prachtig nieuwe stroboscoop,maar..

19 mei 2008
82
0
Eindelijk,na jaren statisch afstellen van de ontsteking,een prachtig nieuwe lamp,een Gunson aangeschaft.
Het principe van de werking is duidelijk.
Maar 1 ding niet.
Op de achterkant van het apparaat zit een verdraaibare knop met aangegeven graden,"advance degrees ".Ik kan er geen wijs uit worden hoe dat moet werken,en waarvoor het dient...

Iemand?
 
Kun je de vervroeging mee instellen, dus als je hem op 10 graden voorontsteking zet, en hij flitst op het BDP, dan heb je 10 graden voorontsteking volgens mij. Probeer het eens zou ik zeggen ;)
 
In handboek van je motor staat in de specificatie hoeveel graden voorontsteking bij welk toerental..

Bijvoorbeeld: Spark advance 8 degrees @1100 rpm..

Dan stel je het stationair toerental van de motor af op 1100 rpm en de draaiknop op de lamp op 8 graden.. Vervolgens richt je de lamp op het vliegwiel om met deze bij draaiende motor de uitlijning van de merktekens te controleren.
 
yep, zo werkt dat precies.

de meest simpele stroboscooplampen hebben dat knopje niet, en dan moet je dus de voorontsteking gaan meten dmv een lijntjesverdeling langs de omtrek van het BDP streepje.


Door het knopje heb je maar 1 vaste streep, en 1 draaiende streep nodig. Die zet je precies op BDP (evt voelen via bougiegat) en markeer je met tipp-ex of iets soortgelijks.

Als je met lopende motor aan de knop draait zodat de 2 strepen precies tegenover elkaar komen, kun je de op dat moment aanwezige vervroeging aflezen van de schaal van het knopje.
 
Door het bougiegat vind je het exacte BDP niet, daar ben je toch echt een markering voor nodig.

Zuigerstop die de zuiger niet helemaal omhoog kan laten komen (de mijne is een verbouwde bougie met een verstelbaar draadeind) in het bougiegat, gradenschijf op de krukas ongeveer op 0 graden, krukas rechtsom draaien, stopt nu bij bijvoorbeeld 25 gradenvoor bdp , draai nu de krukas linksom en kijk waar hij nu stopt, bijvoorbeeld 15 graden na bdp.

25+15= 40/2=20

Verdraai de gradenschijf naar 20 zonder de krukas te verdraaien en draai de krukas weer rechtsom, stopt hij nu bij 20 graden voor bdp (herhalen voor precisie) dan is 0 graden precies bdp.
 
Door het bougiegat vind je het exacte BDP niet, daar ben je toch echt een markering voor nodig.

Mijn ervaring is anders.
Vaak klopt het BDP niet met het merkteken op het vliegwiel.
Dat is me met 3 motoren overkomen.
Daarom controleer ik de juistheid van het merkteken wel door het bougiegat.
 
BDP kun je het beste uitklokken met een micrometer.

Met een schroevendraaier door bougie gat kom je in de buurt, maar met de straal van je vliegwiel kan dat best een aantal graden afwijken.
 
uitklokken met een micrometer?........dat vind ik knap

images



Het stukje dat de zuiger echt 100% stil staat is echt super klein.
En dan kun je nog het midden van dat hele kleine stukje pakken.
 
Eindelijk,na jaren statisch afstellen van de ontsteking,een prachtig nieuwe lamp,een Gunson aangeschaft.
Het principe van de werking is duidelijk.
Maar 1 ding niet.
Op de achterkant van het apparaat zit een verdraaibare knop met aangegeven graden,"advance degrees ".Ik kan er geen wijs uit worden hoe dat moet werken,en waarvoor het dient...

Iemand?

Goede keus, Gunson Advance toch? ;)
Tip: Niet per ongeluk de knop indrukken als je op een verchroomde demper richt o.i.d. Die Xenon flitser braad je netvlies sneller dan Croma.
 
Terug
Bovenaan Onderaan