• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Orienteren eerste motor

Denneke

MF'er
Lid geworden
30 okt 2013
Waarderingsscore
0
Ik ben me aan het oriënteren voor mijn eerste motor. Ben 26 en vorige maand mijn rijbewijs gehaald. Kwam allemaal erg snel en onverwacht dus niet veel gespaard. Nu ben ik volle bak aan het sparen om midden in de winter of begin volgend seizoen een motor te gaan kopen.

Mijn oog is gevallen op de Kawasaki Z750 ABS vanaf model 2008. Tot model 2006 is oude model, ik wil graag het nieuwe model. Liever niet het 2007 model omdat die een grijs chassis heeft, ik wil graag zwart. (A) Ja ik weet nu al een hoop eisen.

Ik had gekozen voor een naked omdat ze in mijn optiek wat betaalbaarder zijn voor de nieuwere modellen. Ik daarnaast 1.95 85kg ben en niet zo goed weg kom op een racer ben ik bang.

Nu wil ik graag van jullie weten of de eisen die ik stel en de motor die ik wil kopen reëel zijn. Ik moet erbij zeggen dat ik natuurlijk het liefste wil dat jullie allemaal zeggen koop dat ding maar. Maar goed, doe ik er verstandig aan? Of zouden jullie toch adviseren eerst een goedkopere langzamere te kopen? Hiermee ben ik echt bang een jaar - 2 jaar 'kwijt' te raken omdat ik niet van de techniek, de finesse en het comfort kan genieten van een nieuwer model met zijn technologische vooruitgangen.

Welke keus hebben jullie gemaakt? Zou je een andere keus gemaakt hebben mocht je die opnieuw maken?

Laatst bewerkt:
snel en overwacht? :P wist je niet dat je aan het lessen was _O-

proficiat :+

Leuk motortje, stuurt heerlijk. Laat zich goed besturen en is toch een tikkeltje aggresief.
Rustig aandoen met je rechterhand, maar hij is prima te controleren

Als je had ingelezen in andere topics over "welke eerste motor' dan had je ook kunnen lezen: Proef zitten/rijden.

wij kunnen niet achter een computer zeggen wat het beste voor jou is/rijdt.

Staan er nu twee te koop.. Ook al zijn het dus wel de oude..

Dode link

Laatst bewerkt:
wel een beetje jammer dat er bij hem dan weer niet gevraagd wordt om foto's op de motor :( zal ik dat dan maar goedmaken? :+

wat betreft reëel zijn, maak je je vooral zorgen om het budget of zijn er nog andere redenen dat je twijfelt aan je keuze? Zelf ben ik ook op zoek en ik ga op verschillende modellen proefrijden, mijn vriend wist echter al voor het lessen welk model motor hij graag wilde hebben en heeft deze ook gekocht. Achteraf misschien wat groot/zwaar als beginnersmotor (een FJR 1300), maar hij bevalt hem wel heel goed.

Mijn vriendin heeft een Z750 ABS uit 2010... Ik ben zelf 1.78 en ik vind het een klein motortje. Het is wel een leuk speel ding maar ik had al snel last van de wind, 140+ vond ik niet erg fijn. Ook moet je hem erg hoog in de toeren jagen voordat het ''leuk'' wordt. De motor laat zich gemakkelijk rijden en zal je niet snel verassen. De injectie heeft wel een erg aan/uit gevoel. Mijn R1 uit 2003 doet dit veel beter. De Z750 moet ik wat meer de bocht in gooien terwijl dat bij mijn R1 eigenlijk vanzelf gaat. 8-) Maar misschien ben ik met die R1 wel iets verwend. :+

Als eerste motor is er eigenlijk maar 1 echt geschikt.

*O* Hayabusa *O*

Al is een z750 ook leuk hoor ;)

Als eerste motor is er eigenlijk maar 1 echt geschikt.

*O* Hayabusa *O*

Al is een z750 ook leuk hoor ;)

Hayabusa ?

Wens hem meteen FF de dood in.
Dit is echt geen beginners motor maar een motor om op te eindigen !

Hayabusa ?

Wens hem meteen FF de dood in.
Dit is echt geen beginners motor maar een motor om op te eindigen !

Nee joh, iedereen begint op een hayabusa en eindigt met een CBR 600 F :+

Ik zou gewoon die Z750 kopen, prima motor :Y

snel en overwacht? :P wist je niet dat je aan het lessen was _O-

proficiat :+

Haha thx!

Nou ik wilde altijd al mijn motorrijbewijs halen maar was er nooit eerder van gekomen. Maat van me had net een nieuwe motor gekocht die hij kwam showen.. Interesse was dus alweer gewekt..

Iemand anders die ik ken had via Social Deal een aanbieding gekocht voor het halen van zijn motorrijbewijs, me toen maar weer ingeschreven daarvoor. Ik ging ervan uit dat een soortgelijke aanbieding wel weer binnen een half jaar zou komen. Niets was minder waar, een week later stond de aanbieding erop. 10 dagen later had ik de eerste rijles.

Dit ging zo goed en voelde zo goed dat ik redelijk snel op kon. 1,5 maand later met 16 rijlessen had ik mijn rijbewijs.

Doordat het zo onverwacht was dus niet gespaard voor een motor haha. :P

On-topic:

Ik ga sowieso test rijden uiteraard, blijkt dan dat ik bijvoorbeeld toch te groot ben gaat het feest niet door natuurlijk. Heb er wel al op gezeten, zover ik dat kon zeggen zat ik gewoon goed en leek hij me niet te klein. Een wegracer lijkt me eerder te klein.. Daar proberen je te verschuilen achter een windscherm oid zal nog vele malen moeilijker gaan..

Het gaat mij er meer om dat als ik dingen op internet google en lees wordt er geadviseerd een tweede hands te kopen voor verschillende redenen. Zo zijn de oudere motoren volgens internet wat makkelijker hanteerbaar, is het beter motorrijden te 'leren' op een oudere fiets (komt me toch bekend voor die zin :P). En zou je doordat je geen nieuwe(re) hebt je minder druk maken om schade omdat je die toch wel maakt. Nu komen die reacties me ook niet geheel objectief over maar goed.

Het gaat mij er meer om dat als ik dingen op internet google en lees wordt er geadviseerd een tweede hands te kopen voor verschillende redenen. Zo zijn de oudere motoren volgens internet wat makkelijker hanteerbaar, is het beter motorrijden te 'leren' op een oudere fiets (komt me toch bekend voor die zin :P). En zou je doordat je geen nieuwe(re) hebt je minder druk maken om schade omdat je die toch wel maakt. Nu komen die reacties me ook niet geheel objectief over maar goed.

Tjah: Je hebt het gegoogled. Je hebt het gelezen. En nu vraag je aan ons om te zeggen dat al dat goede advies dat je hebt gelezen natuurlijk niet voor jou geldt. Waarom eigenlijk?

Ja maar is dat goed advies? Je kent de persoon niet erachter die het desbetreffende heeft geschreven.. Ik lees toch veel hier dat veel mensen op het forum beginnen of begonnen zijn met een supersport. Volgens het advies zou je dat ook niet moeten doen.

Dus nogmaals welke keus hebben jullie gemaakt? Waarom? En zou je een andere keus maken als je die nog een keer kon maken?

Dus nogmaals welke keus hebben jullie gemaakt? Waarom? En zou je een andere keus maken als je die nog een keer kon maken?
Ik heb na het behalen van mijn rijbewijs een tweedehands Fazer 600 gekocht van 2 jaar oud en daar heb ik geen spijt van gehad :) En ja, dat zou ik zo weer doen.

Als je deze mooi vindt gewoon kopen. Niet eerst een andere kopen want dan blijf je maar aan deze denken :)
En je kan natuurlijk proefrijden op verschillende om een beetje te vergelijken.

ik heb de keus gemaakt voor een oud brik met een gematigd vermogen (zeg maar gerust een vrij zwakke motor) een Yamaha XS400 uit '89. Goedkoper kan haast niet, en als ik ooit schade maak zal ik daar geen seconde om wakker liggen. Overigens al wel gebeurd, maar ben nog niet zelf gevallen :) (motor is een keertje omgereden toen ie geparkeerd stond)

Wat ik heb gedaan klinkt voor jou misschien niet zo aantrekkelijk, zo'n ouwe fiets. Maar ik ben er enorm blij mee, en ik denk dat ik sowieso nog wel even bezig ben met de grenzen van deze motor verkennen. Het gunstige is dat die grenzen vaak nog binnen enigszins legale snelheden en praktijken liggen, dus ik kan de volle 100% van de motor benutten zonder het circuit op te moeten. Zodra ik met deze bike zonder moeite met maximale snelheid de bocht door kom zal ik misschien eens gaan kijken naar een nieuwere, snellere motor. Maar eigenlijk denk ik niet dat ik ooit een 'volwassen' fiets ga kopen, ik vind die ouwe brikken veel te leuk.

Maar inderdaad gewoon kopen wat je leuk vindt, denk dat die motor ook geen slechte is. Maar misschien is het ook wel leuk om wat lichters en wat zwaarders er naast te proberen, als je bij een grotere motorzaak gaat kijken hebben ze vast wat staan.

Mijn eerste motor was een leuke 2001 Honda XR650R, toen een heerlijke (groene!) 2001 kawa ZX-6R en nu een R1 uit 2004.
Ben zelf ca. 1.90 en ook 85 kg, en geen last op de kawa of R1 ivm lengte ofzo.

Proefrijden werkt beste, ikzelf vind een naked bike mooi ogen maar veels te veel in de wind. Zitpositie is op naked daarentegen wel weer 'lekkerder'.

Koop gewoon wat je leuk vindt.. proefrijden klaar. Wat een ander vindt mag hij lekker houden niet?

Z750 prima beginnersbike en zal jouw de eerste jaren absoluut niet vervelen, daar ben ik van overtuigd.

Als je deze mooi vindt gewoon kopen. Niet eerst een andere kopen want dan blijf je maar aan deze denken :)
En je kan natuurlijk proefrijden op verschillende om een beetje te vergelijken.
:^
Als je "verliefd wordt" op een fiets, dan heb je geen moeite met negatieve kanten:
Start moeilijk? Da's het karakter...
Bokkig schakelen? Meer gevoel...
Slechte wegligging? Ze heeft een eigen wil...

Met je lengte zul je niet écht beperkingen hebben. Misschien is een 600 racer nét iets te klein, maar ietsje groter gaat zeker passen. Als na een paar weken kijken nog steeds de Kawa bovenaan staat, dan weet je het eigenlijk wel...

Terug
Bovenaan Onderaan