Motortemperatuur Piaggio mp3

Ontour123

Rookie
2 jul 2023
4
0
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Piaggio Mp3 500 spoort (2015). Inmiddels staat 38.000 km op de teller.
Afgelopen zaterdag (ongeveer 32 graden) werd mijn motorscooter ontzettend warm op het stuk tussen Hasselt-Antwerpen (autoweg).
Ik reed in Eco modus en de ventilator / propeller draaide constant, snelheid 110 km per uur. Een paar kilometer voor Antwerpen zat de meter tegen het rood. Vervolgens heb ik een 15 minuten op een pechstrook gestaan (aangezien ik bang was dat de meter meer in het rood zou gaan) en bij het starten (om te koelen op de autoweg) was de wijzer maximaal in het rood. Bij het snelheid maken zakte de meter vrij vlug uit het rood. Het uiteindelijke verbruik was ook flink veel hoger dan gebruikelijk, doordat de ventilator/propellor draaide.

Nu is mijn vraag: 32 graden is geen extreme temperatuur, ik schrok hiervan. Hebben meer bestuurders dit probleem?
Motorscooter heeft tijdig alle beurten gehad.

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me niet normaal.
32°C is inderdaad geen extreme temperatuur en al zeker niet voor een scooter van een Italiaanse fabrikant.

Ik heb geen MP3, maar een Beverly 300. Zolang ik rij, in beweging ben, meer dan 40-50 zoiets, gaat die fan nooit aan. Ook niet bij temperaturen in de 30. De meter staat dan zo stabiel als een huis net iets onder 90°C op de meter.

Als ik dan moet stoppen of iets van stapvoets moet rijden, dan gaat de fan na zeker tijd wel aan, en bij hogere omgevingstemperaturen gaat dat natuurlijk sneller. Van zodra de temperatuur boven 90 gaat op de meter schakelt die in. Na een minuutje of zo is de temperatuur terug onder 90 en schakelt die weer uit. Dan zit ik nog lang niet aan het rood dat op de meter pas begint boven 110.

Je scooter lijkt te weinig koelcapaciteit te hebben. Dat kan liggen:
- aan een verstopte radiator, modder en vuil, waardoor de lucht er niet meer goed doorheen kan. Met 38000km op de teller is dat een reële mogelijkheid.
- of aan een thermostaat die niet meer volledig opent waardoor de koelwaterflow te laag is. Ook een reële optie. Als een thermostaat in de praktijk van het dagelijkse gebruik jarenlang nooit volledig open gaat dan kan het zijn dat door aanladen van de onderdelen dat die dat ook niet meer kan als het nodig is.
- of aan een waterpomp met versleten schoepen waardoor er te weinig koelwatercirculatie is. Dat lijkt me dan weer weinig waarschijnlijk. Die dingen lijden eigenlijk niet.

Ik zou die radiator eens van dichterbij bekijken. Dat is alleszins het meest eenvoudige.
 
Klopt wat @PeterCC zegt!
nog een klein aanvullend punt: te weinig koelvloeistof, oorzaak lek in radiator, slang, pomp of koppakking.

iemand nog meer ideeën?
 
Dank voor jullie antwoorden, ik ga er mee aan de slag. Koppakking / koelvloeistof was het niet.
Zodra ik meer weet, kom ik er op terug.
 
Dank voor jullie antwoorden, ik ga er mee aan de slag. Koppakking / koelvloeistof was het niet.
Zodra ik meer weet, kom ik er op terug.
Begin met de eenvoudige dingen eerst. Niet met koppakkingen en zo.
Je scooter loopt voor de rest prima, dus zal het niet iets complex en moeilijk zijn.
 
Dat laatste weet ik niet, heeft altijd keurig iedere 5.000 km. de onderhoudsbeurten gehad.
Gisteren in totaal 500 km gereden, dat ging gelukkig zonder problemen (het was natuurlijk geen 32 graden) maar toch, fan is niet aan gegaan en de meter bleef constant. Daarom laat ik het voor nu rusten, bedankt voor het meedenken.
 
(...)
Gisteren in totaal 500 km gereden, dat ging gelukkig zonder problemen (het was natuurlijk geen 32 graden) maar toch, fan is niet aan gegaan en de meter bleef constant. Daarom laat ik het voor nu rusten, bedankt voor het meedenken.
Dat de meter constant bleef is een goed teken. Alles lijkt dus normaal.
Morgen krijgen we nog hoge temperaturen zoals vandaag. Misschien zou je morgen je MP3 kunnen testen.
Rij er een gevarieerd traject mee met ook een stuk traag stadsverkeer.

Heb ik vandaag gedaan en na het zoveelste rood licht op de rondweg in de stad Mechelen ging de fan aan , een minuutje of zo.
 
Dag Peter,

Inderdaad, bij de situatie zoals in Mechelen is het te verwachten dat de fan geactiveerd wordt.
Dank voor het meedenken, ik weet dat ik om hem te testen gevarieerd moet rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan