Oude Husqvarna WR125 1993 nieuwe cilinder/zuiger afstellen

mrnqrv

MF'er
2 feb 2020
135
28
Na een vastloper probeer ik met een nieuwe (gereviseerd) combinatie (bigbore) de motor af te stellen. Netjes cilinder ingereden en nu klaar voor het echte werk weer. De motor wordt gebruikt op de weg. Nou sleutel ik al heel wat jaren aan 2-tact, maar kom er niet uit.

De hoofdsproeier in de Mikuni TMX38 is inmiddels 440. Nog steeds geen 4-tact bovenin dus misschien mag deze nog iets groter. Het gaat tekeer bovenin, super sterk geen klachten.

Onderin het gebied zit uiteraard de stationair sproeier met maat 40. Ik probeer nog aan andere sproeiers te komen, maar diegene die ik vandaag kreeg waren niet goed. Moet nog zien waarom niet, ik denk dat deze Mikuni best wel oud is en daar de stationair schroeven net iets anders zijn van de nieuwere TMX carburateurs.
Stationair is wel redelijk, maar vraagt toch ook om een iets ander mengsel. Kan de motor niet afregelen met de stationair schroef dn als hij warm is loopt hij iets te hard in toeren, maar verder wel stabiel en hier ook niet echt een probleem dus.

Het schoonheid probleempje zit bij kwart gas tot half gas. Daar pruttelt het net iets te veel en te lang. Het clean komt pas na 40% van de gashendel. Het nare is dat je wel vaak rijd in die eerste 40% Dus ik de naald armer gezet uiteraard, maar dan is de motor minder responsive bij snel gas geven vanaf half gas, dan is hij mwooooooaaa en moet je echt een berg over totdat de powerband er weer is.

Nu zie ik dus niet wat ik nog kan afstellen zonder dat ik andere naalden en/of schuif heb. Klopt dit verhaal een beetje dat dit vraagt om meer hardware? Of zie ik iets over het hoofd in de afstelling? Voor nu ervan uitgaande dat de ontsteking (nieuw) en lucht goed is. Tandwielverhouding is natuurlijk altijd een dingetje. Hij staat niet op cross omdat er wel een 100km/uur mee gereden moet kunnen worden, maar heb hem wel aardig krachtig staan.
 
Hoeveel cc Is de bigbore cilinder?

Moet je dan niet een iets grotere carburateur diameter? Ofwel ouderwets uitvijlen.
 
Hoeveel cc Is de bigbore cilinder?

Moet je dan niet een iets grotere carburateur diameter? Ofwel ouderwets uitvijlen.
Origineel zit hier een delorto op, ik kocht hem met tmx38 mm. De cilinder was 54, nu 56. Geen idee of je dan nog groter moet met de carburateur. Ik probeer aan de hand van de symptomen beschrijven kijken waar het op lijkt. Dit stukje dus

"Het schoonheid probleempje zit bij kwart gas tot half gas. Daar pruttelt het net iets te veel en te lang. dan is hij mwooooooaaa en moet je echt een berg over totdat de powerband er weer is"

Ik probeer er achter te komen wat die mwoooooaaa wil, rijker of armer. Bij WOT is het niet moeilijk net zo als onderin, maar halverwege weet ik niet zo waar op te letten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan