Piaggio Zip 200cc TEN EINDE RAAD!!

Rsjdm

Rookie
23 nov 2016
2
0
zuid holland
Hey, ik heb een vraag in het algemeen maak even een nieuw topic aangezien het oude leader topic niet veel meer op gereageerd word.. :W

ik heb een Piaggio zip 125cc origineel uit Duitsland ingevoerd, nou zit ik met het volgende probleem.. toen die origineel was liep de motor 99 GPS 110 teller. dat vind ik zelf te weinig ivb snelweg gebruik. opties. 2t eronder knallen. maar vond ik te zonde. dus de 200cc cilinder uit Duitsland besteld in combinatie met de Polini vario plus sec. vertanding 17-44. ervan uit gaand dat dit toch wel rond de 115 120 gps zou moeten lopen..

Mooi niet. eerst met alleen de cilinder geprobeerd. liep nog maar 85 gps trok wel als een malle!
polini vario plus 200cc geprobeerd eerst met bijgeleverde rollen 10 plus 13,5 gram gemixt
liep 86 gps daarna alleen 13,5 gram geprobeerd nog steeds zware overtoeren. 16 gr rollen van malossi besteld en gelijk polini vertanding erin geknalt. olie filter ook gelijk vervangen en de blokolie plus vert olie ook gelijk nieuw.

PROBLEEM LOOPT MAAR 98 GPS |(
met de volgende setup
oud model leader blok luchtgekoeld
200cc cilinder origineel Piaggio AC
polini vario met 16 Gram rollen
Blauwe drukveer van polini
Polini secundaire vertanding 17/44
standaard uitlaat

nu zat ik ook nog naar een andere uitlaat te kijken maar zal dit veel schelen?

ALVAST BEDANKT :t
full
 
Jou probleem ligt hem in de afstelling van alles wat je gedaan hebt.
je verandert van alles en vervolgens klopt de hele maping niet meer met de ecu.
sterker nog wees blij dat die nog goed loopt.
alles moet gewoon opnieuw afgestelt worden.

Voorbeeld uit de practijk?
stel je hebt een gp800. Je gooit daar een 1000cc onder en een hele hoop andere dingen.
de motor loopt orgineel 188 gps.
met een jcosta 193 gps.
maar nu met die duizend en allerlei andere snelle onderdelen ineens nog maar tussen de 178 en 185 gps.
trekt wel de stenen uit de straat.
hup naar de testbank alles opnieuw afstellen en hopa hij gaat ineens weer tussen de 193 en 197 gps met 4x zoveel trekkracht als orgineel.
dan is die toch niet zo tevreden over de polini en doet de jcosta erweer in en hup hij gaat weer 188 gps weer snelheid verlies wel weer nog meer trekkracht.
andere vario snapt de software weer niet.
hup weer op de testbank afstellen en zie hier ineens boven de 200 gps.
hypothetische verhaal nee mijn gp1000 maakt nu hetzelfde mee en heeft bij verschillende settings mee die zich weer gladstreken in de afstelling
 
Ik wéét het niet, maar ik vraag me iets af. Misschien zit ik er helemaal naast hoor, dan heb ik niks gezegd.

Een Aprilia Leonardo 250cc en 300cc hebben precies hetzelfde blok. De "300cc" is stiekem ook maar 264cc. Als ik me niet vergis zijn de cilinders van beide typen identiek. De "300" komt aan z'n iets grotere inhoud doordat de krukas een langere slag heeft.

In Kymco's ben ik niet zo thuis, maar volgens mij was hetzelfde gaande bij de Agility 150cc (7kW). De Agility 200 is stiekem maar 163cc en die levert 8,3kW.

Wat jij schrijft deed me denken aan een ingestuurde brief die ik 16 jaar geleden las in de Scootin'. Iemand had de cilinder van z'n snorscooter vervangen voor die van een bromscooter, in de hoop zijn snorscooter sneller te maken. Maar de prestaties bleven precies hetzelfde. Was op zich niet vreemd, want hij heeft zijn 50cc cilinder vervangen voor een andere, identieke 50cc cilinder...

Lang verhaal kort: heeft de Leader 200 daadwerkelijk een grotere cilinder dan de 125cc, of wordt het verschil in inhoud enkel veroorzaakt doordat de 200 een krukas met een langere slag heeft? In dat geval zou je dus ook de krukas van de 200 moeten monteren. Die ellende zou ik jezelf besparen. Eigenlijk zou ik niet eens die cilinder vervangen hebben. Voor een 125cc viertakt is 99 GPS eigenlijk best goed! Dat haalde mijn Leonardo 125 ook. Mijn Leonardo 150 haalde 105-110 en de 250 tikte met moeite 120 GPS aan. Je bent echt in de marge bezig. Ik zou lekker genieten van je 125cctje. Wil je echt sneller, koop dan een snellere scooter. Een viertakt laat zich gewoon niet zo makkelijk sneller maken als een tweetakt.
 
Hey bedankt voor je reactie en advies. Alleen is de cilinder daadwerkelijk groter en de slag is het zelfde. Pas bij 250cc zal er een langere slag nodig zijn.. ik maakte daadwerkelijk veel verschil met het vermogen.. alleen het probleem is hij wil wel verder maar hij kan niet verder door... probleem ligt niet bij het vermogen maar hoopte eigenlijk op iemand die uit ervaring sprak met een zip 125 4T..
 
Ik vind 100km/h ook niet slecht.....Ik heb afgelopen jaar ook een zip uit duitsland gehaald (100cc). Ding liep na volledige revisie 70km/h en het resultaat was dat ik na een kleine 200 km het blokje vervangen heb voor een 2takt blokje. Kan nu mee in het verkeer, en bij een druk stoplicht is vooraan gaan staan geen probleem.

Wat ik je wel kan vertellen is dat ik met dat ding nog niet op de snelweg ging rijden al liep hij 300. Wat mij betreft is hij daar echt te licht, klein en onstabiel voor. stel dat je nog 20 km/h wint en hij 120 loopt dan heb je dus nog niks over om in te halen
 
Het verschil bij brommers 25 en 50 cc zotten hem vaak in kleine dingen.
de 25 heeft vaak een smallere uitlaat om het vermogen te knijpen.
uitlaat poorten in de cillinders zijn vaak ook versmalt.
verder vaak ook in het blok hier en daar wat smallere lucht in en uitgangen . Dan kom je vaak bij de 25 km uit.
ook de varii is dan vaak begrenst.
Tussen 125 en 200 cc is er vaak ook verschil in de in en uitlaat ook in de collinders bij en heb je dan ook vaak de uitlaat van de 200 nodig.
of je moet die van de 125 uitlaat aanpassen.
ook software technische begrenzen ze hem dus is een ecu van polini een uitkomst
 
Terug
Bovenaan Onderaan