Kajotan
MF veteraan
Hallo allemaal,
Vandaag samen met mijn vriendin wezen kijken bij ons eventuele aanstaande winterprojectje, namelijk een Yamaha XV 750 SE uit 1982. Dat er een boel aan moest gebeuren, was gelijk duidelijk.
De motor stond al een jaar stil in de achtertuin van de verkoper, onder een groot blauw zeil die met stoeptegels vastgelegd was.....
De motor had altijd gelopen, aldus de vorige eigenaar, maar begon op een gegeven moment slecht te starten. Nieuwe accu en startmotor gemonteerd, en toen liep hij weer. Bij het zetten in de 1e versnelling, sloeg hij weer af. Hierna was hij er strontje ziek van, en heeft hem in de tuin geplant. Gestopt met motorrijden, en de nieuwe accu weer verkocht.
Vervolgens een start-accu met startkabels verbonden aan de stekkertjes v/d motor, om te kijken of de startmotor het deed. Hij deed het prima, maar sloeg nogal overna 3-4 omwentelingen erg over. Dingen die opvielen aan de motor: voorrem helemaal vast, deuk in tank (en vocht onder de lak), zijkapjes die opnieuw geposten moeten worden, startmotor die niet goed pakt, chroomwerk ziet er nog prima uit, WEINIG/GEEN roest/verdere lakschade én... 10.500 miles op de teller!
Vervolgens het ding meegenomen, voor een érg schappelijk prijsje! Thuis gelijk de olie afgetapt, en het linker carterdeksel eraf geschroefd. Onze bevindingen waren best positief: alle tandwielen zien er PRIMA uit!!! Het blok lijkt inderdaad een 17.000 km oud, i.p.v. waar ik eerst bang voor was: 10.500 miles + 100.000 miles! (teller x rond!).
We dachten dat de veer om de startkoppeling niet goed gemonteerd was, en dit het probleem kon zijn. Dus opnieuw gemonteerd, olie erin, en starten. Helaas: zelfde geratel! (niet het start-relais).
Volgende week gelijk een passende accu kopen. We denken dat hij nu enorm spanning verliest, door de startkabels tussen accu en motor. Volgens een kennis, die ons helpt, kon het wel is zo zijn dat de startmotor nu nét te weinig spanning geeft.
Daarom hebben we stiekem de hoop dat
Vandaag samen met mijn vriendin wezen kijken bij ons eventuele aanstaande winterprojectje, namelijk een Yamaha XV 750 SE uit 1982. Dat er een boel aan moest gebeuren, was gelijk duidelijk.
De motor stond al een jaar stil in de achtertuin van de verkoper, onder een groot blauw zeil die met stoeptegels vastgelegd was.....
De motor had altijd gelopen, aldus de vorige eigenaar, maar begon op een gegeven moment slecht te starten. Nieuwe accu en startmotor gemonteerd, en toen liep hij weer. Bij het zetten in de 1e versnelling, sloeg hij weer af. Hierna was hij er strontje ziek van, en heeft hem in de tuin geplant. Gestopt met motorrijden, en de nieuwe accu weer verkocht.
Vervolgens een start-accu met startkabels verbonden aan de stekkertjes v/d motor, om te kijken of de startmotor het deed. Hij deed het prima, maar sloeg nogal overna 3-4 omwentelingen erg over. Dingen die opvielen aan de motor: voorrem helemaal vast, deuk in tank (en vocht onder de lak), zijkapjes die opnieuw geposten moeten worden, startmotor die niet goed pakt, chroomwerk ziet er nog prima uit, WEINIG/GEEN roest/verdere lakschade én... 10.500 miles op de teller!
Vervolgens het ding meegenomen, voor een érg schappelijk prijsje! Thuis gelijk de olie afgetapt, en het linker carterdeksel eraf geschroefd. Onze bevindingen waren best positief: alle tandwielen zien er PRIMA uit!!! Het blok lijkt inderdaad een 17.000 km oud, i.p.v. waar ik eerst bang voor was: 10.500 miles + 100.000 miles! (teller x rond!).
We dachten dat de veer om de startkoppeling niet goed gemonteerd was, en dit het probleem kon zijn. Dus opnieuw gemonteerd, olie erin, en starten. Helaas: zelfde geratel! (niet het start-relais).
Volgende week gelijk een passende accu kopen. We denken dat hij nu enorm spanning verliest, door de startkabels tussen accu en motor. Volgens een kennis, die ons helpt, kon het wel is zo zijn dat de startmotor nu nét te weinig spanning geeft.
Daarom hebben we stiekem de hoop dat