probleem teller GS550 1977

Deputy Duc

Moderator
Crew
Donateur
2 aug 2004
33.898
22.564
Sinds kort heb ik een probleempje met de snelheidsmeter van mijn '77 GS550. Als ik optrek en ongeveer 80 km/u rijdt, geeft de snelheidsmeter pas 30 km/u aan, om dan langzaam omhoog te kruipen. En dat is niet omdat het ding de verbluffende acceleratie niet kan bijhouden. Als ik stil sta, duurt het nog enige tijd voor de naald weer op 0 staat, en dat komt ook al niet door de angstaanjagende remkracht van de 550, ook al heeft hij dan dubbele schijven. Kortom, er zit iets fout in het mechaniekje. Iemand bekend met dit probleem? De kabel heb ik al schoongemaakt en een drupje olie gegeven. De kilometerteller en dagteller lopen wel mooi door, gaat aardig gelijk op, dus dat zal wel goed zitten. Denk dus niet dat het in de aandrijving zit.
Kan ik wat remmenreiniger en/of WD40 in het tellermechaniek spuiten om te zien of het weer op gang komt of is dat absoluut af te raden? Iemand tips?
 
Als het niet in de aandrijving zit dan zal de teller zelf het probleem zijn,misschien oud vet
wat de teller in gekropen is,maar het kan ook ouderdom zijn en dan zit er weinig anders op
dan een andere teller te zoeken.
 
Het zal in de teller zelf zitten inderdaad, heb hetzelfde gehad en dat was vuil en oud verhard vet, teller kan met een beetje moeite wel opengemaakt worden, metalen randje openvouwen, of halverwege netjes het tellerhuis in tweeën zagen en later weer aan elkaar lijmen, zit toch in een behuizing.
 
Heb ik ook gehad met een GS750 teller, zelfde verhaal als bij Robinjo. Tellerrandje opengemaakt, vet weggehaald en alles weer prima. Ik kreeg het tellerrandje niet meer netjes terug, maar dat maakte bij die motor niks uit.
 

Bijlagen

  • gs teller.jpg
    gs teller.jpg
    45,9 KB · Weergaven: 21
  • 051.JPG
    051.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 20
Ik zou hem niet openmaken als ik jou genoeg ken,..dat wordt "de heer" aanroepen, ook heb ik je nog nooit hardop horen vloeken-O-}:O. Je kunt toch proberen om er wat remmenreiniger in te spuiten om het vuil/vet op te laten lossen? Hij is nu toch al stuk en mogelijk werkt het? Zo zou ik het doen,...(en ik kan zelfs een nieuw schermpje op een telefoon zetten ook al doe ik dat nooooiiit meer);(})
 
Of toch wel als ik de foto,s hierboven zo zie,..op youtube-filmpjes gaat alles ook altijd heel makkkelijk maar laten ze het lastigste steeds weg_O-:X:Y. Wel een Jawa tellers uit elkaar gehaald, daar was een wormwieltje stuk, als je hard in de buitenkant kneep plopte het binnenwerk van metaal er zo uit.8)7
 
Er zijn ook bedrijven die dat voor je kunnen doen maar dat kost wel aardig wat,
ik heb ooit een VDO teller laten opknappen,dat koste toen 75,-
Zelf heb ik ook tellers opengemaakt dat is te doen maar vaak werd de rand er niet mooier op.
Felsrand beetje bij beetje met een kleine schroevendraaier voorzichtig omhoog drukken totdat
hij los komt en weer monteren door de rand weer terug te tikken,ik deed dat met een stukje hardhout.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het ook wel gedaan, net als RG beschrijft. Het chromen randje is van messing, dus vrij zacht. beetje bij beetje rondjes draaien en ruimte maken. Maar zoals IJzer schrijft, wacht maar tot Vijs weer bij je komt logeren, dat is beter voor je humeur en voor het bezeltje.
 
Ik heb wel eens gezien dat iemand van hout een strak malletje had gemaakt waar de tellerrand precies in past.
Dan kon je het omgevelsde randje open friemelen met een schroevendraaiertje zonder dat je de rand uit z’n vorm wrikt .
Daarna weer dichttikken.

Klinkt waarschijnlijk eenvoudiger dan het is...
maar z’n tellers (volgens mij van een z900) zagen er netjes uit.
 
of je teller inderdaad opsturen naar bijv. tellerwerk. Die heeft inderdaad allerlei malletjes en hulpmiddelitjes om die rand er weer netjes op te zetten. Heb ik ook twee teller laten doen . Was niet te gek duur toen.
 
Ik heb hetzelfde gehad. Heb mijn teller, in het midden, doorgeslepen met een dremel slijpschijfje op de kolomboormachine en dan de teller in het midden rondom doorslijpen. Daarna kun je de teller van binnen bekijken, schoonmaken (al het plastic stof), smeren en weer dichtlijmen. Heeft bij mij prima geholpen.

Die metalen flesrand is zo dik, die kreeg ik niet zonder schade open. (had ik geprobeerd met een andere GS teller die al kapot was, het glas klapte zodra ik er druk op zette.....)

Marc
 
Ik heb ook een teller opengeslepen met de dremel en met modelbouwlijm weer in elkaar geplakt. Ging eigenlijk makkelijker dan ik had verwacht. En de teller verdwijnt toch in een behuizing dus je zit er niks meer van.
 
Zelfde gehad met een gs850, teller ingespoten met kruipolie zonder te demonteren, daarna was het in orde.
Niet teveel want dan komt het aan de zichtzijde van de teller en dat vlekt..
 
Ik heb wel eens gezien dat iemand van hout een strak malletje had gemaakt waar de tellerrand precies in past.
Dan kon je het omgevelsde randje open friemelen met een schroevendraaiertje zonder dat je de rand uit z’n vorm wrikt .
Daarna weer dichttikken.

Klinkt waarschijnlijk eenvoudiger dan het is...
maar z’n tellers (volgens mij van een z900) zagen er netjes uit.
 
Ik heb nog een tellerset liggen, waarvan de elektrische verbindingen lomp zijn afgeknipt. Had toch gewoon de stekkertjes even los gemaakt. Denk dat ik mijn teller gewoon eens ga inspuiten met wat kruipolie, en als het niet goed komt, dan gewon de teller wisselen. Kan wel even duren, ik heb nog een klus die voorrang heeft, ik wil mijn T500 na drie jaar wel weer eens de weg op hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan