Ik moest nodig de remblokken (achter) van mijn trans alp vervangen en toen ik vanmiddag de bout (inbus) die de blokjes op zijn plek houd los wilde draaien zag ik dat deze dol gedraait was. Ik heb geprobeerd om hem op een andere manier los te krijgen maar dit wilde niet lukken en nu heb ik hem dan dus maar uitgeboord. Ik heb de boor alleen wel zo klein gehouden dat het schoefdraad wat in de remklauw zit niet beschadigd. Maar nu kom het, er zit nu dus nog een beetje van die bout op/in het schoefdraad. Hoe kan ik dit eruit halen zonder de boel te beschadigen? of zou ik hem gewoon groter kunnen uitboren opniew schoefdraad tappen en er dan een dikkere bout in kunnen stoppen, hoewel deze volgens mij niet te koop zijn. Wie oh wie heeft voor mij de oplossing???
de oplossing is eigenlijk heel eenvoudig,even een tap erdoorheen met dezelfde maat als dattie origineel was en je zal zien dat je het teveel aan materiaal er gewoon uit tapt.kan er ook weer een normale maat bout in
Je kun er niet zomaar een pen/bout in zetten. Het schroefdraad is M8x1 dacht ik en je kunt het niet lekker tappen, omdat het schroefdraad op een bepaald punt moet eindigen. Dit is geen werk voor amateurs.
Dat er bouten zijn met een links draar dat wist ik maar ik ging er eigenlijk vanuit dat die vast niet het zelfde draad zouden hebben, dit omdat het niet echt een standaard draad is. MAar ik zal mogen eens gaan kijken voor zo'n boutje.
Wat je kunt doen is een linkse tap gebruiken. Dit is een sterk conische tap, met linkse draad. Je tapt hier niet echt draad mee, maar dat ding draait zichzelf vast in het gat waar je 'm inzet, en vervolgens draai het losse deeltje mee er uit.
Te verkrijgen bij een willekeurige bouwmarkt, in een setje met een stuk of 5 maten, vooh weinug