• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

open uitlaat en nu niet meer lopen

• Onderwerp starter Onderwerp starter blola
  • Startdatum Startdatum

blola

MF veteraan
Lid geworden
14 sep 2005
Waarderingsscore
0
ik heb net een carbon yoshimura demper op mijn gixxer gezet.
maar anders dan ik had verwacht werkt het nu niet meer.
de motor reageert heel slecht op het gas.
en er komen zelfs vlammen uit.
naar mijn idee staat hij nu veel te arm.
het is een gsxr600 srad uit 98 zonder injectie.
heeft iemand hier ervaring mee.
denk dat ik morgen maar ff naar hoegee ga bellen.
baal wel.

:( ;( |( :? :N

Jep, staat waarschijnlijk te arm.
Eigenlijk moet iedereen na het monteren van een open pijp de boel af stellen maar omdat de fiets voor het gevoel vaak toch wel oke loopt wordt het vrijwel nooit gedaan |(

Door alleen een andere demper kan je volgens mij niet zo'n verschil merken. Echt slecht lopen lijkt me sterk. Heb je helemaal niets anders verandert en liep de motor van het een op het andere moment zo slecht?

het is voledig open kachelpijp dus nul tegendruk.
heb helemaal nix veranderd en naar mijn idee liep de motor wel goed moest alleen ff synchroom gesteld worden want liep wat onrustig.
als je injectie hebt maakt het volgens mij minder veel uit dan met carb.
hij blaft vreselijk.
als je het gas open draait gebeurt er eerst niks.
en met gas dicht slaat hij af.
moet denk ik maar een ander sproeier setje kopen en op de testbank.
ga er zo niet mee rijden is denk ik niet goed

www.motorxtra.nl > dyno......

Dynojet

MotorXtra is in het bezit van een professionele Dynojet vermogensbank. De naam zegt het al: we meten op deze bank het vermogen (zowel aan het wiel als aan de krukas als in SAE, HP, DIN et cetera). Echter, het vermogen – ook al is het leuk om te weten – is niet de belangrijkste reden voor deze meting. Een veel belangrijkere reden is de ‘loop’ van het motorblok. Dat wil zeggen de manier waarop het motorblok het vermogen afgeeft. Het beste is wanneer het vermogen in een lineaire lijn wordt afgegeven: dit is voor de rijder zeer voorspelbaar en stelt de rijder daardoor in staat te doen wat hij of zij wilt.
Deze afgifte wordt bepaald door de verhouding in het benzine / lucht mengsel (A/F, air fuel). Een optimaal mengsel heeft een verhouding van 13 A/F. Boven in de toeren mag dit wat minder zijn, bijvoorbeeld 12,5 A/F. De reden hiervan is dat een motorblok een deel van zijn koeling op hogere toeren van de brandstof moet hebben. Zou je hier geen rekening mee houden bestaat de kans dat het blok warmloopt en uiteindelijk een ‘vastloper’ krijgt.

Je zou verwachten dat een motorfiets standaard al een goed verloop heeft: dit is niet het geval. De marges van een motorblok veroorzaakt dat in standaard motorblokken grote verschillen kunnen ontstaan. Wij zouden niet direct aanraden bij een standaard motorfiets het een en ander aan te passen maar een Dynorun maken om te bezien hoe het blok loopt kunnen wij wel zeer zeker aanraden.
Mocht de motorfiets al aanpassingen hebben ondergaan zoals andere einddempers, ander uitlaat- of inlaattraject dan is het bijna een verplichting een Dynorun te maken zodat inzichtelijk wordt hoe het motorblok op de aanpassingen reageert. Het beste is om de motorfiets standaard te meten en daarna na aanpassingen op dezelfde vermogensbank opnieuw te meten: zo weet je meteen de winst.
Aanpassingen wil niet meteen zeggen dat de motorfiets anders afgesteld moet worden, meestal zal dit wel het geval zijn maar het hoeft zeker niet altijd het geval te zijn(!) (Zeker bij een kleine aanpassing als een andere einddemper loopt een motorblok vaak alleen maar beter, in slechts enkele gevallen is het schadelijk doordat het motorblok te ‘arm’ -te arm mengsel, te weinig benzine- loopt).

Een voorbeeld van het verloop van een standaard Suzuki gsx-r600 ten opzichte van een aangepaste Suzuki gsx-r600: onderin zien we de A/F lijn, deze geeft na aanpassing nog steeds een flinke schommeling in het middengebied. Op top heeft het blok een aantal pk gewonnen, in het middengebied is de winst echter groter. Dat dit niet optimaal nog is lezen we af uit de A/F lijn. Hoe we dit kunnen beïnvloeden en wat de winsten zijn lezen we in Powercommander en Rapid bike module.

Laatst bewerkt:
als je injectie hebt maakt het volgens mij minder veel uit dan met carb.

Nou,...
injectie kan een hoop bijregelen, maar bij mijn open pijp looptie een stuk
onrustiger, ook maar effe filtertje en afstelling veranderen

maar alleen al een pijp kan het al een stuk schelen

Neem gelijk maar ff een open filtertje en een dynosetje erin gooien...(misschien te vinden via [Dode link verwijderd] ofzo) en dan ff met naaldjes spelen/dyno'en

jazeker heel veel wijzer heb net ff op site gekeken en je mag daar ook zelf sleutelen.
en volgens mij is het daar ook zo dat ze je niet helemaal leeg plukken.
moet zaterdag werken maar maandag en dinsdag ben ik vrij.
ga ik ff kijken wat hij voor me kan doen en ik zal hem morgen ff bellen.
moestal een oper filter in en dynokit had alleen niet verwacht dat hij zo ander zou gaan lopen met andere open demper.
het geluid is wel vreselijk hard rauw en super mooi
ik wil iedereen alvast bedanken voor de adviesen
:} :]

jazeker heel veel wijzer heb net ff op site gekeken en je mag daar ook zelf sleutelen.
en volgens mij is het daar ook zo dat ze je niet helemaal leeg plukken.
moet zaterdag werken maar maandag en dinsdag ben ik vrij.
ga ik ff kijken wat hij voor me kan doen en ik zal hem morgen ff bellen.
moestal een oper filter in en dynokit had alleen niet verwacht dat hij zo ander zou gaan lopen met andere open demper.
het geluid is wel vreselijk hard rauw en super mooi
ik wil iedereen alvast bedanken voor de adviesen
:} :]

Niet gelijk een Dynokitje kopen, meestal weggegooid geld.
Meten is weten, ook in dit geval.
Als je me morgen belt heb je grote kans dat ik er niet ben, moet morgenmiddag weg voor een klusje buiten de deur.
Maar vrijdag ben ik weer present. *O*

Je fiets zal inderdaad wel te arm lopen. Dat is wel vaker het geval, hij kan nu veel meer kwijt dan ie binnen krijgt. Dus in combinatie met een luchtfilter en een kitje kun je best wat winst maken. Hoeft natuurlijk niet persé.
Ik zie dat Asperen niet zo ver van Zeeland is, anders kun je ook ff met www.tovami.com bellen. Ruud Fredriks weet overal een antwoord op ;)

Terug
Bovenaan Onderaan