• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

powervalve rs 125 stuk

Rymlen

MF'er
Lid geworden
28 sep 2006
Waarderingsscore
0
Mijn rs is de laatste tijd nogal een probleem, zoals jullie op het forum wel hebben gemerkt. met behulp van iedereen heb ik mijn problemen kunnen lokaliseren en oplossen. er rest me nog 1.
mijn uitlaat was nogal vet, en de motor liep slecht. dit deed me aan mijn brommertijd herinneren (nieuwe "snelle" uitlaat en oefenen met verschillende sproeiers) wat bij een onjuiste samenstelling een ontzettend vette zooi opleverde. maar de uitlaat op mijn rs is niet vervangen, vandaar de valve.
ik heb het beschermkapje naar achteren getrokken waardoor het open stukje van de valve (waar je de kabel kan zien) zichtbaar werd, deze stond naar boven gericht (is dit juist?)
als ik de motor start, beweegt de kabel niet. bij 2,5 k gaat hij niet dicht en bij 8k niet open. in welke stand hij nu staat weet ik niet. omdat ie er nog niet is uitgeweest.
ik zal hem er morgen uithalen, nu wil ik graag weten welke kant boven hoort te zitten, is dat inderdaad de kant met de opening?
en hoe krijg ik die koolstoftroep er fatsoenlijk van af?

Mijn rs is de laatste tijd nogal een probleem, zoals jullie op het forum wel hebben gemerkt. met behulp van iedereen heb ik mijn problemen kunnen lokaliseren en oplossen. er rest me nog 1.
mijn uitlaat was nogal vet, en de motor liep slecht. dit deed me aan mijn brommertijd herinneren (nieuwe "snelle" uitlaat en oefenen met verschillende sproeiers) wat bij een onjuiste samenstelling een ontzettend vette zooi opleverde. maar de uitlaat op mijn rs is niet vervangen, vandaar de valve.
ik heb het beschermkapje naar achteren getrokken waardoor het open stukje van de valve (waar je de kabel kan zien) zichtbaar werd, deze stond naar boven gericht (is dit juist?)
als ik de motor start, beweegt de kabel niet. bij 2,5 k gaat hij niet dicht en bij 8k niet open. in welke stand hij nu staat weet ik niet. omdat ie er nog niet is uitgeweest.
ik zal hem er morgen uithalen, nu wil ik graag weten welke kant boven hoort te zitten, is dat inderdaad de kant met de opening?
Een nachtje in DIESEL leggen, zou ik het eerst denken, maar niet met een spoel nog er aan vast want gelakt draad wordt misschien dan aangetast.

Wat plaatjes van meerdere merken; de meeste kun je door aanklikken vergroten en misschien zit-ie erbij:
http://www.downloads.nl/search/images/1/power+valve

Plus hier nog wat verhalen met misschien ook wel plaatjes en sommige in het Nederlands:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=power+valve&where=nl&mu=&mi=&cs=UTF-8

Laatst bewerkt:
thx, jammer genoeg kon ik geen foto vinden die mij de informatie gaf die ik nodig had, ik weet hoe de valve eruit ziet, maar niet hoe hij op de motor hoort.
ik zal wel ff met 125cc.nl bellen. dan vraag ik ze wel hoe en wat, weet nu iig wat het probleem is :)

Dus toch de valve;) Wat voorn type is het? Met elektromagneet (spoel/solenoide) ook wel RAVE genoemd? Is het een schuifje wat opengaat of met andere woorden hoort open te gaan bij bepaald toerental? Er zijn types waarbij de RAVE (die dus valve op trekt of dicht gooit) wordt aangestuurd door een CDI unit (meestal achter onder de budy). Waarschijnlijk hangt gewoon je RAVE los daar kom je namelijk nauwelijks bij en niemand heeft zin om die aan te draaien;) Controleer ook je kabel of daar geeb rafel in zit. Gewoon met schroeven draaier valve openen draadje even eruit haken dan binnen kabel eraf schijven (moet makkelijk gaan). Succes!

maak er eens een foto van dan kunnen we er misschien wat makkelijker wat van zeggen

ik heb de electrische versie (solenoid), de cdi gestuurde versie dus.
ik ben als volgt te werk gegaan. heb het kabeltje losgemaakt van cdi naar de solenoid. spanning gecheckt bij bepaalde toerentallen. hij gaf de juiste spanning van 500 tot 2.5 k toeren. dat is om zichzelf schoon te houden. en bij 8k toeren constant spanning.
daar mankeert dus niks aan.
ik heb het afdekrubbertje van de aansluiting van de valve op de cylinder geschoven.
daardoor kan ik het ijzerdraadje zien.
die beweegt niet. kan er ook heel slecht bij zonder de radiateur of accu te verwijderen.
ik heb direct 12v aangesloten op de solenoid. waardoor hij dus aan zou moeten gaan, oftewel openen. dat doet hij niet....
al deze kennis heb ik uit het onderhoudsboekje van de rs weten te halen die ik heb gekregen van roy ''r" :).
de kabel krijg ik er zoals het nu staat niet uit zonder misschien schade aan te richten.
ik zal van de week met mijn vader de brommert even zo ver uit elkaar halen dat de kabel eraf kan, en dan checken of de kabel wel wil bewegen. als dat zo is de valve eruit trekken en schoonmaken.
doet de kabel niks is het een kwestie van solenoid vervangen :).

dat + het kapotte kabeltje waren dus hopelijk de problemen aan mijn rs, veroorzaakt door het half jaartje stilstaan.

maar goed, het moet een leuk dagje sleutelen opleveren. ik vroeg me alleen af of er ook een manier is om die valve eruit te peuteren zonder dus de koelvloeistof uit de motor te moeten halen.
want als ik de accu verwijder moet ook dat tankje van de koelvloeistof eruit, en dan moet ie geleegd worden. en bij de radiateur natuurlijk ook. heb ik eigenlijk niet veel zin in, aangezien de koelvloeistof nog redelijk nieuw is.

Kruipolie aan de kabel (of diesel) en een dagje later eenmaal de boel los, smeren met iets beters (misschien wel kopervet òf een teflon-vet want het beweegt niet echt vaak) en na een maandje nog eens.

je kunt gewoon checken of de elektromagneet werkt. Draai gewoon door tot het toerental waarbij die openhoort te gaan en kijk cilindertje (waar valve kabel aanvast zit) aan de RAVE zeg maar beweegt. Gebeurt dat dan is of je kabel versleten of het nippeltje aan het valve schuifje afgebroken. Andere mogelijkheid kan zijn dat de veer die valve terug moet duwen veel te vies is en daardoor stug.

Je kunt de RAVE losdraaien zonder accu en koelvloeistof. Ik was er 20 min mee bezig:P Dusja je kunt kiezen. Lenige vingers en geduld zijn gewenst;) Succes! Als het goed is hoef je maar twee imbussen los te draaien de eerste is makkelijk de tweede niet;).

toen ik 12v aansloot op de solenoid gebeurde er totaal niks.
dan lijkt me dat de daadwerkelijke valve uit de cylinder gehaald moet, dus ik zal zien of het zo kan, met die lenige handen :P.
ik laat het wel horen als ik ermee omgeklooid heb :)

toen ik 12v aansloot op de solenoid gebeurde er totaal niks.
dan lijkt me dat de daadwerkelijke valve uit de cylinder gehaald moet, dus ik zal zien of het zo kan, met die lenige handen :P.
ik laat het wel horen als ik ermee omgeklooid heb :)
Ik zou die eerst lekker nat maken met diesel (wel buitenshuis want die lucht & smaak wil je niet in je kasten en beddegoed en broodtrommel en koelkast en haren en huid en ....) en dan minstens 1 nachtje wachten; metaal mag je altijd natmaken met diesel, spoel (=solenoid) voor alle zekerheid liever niet raken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan