Op welke motor,, naar kroatie ???

Rijkers-Honda

Die hard MF'er
3 mei 2010
549
4
Goede avond,,

In het voorjaar van 2013 willen 2 maten en ik met de motor naar kroatie rijden.. wel met een omweg natuurlijk en er moet een hoop klere zooi mee..

wat is volgens jullie de beste motor om te gaan..
het hoeft geen mooie, dure splinter nieuwe motor te zijn..als het maar goed werkt..

zitten te twijfelen tussen een Yamaha TDM 850 '92-'95, Aprilia pagaso 650 rond de '95 of een BMW gs650..

Heeft iemand misschien ervaring met lange ritten van ongeveer 2 en halve week en ong 5 a 6000 KM..

Groetjes,,,,
 
Je zou het bij een Honda kunnen houden. Honda heeft iig 2 tourbuffels die deze tour met gemak aankunnen, zelfs als er al een ton op de teller staat.
 
Proefrijden, je moet er wel een endje mee karren! :]

En waarom niet een Transalp, of een ThunderCat, of een CBR600(geen RR)?
Er zijn nog zo veel andere motoren mogelijkerwijs geschikt, van Deauville tot Tuono, ik denk dat je iets meer budget en smaken / wensen / voorkeuren / afwijkingen moet definieren, anders denk ik dat je uitkomt op een Hayabusa TurboDiesel, met ABS, xenon (sowieso monteren 8-) ) op noppenbanden met 3compounds en bumsdwarsgetande riemaandrijving,
of een MP3.

Jij doet de wiskunde. *O*
 
Laatst bewerkt:
Zorg er voor dat je een motor hebt waar je comfortabel uren lang op kan zitten. Dan kom je al snel uit bij toermotoren... En die zijn ook vaak voorzien van cardan i.p.v. een ketting. (Daar hoef je niet naar om te kijken. Niet meer smeren of de ketting strakker zetten)

Koffers zijn ook handig. Tassen gaat ook wel, maar je moet ze dan wel erg vaak vastsjorren. (Bij een koffer systeem is het klik en rijden) Tassen zijn vaak niet goed waterdicht en kunnen verbranden als ze tegen uitlaten aan komen.

Bereidt je goed voor en zorg dat je zelf kleine zaken kan fixen. (Verlichting, koppelingskabels, lekke banden) Neem spare spullen mee. Bijvoorbeeld: achterremblokjes, die slijten met baggage en bergachtige omgevingen veel sneller. Een knipperlicht glaasje of spiegel, want bij één keer omvallen kan dat al stuk zijn. Een half litertje motorolie, want motor-motorolie verkopen ze niet bij de meeste benzinestations, een extra koppelingskabel monteren naast de ingebruikzijnde, een hoekventiel, etc. In het reizen en toeren gedeelte zijn daar uitgebreide topics over, die meestal in het voorjaar weer opbloeien.

Wil je niet alleen maar op snelwegen rijden dan is een GPS wat mij betreft echt onmisbaar.

Als laatste tip, lees veel reisverslagen. Daar heb ik ook het e.e.a. van opgestoken.

Hier mijn verslag van vorig jaar 10.000km (met zoon van 11 jaar achterop):
The Long Way Up, and Down. Reisverslag.
Dit jaar (3000km):
Fotoreisverslag: Motorvakantie UK & Ierland
 
het kan in principe toch met elke motor?
je moet alleen kijken of je voldoende comfort heb.. zodat je lang genoeg kan rijden..

Maar wel erg gaaf trouwens een motorvakantie:P
 
zitten te twijfelen tussen een Yamaha TDM 850 '92-'95, Aprilia pagaso 650 rond de '95 of een BMW gs650..

Heeft iemand misschien ervaring met lange ritten van ongeveer 2 en halve week en ong 5 a 6000 KM..

Groetjes,,,,

Een TDM850 kan, maar is niet offroad te gebruiken (17 inch wielen). Een F650 kan prima, maar mist power (1-cilinder) Een aprillia Pegaso moet je ver bij uit de buurt blijven! Koppakkingen die overlijden bij de 27000 km, benzineslangen die scheuren, troep!

Eigenlijk zou je een tweecilinder moeten hebben met allroadbanden....
Tamdaa! (Super) tener'e, Transalp of Africa Twin!

DSCF4121.jpg


Deze drie zijn te koop. De buitenste twee wegens beeindiging hobby (die rijden nu BMW), en de middelste is van moi (en doe ik weg wegens financi"ele redenen)

Foto is toevallig ook van een c.a. 7000 kilometer durende trip naar oost-europa. Achterste motor heeft geen problemen gehad, middelste (mijn) motor had een defecte brandstofpomp, die ik twee keer met gepast geweld weer aan de gang heb gekregen, en de voorste motor had een vastgelopen krukaslager (meetfout bij revisie), waarmee hij met volle bepakking de volledige reis heeft gemaakt. *O*

Maargoed, ik verkondig al bijna drie jaar dat een Africa Twin de A-10 thunderbolt onder de motorfietsen is, maar niemand die het doordringt.

Succes met je keuze!
 
Oh en btw: mijn advies: geen xenon monteren. Halogeenlampen heeft iedere pomp wel op voorraad, een xenonlamp of (nog erger) ballast niet...
 
Oh en btw: mijn advies: geen xenon monteren. Halogeenlampen heeft iedere pomp wel op voorraad, een xenonlamp of (nog erger) ballast niet...

hij vraagt op welke motor...niet welk bolletje er in de koplamp zit...

Neem geen motor met trappers, da's namelijk een fiets. Ze verkopen bij de meeste tankstations geen binnenbanden.
 
Wat is je budget? Ik zou trouwens kijken naar iets van een R1150GS of R1200GS of een KTM950, kan je ook nog een beetje mee offroad.
 
Transalp :Y

Ben naar Kroatie en Bosnie geweest deze zomer, twee weken. Met een transalp 93, perfecte motor daarvoor.

Eerste week, tot kroatie, hebben agranado en
pimmoto1991 meegereden, met een transalp 1994 en transalp 1988. Zij zijn daarna nog tot Oekraïne gereden zonder problemen.

Dus, ik zou niet twijfelen. Een toptransalp uit begin jaren 90 heb je al voor 1500 euro. Sleutelen is erg makkelijk.

[pictures=motorstek,3012]
 
Een TDM850 kan, maar is niet offroad te gebruiken (17 inch wielen). Een F650 kan prima, maar mist power (1-cilinder) Een aprillia Pegaso moet je ver bij uit de buurt blijven! Koppakkingen die overlijden bij de 27000 km, benzineslangen die scheuren, troep!

Ken meerdere mensen die een Pegaso rijden, nog nooit over deze dingen gehoord..
Rotax blok is volgens mij weinig mis mee..

Maar sowieso eencilinders bij lange afstanden? Weet het niet.
Rij er zelf ook een, en vind het hartstikke leuk rijden. Maar of ik er zomaar mee op vakantie zou gaan.. dat weet ik nog zo net niet.
 
Ken meerdere mensen die een Pegaso rijden, nog nooit over deze dingen gehoord..
Rotax blok is volgens mij weinig mis mee..

Maar sowieso eencilinders bij lange afstanden? Weet het niet.
Rij er zelf ook een, en vind het hartstikke leuk rijden. Maar of ik er zomaar mee op vakantie zou gaan.. dat weet ik nog zo net niet.
Rotax blok? Minarelli toch?
 
het maakt echt geen ruk uit, het kan bijna op elke motor zolang deze maar mee kan komen op de snelweg.
belangrijkste lijkt me dat je vertrouwen in je stalen ros hebt, en er lekker op zit.
 
Ik ben in juni 2 weken op mijn soes sv650 naar kroatie geweest. 2 zijtasjes, een bagagerol en een tanktas, manlief op een V-strom met vergelijkbare bepakking. We hebben ca 4000 km gereden. Op de heen- en terugweg zijn we door Duitsland gereden: ~750km op 1 dag. Dat was best zwaar, ook omdat 't niet warm was en het regende. 6000 km in 2.5 week vind ik rijkelijk ambitieus (het blijft vakantie), zeker wanneer je geen ervaring met lange ritten hebt, maar op een prettige toermotor is 't ongetwijfeld goed te doen.
Cardan is vast fijn, maar kost ook meer benzine. Regel dan liever een osco oid.
 
Hangt ook af van de omweg dioe je wilt maken. Wil je die deels een beetje off road doen of over asfalt. In het eerste geval denk ik dat je met een Africa Twin of aan verwante motor het beste af bent.

Als je alleen asfalt gebruikt kan het in feite op elke motor. Je kunt dan vooral aan praktische zaken gaan denken als kuip, koffers, cardan etc..als je dat allemaal wilt.

Als je met meerdere motoren gaat is het vaak wel fijn als alle motoren een beetje vergelijkbaar vermogen hebben.
Extreem gesteld, als iedereen op een GS 1200, Pan European of een FJR rijdt en jij bent de enige met een cb500 moet je veel meer van de motor vragen om lekker mee te kunnen rijden.
 
het maakt echt geen ruk uit, het kan bijna op elke motor zolang deze maar mee kan komen op de snelweg.
belangrijkste lijkt me dat je vertrouwen in je stalen ros hebt, en er lekker op zit.
Je gaat toch niet op vakantie om snelweg te rijden? :? Bovendien zijn de snelwegen in Kroatie doorgaans tolwegen.
Maar wanneer je meer dan 6uur per dag op een motor zit, dan is een supersportmotor al snel een marteling, zeker wanneer je dat niet gewend bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan