Opknapproject: Yamaha XV 750 SE 1982 - Tips gevraagd!

Kajotan

MF veteraan
16 mrt 2009
3.146
0
Omgeving Zwolle
Hallo allemaal,

Vandaag samen met mijn vriendin wezen kijken bij ons eventuele aanstaande winterprojectje, namelijk een Yamaha XV 750 SE uit 1982. Dat er een boel aan moest gebeuren, was gelijk duidelijk.
De motor stond al een jaar stil in de achtertuin van de verkoper, onder een groot blauw zeil die met stoeptegels vastgelegd was.....
De motor had altijd gelopen, aldus de vorige eigenaar, maar begon op een gegeven moment slecht te starten. Nieuwe accu en startmotor gemonteerd, en toen liep hij weer. Bij het zetten in de 1e versnelling, sloeg hij weer af. Hierna was hij er strontje ziek van, en heeft hem in de tuin geplant. Gestopt met motorrijden, en de nieuwe accu weer verkocht.

Vervolgens een start-accu met startkabels verbonden aan de stekkertjes v/d motor, om te kijken of de startmotor het deed. Hij deed het prima, maar sloeg nogal overna 3-4 omwentelingen. Dingen die opvielen aan de motor: voorrem helemaal vast, deuk in tank (en vocht onder de lak), zijkapjes die opnieuw gespoten moeten worden, startmotor die niet goed pakt, chroomwerk ziet er nog prima uit, WEINIG/GEEN roest/verdere lakschade én... 10.500 miles op de teller! :? *O*

Vervolgens het ding meegenomen, voor een érg schappelijk prijsje! :P Thuis gelijk de olie afgetapt, en het linker carterdeksel eraf geschroefd. Onze bevindingen waren best positief: alle tandwielen zien er PRIMA uit!!! Het blok lijkt inderdaad een 17.000 km oud, i.p.v. waar ik eerst bang voor was: 10.500 miles + 100.000 miles! (teller x rond!).
We dachten dat de veer om de startkoppeling niet goed gemonteerd was, en dit het probleem kon zijn. Dus opnieuw gemonteerd, olie erin, en starten. Helaas: zelfde geratel! (niet het start-relais).

Volgende week gelijk een passende accu kopen. We denken dat hij nu enorm spanning verliest, door de startkabels tussen accu en motor. Volgens een kennis, die ons helpt, kon het wel is zo zijn dat de startmotor nu nét te weinig spanning geeft.
Daarom hebben we stiekem de hoop dat het misschien met een nieuwe accu wel verholpen is (de vorige eigenaar herkende dit geluid namelijk niet.. ), wat denken jullie er van???

Morgen zal ik eens wat foto's posten, we willen dit ''projectje'' graag een beetje vastleggen met foto's, gewoon voor de leuk! 8-)

We zouden het leuk vinden als er mensen willen reageren met tips en natuurlijk vragen kunnen beantwoorden die de komende week vast nog wel komen! :Y :)
 
Laatst bewerkt:
Virago's hebben het starter probleem 'standaard af fabriek'. Geen incident dus :)

Is goed te verhelpen (zie oa www.tr1.de).

Tip: check de tank aan de binnenzijde. Ik geef je 99% kans dat daar roest zit. Oplossing: tankcure.

Carbs reinigen, en met veel moeite weer terugplaatsen.

De rest gewoon opknappen zoals het hoort.
Verse olie, verse remvloeistof, vers luchtfilter. Goede accu, en rijden maar :Y

En volgens mij heb ik nog wat pakkingen en een luchtfilter voor dit model.
 
Hier alvast wat foto's, de foto's zullen vanaf nu gemaakt worden met een beter camera dan die van mijn telefoon ! :r :+

Motor gekocht, en op de kar gezet.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Deuk in de tank, spikkeltjes rechtonder in beeld: blaasjes onder de lak.


Uploaded with ImageShack.us

Het blok.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Deksel eraf schroeven.


Uploaded with ImageShack.us

Tadaaaaa :}


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Zoals gezegd, de tandwielen zien er allemaal nog als nieuw uit!

Dingen die voor komende week op het lijstje staan:
- Carburateurs schoonmaken
- Tank leeg laten lopen
- Brandstofleiding/filtertje schoonmaken
- Bouggies vernieuwen
- Nieuwe accu kopen en monteren
- Kijken of we het blok weer aan de gang krijgen... :]

De beide carter-deksels willen we opnieuw spuiten in de juiste kleur, in een ander topic iemand gezien die dat heeft gedaan, dus daar eens vragen welke verf dat was.

Remklauw met veel geweld los gekregen, zat waarschijnlijk scheef erop want de remblokjes waren érg scheef afgesleten. We wachten eerst even af of we het blok goed lopend krijgen, als dat het geval is gaan we nieuwe remblokken en olie monteren.

We hebben getwijfeld om hem helemaal zwart te spuiten, dus beide zijkapjes en een 'nieuwe' tank. Maar we willen nu waarschijnlijk kijken of we hem orgineel kunnen houden: een goede rode tank vinden!

Iemand een idee hoe je de carburateurs weer mooi 'als nieuw' kan krijgen? Deze zijn behoorlijk verweerd. Ultrasoon badje (ik denk het niet..)? Belgom? Polijsten?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk alleen dat hij gezien de kentekenplaat wel wat langer dan een jaar stilstaat.

Gewoon alles goed schoon maken, cabs ultrasoon reinigen, nieuwe bougies en de startmotor mod en de techniek zal wel weer goed functioneren. Tank is minder, die roest lekker weg gezien de blaasjes in de lak. Dit goed aanpakken, anders blijf je problemen houden met de brandstofvoorziening. Houd er wel rekening mee, dat er een keer een uitgedroogde keerring of pakking vervangen zal moeten worden.
 
Ik denk alleen dat hij gezien de kentekenplaat wel wat langer dan een jaar stilstaat.

Gewoon alles goed schoon maken, cabs ultrasoon reinigen, nieuwe bougies en de startmotor mod en de techniek zal wel weer goed functioneren. Tank is minder, die roest lekker weg gezien de blaasjes in de lak. Dit goed aanpakken, anders blijf je problemen houden met de brandstofvoorziening. Houd er wel rekening mee, dat er een keer een uitgedroogde keerring of pakking vervangen zal moeten worden.

De vorige eigenaar heeft hem 10 jaar gehad, en zei dat hij 1,5 jaar geleden er nog mee had gereden, maar toen de startproblemen begonnen.
Startmotor heeft hij toen nog vernieuwd, dit lijkt zeker te kloppen want die is nog 100% schoon.. :)
De tank heeft van binnen amper roest, hij had hem gelukkig zo goed als vol weg gezet. Maar hier komt tzt toch nog een andere tank op! :)
 
Virago's hebben het starter probleem 'standaard af fabriek'. Geen incident dus :)

Is goed te verhelpen (zie oa www.tr1.de).

Ik heb een tijdje gezocht, kan het niet vinden?? :?

Klopt het dat het normaal is dat het achterwiel wat 'zwaarder' loopt door de cardan aandrijving, dan een achterwiel van een motor met ketting/tandwielen??
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tijdje gezocht, kan het niet vinden?? :?

Klopt het dat het normaal is dat het achterwiel wat 'zwaarder' loopt door de cardan aandrijving, dan een achterwiel van een motor met ketting/tandwielen??

Dat kan wel kloppen, gezien een cardanaandrijving meer weerstand veroorzaakt dan een ketting.
O.a. daarom worden racemotoren altijd door een ketting aangedreven. Resultaat: meer pk'tjes voor de reclamepropaganda.

Leuk topic kajotan. Ik zal en zo nu en dan zeker volgen :-)
 
Laatst bewerkt:
startkoppeling versleten ?? heb ik al bij meerdere motoren gehad. klinkt net alsof er een ketting over een tandwiel heenslaat, nieuwe rolletjes en veertjes en klaar wast weer.


verder leuk projectje !!!!
 
Laatst bewerkt:
Nee, versleten is hij niet. Wel is er een terugroepactie geweest voor een andere tandwielenset. De startmotor duwt dat 'vrijloop' wiel niet ver genoeg naar voren, zodat hij in het vliegwiel loopt. Schijnt op te lossen te zijn met ringen en andere veren, maar is in verdiepen dus....!

@bok, inderdaad, heb ik ook gelezen. Eerst maar is zien of we 'de motor warm kijgen'!

Thnx voor t meedenken!
 
Hee Kajotan!

Mooie motor, ik heb zelf ook een Virago (wel wat nieuwe, uit 1991). Mijne heeft 3,5 jaar buiten gestaan zonder enig onderhoud etc...

Op mijn Virago zitten de CV (Constant Vacuum) carburateurs, deze geven bij de minuscuulste vervuiling al rottigheid. Ik hoop dat het bij jou niet zo is, want na 2 jaar zit ik nog steeds met een slecht lopende virago...
Oja, bereid je voor op brekende bouten, gescheurde rubbers, verrotte draden etc!

Heeel veeel succes!

Groeten!
 
Dat kan wel kloppen, gezien een cardanaandrijving meer weerstand veroorzaakt dan een ketting.
O.a. daarom worden racemotoren altijd door een ketting aangedreven. Resultaat: meer pk'tjes voor de reclamepropaganda.

Leuk topic kajotan. Ik zal en zo nu en dan zeker volgen :-)

Weerstand komt omdat je een haakse overbrenging (2x!!) erin heb zitten. Die haakse overbrengingen hebben veel verlies.

(Guzzi/BMW hebben er maar 1 omdat de motor in de lengte ligt)
 
Google hier eens op: startproblemen xv virago

Maar het is te verhelpen, en niet te lang starten en de boel door laten ratelen.
Kort starten, zo'n virago moet makkelijk starten, mits e.e.a. goed onderhouden en afgesteld is.
 
Laatst bewerkt:
Succes met het project... soms heb je mazzel als motor, er komt iemand langs en je gaat een nieuw leven tegemoet. Mooi dat je het aanpakt, hulde! :} :}
Zo'n machine kan na de beurt nog jaren mee!

Ik heb ook eens een Kawa 750LTD cadeau gekregen (echt waar) die al zeer lange tijd in een schuur stond. :)
Ik kreeg hem met geen mogelijkheid aan de praat, de benzinekraan zat dicht, maar vooral de sproeiers in de carburateur waren de boosdoeners.
De stationaire sproeiers zijn zo klein dat je bijna op het oog het gaatje niet kan zien...dus inderdaad, de carburateurs reinigen, vooral alle kanalen en de sproeiers is erg belangrijk.
Ook het kanaal en de afstelling van de stationaire luchtschroef eens goed bekijken, als ie bij dit type er ook in zit tenminste...

Het knutselen is ook veel leeswerk, onderzoek op internet en in een werkplaatshandboek
zou ik zeker doen. Deze "research" is een belangrijk onderdeel van het project.

De spuitbussen die ik gebruik zijn zeer verschillend, hoewel mijn zoon en ik erg gecharmeerd
zijn van Motip. Deze zijn te verkrijgen bij de autoshops..
Ik heb de hittebestendige Motip al weggegooid dus nummers ervan heb ik niet.
Bijgaand een plaatje van de bussen die ik nog heb..het waren er veel meer.
Bij het knutselen is daar ook aardig wat centjes in gaan zitten.
Maar no matter, een hobby mag geld kosten, ha,ha,ok? :Y :Y
groetjes en succes!
full
 
De rest gewoon opknappen zoals het hoort.
Verse olie, verse remvloeistof, vers luchtfilter. Goede accu, en rijden maar :Y

Even ook 'oliefilter' aan dit lijstje toevoegen!

Kost een tientje, daar hoef je het niet voor te laten. Als het oude filter vol met troep zit omdat hij nooit vervangen is, dan heb je minder stroming en minder oliedruk. En da's slecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan