Poetsen Poetsen Poetsen!

Ik heb vanavond een gebruikte ruit binnen gekregen voor mijn motor, helaas zitten er behoorlijk veel "was" krassen op. Zelf gebruik ik altijd een schone mf doek, maar helaas heeft de vorige eigenaar denk ik een niet al te schone spons gebruikt.

Met welk goedje kan ik het beste deze krassen proberen weg te polijsten? Als ik google dan kom ik al snel Meguiars PlastX tegen, iemand hier ervaring mee?
PlastX werkt redelijk. Kost veel energie en kracht en diepe krassen krijg je er niet echt uit. Je zou ook kunnen wetsanden, stuk makkelijker. Zoek bijv maar eens op youtube naar "headlight restauration wetsand". Zoiets zal op een kuipruit ook wel werken vermoed ik ;)
 
Wetsanden is wellicht een optie (al zou ik daar niet zo snel aan beginnen). Ik heb eventueel de beschikking over een DAP900 polijst machine, misschien heeft M3rcury nog tips O-) ??

mxaRSEw.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met een polijstmachine en PlastX moet het zeker lukken :Y Mocht je nog een beetje commandant 4 in de schuur hebben liggen dan kun je dat ook prima proberen :P
 
Allemaal,

We hebben het hier wel eens gehad over "Dasty" en dat dit spul dus prima ontvet maar dat je er erg voorzichtig mee moet zijn. Dat spul was geel en je kon het voor een paar centen kopen bij de Wibra. Nou was ik gister toevallig weer eens in die winkel blijkt "Dasty" een hele reeks te hebben, dus niet alleen die troep uit die gele fles maar zeker 10 andere producten die allemaal iets speciaal zouden moeten doen. Onder andere hadden ze ook een zwarte fles Dasty met "professionele ontvetter". Volgens het plaatje zou dit spul uitermate goed geschikt zijn voor oa. motoren. Nou heb ik "vroeger" wel eens die gewone gele fles van Dasty geprobeerd en daar ging het oude kettingvet van je velg er heel snel mee af, dit "zwarte" spul zou dan volgens Bartjes nog beter moeten werken...?? En, en dat is misschien wel belangrijker, is het spul niet zo verschrikkelijk agressief voor je ketting (rubbers) en je velg (lak en dergelijke) als de "normale" Dasty?

Tegenwoordig gebruik ik voor mijn ketting schoon te maken en dus ook mijn velg(en) lampenolie. Het spul kost vrij weinig en ik kan er geen enkel nadeel van opnoemen behalve dat het nou niet zo lekker ruikt (lekker belangrijk :+ )
Waarom ik dan toch wil overstappen naar een product dat dus 3 keer duurder is snap ik ook niet maar we zullen zeggen dat het "een opwelling" was.. :? . Toch wil ik, voor alle zekerheid, jullie mening horen.
Het gaat dus om de "professionele ontvetter van Dasty" in een zwarte fles.
Goed, ik hoor het wel...

gr. Boud :W
 
Ik heb nooit dasty gebruikt maar ik kan me zo voorstellen dat dasty geen vette laag achter laat op de velg, wat lampenolie wel doet, die vette laag trekt weer stof/viezigheid aan waardoor je wel aan de gang kan blijven.

Ik heb pasgeleden mijn velg heel goed schoongemaakt met een paar doeken en wat remreiniger, hierna heb ik 2 laagjes wax aangebracht op de velg, je krijgt je velg dan heel makkelijk schoon met alleen een sopje als je het een beetje bijhoudt. Je hebt zelfs speciale velgen waxen/sealants.

Ik heb dus ook geen idee of de professionele variant je rubbers wel of niet aantast.
 
Allemaal,

We hebben het hier wel eens gehad over "Dasty" en dat dit spul dus prima ontvet maar dat je er erg voorzichtig mee moet zijn. Dat spul was geel en je kon het voor een paar centen kopen bij de Wibra. Nou was ik gister toevallig weer eens in die winkel blijkt "Dasty" een hele reeks te hebben, dus niet alleen die troep uit die gele fles maar zeker 10 andere producten die allemaal iets speciaal zouden moeten doen. Onder andere hadden ze ook een zwarte fles Dasty met "professionele ontvetter". Volgens het plaatje zou dit spul uitermate goed geschikt zijn voor oa. motoren. Nou heb ik "vroeger" wel eens die gewone gele fles van Dasty geprobeerd en daar ging het oude kettingvet van je velg er heel snel mee af, dit "zwarte" spul zou dan volgens Bartjes nog beter moeten werken...?? En, en dat is misschien wel belangrijker, is het spul niet zo verschrikkelijk agressief voor je ketting (rubbers) en je velg (lak en dergelijke) als de "normale" Dasty?

Tegenwoordig gebruik ik voor mijn ketting schoon te maken en dus ook mijn velg(en) lampenolie. Het spul kost vrij weinig en ik kan er geen enkel nadeel van opnoemen behalve dat het nou niet zo lekker ruikt (lekker belangrijk :+ )
Waarom ik dan toch wil overstappen naar een product dat dus 3 keer duurder is snap ik ook niet maar we zullen zeggen dat het "een opwelling" was.. :? . Toch wil ik, voor alle zekerheid, jullie mening horen.
Het gaat dus om de "professionele ontvetter van Dasty" in een zwarte fles.
Goed, ik hoor het wel...

gr. Boud :W

Het blijft een verkeerde besparing, want je bent hiermee nog steeds op de lak van je velg zelf bezig. Pak het een keer goed aan met een goede reiniger als AllClean+ en zet hem daarna in de velgenwax, dan zit je in de toekomst niet meer op de lak als je gaat schoonmaken, maar heb je een dikke waxlaag als opofferelement.

Idem met de lak van je motor, veel motoren worden niet in de wax gezet, waardoor je bij schoonmaken direct op de lak bezig bent en je dus poetskrassen in je lak krijgt. Één of twee keer per jaar goed schoonmaken met AllClean+ en Mr. Pink, bij vervuilde lak even kleien, daarna in de wax zetten en dan kun je hem de rest van het jaar gewoon bijhouden en dient de wax als beschermlaag :Y
 
Allemaal,

We hebben het hier wel eens gehad over "Dasty" en dat dit spul dus prima ontvet maar dat je er erg voorzichtig mee moet zijn. Dat spul was geel en je kon het voor een paar centen kopen bij de Wibra. Nou was ik gister toevallig weer eens in die winkel blijkt "Dasty" een hele reeks te hebben, dus niet alleen die troep uit die gele fles maar zeker 10 andere producten die allemaal iets speciaal zouden moeten doen. Onder andere hadden ze ook een zwarte fles Dasty met "professionele ontvetter". Volgens het plaatje zou dit spul uitermate goed geschikt zijn voor oa. motoren. Nou heb ik "vroeger" wel eens die gewone gele fles van Dasty geprobeerd en daar ging het oude kettingvet van je velg er heel snel mee af, dit "zwarte" spul zou dan volgens Bartjes nog beter moeten werken...?? En, en dat is misschien wel belangrijker, is het spul niet zo verschrikkelijk agressief voor je ketting (rubbers) en je velg (lak en dergelijke) als de "normale" Dasty?

Tegenwoordig gebruik ik voor mijn ketting schoon te maken en dus ook mijn velg(en) lampenolie. Het spul kost vrij weinig en ik kan er geen enkel nadeel van opnoemen behalve dat het nou niet zo lekker ruikt (lekker belangrijk :+ )
Waarom ik dan toch wil overstappen naar een product dat dus 3 keer duurder is snap ik ook niet maar we zullen zeggen dat het "een opwelling" was.. :? . Toch wil ik, voor alle zekerheid, jullie mening horen.
Het gaat dus om de "professionele ontvetter van Dasty" in een zwarte fles.
Goed, ik hoor het wel...

gr. Boud :W
Op mn oude R6 2004 had ik zwarte velgen en daar ging het nog goed met die zwarte fles dasty. Met mn huidige GSX-R met blauwe velgen zag ik dat mn doek blauw werd. Ben ermee gekapt.
Dat spul is echt ideaal om te ontvetten zoals klodders kettingvet van je blok af te halen. Ik maak mijn velgen nu schoon met WD40. Olie lost olie op dus al die kettingvet komt makkelijk los. Vervolgens met autoshampoo het ontvetten.

Even wat anders nu. Bij de wasbox heb je een wax programma en soms ook zo n lak coating programma. Dat coating is volgens mij teflon spul. Kan ik die vloeibare wax en dat coating spul ook los ergens halen voor mn hogedrukreiniger? Ik heb zo n koppelstuk met een fles waar je bijv zeep in kan doen.
De reden dat ik dit wil is omdat troep dan minder snel hecht aan de oppervlakte en vliegroest niet zo snel komt.

Ja ik doe ook aan met de hand wassen en poetsen en waxen totdat ie helemaal gelikt is. Maar ik ben ook een woon/werk rijder dus dat soort vertroetelbeurtjes doe ik meestal met mooi weer. Nu met al die regenbuien heeft het geen zin.
 
Op mn oude R6 2004 had ik zwarte velgen en daar ging het nog goed met die zwarte fles dasty. Met mn huidige GSX-R met blauwe velgen zag ik dat mn doek blauw werd. Ben ermee gekapt.
Dat spul is echt ideaal om te ontvetten zoals klodders kettingvet van je blok af te halen. Ik maak mijn velgen nu schoon met WD40. Olie lost olie op dus al die kettingvet komt makkelijk los. Vervolgens met autoshampoo het ontvetten.

Even wat anders nu. Bij de wasbox heb je een wax programma en soms ook zo n lak coating programma. Dat coating is volgens mij teflon spul. Kan ik die vloeibare wax en dat coating spul ook los ergens halen voor mn hogedrukreiniger? Ik heb zo n koppelstuk met een fles waar je bijv zeep in kan doen.
De reden dat ik dit wil is omdat troep dan minder snel hecht aan de oppervlakte en vliegroest niet zo snel komt.

Ja ik doe ook aan met de hand wassen en poetsen en waxen totdat ie helemaal gelikt is. Maar ik ben ook een woon/werk rijder dus dat soort vertroetelbeurtjes doe ik meestal met mooi weer. Nu met al die regenbuien heeft het geen zin.

Ik zag dat Wax-on ook vloeibare waxen heeft Spray Wax - Wax On Detailing Products.
Even opspuiten op een schone motor en met een microvezeldoek nawrijven (of zie de gebruiksaanwijziging op het artikel). Maar je kunt wel cleaners op een hogedrukreiniger doen met een koppelstuk. Bijvoorbeeld een Snow Foam Cannon met Mr. Pink of Orange Degreaser.
 
Wetsanden is wellicht een optie (al zou ik daar niet zo snel aan beginnen). Ik heb eventueel de beschikking over een DAP900 polijst machine, misschien heeft M3rcury nog tips O-) ??

[afbeelding]

Soms zit er een coating over die ruitjes heen. Een soort plastic laagje. Die moet er dan eerst af, maar daar wordt het ruitje niet mooier van. plastx, zoals hierboven genoemd is inderdaad een optie. Maar ook gewoon licht polijsten met de dap moet geen probleem zijn. Ik zou het even proberen met een witte pad met finale (weet niet welke middelen je hebt liggen). Als dat niet werkt kan je altijd grover gaan.

Even wat anders nu. Bij de wasbox heb je een wax programma en soms ook zo n lak coating programma. Dat coating is volgens mij teflon spul. Kan ik die vloeibare wax en dat coating spul ook los ergens halen voor mn hogedrukreiniger? Ik heb zo n koppelstuk met een fles waar je bijv zeep in kan doen.
De reden dat ik dit wil is omdat troep dan minder snel hecht aan de oppervlakte en vliegroest niet zo snel komt.

Ja ik doe ook aan met de hand wassen en poetsen en waxen totdat ie helemaal gelikt is. Maar ik ben ook een woon/werk rijder dus dat soort vertroetelbeurtjes doe ik meestal met mooi weer. Nu met al die regenbuien heeft het geen zin.

Dat is er zeker. Gyeon Wetcoat bijvoorbeeld. Even wassen, afspoelen, insprayen met wetcoat, en meteen daarna met een hogedruk reiniger afspuiten. Dan heb je ongeveer 6 weken bescherming en een extreem goede sheeting.

Niet helemaal precies wat je zoekt, maar ik denk dat dit het dichts erbij in de buurt komt.
 
Laatst bewerkt:
Dank je M3rcury! Witte pad en finale heeft mijn collega geloof ik wel :+. Eerst maar even kijken welk resultaat PlastX geeft.
 
Zo dat ziet er netjes uit . Complimenten :} . Handwerk of met een machine ?

Dankjewel. Handwerk. Dit is een foto van afgelopen zomer. Enige wat ik eigenlijk heb gedaan is wassen, kleien en waxen. De motor is van 2008 maar heeft nog erg veel glans!

Hier nog een paar:

5nnfbm.jpg


v4wmes.jpg


Ik zet zelfs mijn helm in de was:

igxjm8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo'n polijsttol of hoe je het ook noemt, kun je die ook gebruiken om van die lamellen schijven op te gooien als je na fijn schuren een chroom effect wil creëeren?

In theorie kun je op een DAP (Dual Action Polisher) een lamellenschijf monteren, maar door de willekeur beweging wordt dat nagenoeg onmogelijk om mee te werken.
Afhankelijk van het oppervlak kun je beter een rotary polisher gebruiken, of het met de hand doen. Dat laatste kan o.a. met hand pads in combinatie met polijstmiddel
 
hallo

had laatst dashy en dashy zwart ontvetter en super ontvetter van de wibra

vooral die zwarte op bv je achterbrug, velgen even inspuiten en het zwart druipt er gewoon af, haha kast nog geen 2 euro voor een liter, helemaal geweldig

grt ruud
 
Pas met Dasty geel of zwart wel heel goed op bv kit en rubber, het lost namelijk
kit gewoon op, ooit een oude (groene) caravan weer wit gemaakt met Dasty geel,
maar tijdens het na wassen kwam de ruitenkit gewoon los....oeps

Intussen heb ik een nog agressievere middel gevonden die echt alles schoon krijgt,
is van Johnson&Johnson (Johnson Diversity) Suma, als het daarmee niet lukt, dan
helpt niets meer, als je het op kaal/onbehandeld aluminium spuit, loopt er direct
grijze troep af, en kan je daarna gaan polijsten om het weer netjes te krijgen...ook oeps
en moet je minimaal 2x goed na wassen om alles eraf te krijgen....maar dan krijg je
ook waar voor je geld *D
 
Dasty is idd geweldig voor kettingvet van je velgen te krijgen, maar kijk wel uit met de gewichtjes (die voor het uitbalanceren). Die vielen er bij mij dus zó af.
 
hallo

had laatst dashy en dashy zwart ontvetter en super ontvetter van de wibra

vooral die zwarte op bv je achterbrug, velgen even inspuiten en het zwart druipt er gewoon af, haha kast nog geen 2 euro voor een liter, helemaal geweldig

grt ruud

Met Dasty krijg je waar je voor betaalt; een agressieve ontvetter. Als zodanig is het niet slecht, maar het is niet best voor je lak. Op korte termijn lijkt het weinig kwaad te kunnen, maar je tast je lak er mee aan, waardoor je niet de mooie diepe glans meer hebt, dat kost je vervolgens veel moeite om die weer in alle glorie te herstellen. Het is een kwestie van snel resultaat versus lange termijn behoud.

Onderhoud is behoud; je kunt beter je lak en velgen goed in de wax houden, zodat je bij het schoonmaken de vervuiling van je wax af haalt in plaats van het van je lak te verwijderen. Elke mechanische belasting (ook wassen en poetsen) veroorzaakt krassen, dus dan kun je er maar beter een laag wax tussen hebben als opofferelement.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan