Pekelfiets

SoloMotard

MF veteraan
20 apr 2004
5.553
19
Mechelen (Vlaanderen)
Ik begin er vroeg aan dit jaar. Wegens hervormingen moet ik aanzienlijk meer km's met de motor doen en ik zou mijn blade liever niet in de vernieling rijden deze winter :)

Ik zoek een motor die gemakkelijk in onderhoud is en liefst ook nog zuinig op grondstoffen en onderdelen. Goede valdoppen/beugels in optie zou handig zijn. Budget is 1000 tot max 2000 euro.

Momenteel heb ik volgende motoren op het oog:

GSF 600 bandit of eventueel zelfs een 1200
VFR750 (laatste generatie)
TDM 850 (zowel met conventionele ontsteking als met de crossplane krukas)
K75S of K100RS of R1100Rs
1 of andere oerblade in veel minder mooie staat als de mijne


Mijn blade verbruikt bij huisvaderlijke rijstijl 5l/100km. Circuit rijden geeft iets van een 6,25l/100km. Ik heb een opleiding motormechanica genoten, dus onderhoud is geen probleem maar uit ervaring weet ik dat een parallel twin of een simpele 4 in lijn (gsx blokken bv.) toch leuk is als je weinig tijd om te sleutelen hebt.

Een concrete optie die ik nu overweeg is een TDM van 94 met 40 000 km en kofferbeugel waar ze 1200 euro voor vragen. Nog een beetje afdingen op de prijs. En dan een k&n luchtfilter met dynojet installeren om het verbruik een stuk te drukken en een valbeugel op maat plaatsen. Op die manier moet het lukken om onder de 1500 euro te blijven. Ik maak mij enkel zorgen over het olieverbruik (welke tdm's hadden daar nu net last van?) en het benzine verbruik (15,5km/l wordt opgegeven)

Wie weet raad :) Motor zou toch 10 000 km moeten doen deze winter (en nog een paar daar achter) zonder grote kosten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een keer deze keuze moeten maken.. Ik heb echter toen gekozen voor een kawasaki ER5. Deze is in onderhoud en in verbruik (rustig rijden dan rij ik 1 op 22). Ik heb hem toen gekocht voor 1500 euro.

Maar als ik lees waar jij naar kijkt is het wellicht te weinig vermogen voor je. Ik heb er in ieder geval veel fijne km's mee gereden, maar niet in de pekel. Dit komt omdat ik heb pas afgelopen april heb gekocht...

Succes met het uitzoeken van een goeie fiets !
 
Ik heb ook een keer deze keuze moeten maken.. Ik heb echter toen gekozen voor een kawasaki ER5. Deze is in onderhoud en in verbruik (rustig rijden dan rij ik 1 op 22). Ik heb hem toen gekocht voor 1500 euro.

Maar als ik lees waar jij naar kijkt is het wellicht te weinig vermogen voor je. Ik heb er in ieder geval veel fijne km's mee gereden, maar niet in de pekel. Dit komt omdat ik heb pas afgelopen april heb gekocht...

Succes met het uitzoeken van een goeie fiets !

Idd iets meer pk's zijn handig. Niet zozeer voor in de winter. Maar mijn blade is gewoon tegen 3de verzekerd. Dus als ze mij daar ooit nog eens mee van de weg kegelen moet ik zelf het geld voor een andere motor voorschieten. En dan zou het wel handig zijn als ik met mijn pekelfiets ook nog met buddy op vakantie kan en wat sportief kan rijden in de zomer.
 
Ik zeg:

full
 
Misschien iets met cardan ? NVT 650 of div 900 kosten de wereld niet
 

Dat beschermt niet tegen schuivers op ijzel ;)

Misschien iets met cardan ? NVT 650 of div 900 kosten de wereld niet

NTV heeft te weinig pk's en de Div 900 weegt teveel. Kijk naar 2 reply's hier boven. Hij moet ook als backup kunnen dienen moest de blade in een accident betrokken geraken. Het moet geen racer zijn maar wel bruikbaar zijn om sportief met 2 te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een hartstikke goeie FJ1200 in de verkoop.
Bj 1990, een bak km erop, maar een prima motor. Ik heb 'm van de zomer nog getest op motorvakantie naar Italie; 3500 km en geen klap verkeerd. Met Givi Wingrack en 2 koffers en nieuwe achterband en Hyperpro voorveren.

1250 euri's

Je kan er mee toeren en genoeg vermogen om eens goed te gassen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een hartstikke goeie FJ1200 in de verkoop.
Bj 1990, een bak km erop, maar een prima motor. Ik heb 'm van de zomer nog getest op motorvakantie naar Italie; 3500 km en geen klap verkeerd. Met Givi Wingrack en 2 koffers en nieuwe achterband.

1250 euri's

Je kan er mee toeren en genoeg vermogen om eens goed te gassen.

270kg is mij toch echt teveel en voor de gene die hier nog een motor willen aanbieden ik woon in Vlaanderen en heb geen zin om een motor te importeren.

Dan moet je een koekblik aanschaffen. })

Ik verdien mijn geld met spoedinterventies als IT specialist ;)
 
F2/F3 voor dat geld. Slijten kunnen ze niet.

Verbruik... rond de 1:20 gok ik

16.5km/l vind ik op de meeste plekken terug. Koppel is wel ineens een pak minder als de blade :)

Maar ondertussen zijn mijn eisen duidelijk. Als er nu nog wat mensen een goed onderbouwde (technische) motivatie voor een keuze kunnen geven...
 
Laatst bewerkt:
bmw k75

het liefste een s uitvoering of een rt

s=klein kuipje
rt is grote kuip maar geljk ook een stuk zwaarder.

goedkoop in aanschaf 1000-1500
verbruik 1 op 22
bij snel rijden 1 op 18


goede valbeugels beschikbaar
cardan
weinig onderhoud nodig..
start altijd (grote accu met in de winter genoeg vermogen over)

kan je prima mee op kleine en grote wegen

je verkoopt hem later voor vrijwel dezelfde prijs weer door..dus vrijwel geen afschrijving.
 
Laatst bewerkt:
bmw k75

het liefste een s uitvoering of een rt

s=klein kuipje
rt is grote kuip maar geljk ook een stuk zwaarder.

goedkoop in aanschaf 1000-1500
verbruik 1 op 22
bij snel rijden 1 op 18


goede valbeugels beschikbaar
cardan
weinig onderhoud nodig..
start altijd (grote accu met in de winter genoeg vermogen over)

kan je prima mee op kleine en grote wegen

je verkoopt hem later voor vrijwel dezelfde prijs weer door..dus vrijwel geen afschrijving.

Wat zijn de voor/nadelen tov een K100RS? Die zien er iets hipper uit en zijn iets jonger voor hetzelfde geld...

Heb een K1100Rs zien staan met ABS en handvatverwarming, 68k op de klok en die verbruiken 4,46l/100km volgens een fan pagina maar veeeel te zwaar :P
 
Laatst bewerkt:
heb de K75s en K100RS en R1100rs (zijn allemaal even zwaar) toegevoegd aan mijn lijstje. R1100rs heb ik al bereden maar die boxter was niet direct mijn ding :)
 
Laatst bewerkt:
K100RS is ook best zwaar (249Kg). Heb zelf K1100RS en XJ900F voor de winter. Die eerste rijdt echt heerlijk, maar de XJ is toch no 1 in de winter. Lijkt misschien zwaar maar vergeleken bij de K stuk makkelijker op gladde ondergrond. K1100 is dan imho weer te verkiezen boven K100 gezien gelijkmatiger gasreactie. En dat wil je op gladde ondergrond!
Maar goed, een blade houden ze geen van beide bij, althans niet in de zomer ;)

Toch kleine promotie XJ900F: ~1:22 in zomer, ~1:20 in winter. Als het goed is compleet hufterproof mits je hem wat vet laat. Spotgoedkoop in onderhoud door kardan. Goede valbeugel beschikbaar rond blok. Alleen bescherming van je vingers met kou... Daar winnen de bmw's het dik!
 
K100RS is ook best zwaar (249Kg). Heb zelf K1100RS en XJ900F voor de winter. Die eerste rijdt echt heerlijk, maar de XJ is toch no 1 in de winter. Lijkt misschien zwaar maar vergeleken bij de K stuk makkelijker op gladde ondergrond. K1100 is dan imho weer te verkiezen boven K100 gezien gelijkmatiger gasreactie. En dat wil je op gladde ondergrond!
Maar goed, een blade houden ze geen van beide bij, althans niet in de zomer ;)

Toch kleine promotie XJ900F: ~1:22 in zomer, ~1:20 in winter. Als het goed is compleet hufterproof mits je hem wat vet laat. Spotgoedkoop in onderhoud door kardan. Goede valbeugel beschikbaar rond blok. Alleen bescherming van je vingers met kou... Daar winnen de bmw's het dik!

R1100RS een optie dan?
 
de k75 s voelt een stuk soepeler aan en veel lichter.

de rt uitvoering met volledige kuip is inderdaad een stuk zwaarder..

benzineverbruik van een k75s is een stuk lager dan de k100rs 8 klepper. de 16 kleps versie gebruikt ongeveer evenveel als de k75 maar is veel duurder in onderhoud en gaat vaker stuk.
de k100rs heb je in 2 types.

de 8 klepper (vierkante uitlaat en wielen met vakjes)
de 16 klepper 3 spaaks wielen en ronde uitlaat.

de 16 klepper is gemaakt van 1990 tot 1993 en is een tussenmodel tussen de 100 en de 1100

ik heb zelf een 16 klepper, en een 8 klepper gehad. ook heb ik een k75s gehad. de k75 s was de meest wendbare, voelde veeeel lichter aan en had het minste last van trillingen. vooral de oudere k100 8 klepper had daar aardig wat last van.

Ik zou dan ook dus gaan voor een k75s
 
met een boxer rijden in de winter als het glad is, is erg lastig. de motor remt erg hard op het blok.

de r serie van
r1100r
r1100rs

vallen dus ook om een andere reden af.

succes met je keuze.

www.bmwk.nl (daar staan alle modellen met specificatie

de k75 gaat ook vrijwel nooit kapot.. zal iedereen kunnen beaamen.

de k serie heeft ook vaak handvatverwarming en op een k75s kan je de handkappen van de r1100gs zetten. dan heb je dus nooooit meer koude handen

ik heb afgelopen winter doorgereden op een k75s. 5 dagen niet gereden. Wel alle andere dagen (60 km snelweg enkele reis)

het voordeel van de k75 is ook het saaie motorkarakter. Als het glad is, is dat een voordeel. Nooit verrassingen.

Wat nog een voordeel is, is dat 2e hands onderdelen heel makkelijk vindbaar zijn.

Bmw k serie is net als lego. de k75, k100 en hebben voor 90% dezelfde onderdelen. en omdat er veel motoren op dit moment gesloopt worden (ex overheid vooral) zie je superveel 2e hands onderdelen voor een erg lage prijs.

zo..nu genoeg promopraatjes..

ga eens er op rijden..ik denk dat ie erg geschikt is..
 
Laatst bewerkt:
met een boxer rijden in de winter als het glad is, is erg lastig. de motor remt erg hard op het blok.

de r serie van
r1100r
r1100rs

vallen dus ook om een andere reden af.

succes met je keuze.

www.bmwk.nl (daar staan alle modellen met specificatie

de k75 gaat ook vrijwel nooit kapot.. zal iedereen kunnen beaamen.

Vind ze niet direct met ABS terug en vind ze nogal lelijk :) Maar goed het is dan ook een pekelfiets :P zal is zien of ik er ergens eentje vind dat er leuk uit ziet om test te rijden.
 
ik ben een tijdje geleden bezig geweest met deze..
uiteindelijk kreeg ik via bekenden een andere motor..


http://link.marktplaats.nl/378201241

een erg mooi ding weinig km..en alles zit er op en aan..

let wel op dat er een laag zadel op zit (kan je later ruilen voor een hoger, zijn veel mensen die juist een lager willen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan