Opknapproject: Yamaha YL-1

Mophius

*Inspirerende quote*
13 apr 2017
2.447
2.337
Met behulp van goede vrienden en lieve familieleden een nieuw opknapproject, nadat de vorige gestolen was. Vooral bedoeld om deze vrienden en familieleden op de hoogte te houden van de voortgang, maar ook bedoeld voor diegene die dit onderwerp toevallig tegenkomt :) Heb je vragen? Stel ze gerust! Heb je onderdelen? Ik heb altijd interesse!

Het betreft een Yamaha YL-1, 100 2takt (2x50cc) die mogelijk nog van Jezus zelf is geweest. Volgens het RDW is namelijk de datum eerste toelating 30-11-0001 dus wie weet ;) Het doel is om hem volgende zomer rijdbaar te hebben. Waarna hij volgende winter waarschijnlijk helemaal uit elkaar gaat om, onder andere, opnieuw gespoten te worden. Maar voordat we zover zijn zullen er nog wel wat acties ondernomen moeten worden. Zo lijkt de motor al vele jaren stil te hebben gestaan in een schuur (20 jaar zou wel eens kunnen). De rubberen slangetjes, banden, accu etc etc zijn dus ruim aan vervanging toe. Gelukkig zitten er een hoop (nieuwe) onderdelen bij en de rest zal vast nog wel te krijgen of te maken zijn. Dit alles en nog meer gaat samen met mijn lieftallige vader gebeuren.

Voor nu, geniet van onderstaande foto's!

1.jpg


Zo kwam hij aan, okay de cilinders etc zaten er op maar die waren al verwijderd voordat ik een foto had gemaakt. Als eerste maar eens goed kijken hoe de staat van de verschillende onderdelen is en wat ik allemaal kan verwachten. Het eerste wat opvalt is dat de achterbrug en de zij-kappen (waar de olie en luchtfilter achter zitten) er niet uit zien. Deze zijn nu zwart wat zijn charme al jaren geleden verloren heeft. Deze zullen voor nu gewoon mooi zwart gespoten worden om roestvorming tegen te gaan zodat ze volgend jaar goed gespoten kunnen worden.

Volgende stappen zijn dus om het blokje verder te demonteren en alle onderdelen die gespoten moeten worden te verwijderen.

2.jpg


De ontstekingskant. Dit ziet er nog allemaal goed uit maar zal wel schoongemaakt en afgesteld moeten worden.

4.jpg

En de koppelingskant. Ook dit ziet er nog goed uit. Geen erge slijt sporen of viezigheid. Alles zit onder een klein laagje olie wat altijd een goed teken is. Dit is een kwestie van goed nakijken en schoonmaken.

3.jpg


Erg slechte foto maar probeer maar eens je telefoon te laten focussen op die cilinderwand.... Maar ook hier ziet alles er goed uit! De cilinders en zuigers zijn gebruikt maar kunnen nog wel een tijdje mee. Ook dit zat allemaal onder een klein laagje schone olie. Lijkt erop alsof de vorige eigenaar hem niet helemaal vergeten was.
5.jpg
6.jpg


En de laatste van vandaag. Inmiddels zijn alle onderdelen die gespoten moeten worden verwijderd. Deze zullen in de loop van de week even gespoten worden waarna de onderdelen binnenkort weer geïnstalleerd kunnen worden. Helaas lijken beide uitlaten niet meer bruikbaar. In beide zitten scheuren en deuken maar als het goed is hebben we nog een setje liggen.
 
Wat een leuke tweetakt. Inderdaad een mooie basis en gelukkig compleet.

Ik zou de zuigerspeling en de slotspeling van de zuigerveren wel even opmeten. Het is natuurlijk een 100cc'tje met maar 10 pk en dan komt alles erg precies. Je wilt natuurlijk wel alle pk'tjes kunnen benutten.

Een mooie tweetakt die ideaal is voor de 60 km wegen. Daar ga je veel plezier van hebben
 
Het mocht even duren maar hier is deel 2 dan! Ik ben helaas privé erg druk dus heel veel sleutel tijd is er niet. De hoop bestond dat de kabelboom nog goed was en dat afgelopen zaterdag flink gewerkt kon worden aan de motor in elkaar zetten. Helaas bleek het tegendeel waar en heb ik toch maar besloten om de kabelboom opnieuw te maken. Er zitten erg veel zwarte koperen draden tussen en dan vervang ik de kabelboom liever nu dan wanneer het lekker weer is en ik wil rijden. Maar om de kabelboom te verwijderen moest de motor nog wel wat verder uit elkaar. Ook is er inmiddels een waslijst ontstaan aan onderdelen die vervangen dienen te worden. Dit wordt deze week besteld en zodra de kabelboom klaar is wordt het echt tijd om alles weer in elkaar te zetten. Geniet van de foto's en mocht je heel toevallig nog een zadel hebben liggen, denk dan aan mij ;)

Overzichtfoto zeikant.jpeg

Zo staat hij er nu bij. Tankje, zadel, bobines, luchtfilter en alle elektra is nu gedemonteerd. Links tussen de wielen liggen de 2 bobines, flink groot voor 100cc als je het mij vraagt.


Kabelboom gemonteerd.jpeg

De wirwar van oude draden die de kabelboom met de rest verbind. Ik heb voor de zekerheid alles maar gelabeld zodat ik straks alle stekkertjes weer juist aan kan sluiten. Ook kan je hier goed zien dat hij vroeger is overgespoten. Je ziet de oude rode kleur nog zitten.

Kabelboom zwart voor.jpeg

Hier kan je al wat van de koperen draden zien. Dit ziet er nog niet zo heel slecht uit maar was dan ook een van de nettere stukken.

Kabelboom zwart toeter.jpeg

Beetje onscherpe foto maar probeer maar eens je telefoon te laten focussen op zo'n dun draadje.... Hier kan je goed zien hoe zwart sommige draden waren. Als je mazzel hebt kan je het draad nog iets verder afknippen en dan kom je weer mooi koper tegen maar ik heb al te vaak meegemaakt dat er nog 10/20cm aan geoxideerd koper was voordat het weer mooi schoon was. Zo veel speling heb ik helaas niet op de kabelboom.


Kabelboom compleet.jpeg

En daar ligt hij dan. Elk los stekkertje heeft een plakkertje gekregen met waar het zat en met wat het verbonden was. Deze kabelboom houd ik intact zodat ik altijd nog weet hoe het gezeten heeft. Nu is het simpelweg een kwestie van deze kabelboom strippen en gewoon namaken. Deze kabelboom was al eens een keer vervangen, hij zat namelijk niet op de juiste manier in het frame en er waren verschillende soorten tape gebruikt om de kabelboom bij elkaar te houden. Achteraf dus geen slechte beslissing om alles nog maar eens na te lopen.

Binnenkant frame.jpeg

En hier zat alles dus in verstopt. Net genoeg ruimte voor de kabelboom, de 2 bobines en het luchtfilter. Ben wel erg blij om hier geen roest te zien, dit zou namelijk haast onmogelijk zijn om te repareren.



Voor nu op de planning dus veel onderdelen bestellen en de kabelboom repareren. Vorige keer zou ik de achterbrug en 2 zijkappen spuiten, dit heb ik gedaan maar helaas is dit door de kou niet mooi geworden. Wie weet dat het nog een keer over wordt gedaan als het weer wat beter is en anders gebeurt dit volgende winter. De gespoten onderdelen zijn nu in ieder geval beschermd tegen de elementen. Hopelijk komt de volgende update wat sneller maar niet getreurd, deze zomer is hij op de weg te vinden.
 
Leuk apparaat! :t
Zal van ong 1966/67 zijn.
Als je hem toch al uit elkaar hebt, zou ik de krukas er ook even uitpulken. De kans dat je twee buitenste keerringen gaar zijn is bijna 100 %. Beetje jammer als ie er na een paar kilometer mee ophoudt. Moettie alsnog helegaar uit elkaar.
Just my 2 cents......
 

Danku! Is uiteindelijk ook de site geweest waar ik de stekkertjes heb besteld. Ik ben niet zo'n purist dat elk boutje en moertje hetzelfde moet zijn als origineel. Als het goed is gaat niemand ooit die kabelboom zien en wie weet nou welke stekkers er origineel op deze fiets zaten? Het moet goed werken en lang ook, dus toch maar voor de originele stekkers gegaan ;P
 
Leuk ding, beetje de voorloper van de FS1 lijkt het wel, het blok heeft wel wat van de RD.
Je wilt niet weten hoeveel mensen hem aanzien voor een FS1. En het RD blokje lijkt inderdaad zo op het zicht wel een beetje op die van de YL-1.
 
En daar is het volgende deel dan. Inmiddels zitten we al redelijk aan het einde van het projectje. Het zoeken is nu naar een zadel en wat kleinigheidjes.

Kabelboom 1.jpg

De kabelboom was het volgende stapje in het proces. Bovenaan de originele waarvan ik de beschermende tape heb verwijderd. Tijdens het demonteren heb ik op elk stekkertje geschreven waar hij aan verbonden was. Dan is het een kwestie van draad uitzoeken, op maat knippen (met een ruime marge) en op de juiste plaats vast tapen. Ik heb er wel voor gewaakt dat de originele niet kapot zou gaan. In principe kan ik er nieuw tape omheen draaien en zou hij weer prima werken. Aangezien nogal wat stekkers ouderdomssporen toonden leek het mij verstandig om de kabelboom na te maken. Zo wist ik zeker dat alle elektra zou werken.

Kabelboom compleet.jpg


En dan eindig je met iets als dit. Helaas was het niet mogelijk om exact dezelfde kleuren te krijgen. Gelukkig heb ik alles genoteerd zodat ik weet welk draadje voor wat is als de stickers verwijderd worden. Rechts is de voorkant van de yl-1 en links is dan het achterlicht.

Nieuwe banden.jpg


Nadat de kabelboom is ingetapet was het tijd voor de bandjes. Zowel voor als achter mooi nieuw rubber kan geen kwaad. Ook zitten er nieuwe voetsteunen op. De vorige vielen letterlijk uit elkaar omdat ze uitgedroogd waren. Deze komen uit Amerika net zoals de achteras. Deze heeft een speciaal schroefdraad waar de vorige eigenaar zich blijkbaar niet bewust van was. Er was namelijk een verkeerde moer opgedraaid waardoor de as onbruikbaar was.

Klaar 3 nieuw stuur.jpg


Achterbrug en het achterwiel weer gemonteerd en het begint er weer een beetje uit te zien als een motor. De kabelboom is hier al in het frame geplaatst en behalve de cockpit is alles al weer aangesloten. Verder nog een nieuw stuur gemonteerd dat een stuk rechter is. Ziet er een stuk beter uit zo als je het mij vraagt. De ketting is al gehaald wat dus betekend dat we nog maar een paar onderdelen moeten vergaren voordat we compleet zijn. Allereerst natuurlijk het zadel. Het originele viel uit elkaar en is helaas geen optie. Ik zou natuurlijk het liefste een origineel zadel hebben maar die zijn niet te vinden. De weinige opties is een alie expres zadel bestellen en die passend maken, of het originele zadel opofferen en het schuim + zadeldek vervangen. Dan houden we nog de accu over en dat was het. Gelukkig is het monteren van spulletjes redelijk makkelijk en gaat dat dus redelijk snel. De volgende update zal sneller volgen!
 
Laatst bewerkt:
Zou een zadel van een FS1 niet passen?
En wat is er stuk aan het originele zadel?,als de bodemplaat nog goed is maakt een bekleder de rest wel weer als nieuw,Tijger leathers bijvoorbeeld.
 
Zou een zadel van een FS1 niet passen?
En wat is er stuk aan het originele zadel?,als de bodemplaat nog goed is maakt een bekleder de rest wel weer als nieuw,Tijger leathers bijvoorbeeld.
Naar een FS1 zadel hebben we gekeken maar die past helaas niet. Ook heb ik al naar meerdere zadelmakers een mail gestuurd waarop ik nauwelijks reactie krijg. 1tje had over 2 maanden misschien wel tijd. Maar ik moest er dan wel rekening mee houden dat het erg prijzig ging worden. Schijnbaar is iedereen nu zijn zadel aan het repareren.
 
Voor de volgende keer als je toch labels aan het maken bent:
1592979439371.png

Dit spul (krimpkous voor labelwriters) komt uit elke labelwriter, kun je krimpen en blijft netjes zitten. Als je ooit weer iets moet doen aan die kabelboom ben je er blij mee.
 
Voor de volgende keer als je toch labels aan het maken bent:
Bekijk bijlage 1515738
Dit spul (krimpkous voor labelwriters) komt uit elke labelwriter, kun je krimpen en blijft netjes zitten. Als je ooit weer iets moet doen aan die kabelboom ben je er blij mee.
Oeh dat is erg handig ja!
 
Inmiddels is de motor al gestart en staat hij vrolijk te roken :) was nog even een probleempje met de ontsteking afstellen maar ook dat werkt nu weer. Nu nog de laatste 2 beugels maken voor het zadel, veertje fabriceren om het remlicht te laten werken, remblokjes achter monteren en dan zou het klaar moeten zijn.


Ondertussen wordt er thuis hard geklust om de yl-1 een mooi plekje binnen te geven. Zoals jullie aan de uitlaat kunnen zien zit er nog wel een hoop werk aan om hem ook weer echt mooi te krijgen. Ik zou willen dat het alleen de uitlaten zouden zijn maar vrijwel alles met chroom heeft roestige plekjes. Iemand nog tips omdat er visueel beter te maken? Ik had al ergens de tip gekregen om met een propje aluminium over de roest te wrijven. Dit leek enigszins te werken maar is geen permanente oplossing. Maar dat zijn mooie klusjes om in de donkere maanden aan te pakken. Ik kan niet wachten tot de eerste meters gereden worden :)
 
Ik had al ergens de tip gekregen om met een propje aluminium over de roest te wrijven. Dit leek enigszins te werken maar is geen permanente oplossing.
Prop aluminium (zilverpapier) met cola doet wonderen. Het fosforzuur in de cola lost de roest op en het aluminium schijnt de putjes een beetje op te vullen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan