Pech , en dan ?

Mister Vogezen

Prov Antwerpen.
14 jan 2019
1.254
1.070
Prov Antwerpen
Beste forumleden ,

het weer is gewoon geweldig.
Voor sommigen te warm voor anderen goed.
Al velen hebben hun motorreizen die er aankomen in het daarvoor bestemde topic al uitvoerig beschreven en anderen zijn al weggeweest en de gelukzakken zijn nu op vakantie.
De leukste vakanties zijn er zonder pech onderweg en heb je pech dan hoop je dat het allemaal meevalt.
Wat neem ik mee als ik op vakantie ga en eigenlijk heb ik dat altijd bij want pech kan je ook op 10 km van huis hebben.
Al zeker wat belangrijk is , een pechbijstand , een reisverzekering.
Een lekke band herstel je eventueel met een veter of een paraplu of anti lek in je banden.
Een minicompressor of co2 vullingen.
Wat klein gereedschap , je koopt deze in een handig etui.
Enkele reservelampjes en reserve zekeringen.
Een paar kabelbinders , een stukje ijzerdraad , ducktape .
In bepaalde landen is een EHBO kitje verplicht en koop je ook in een handig etui.
Een doekje en een klein flesje vizierreiniger waar je je ruitje ook mee proper maakt.
Enkele latexhandschoenen zodat je niet met smerige handen terug in je handschoenen moet.

Dit is ongeveer wat ik meezeul in een tas die dan in een zijkoffer zit.
Nog handige tips , wat zeulen jullie allemaal mee om jezelf te kunnen behelpen ?
Oh ja , een telefoon natuurlijk met eventueel wat data om iets op te zoeken.
 
In mijn Geval: Een kwart liter olie in het kontje, een hele liter extra bij grotere afstanden (buiten Zuid-Holland), verder: Een plankie voor onder de Jiffy, een haaks opzetstukje voor op de ventielen, een goedkoop bandenspanningsmetertje, Fluorvestje, 2 reservebiertjes voor noodgevallen.
 
Olie heb ik ook bij , vergeten te schrijven.
Haakse ventielen heb ik al en een plankje zit in mijn vakje in de kuip.
Voor de bandenspanning heb ik een app op de feun met sensors op de wielen.
 
Met dat hulpstukje kan je ook collega's verder helpen die niet zo goed geoutilleerd zijn, je hebt uiteindelijk ook een reparatieset bij.. Ik heb ook haakse ventielen, maar wel een hulpstukkie
Dus alles wat ik tip was je eigenlijk vergeten op te schrijven :(
 
Laatst bewerkt:
Een waterpomptang, een nijptang en een combinatietang.

Want:


Hup, daar is Willem met de waterpomptang
De nijptang of de combinatietang
Hup, daar is Willem met de waterpomptang
Want Willem is niet bang
Je hoeft het maar te vragen
Dan staat-ie al te zagen
Te potteren en te boren
De gaatjes in je oren
Als je maar kikt
Als je maar kikt
't Is Willem die het flikt, hoy
Zit er iemand in de dalles
Roep Willem, hij kan alles
Want Willem weet van wanten
Ja, vraag het an z'n klanten
Als je maar kikt
Als je maar kikt
't Is Willem die het flikt, hoy
M’n broer dat is een prima vent
Die van de zweep het klappen kent
Een goeie vakman tot en met
En plichtsgetrouw tot in z'n bed
Daar ligt-ie starend naar 't behang
Met naast z'n hoofd z'n waterpomptang
En s morgens dan begint het weer
En dan klinkt het keer op keer
 
Een waterpomptang, een nijptang en een combinatietang.

Want:


Hup, daar is Willem met de waterpomptang
De nijptang of de combinatietang
Hup, daar is Willem met de waterpomptang
Want Willem is niet bang
Je hoeft het maar te vragen
Dan staat-ie al te zagen
Te potteren en te boren
De gaatjes in je oren
Als je maar kikt
Als je maar kikt
't Is Willem die het flikt, hoy
Zit er iemand in de dalles
Roep Willem, hij kan alles
Want Willem weet van wanten
Ja, vraag het an z'n klanten
Als je maar kikt
Als je maar kikt
't Is Willem die het flikt, hoy
M’n broer dat is een prima vent
Die van de zweep het klappen kent
Een goeie vakman tot en met
En plichtsgetrouw tot in z'n bed
Daar ligt-ie starend naar 't behang
Met naast z'n hoofd z'n waterpomptang
En s morgens dan begint het weer
En dan klinkt het keer op keer
Loodgieter ?
 
Nee, standaard gereedschap om een motorfiets te repareren,
dat is voor roadside repairs eigenlijk nog wel meer dan genoeg ja. Stukkie ijzerdraad en wat kabelbinders en je komt echt bizar ver.

Zelf heb ik naast het setje van de motor en een bahco niet heel veel bij. als je het al zelf kan maken kun je ook even aanbellen bij mensen. Dat werkt ook.
 
Ik heb ook een universele binnenkabel en diverse tonnetjes mee. Een paar meter tweeaderig snoer, kroonsteentjes, AMP stekkertjes. Nog nooit nodig gehad.
Vorig jaar klapte mijn tubeless ventiel er uit, daar zit nu metaal in. Ik heb ook een setje veters en CO2 mee, ook nooit nodig gehad.
 
dat is voor roadside repairs eigenlijk nog wel meer dan genoeg ja. Stukkie ijzerdraad en wat kabelbinders en je komt echt bizar ver.

Zelf heb ik naast het setje van de motor en een bahco niet heel veel bij. als je het al zelf kan maken kun je ook even aanbellen bij mensen. Dat werkt ook.
Ook een banden reparatieset met minicompressor, fluke metertje, dubbelzijdig plakband, gaffa tape en inderdaad ook ijzerdraad en wat standaard maten boutjes en moertjes onder in een koffer gegooid.
Nooit nodig gehad gelukkig. 🤗
 
Uiteindelijk " sleur " je bepaalde zaken mee die je nooit zal nodig hebben .
Maar ik denk dan , heb je het toch eens heel toevallig nodig dan zit het wel in je koffer.
 
Ook een banden reparatieset met minicompressor, fluke metertje, dubbelzijdig plakband, gaffa tape en inderdaad ook ijzerdraad en wat standaard maten boutjes en moertjes onder in een koffer gegooid.
Nooit nodig gehad gelukkig. 🤗
Dat is me te veel. Dan moet ik een koffer erop gaan zetten :+
 
Het houdt wel ergens op natuurlijk. Zolang ik onder de Astra satteliet ben neem ik het risico op niet thuis kunnen komen door een tekort aan reservevoorzieningen maar voor lief en moet ik op enig moment de ANWB kaart trekken. Anders laat ik mijn zoon een andere motor in de bus zetten en moet-ie 'm maar om komen ruilen
 
Het houdt wel ergens op natuurlijk. Zolang ik onder de Astra satteliet ben neem ik het risico op niet thuis kunnen komen door een tekort aan reservevoorzieningen maar voor lief en moet ik op enig moment de ANWB kaart trekken. Anders laat ik mijn zoon een andere motor in de bus zetten en moet-ie 'm maar om komen ruilen
Ook als je ergens in Griekenland zit ?
 
1404228


Er zijn inderdaad grenzen
 
ik neem al die zooi gewoon niet mee. ik zorg dat ik voldoende financiële armslag heb en een open reisplanning. met een beetje extra tijd en wat geld kan je elk probleem oplossen. eigenlijk alleen iets om een lekke band te repareren, wat olie want dat heb ik zeker nodig en dingen die multiinzetbaar zijn zoals plakband en ty-raps en een multitool.
en ja ik heb wel eens pech gehad in het buitenland. de motor was helemaal dood, geleende startkabels hielpen niet zekeringen waren allemaal heel. toen hebben we de lokale dealer gebeld die heeft de motor opgehaald en na het weekeinde gerepareerd. dan maar een paar dagen later thuis en een paar dagen wat anders doen als motorrijden. we hebben een lekker stukkie gewandeld, lekker lang op een terras gezeten in de zon, een museum bezocht waar we anders nooit in gegaan zouden zijn (was best klein maar met een leuke rondleiding over dingen waar ik nog nooit bij stil had gestaan) en zo nog een paar dingen die we anders nooit gedaan of gezien zouden hebben. en toen de motor klaar was zijn we wat sneller naar huis toe gegaan als geplant . het gevolg ik was 2 dagen later thuis als geplant. gewoon de baas opgebeld en het uitgelegd en het was verder geen probleem. was het wel een probleem geweest dan had ik de motor gewoon laten terug sturen met een vrachtwagen en was zelf met de trein gegaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan