderne) honda niet. Zodra ik start met de koppeling nog ingetrokken is hij gelijk vrij. Als ik thuis kom en het contact af zet (motor warm) dan kan ik wel met de koppeling ingetrokken hem wegrollen. Is dat wat je onder een plakkende koppeling verstaat, of is dit juist normaal gedrag?
 
Motul 5100 is prima, gaat de koppeling niet van plakken.

Een versleten versnellingsbak springt uit de versnelling. Schakelt niet hakerig.

Met de motor uit, in de versnelling, koppeling ingetrokken kun je voelen of de koppeling blijft plakken.

Een plakkende koppeling kan komen door:
Kromme platen
Ingeslagen korf
Of een verrote bediening waardoor je alleen speling zit weg te knijpen in plaats van de koppeling los knijpt.
 
Plakkende platen door olie heb ik één keer gehad, het betrof auto olie van Eurol. De meeste mensen zijn dan vang voor een slippende koppeling maar ik ondervond het tegendeel... (het was een motor die veel olie zoop dus daar kieperde ik alles in wat voorhanden was).

Meest waarschijnlijk bij een oude NTV is een ingeslagen korf. Misschien nog even te redden met de vijl, anders op zoek naar een nieuwe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan