• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

overschrijven+verzekeren

RutGear!

Die hard MF'er
Lid geworden
19 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Hallo,

waarschijnlijk is deze vraag al 1500x gesteld maar de zoekfunctie werkt niet op deze computer :S

Ik heb vanavond een motor gekocht( althans een aanbetaling gedaan en morgen ophalen)

maar hoe zit het precies met de verzekering? ik heb nog geen rijbewijs.

moet ik nu (vanavond) ergens een verzekering uitzoeken en die afsluiten en die morgenvroeg aantonen bij het postkantoor?(nog aanraders qua verzekeraars?)

en morgenvroeg overschrijven op het postkantoor? heb van de oude eigenaar kentekenbewijs 2 en 3 meegekregen om over te schrijven.

alvast bedankt want ik heb geen idee hoe en wat!

De verzekering staat los van het overschrijven van het kenteken. Wordt ook niet gecontroleerd op dat moment.
Wél wordt er administratief gecontroleerd, heb je een kenteken op je naam staan en er is geen verzekering, dan ben je het bokje. Geldt ook voor de wegenbelasting en bij auto's de apk.

Het hebben van een rijbewijs is niet vereist voor het op naam hebben/zetten van een motorvoertuig.

Als laatste: de verzekering controleert ook niet of je een rijbewijs hebt. De verzekering keert zelfs de schade uit die jij veroorzaakt, ook al heb je geen rijbewijs..... omdat ze dat verplicht zijn.
Wel is het zo dat de verzekering álle schade daarna op jou persoonlijk verhaalt, tot de laatste cent. Dat kan je de rest van je leven achtervolgen.....
Het niet afsluiten van een verzekering is overigens niet alleen strafbaar, het is wat mij betreft ook dom en a-sociaal.

Ehm....ik hoop niet dat je domme dingen gaat doen?????

Let ff op bij overschrijven wat je precies bij je moet hebben.

Ik dacht dat je iets van adresbewijs moet hebben als je helemaal geen RBW hebt (weet niet of je B hebt).

edit:
Een voertuig kopen
Als u een voertuig koopt, moet u als nieuwe eigenaar het kentekenbewijs zelf op uw naam laten overschrijven. Iemand anders kan dit niet voor u doen.
Voor het overschrijven van een kentekenbewijs moet u tenminste 18 jaar zijn en in Nederland wonen.
U kunt het kentekenbewijs op verschillende manieren laten overschrijven:

Overschrijven op postkantoor
U kunt het kentekenbewijs over laten schrijven op de grotere postkantoren.
Overschrijven bij erkend bedrijf
Als u een voertuig koopt bij een door de RDW erkend voertuigbedrijf dat beschikt over de bevoegdheid Tenaamstellen Voertuigbranche (TV), dan kan de medewerker het kentekenbewijs daar direct op uw naam zetten.
Benodigde documenten voor overschrijving
Om een kentekenbewijs op uw naam te laten zetten heeft u nodig:
Een geldig legitimatiebewijs
Het Tenaamstellingsbewijs
Het Overschrijvingsbewijs

Kentekenplaten en kentekenbewijs
Let u er wel op dat zowel het complete kentekenbewijs als de GAIK-kentekenplaten aanwezig zijn.

Als dat niet zo is, moet u ervoor zorgen dat de eigenaar of houder (de verkoper) van het voertuig voordat de overdracht plaatsvindt alsnog zorgt voor de juiste kentekendocumenten en/of -platen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

waarschijnlijk is deze vraag al 1500x gesteld maar de zoekfunctie werkt niet op deze computer :S

Ik heb vanavond een motor gekocht( althans een aanbetaling gedaan en morgen ophalen)

maar hoe zit het precies met de verzekering? ik heb nog geen rijbewijs.

moet ik nu (vanavond) ergens een verzekering uitzoeken en die afsluiten en die morgenvroeg aantonen bij het postkantoor?(nog aanraders qua verzekeraars?)

en morgenvroeg overschrijven op het postkantoor? heb van de oude eigenaar kentekenbewijs 2 en 3 meegekregen om over te schrijven.

alvast bedankt want ik heb geen idee hoe en wat!

Zoek de goedkoopste, die wil verzekeren zonder RBW. Ik heb het destijds bij Centraal Beheer gedaan, maar dat is niet de goedkoopste.

Er zijn vergelijkingssites, gebruik die maar.

zal je nog wat anders vertellen topicstarter.

voor het overschrijven heb je een UITTREKSEL nodig. En als je een rijbewijs hebt, gewoon je rijbewijs geen uittreksel nodig dus.

aangezien je geen rijbewijs hebt wordt het morgen dus eerst met je paspoort langs het gemeentehuis ;)

Zoals gezegd, kan gewoon.
Ik heb hem ook bij centraal beheer verzekerd voor ik een A rijbewijs had. Was geen probleem.
En op het postkantoor vragen ze niet naar verzekerings papieren.
Sterker nog, ze vragen alleen van de nieuwe eigenaar een ID of rijbewijs.....ik heb nog nooit m'n rijbewijs laten zien, en dat was nooit een probleem....(gewoon aardig doen helpt :) )
Deel 2 en 3/overschrijvingsbewijs is op zich alles wat je nodig hebt....maar ik heb nog nooit auto/motor overgeschreven zonder dat de vorige eigenaar er bij was.

Het maakt niet uit wat voor stempels op je rijbewijs staan, zolang je maar een rijbewijs meeneemt. Dat mag dus ook een autorijbewijs zijn. Als nog helemaal geen rijbewijs hebt moet je een uittreksel van het bevolkingsregister bij je eigen gemeentehuis halen, zoals hierboven genoemd.

Je kan misschien een enkele keer geluk hebben, maar een vriend van mij stuurde ze gewoon weg. Toch jammer als je het halve land door bent gereden om een motor te kopen. Uiteindelijk hebben we die motor eerst een paar dagen op mijn naam gezet, tot hij een uittreksel kon halen en hem op zijn naam kon zetten. Dit heeft overigens weinig extra gekost. Ik heb een rekening van de belastingdienst gekregen waar op stond dat ik eigelijk een paar euro moest betalen, maar dat ze zulke kleine bedragen kwijtschelden. De enige extra kosten waren de overschijfkosten: ongeveer 9 euro.

Laatst bewerkt:
Als je een goede en goedkope verzekering zoekt, neem dan de ZLM. Deze wordt vaak niet meegenomen in vergelijkingen enzo, omdat deze alleen voor inwoners is van Brabant en Zeeland. Maar wordt soms wel apart vermeldt als de goedkoopste. In je profiel zag ik dat je in Drunen woont, dus dat moet lukken.

Ja en verzeker hem maar wel.

380 pleur boete zoals je hier kunt lezen:

[MESSAGE=10337109]Dickiedik in "Boete voor rechtbank laten komen??"[/MESSAGE]

En, is het allemaal gelukt?

Waar is de foto van je nieuwe motor? :)

niet alles gelezen, maar...

je kan je motor ook schorsen. dat houdt in dat je wel de motor op je naam zet, maar hem al dan niet tijdelijk niet meer op de openbare weg gebruikt. je mag hem dan ook niet aan de openbare weg stallen. Het voordeel hiervan is dat je motor dan niet verzekerd hoeft te zijn
Schorsen kost ook geld (eenmalig voor de administrative romslomp), maar als je je motor een tijd niet gaat gebruiken kan het natuurlijk voordeliger zijn.

je kan de motor later weer gratis aanmelden.

Bedankt voor de reacties allemaal! het is gelukt.
Nu dat rijbewijs nog ;)

full

Mooi hoor!

Zie ik daar een kaal voorbandje? :X

Enne, lekker pimpen met kleinere knipper he ;)

Dankje, wordt in de winter gespoten in matzwart-brons.

zal wel aan de foto liggen want ze liggen er pas 3000km op.

Ik ben idd opzoek naar een beetje pimpmateriaal als xeon licht en idd kleine knippers maar waar kan ik dat vinden? op marktplaats oid staat niet heel veel

Terug
Bovenaan Onderaan