• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Oranje check engine lampje op dashboard brand

• Onderwerp starter Onderwerp starter tsjah
  • Startdatum Startdatum
  • Featured

tsjah

MF veteraan
Lid geworden
29 jan 2009
Waarderingsscore
227
Eerst even wat info over type motor:
Yamaha tracer700 uit 2016 met 26K op de teller.

Tijdens het starten van de motor bleef mijn oranje check engine lampje branden op het dashboard B|

Uiteraard direct motor uit en kijken of alle vloeistoffen op peil zijn en dat is het geval. Dus weer motor gestart en rustig een stukje gereden (paar minuten ofzo), lampje blijft branden. Motor doet verder geen klap verkeerd, trekt prima op en heb geen vermogensverlies of gekke geluiden gehoord.

Nu heb ik gelezen dat het meerdere oorzaken kan hebben zoals een zwakke accu of de lambda sensor die nog wel eens een foutieve melding kan geven.

Ik zat zelf een beetje te denken, kan ik het systeem resetten door de accupool er even af te halen of toch beter even uit laten lezen.

Direct daar op volgend de vraag:
Je kunt zelf met een OBD2 scanner ook de motor uitlezen (scheelt weer een ritje naar de garage). Iemand tips welke ik dan het beste aan kan schaffen?

Kan meerdere oorzaken hebben, als de motor een tijdje heeft stilgestaan kun je een spanningsdipje krijgen tijdens het starten als de accu niet meer zo fris is (ondanks dat die van mij wel netjes aan de druppellader staat denk ik dat dit de oorzaak is). Verder kun je ook nog een "vette" sensor krijgen door condensvorming of oude benzine.

Kan ook nog een defecte sensor zijn natuurlijk maar daar ga ik achterkomen als de melding weer snel terugkomt.

Is dat een storing die ontstaat door een kapotte sensor of door een afwijkende waarde die die sensor meet?
geen enkele code kan zeggen dat een sensor kapot is. codes zijn altijd "gemeten waarde ligt voor X miliseconde buiten de toegestane waardes", en soms wordt er onderscheid gemaakt tussen "korsluiting" (waarde te laag) en "open circuit" (waarde te hoog)

Dat is wel grappig, vaak bij een storing word gedacht dat er een sensor stuk is.
Maar een sensor is juist bedoeld om aan te geven dat er ergens anders iets aan de hand is.

Er zijn toch meerfere codes gekoppeld aan de sensor.
P0130 (O2 Sensor Circuit Malfunction) Dit wijst puur op de communicatie.
P0135 of P0141 (O2 Sensor Heater Circuit) Dit gaat specifiek over de voorverwarming van de sensor.
P0131 / P0132 (Circuit Low / High Voltage): De sensor geeft een waarde door die buiten de normale voltages valt.

Er zijn toch meerfere codes gekoppeld aan de sensor.
P0130 (O2 Sensor Circuit Malfunction) Dit wijst puur op de communicatie.
P0135 of P0141 (O2 Sensor Heater Circuit) Dit gaat specifiek over de voorverwarming van de sensor.
P0131 / P0132 (Circuit Low / High Voltage): De sensor geeft een waarde door die buiten de normale voltages valt.
en welke code zegt dat de sensor kapot is ? geen enkele ...

Ik bedoel er ook niet mee te zeggend dat de sensor defect is met de codes maar zoals jij en redforce ook aangeven, er is ergens een oorzaak waardoor de sensor een fout registreert, dus dat onderstreept dan ook nog eens dat de sensor werkt.

Terug
Bovenaan Onderaan