Problemen bij ultrasoonreinigen carb

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.674
1.721
Zuid-Holland
Goedenavond,

Ik heb sinds kort een 10L ultrasoon 40khz. Vandaag de carburateur van de XT500 even gebadderd, de motor staat alweer bijna 2 jaar stil en moet in orde gemaakt worden deze winter. De carburateur eerst volledig gedemonteerd. Alle deksels los, choke eruit, alle sproeiers eruit, gasschuif gedemonteerd, en in de ultrasoon gehangen met een combinatie water + 10% Dasty op 50 graden. Het eindresultaat ziet er qua reinheid goed uit, alle openingen zijn door, al het vuil is van en uit de carburateur en er ligt een mooie zwarte laag op de bodem van de ultrasoon.

Na het reinigen de carburateur mee naar binnen genomen, onder heet water afgespoeld en even in een warme oven gelegd om snel te drogen. Helaas is de carburateur nu geoxideerd. De buitenkant is zwart en je ziet hier en daar witte wolkjes. Hoe kan ik dit het beste verwijderen en hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen? Hieronder twee na foto's van de inmiddels weer in elkaar gezette carb.

1700419595338.png


1700419605678.png
 
Aluminium kan verkleuren door het gebruiken van Dasty.
Zelf gebruik ik Tickopur R33, en heb nog geen zwarte verkleuringen op carburateurs gehad.
Carburateurs komen schoon en onverkleurd uit het ultrasoonbad en verkleuren ook niet bij het drogen.
Andere middelen zullen ook werken maar Dasty geeft soms vreemde reacties.
Een voorbeeld zijn de lichtmetalen velgen onder mijn auto, bij gebruik van professionele velgenreiniger géén strepen in de lak. Een keer Dasty gebruikt dat invrat in de lak.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik ook Dasty in de ultrasoon, zelfs weleens een XT500 carb (sowieso veel carbs) gedaan dus goed vergelijk.

Water met riant veel Dasty, 50 graden, half uurtje er in, afspoelen met koud water en schoonblazen met de gecomprimeerde lucht, daarna WD40 er overheen. Dat is mijn standaardmethode, geen zwarte plekken, die had ik weleens als ik ze er langer in liet zitten en de WD40 voorkomt corrosie en zorgt er voor dat alle schroefjes er weer soepel in gaan.

Je kan een soepele roterende staalborstel over jouw carb heen halen dan ben je van de corrosie af maar glimt hij wel bovengemiddeld, kan je geen fan van zijn, eventueel daarna weer door de ultrasoon met mijn methode dan ziet de carbs er weer uit zoals het hoort.
 
Ik denk dat schoonblazen en daarna wd40 de truc is. In de oven drogen gaat langzamer, denk dat ie in die tijd is gecorrodeerd. Zal m iig in de wd40 zetten om verergeren te voorkomen, daarna even kijken of ik de boel nog een keer aanpak om het wat ooglijker te maken
 
Goeie les geleerd! Ik dacht even badderen en klaar is kees. Toch jammer dat de eerste carb er niet zo netjes uitkomt, net wat extra handelingen benodigd. Volgende unit hopelijk in 1x netjes
 
Moet bekennen dat ik nog niet met dasty gewerkt heb in de ultrasoon.
Heb destijds 5ltr speciale vloeistof gekocht gelijk met de ultrasoon en daar doe ik nu nog mee.
Ik maak ze altijd eerst schoon met dreft in de ultrasoon daarna de duurdere speciale milde vloeistof. (Meng verhouding volgen fabrikant)
Als laatste wat wd 40 na het drogen.
Maar ook ik heb al eens zwarte vlekken op een oude carb gehad….
 
Terug
Bovenaan Onderaan