SoloMotard
MF veteraan
Ik begin er vroeg aan dit jaar. Wegens hervormingen moet ik aanzienlijk meer km's met de motor doen en ik zou mijn blade liever niet in de vernieling rijden deze winter
Ik zoek een motor die gemakkelijk in onderhoud is en liefst ook nog zuinig op grondstoffen en onderdelen. Goede valdoppen/beugels in optie zou handig zijn. Budget is 1000 tot max 2000 euro.
Momenteel heb ik volgende motoren op het oog:
GSF 600 bandit of eventueel zelfs een 1200
VFR750 (laatste generatie)
TDM 850 (zowel met conventionele ontsteking als met de crossplane krukas)
K75S of K100RS of R1100Rs
1 of andere oerblade in veel minder mooie staat als de mijne
Mijn blade verbruikt bij huisvaderlijke rijstijl 5l/100km. Circuit rijden geeft iets van een 6,25l/100km. Ik heb een opleiding motormechanica genoten, dus onderhoud is geen probleem maar uit ervaring weet ik dat een parallel twin of een simpele 4 in lijn (gsx blokken bv.) toch leuk is als je weinig tijd om te sleutelen hebt.
Een concrete optie die ik nu overweeg is een TDM van 94 met 40 000 km en kofferbeugel waar ze 1200 euro voor vragen. Nog een beetje afdingen op de prijs. En dan een k&n luchtfilter met dynojet installeren om het verbruik een stuk te drukken en een valbeugel op maat plaatsen. Op die manier moet het lukken om onder de 1500 euro te blijven. Ik maak mij enkel zorgen over het olieverbruik (welke tdm's hadden daar nu net last van?) en het benzine verbruik (15,5km/l wordt opgegeven)
Wie weet raad Motor zou toch 10 000 km moeten doen deze winter (en nog een paar daar achter) zonder grote kosten.
Ik zoek een motor die gemakkelijk in onderhoud is en liefst ook nog zuinig op grondstoffen en onderdelen. Goede valdoppen/beugels in optie zou handig zijn. Budget is 1000 tot max 2000 euro.
Momenteel heb ik volgende motoren op het oog:
GSF 600 bandit of eventueel zelfs een 1200
VFR750 (laatste generatie)
TDM 850 (zowel met conventionele ontsteking als met de crossplane krukas)
K75S of K100RS of R1100Rs
1 of andere oerblade in veel minder mooie staat als de mijne
Mijn blade verbruikt bij huisvaderlijke rijstijl 5l/100km. Circuit rijden geeft iets van een 6,25l/100km. Ik heb een opleiding motormechanica genoten, dus onderhoud is geen probleem maar uit ervaring weet ik dat een parallel twin of een simpele 4 in lijn (gsx blokken bv.) toch leuk is als je weinig tijd om te sleutelen hebt.
Een concrete optie die ik nu overweeg is een TDM van 94 met 40 000 km en kofferbeugel waar ze 1200 euro voor vragen. Nog een beetje afdingen op de prijs. En dan een k&n luchtfilter met dynojet installeren om het verbruik een stuk te drukken en een valbeugel op maat plaatsen. Op die manier moet het lukken om onder de 1500 euro te blijven. Ik maak mij enkel zorgen over het olieverbruik (welke tdm's hadden daar nu net last van?) en het benzine verbruik (15,5km/l wordt opgegeven)
Wie weet raad Motor zou toch 10 000 km moeten doen deze winter (en nog een paar daar achter) zonder grote kosten.
Laatst bewerkt: