potentiële benzine te kort?

nick vd96

Rookie
14 mei 2023
6
1
dag mede rijders!

ik heb een suzuki Bandit 600s uit 2001.

ik heb een probleem en zal het proberen zo goed mogelijk uit te leggen: ik reed met mn motor op de snelweg en na een km of 20 merkte ik dat hij begon te haperen (alsof ik vergeten was benzine te tanken) maar mn tank was uiteindelijk nog ruim voor de helft gevuld!

stationair loopt ze nog mooi en met de choke vol open haalt ze de 4 a 5k toeren wel. maar zodra ik gas geef valt ze bijna uit als ik koet optijd het gas terug trek.

ik heb het volgende al gedaan:
* carbs los gemaakt, kamer schoongemaakt en de vlotternaald vervangen met pakking.
* de 2 schroefjes aan de binnenkant (1 met een platte kop en 1 met een moer 10) los gedraaid, schoon gemaakt en door geblazen

wat zou ok ik nog kunnen doen? ik zat te denken dat het misschien met de onderstaande foto iets te maken heeft maar ik ben dus nog aan het onderzoeken wat dit überhaupt is.

wat zou ik zelf nog kunnen doen?
ik zat te denken om de sproeinaald nog schoon te maken.

hebben jullie nog ingenieuze tips?
ps dit is de 1e keer dat ik zo diep in mn motor kijk! leuk maar wel eng haha

vriendelijke ej smakelijke groeten,

Nick
 

Bijlagen

  • IMG20230514172012.jpg
    IMG20230514172012.jpg
    214,8 KB · Weergaven: 60
Dat ding is volgens mij om carterdampen weer door het inlaattraject te voeren, zodat het mee verbrand wordt.
(milieumeuk)

Heb je de fiets pas en had deze dit meteen?
heeft ie lang stil gestaan?
Geen geknikte brandstofslang onder de tank?
beluchtingsgaatje in de tankdop nog open?

Ik denk dat je de carbs beter moet reinigen, of deze bij een motorzaak dat moet laten doen( ultrasoon)
 
dag,

ik heb mn suzuki bijna 3jaar, en rij er elke dag mee(zn 2500km per maand) het gebeurden eigenlijk spontaan ineens. dit is de 1e keer dat ik dit probleem heb helaas.

waar kan ik de beluchting gaatje vinden?

de benzine toevoer via de Benzine kraan loopt vloeiend als ik eraan zuig.
 
Wat is de km stand ? En zijn de kleppen ooit gesteld of gecontroleerd ?

En worden bij opstarten alle uitlaatbochten even warm ?
Kan je evt. Controleren met een plantenspuit.

Goede dingen om bij problemen jezelf af te vragen of te controleren,

maar volgens mij hebben deze dingen niets te maken met het probleem van TS.

Kleppen stellen, gaat je motor niet spontaan onderweg ineens van haperen.
Doen alle cilinders mee, hij loopt JUIST stationair prima. En ook gaat er niet spontaan onderweg ineens een cilinder mee stoppen.
 
Ts is een beginnende sleutelaar zoals hij zelf aangeeft, ik weet niet op afstand wat hij prima stationair vindt.
Heb je zelf nog suggesties ?
loopt vloeiend 1500 toeren, zonder happen

de cilinder werken alle 4 en worden even warm,

kleppen zijn al een poos niet gesteld, hoefde nog niet zei de monteur 8k km geleden ( misschien nu wel?)

motor heeft nu 89k op de teller
 
Kleppen stellen, gaat je motor niet spontaan onderweg ineens van haperen.

Mijn auto (boeee~!) deed precies dit: sinds ik hem heb ging hij één a twee keer per jaar haperen. Geen vermogen meer, check engine lamp aan. En het moment dat je denkt dat de motor uitvalt komt het vermogen plots weer terug en kun je verder.

dat bleek (na zeven jaar testen, meten en vervangen) tóch aan de klepspeling te liggen. "Net binnen tolerantie" volgens de fabrikant bleek toch nét erbuiten te liggen: Klep verbrand en geen compressie meer op cil. 2.

Hoe dan ook: Ik gok op water in je tank (en nu in de vlotterbakken). De stationairsproeier ligt vaak nét hoger in de carburateur dus de hoofdsproeier (die je niet gebruikt bij stationair lopen maar wel bij halfgas en daarboven) zal daar als eerste last van hebben.

Je kunt de vlotterkamers aftappen om dit te bevestigen (benzine drijft bovenop water) en als ik gelijk blijk te hebben dan kun je (nadat je het leeuwendeel van het water hebt afgetapt) bij de automaterialenhandel een spulletje halen wat het resterende water bind en weer "oplost" in de benzine.

En daarna kijken hoe dit water in de tank gekomen is natuurlijk :). Bij mij was het de afvoer van de tankdop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan