Probleem met koppeling

Sethjee

Rookie
25 sep 2023
8
0
Hey Allen!

Ikzelf rij met een KTM EXC 500 (2015/2016) en heb vermoedelijk een probleem met de koppeling.

Als ik men motor start en hem in de eerste versnelling zet met de koppeling volledig ingedrukt, kruipt/rijdt hij zeer lichtjes vooruit. Alsook wanneer de motor draait en stilstaat is hij niet in neutraal te krijgen…

Wanneer ik er effectief mee rijdt en enige snelheid maak is hij wel makkelijk in neutraal te krijgen. (Ook wanneer hij stilstaat en afstaat).

Zou het ontluchten van de koppeling dit probleem verhelpen? Of hebben jullie nog andere oplossingen en/of tips?

Bedankt!!!
 
Hey Jongens!

Ik ben absoluut geen mechanieker dus dit is allemaal vrij nieuw voor mij… Wat wel vaststaat is dat ik enkel maar de onderste bout heb losgedraaid onderaan de motorblok voor het aflaten van de olie… Blijkbaar zijn er 3 “drainpluggen” om olie af te laten… dit wist ik dus totaal niet 🤦‍♂️ Vermoedelijk is er een groot deel van de olie er blijven inzitten wat maakt dat na bijvulling van de nieuwe olie, er wellicht veel te veel inzit…

Als ik nu kijk naar het oliepijl glaasje is dit helemaal gevuld… (als de motor koud staat) dit is naar mijn opzoekingen veel te veel… Dus het gevolg van teveel olie in de blok zal wellicht mijn koppelingsprobleem verklaren!
Verbeter me als ik fout zit!
 
Mijn olie begint knalrood (motul 7100), groen zal ook best bestaan. Hoewel ik dat eerder associeer met KVS, maar swah.

Ik geloof er gewoon geen reet van dat er echt maar 100ml in zat, het blok niks verbruikt, en toch 10 uur goed gewerkt heeft. Dat kan haast niet.
Toen ik net een suzuki zr had en de olie deed wisselen, kwam er ook groene uit. Groen is dus een kleur die ook aan olie gegeven werd, alleen niet vaak.
 
Even nog voor het begrip dit is dus 100 ml zie foto
 

Bijlagen

  • IMG_20231003_101324.jpg
    IMG_20231003_101324.jpg
    109,6 KB · Weergaven: 2
Terug
Bovenaan Onderaan