Poetsen Poetsen Poetsen!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Goed. nu komt mij lijstje, wat doe ik goed en wat doe ik verkeerd ?

-Motor afspoelen met tuinslang
-Emmertje met sopje
-Emmertje met schoonwater om de doek/spons in schoon te maken ( word ook als het water vies is gevuld met schoonwater weer )
-Motor schoonmaken met een poets doek, velgen / blok / plastic / tank
-Motor afspuiten en laten drogen
-Motor in wax zetten ( turtle blackbox wax )
-Velgen reinigen met Klaro car velgen reiniger
-Ketting invetten met een kwastje

en ondertusse 100foto's veder haha,
maar toch heb ik het gevoel dat ik dit niet goed doe / of verkeerd.
lak op de platice kappen blijven "dof" en de lak lak glimt wel, maar heb het gevoel dat het beter kan

Tips welkom :]

mvg
Rick

In de basis zijn je stappen goed, maar het probleem zit hem waarschijnlijk bij je lak: als je lak van zichzelf niet strak is, wordt hij onder een laag wax ook nooit ècht strak.
Nou moet gezegd zijn dat de kunststof kappen van een XT ook niet echt strak zijn, vanuit z'n cross-achtergrond moeten de kappen vooral functioneel zijn en is sterke glans minder belangrijk.

Je kunt altijd eens langsrijden in Leiderdorp, dan kijk ik er met alle plezier met je naar, of kom op de Motorbeurs even langs (Hal 12 stand C066) voor toelichting en een demo op een motor ter plaatse.
 
@SavagePielk,

Ik kan alle 2 doen, ik ben sowieso aanwezig op de Motorbeurs, dus dan zou ik wel even langs wandelen
( wat is je naam dan weet ik bij wie ik moet zijn ^^ )

Groetjes
Rick
 
Nu wordt geel en rood altijd snel lelijk en vuil zie je vrij snel erop. Ik zoek dus inderdaad iets wat redelijk geprijsd is en niet teveel werk vereist, alhoewel ik mij nooit schroom om de motor even schoon te maken!


[afbeelding]

Rood is ook mooi net zoals geel ;)

2ihl5ok.jpg


Goede stevige wax erop, ik gebruikte de colonite.

Groen is ook mooi, die had ik altijd in de poorboys natty's paste wax staan:

j808t2.jpg


Ook fijn voor je motorblok:

c73g2.jpg


*D

Inmiddels door mij waxvoorraad heen, goede wax is best prijzig.

Dus het Appie doet het alleen maar met een sopje af en toe ...

5zic5c.jpg
 
Rood is ook mooi net zoals geel ;)

[afbeelding]

Goede stevige wax erop, ik gebruikte de colonite.

Groen is ook mooi, die had ik altijd in de poorboys natty's paste wax staan:

[afbeelding]

Ook fijn voor je motorblok:

[afbeelding]

*D

Inmiddels door mij waxvoorraad heen, goede wax is best prijzig.

Dus het Appie doet het alleen maar met een sopje af en toe ...

[afbeelding]

Ze staan er inderdaad mooi bij *D meer van dat!

Zonde dat je Tuono alleen gewassen wordt :N de prijs voor een goede wax zijn is veel lager dan die voor nieuwe blanke lak, of de tijd/moeite die je kwijt bent om swirls en krassen uit je lak te polijsten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een aantal 2e hands kappen gekocht maar er zit iets op wat ik er niet goed af krijg.
Het is denk ik een combinatie van steenslag en smeer/vuil aangezien het om de kappen boven mijn achterwiel gaat.

Ik snap dat de steenslag er niet uit gaat maar ik krijg ook de zwarte puntjes niet weg.
De middelen waarmee ik het normaal weg krijg dasty, wd40 en remreiniger helpen niet.

Iemand nog meer ideeën?

2qapgrd.jpg


zt9b2w.jpg
 
Ik heb een aantal 2e hands kappen gekocht maar er zit iets op wat ik er niet goed af krijg.
Het is denk ik een combinatie van steenslag en smeer/vuil aangezien het om de kappen boven mijn achterwiel gaat.

Ik snap dat de steenslag er niet uit gaat maar ik krijg ook de zwarte puntjes niet weg.
De middelen waarmee ik het normaal weg krijg dasty, wd40 en remreiniger helpen niet.

Iemand nog meer ideeën?

[afbeelding]

[afbeelding]

Dan is het gewoon rubber of teer als het boven je achterwiel zit. Kleien is sowieso een optie, maar misschien dat in dit geval een tar remover ook goed werkt. Ik kan dat alleen op foto's niet goed beoordelen.

Je zou dat dus kunnen proberen (Gyeon Tar Remover, Carpro Tar.x). Of gewoon met klei aan de gang gaan.
 
Ik heb een aantal 2e hands kappen gekocht maar er zit iets op wat ik er niet goed af krijg.
Het is denk ik een combinatie van steenslag en smeer/vuil aangezien het om de kappen boven mijn achterwiel gaat.

Ik snap dat de steenslag er niet uit gaat maar ik krijg ook de zwarte puntjes niet weg.
De middelen waarmee ik het normaal weg krijg dasty, wd40 en remreiniger helpen niet.

Iemand nog meer ideeën?

[afbeelding]

[afbeelding]

Waarschijnlijk is het inderdaad teer of smeer, als je in de buurt van Leiden zit kun je altijd even langsrijden, dan proberen we even of het met Tar.X of Tri.X wel oplost. Goede kans van wel :Y
 
Bedankt daar kan ik wel wat mee :)
Ik woon helaas niet in de buurt van Leiden.

Tar.x of kleien zou ik wel eens kunnen proberen.
Met kleien heb ik geen ervaring maar ik zag hier op het forum wel een handleiding staan.

Voordeel van kleien is dat ik het ook nog voor andere doeleinden kan gebruiken naast alleen die kappen met teer. Er zijn tal van kleien te koop, wat is een goede basis klei voor mijn geval?
 
Bedankt daar kan ik wel wat mee :)
Ik woon helaas niet in de buurt van Leiden.

Tar.x of kleien zou ik wel eens kunnen proberen.
Met kleien heb ik geen ervaring maar ik zag hier op het forum wel een handleiding staan.

Voordeel van kleien is dat ik het ook nog voor andere doeleinden kan gebruiken naast alleen die kappen met teer. Er zijn tal van kleien te koop, wat is een goede basis klei voor mijn geval?

Ik heb monello, zelf erg tevreden over, heb alleen geen vergelijkmateriaal. Gebruikt icm Dodo Juice - Born Slippy. Was afgelopen jaar voor mij ook de eerste keer kleien en dat is toch wel een apart gevoel, het wordt duidelijk een stuk gladder. Op de auto kon ik goed verschil merken, op de motor kon ik er eigenlijk niet veel van merken.
 
Ik heb monello, zelf erg tevreden over, heb alleen geen vergelijkmateriaal. Gebruikt icm Dodo Juice - Born Slippy. Was afgelopen jaar voor mij ook de eerste keer kleien en dat is toch wel een apart gevoel, het wordt duidelijk een stuk gladder. Op de auto kon ik goed verschil merken, op de motor kon ik er eigenlijk niet veel van merken.

Toch zou ik voor de motor een zachtere klei gebruiken. Lakken zijn bijna allemaal op waterbasis, en dan krijg je met de monello klei wel marring.

Chemical guys light clay bar is denk ik wel een goede optie.
 
Respect voor jullie inspanningen en het resultaat. Wat mij betreft mogen er nog meer foto's worden gepost. Wat een plaatjes!
De mijne zal ik niet posten. Die krijgt weliswaar elke 1000 km een serieuze schoonmaak-, poets- en beschermbeurt. Maar na een paar honderd kms ziet hij er niet meer uit. Ik zorg dat de verlichting schoon blijft, maar dat alles wat ik tussendoor doe.
Het heeft ook voordelen: tegen de tijd dat ik weer poetsen moet hoef ik niet meer in te houden bij een flitser (mijn kentekenplaat is dan toch niet meer te lezen).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit topic ook een tijdje gevolgd, en hoop dat iemand mij hier wat advies kan geven.

Ik heb 2 Kawasaki ZX6R'en, een zwarte en een groene uit 2004, en een zilver metallic Seat Ibiza 2006.

Vind het natuurlijk wel mooi als ze er super glimmend bij staan, maar heb geen zin om bijvoorbeeld een hele dag kwijt te zijn om mijn auto te poetsen. Auto staat ook altijd buiten, en in de zomer komt er echt van die troep uit de bomen, dus zal fijn zijn als hij daar ook een beetje tegen beschermd word..

Doe nu altijd wassen met zo'n spons met die "draadjes" eraan, 2 emmer systeem en Action shampoo.
De auto maak ik vervolgens droog met zo'n flexiblade (wel kras gevoelig waarschijnlijk) En de motoren droog ik met een gewone handdoek uit het douche kastje.
Daarna de motoren ff poetsen met vloeibare wax van de Action, of Castrol multiwax en uitpoetsen met een microvezel doekje.

Resultaat is dan wel oké opzich:
11259683_691731160933294_1497230147346719780_o.jpg



Maar nu las ik hier over de Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845, en Gyeon - Q² Wetcoat.
Zou ik hiermee een beter resultaat behalen, of wax die langer blijft zitten, en zo ja, wat zou ik dan nog meer erbij nodig hebben?
Wil er best iets in investeren, maar niet gelijk bakken met geld.
 
Ik heb dit topic ook een tijdje gevolgd, en hoop dat iemand mij hier wat advies kan geven.

Ik heb 2 Kawasaki ZX6R'en, een zwarte en een groene uit 2004, en een zilver metallic Seat Ibiza 2006.

Vind het natuurlijk wel mooi als ze er super glimmend bij staan, maar heb geen zin om bijvoorbeeld een hele dag kwijt te zijn om mijn auto te poetsen. Auto staat ook altijd buiten, en in de zomer komt er echt van die troep uit de bomen, dus zal fijn zijn als hij daar ook een beetje tegen beschermd word..

Doe nu altijd wassen met zo'n spons met die "draadjes" eraan, 2 emmer systeem en Action shampoo.
De auto maak ik vervolgens droog met zo'n flexiblade (wel kras gevoelig waarschijnlijk) En de motoren droog ik met een gewone handdoek uit het douche kastje.
Daarna de motoren ff poetsen met vloeibare wax van de Action, of Castrol multiwax en uitpoetsen met een microvezel doekje.

Resultaat is dan wel oké opzich:
[afbeelding]


Maar nu las ik hier over de Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845, en Gyeon - Q² Wetcoat.
Zou ik hiermee een beter resultaat behalen, of wax die langer blijft zitten, en zo ja, wat zou ik dan nog meer erbij nodig hebben?
Wil er best iets in investeren, maar niet gelijk bakken met geld.

Ik wil je prècies het omgekeerde aanraden: investeer een keer in een Gyeon Q2 Mohs coating, dan ben je meteen meerjarig beschermd. Kost € 94,99 voor 30ml, dus inderdaad een investering, maar dan heb je er gelijk geen omkijken naar. Als je zuinig maar grondig werkt kun je met die 30ml zowel je Seat als je ZX6R doen, je hebt er weinig van nodig, en anders hebben we ook een 50ml verpakking.

Uit de bomen komt plak van luizen, dat hecht op je lak en kost moeite om te verwijderen. Met kleien krijg je dit wel weg, en als je daarna je lak in een coating of goede wax zet dan zit die plak voortaan op je wax in plaats van op je lak, veel makkelijker te verwijderen.

Als je beide één keer goed aanpakt heb je er daarna veel minder omkijken naar. Beide goed wassen, kleien, eventueel polijsten, en dan een coating erop. De Mohs coating zal afhankelijk van je kilometers en gebruik 1-2 jaar blijven zitten op je auto, en wederom afhankelijk van gebruik 2-3 op je motor.
Mohs is een keiharde kwartscoating, waarmee je de lak beschermt en schoonmaken / -houden makkelijker maakt.

Drogen met de handdoek is erg af te raden, tenzij het microfiber is. Elke mechanische beweging krast, maar een microfiber droogdoek krast een heel stuk minder dan de handdoek uit het kastje.

De waxen die je noemt zijn niet per se slecht, maar de standtijd van budget-waxen is korter, daarin zit hem over het algemeen het prijsverschil. Op de (middel)lange termijn haal je beter optisch resultaat en is je lak beter beschermd.

Zowel Collinite als Wetcoat zijn goede beschermers, maar de standtijd van Collinite is veel langer dan die van Wetcoat (plm. 3 versus 6 maanden).
 
Laatst bewerkt:
Toch zou ik voor de motor een zachtere klei gebruiken. Lakken zijn bijna allemaal op waterbasis, en dan krijg je met de monello klei wel marring.

Chemical guys light clay bar is denk ik wel een goede optie.

Ik heb een klein lijstje gemaakt met klei en nog wat basis spulletjes, voor een redelijk lage prijs.
Wat ik nu gebruik is gewoon simpele autoshampoo uit de supermarkt.

Als klei heb ik de bovenstaande chemical guys Light claybar gekozen (zal deze sterk genoeg zijn voor het teer van een paar posten terug? Of zal de medium klei een betere optie zijn)

Als wax heb ik gekozen voor de collonite 845.
Daarnaast heb ik denk ik nog een shampoo nodig?
Ik zat zelf te denken aan chemical guys citrus wash + gloss

Wat denken jullie hiervan, zijn dit mooie producten om mee te beginnen?
 
Collinite 845 is echt wel goed, goede glans en beading met een lange standtijd (toch gemakkelijk 4-5 maanden).
Wetcoat is wel een beetje duur vind ik (heb hem zelf ook), maar het is nog waterafstotender en natuurlijk gemakkelijker aan te brengen.
 
Ik wil je prècies het omgekeerde aanraden: investeer een keer in een Gyeon Q2 Mohs coating, dan ben je meteen meerjarig beschermd. Kost € 94,99 voor 30ml, dus inderdaad een investering, maar dan heb je er gelijk geen omkijken naar. Als je zuinig maar grondig werkt kun je met die 30ml zowel je Seat als je ZX6R doen, je hebt er weinig van nodig, en anders hebben we ook een 50ml verpakking.

Uit de bomen komt plak van luizen, dat hecht op je lak en kost moeite om te verwijderen. Met kleien krijg je dit wel weg, en als je daarna je lak in een coating of goede wax zet dan zit die plak voortaan op je wax in plaats van op je lak, veel makkelijker te verwijderen.

Als je beide één keer goed aanpakt heb je er daarna veel minder omkijken naar. Beide goed wassen, kleien, eventueel polijsten, en dan een coating erop. De Mohs coating zal afhankelijk van je kilometers en gebruik 1-2 jaar blijven zitten op je auto, en wederom afhankelijk van gebruik 2-3 op je motor.
Mohs is een keiharde kwartscoating, waarmee je de lak beschermt en schoonmaken / -houden makkelijker maakt.

Drogen met de handdoek is erg af te raden, tenzij het microfiber is. Elke mechanische beweging krast, maar een microfiber droogdoek krast een heel stuk minder dan de handdoek uit het kastje.

De waxen die je noemt zijn niet per se slecht, maar de standtijd van budget-waxen is korter, daarin zit hem over het algemeen het prijsverschil. Op de (middel)lange termijn haal je beter optisch resultaat en is je lak beter beschermd.

Zowel Collinite als Wetcoat zijn goede beschermers, maar de standtijd van Collinite is veel langer dan die van Wetcoat (plm. 3 versus 6 maanden).

Bedankt voor je reactie!
Dat is inderdaad net iets meer dan de bedoeling was om eraan uit te geven :+
Het verhaal van het hechten op de wax ipv lak snap ik natuurlijk. Maar ik vind het ook niet erg om 1 a 2x in het jaar de wax opnieuw aan te brengen eventueel.

Vind het eigenlijk zonde van die dure set om zo op de auto te smeren, heb hem net gekocht en zitten hier en daar wel wat krasjes en plekjes op, die zou ik dan eerst er compleet uit moeten polijsten/wetsanden, dus zou er ook nog een DAP met bijbehorende polijstpasta's bijkomen :')
 
Een fles coating van € 94.95 is idd een bak geld.

Een paar flessen goede wax en seal zijn ook niet goedkoop.
Maar geven een beter resultaat dan action/aldi spul.
En met een fles kan je enkele jaren vooruit.
Dus het begrip duur is relatief. ;)
 
Bedankt voor je reactie!
Dat is inderdaad net iets meer dan de bedoeling was om eraan uit te geven :+
Het verhaal van het hechten op de wax ipv lak snap ik natuurlijk. Maar ik vind het ook niet erg om 1 a 2x in het jaar de wax opnieuw aan te brengen eventueel.

Vind het eigenlijk zonde van die dure set om zo op de auto te smeren, heb hem net gekocht en zitten hier en daar wel wat krasjes en plekjes op, die zou ik dan eerst er compleet uit moeten polijsten/wetsanden, dus zou er ook nog een DAP met bijbehorende polijstpasta's bijkomen :')

Dat hangt toch van het resultaat af? Als je met 1x doen de rest van het jaar/2 jaar mooie glans hebt is het de moeite waard, en dan is die €25,-/voertuig/jaar snel verdiend ;)

Je mag mijn DAP wel een weekendje lenen, zolang je er zorgvuldig mee om springt, hij is net nieuw. Polijst heb ik open staan, dus dat kunnen we gewoon per verbruikt gewicht afrekenen, zo klaar, dan kost het je alleen de pads en poets-/waxmiddelen.
 
Een fles coating van € 94.95 is idd een bak geld.

Een paar flessen goede wax en seal zijn ook niet goedkoop.
Maar geven een beter resultaat dan action/aldi spul.
En met een fles kan je enkele jaren vooruit.
Dus het begrip duur is relatief. ;)

Dat hangt er vanaf waar je naar kijkt, het volume of het product :+ voor dat geld krijg je een keiharde kwartscoating, goede bescherming van de lak en vermindering v.h. onderhoud, elke cent waard 8-)

Waarom zou je tenslotte je blok wel goed onderhouden, maar je lak wassen met iets dat krast en daarna niet eens goed beschermen :9
 
Ik heb een klein lijstje gemaakt met klei en nog wat basis spulletjes, voor een redelijk lage prijs.
Wat ik nu gebruik is gewoon simpele autoshampoo uit de supermarkt.

Als klei heb ik de bovenstaande chemical guys Light claybar gekozen (zal deze sterk genoeg zijn voor het teer van een paar posten terug? Of zal de medium klei een betere optie zijn)

Als wax heb ik gekozen voor de collonite 845.
Daarnaast heb ik denk ik nog een shampoo nodig?
Ik zat zelf te denken aan chemical guys citrus wash + gloss

Wat denken jullie hiervan, zijn dit mooie producten om mee te beginnen?

Daarmee moet je inderdaad een goed stuk komen :Y voor de klei zou ik bij de Light blijven, ik heb tot dusverre bijna alle motoren met Light gedaan. Motoren vervuilen niet zoals auto's die buiten staan, en de lak is relatief zacht.
 
Ik hoop dat de pekelperiode binnenkort voorbij is en wil mijn motor dan zo strak mogelijk maken!
Voor het volgende heb ik wat advies nodig:







Bovenstaande punten wil ik aanpakken. Vooral de 1e irriteert mij het meest aangezien deze midden op de tank zit volop in mijn zicht. Nu is de vraag: Hoe werk ik dit mooi weg? Het is helaas geen klein krasje en ik heb hem zelf gemaakt '(

Nu zit ik te denken aan deze set:
https://www.gamma.nl/assortiment/tu...lister_pos=3&fh_secondid=b_product_b021530051

Voldoet dit om de beschadigingen weg te werken? En heb je voor plastic weer aparte wax nodig? Er staat bovendien bij dat je dit product gebruikt in combinatie met geschikte bijwerklak. Betekent dat laatste dan dat ik naar de motorzaak moet om een geschikte lakstift te halen (juiste lakkleur?)

MVG :W
 
Gewoon met shampoo en een microvezelhandschoen. Lekker makkelijk om overal bij te komen.
Vettige resten kun je met een bus WD40 ff inweken voor je met de poetsdoek aan de gang gaat.

Er zijn ook speciale motorblokreinigers te krijgen maar ik vind die niet bijster overtuigend. Lijkt me verder wel agressief spul.. weet niet wat dat op de langere termijn met de lak van je blok doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan