Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Parkeerkaartje motor?

hier in België moet je een kaartje nemen: enkele maanden geleden was er zelfs iets van op TV: een kerel zet zijn enkele maanden oude R1(of 6, geheugen laat me in de steek) ergens waar betalend parkeren is, komt hij terug aan zijn motor, en ziet dat ze de bekeuring tussen het ruitje en het dashbordje gestoken hebben, 1 probleem: ze hebben het er zover onder geduwt dat hij naar de garage kan gaan om het er te laten uithalen: kostprijs om en bij de 50€ aan werkuren + 12.5€ voor de bekeuring.
Van dergelijke (eikel) controleurs krijg ik het een beetje(veel) op mijn heupen.
Verder (denk ik) is het hier ook zo: parkeren waar je kan, zolang het geen hinder meebrengt voor anderen.
 
kijk het wetboek na...parkeren in een parkeervak voor voertuigen op MEER DAN 2 WIELEN, in de blauwe zone mag je zelfs niet eens staan.
Nee, je interpreteert het verkeerd. In een blauwe zone is het voor voertuigen op meer dan 2 wielen verboden buiten de vakken te parkeren. Over voertuigen met 2 wielen wordt niets gezegd. Het is dus zeker niet verboden om je motor in een vak te zetten.

Het wordt gedoogd dat jeje motor op de stoep zet...
Gelukkig wel. Ik zou niet weten waar ik die van mij anders zou moeten laten.
 
He' byker,

Ik heb zelf tot voor kort in het vak gezeten en heb dus redelijk veel kennis over jou vraag,

Conform het rvv 1990 mag je met een motor niet op de stoep komen, of zoals het zo mooi beschrevenstaat niet met een motorvoertuig in of op een voetgangersgebied(zone) komen.

Je bent verplicht je motor in een parkeervak te parkeren. Het probleem van het kaartje los je op door het kaartje in je zak te stoppen en een briefje met text van het kaartje achter je ruit/meters te leggen. Mocht je van mijn voormalige collegae een parkeerbon krijgen ga dan met het kaartje naar ze toe. HAlen ze de bon er dan toch niet uit, ga dan in beroep. Je hebt immers aan je betalingsplicht voldaan en een belastingrechter (parkeeren is in de meeste gemeenten een belasting (fiscaal) feit) zal je in het gelijk stellen.

Snap je waarschijnlijk direct waarom ik dit werk nirt meer doe.
hoe kan je geloofwaardig blijven als de burger door de bomen het bos niet meer ziet

0-) drive safe,

fedor
 
laat of lees anders maar {art 24/25}, maar ik reageer niet eens meer..er zijn zat "oude topics" waarin dit uitgebreid verteld werd. Of hebben jullie er zelfs nog moeite mee om een artikel zodanig te lezen dat je er nix van snapt?
 
Als je iemand verbetert, dan moet je het wel helemaal goed doen.

In een parkeerschijfzone is het verboden te parkeren; behalve op die plaatsen die als parkeerplaats zijn aangegeven of op plaatsen die voorzien zijn van een blauwe streep.

Op plaatsen die voorzien zijn van een blauwe streep mag je met een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts parkeren als gebruik wordt gemaakt van een parkeerschijf.

Een gewone motorfiets mag je dus rustig op zo'n parkeerplaats neerzetten, een motor met zijspan heeft een parkeerschijf nodig.

Toevoeging:

Op aangegeven parkeerplaatsen (in de parkeerschijf zone) zonder de blauwe streep mogen alle voertuigen parkeren zonder parkeerschijf.

Een parkeerschijfzone wordt met een bord aangegeven. De blauwe streep alleen is onvoldoende.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoek gewoon een motordealer in de buurt en zet 'm tussen de demo-modellen op de stoep ....

* Werkt niet op zondag en na 18:00 uur
 
Volgens mijn info hoort een motor in de goot geparkeerd te staan.

Yeah, right.

Ik woon naast een politiebureau en parkeer dus gewoon op de stoep. Altijd gedaan, overal in de stad.

Betaalde parkeerplaatsen zijn voor motorvoertuigen met meer dan twee wielen. Motoren mochten daar nooit parkeren - ook niet als ze betaald hadden.

Daarnaast, als ik zou moeten betalen om te parkeren, waarom zou ik dan motor gaan rijden in de stad?
 
En een parkeergarage?
Wat moet je nou in een parkeergarage als het buiten gratis is
Vaak worden bij grote evenementen gedeeltes van parkeergarages gereserveerd voor motoren en staan er vaak 3 motoren naast elkaar per vak.
Net een beetje hoe het uit komt.
Ik heb nog nooit voor parkeren met mijn motor hoeven betalen.
Als je toch een parkeergarage gebruikt, probeer dan langs de slagboom te rijden, heb je ook geen kaartje nodig.
 
Je mag volgens mij inderdaad niet in een parkeervak staan. Op de stoep mag je de motor wel parkeren, zolang je de voetgangers niet hinder met de doorgang. Er moet minimaal ruimte zijn om een persoon in een rolstoel doorgang te kunnen geven.
 
En waar haal jij dat vandaan dan

Een gewone motorfiets mag je dus rustig op zo'n parkeerplaats neerzetten, een motor met zijspan heeft een parkeerschijf nodig.
Een 'gewone' motorfiets mag je NIET op zo'n parkeerplaats zetten.(RVV art.24)
Of heb jij een andere versie van het wetboek

En dat tweede dat klopt: Een zijspan kan/moet daar parkeren MET een parkeerschijf.
 
[me]Spider gaat met de motor toch echt niet betaald parkeren![/me]
Gewoon op een plek (stoep) zetten waar hij niet in de weg staat en klaar ben je!
 
[me]Spider gaat met de motor toch echt niet betaald parkeren![/me]
Gewoon op een plek (stoep) zetten waar hij niet in de weg staat en klaar ben je!


Zoals al VAKER wordt gezegd in eeuwig durende discussies over het parkeren van een motor
 
laat of lees anders maar {art 24/25}, maar ik reageer niet eens meer..er zijn zat "oude topics" waarin dit uitgebreid verteld werd. Of hebben jullie er zelfs nog moeite mee om een artikel zodanig te lezen dat je er nix van snapt?
Art. 24:
Parkeren 1 De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan
vijf meter daarvan;
b. voor een inrit of een uitrit;
c. buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een
voorrangsweg;
d. op een parkeergelegenheid:
1 voor zover zijn voertuig niet behoort tot de
op het bord of op het onderbord aangegeven
categorie of groep voertuigen;
2 op een andere wijze dan op het bord of op
het onderbord is aangegeven;
3 op dagen of uren waarop dit blijkens het
onderbord is verboden.
e. langs een gele onderbroken streep;
f. op een gelegenheid bestemd voor het
onmiddellijk laden en lossen van goederen;
g. op een parkeerplaats voor vergunninghouders,
aangeduid door verkeersbord E9, indien voor zijn
voertuig geen vergunning tot parkeren op die
plaats is verleend.
2 Indien onder de borden E4 tot en met E8, E12 en
E13, op een onderbord dagen of uren zijn vermeld,
gelden de uit het bord of onderbord voortvloeiende
ge- of verboden slechts gedurende de aangegeven
dagen of uren.
3 De bestuurder mag zijn voertuig niet dubbel
parkeren.
4 Indien een parkeergelegenheid, aangeduid
met een van de verkeersborden E 4 tot en met E 13,
is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die
vakken worden geparkeerd.



Art. 25: Parkeerschijfzone
Het is verboden in een parkeerschijfzone te parkeren, behalve:
op parkeerplaatsen die van een P-tegel of een P-bord zijn voorzien
•      op plaatsen met een blauwe streep, indien:
o      het motorvoertuig op meer dan twee wielen is voorzien van een duidelijk zichtbare parkeerschijf, waarop het tijdstip is aangegeven waarop met parkeren is begonnen of
o      het einde van de toegestane parkeerduur niet is verstreken.
Als op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, hoeft de parkeerschijf slechts gedurende die tijdstippen te worden gebruikt.

---------------------------------------------------------------------------------


En nu moeten diegene die nog steeds denken (Savage?) dat je niet mag parkeren in (normale) parkeervakken dat maar eens aan de hand van de wetsartikelen zoals hierboven uitleggen.

Nogmaals, je MOET parkeren in de daarvoor bestemde vakken net zoals bij een AUTO en het is VERBODEN om je motor op het trottoir te zetten. Zo staat het in het nieuwste theorieboek (bespaar me aub de moeite die in te scannen en geloof me gewoon) en is niet in tegenspraak met de wetsartikelen zoals hierboven omschreven.

Dat je in de praktijk je motor WEL op het trottoir zet en dat het gedoogd wordt is een heel ander verhaal.

Melmic: Waar staat in godsnaam dat een Pvak voor voertuigen is met meer dan 2 wielen? Wat je instructeur ook zegt, je MOET hem in een parkeervak zetten en MAG hem niet op het trottoir zetten. Nogmaals, dat de praktijk anders uitwijst is een ander verhaal.
 
En waar haal jij dat vandaan dan Een 'gewone' motorfiets mag je NIET op zo'n parkeerplaats zetten.(RVV art.24)
Of heb jij een andere versie van het wetboek

En dat tweede dat klopt: Een zijspan kan/moet daar parkeren MET een parkeerschijf.
Uit de wet, hè. Je moet natuurlijk wel lezen wat er staat. Nederlands blijft een moeilijke taal in het bijzonder wetteksten.


Artikel 25
1.
Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.


In dit lid staat dus dat het verboden is te parkeren voor ieder voertuig, ook een motor, in een parkeerschijfzone. In het tweede gedeelte van de zin staat dat het wel mag op aangegeven parkeerplaatsen al of niet voorzien van een blauwe streep.

Dat laatste gedeelte zegt dus dat je op die parkeerplaasten mag parkeren. Er wordt voor geen enkele categorie voertuigen een uitzondering gemaakt, het geldt voor alle soorten voertuigen, dus ook de motorfiets.


Artikel 25
2.
Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep, is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan, indien het motorvoertuig overeenkomstig het door Onze Minister bepaalde is voorzien van een duidelijk zichtbare parkeerschijf, waarop het tijdstip staat aangegeven waarop met parkeren is begonnen en de toegestane parkeerduur niet is verstreken.


Het tweede lid geeft een beperking op het eerste lid. Daar staat (goed lezen!) dat een motorvoertuig op meer dan twee wielen weliswaar op de aangegeven plaatsen met een blauwe streep mag parkeren, maar dat het voertuig van die bedoelde categorie dan wel een parkeerschijf moet hebben.

Die eis voor een parkeerschijf wordt niet gesteld voor ieder ander voertuig. Een motor, een wagen en een gehandicaptenvoertuig mogen van die parkeerplaatsen gebruik maken zonder de verplichting van een parkeerschijf. Immers lid 1 zegt dat het voertuig op die plaatsen mag worden geparkeerd.


Artikel 25
3.
Indien op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, geldt het tweede lid slechts gedurende die dagen of uren.


Spreekt voor zich.


Geheel correct.

Noch artikel 24, noch artikel 25, noch enige andere wetsbepaling verbiedt motorfietsen gebruik te maken van parkeerplaatsen. Dus hoe iemand daarop komt is mij een raadsel.


Artikel 10
1.
Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8
(art. 5: fietsers; art, 6: bromfietsers; art. 7: gehandicaptenvoertuig; art. 8: ruiters) gebruiken de rijbaan. Zij mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.

Laten motorfietsen nou net in die categorie vallen. Op de stoep is dus formeel verboden.


Artikel 24
4.
Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E 4 tot en met E 13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.


Hier staat zelfs dat je verplicht bent in de vakken te parkeren bij het bord "P". Voor de motorfiets wordt geen uitzondering gemaakt.

Er is één maar. Als het bord "P" voorzien is van een pictogram dan is die parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie of groep voertuigen die op het bord is aangegeven.

Dus staat er een auto op het bord, dan toch maar op de stoep

Voor betaald parkeren is het wat lastiger. Hoewel je formeel verplicht bent gebruik te maken van de parkeerplaats is het niet altijd duidelijk of je ook moet betalen. Dat hangt af van het fiscale heffingsbesluit betaald parkeren van de betreffende gemeente.

In oude besluiten werd alleen de verplichting opgelegd voor auto's, over motoren werd niet gesproken. Niewere teksten hebben het over motorvoertuigen; in dat geval zal je formeel voor de motor ook moeten betalen. Toch maar weer op de stoep of tussen de parkeervakken in, hoewel dat beide formeel fout is.

In het buitenland is het veelal wel zo dat dat je voor de motor ook moet betalen, vaak op speciale motorparkeerplaatsen en tegen gereduceerd tarief.

Iedereen nu duidelijk?
 
@Panrider: Blij dat tenminste iemand doorheeft hoe het zit :p


PanR:"Noch artikel 24, noch artikel 25, noch enige andere wetsbepaling verbiedt motorfietsen gebruik te maken van parkeerplaatsen. Dus hoe iemand daarop komt is mij een raadsel." <-- Ik vraag mij ook nog steeds af hoe ze dat uit die teksten konden lezen. Ik zie niet eens in hoe iemand dat zo kan opvatten. Zeker niet na zelf eerst te zeggen dat je het goed moet lezen..........

Ey Mimic, al je instructeur op zijn fouten gewezen?
 
Uit de wet, hè. Je moet natuurlijk wel lezen wat er staat. Nederlands blijft een moeilijke taal in het bijzonder wetteksten.
Ten eerste heb ik geen moeite met lezen hoor, tis alleen hoe jij het wilt lezen............
Het is zoals jij het leest, het volgens jou ook zo moet zijn.

Zo heeft iedereen zijn eigen opvattingen van de wet natuurlijk.

Ik wens je veel succes met het parkeren.

[me]Rat&Mouse denkt dat de hele RVV gewist moet worden ofzo, en naar de mening van Panrider geschreven moet worden........... .........[/me]
 
Laatst bewerkt:
Rat&Mouse, je wilt het echt niet zien he? Wetteksten zijn zo geschreven dat ze over het algemeen niet vatbaar zijn voor eigen interpretatie. Dus wat je tegen PanRider zegt over het lezen van wat je WILT lezen is niet juist. Als je de artikelen 24 en 25 LETTERLIJK leest is er helemaal geen onduidelijkheid of ruimte voor eigen interpretatie.

Lees het nou nog eens echt goed en je zult zien dat Panrider (en ik natuurlijk :p) gelijk hebben. Copy/paste anders eens dat stukje uit die artikelen die jou de indruk geven dat niet jij maar wij verkeerd zitten....
 
Ga je altijd zo op je achterste benen staan (benenwheelie ) als je geen gelijk hebt. De wettekst is heel duidelijk en niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. je kunt hem wel schuin tegen het licht houden op één been gaan staan met in de andere hand een mariakoekje, maar er blijft toch hetzelfde staan.

Er is juist voor gekozen om dit soort wetgeving zo eenvoudig mogelijk te schrijven zodat iedereen in staat moet zijn het te lezen en te begrijpen. Dus ik zie het probleem niet.

Wettelijk dienen voertuigen, dat is ook een motor, gebruik te maken van de aangegeven parkeerplaatsen.

Om nog wat meer verlichtend te zijn even een stukje uit de nota van toelichting bij art. 25 RVV 1990: In de eerst plaats moeten bestuurders van een motor­voertuig op meer dan twee wielen in beginsel met een parkeer­schijf op een duidelijke manier aangeven hoe laat ze zijn gearriveerd.....

Veel duidelijker kan het volgens mij niet. Andere voertuigen behoeven dat dus niet aan te geven.

Of had je in de wettekst opgenomen willen zien: .... voertuigen, dus ook motorfietsen, voor degene die niet kan lezen...


Er is ook een verkeersbord: verboden voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen (C6), dat geldt toch ook niet voor motorfietsen (of voor wagens met meer dan twee wielen) .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mij is tijdens de theorie verteld dat je het best in je broekzak steekt en als je een ticketje krijgt van oom agant kan je alzo bewijzen dat je betaald had.
 

'op mijn achterste benen staan als ik geen gelijk heb' ........
Laat me niet lachen .......(lees je eigen discussies eens na aub)

Ik had al aangegeven: Lees de wet aub, zoals jij/jullie het willen.


Voor mij is dit einde discussie..........Jullie denken zo, en ik zeg het zo(als het is) .................
punt
 
Laatst bewerkt:
Lekker makkelijk. Je geeft in geen van de in dit topic geposte posts aan uit welke passage van de wetstekst jij afleidt dat je een motor niet in een parkeervak mag parkeren. Je kunt toch wel aangeven welk stuk tekst jou die indruk geeft (liefst met daarbij waarom je die indruk hebt)?