Boost sensor Yamaha Virago (single carb)

jgpeggeman

MF veteraan
Donateur
4 jun 2020
1.173
2.433
Kampen
Instagram
Ik heb mijn Virago omgebouwd naar enkele carburateur. (zie link in mijn handtekening)

Nu zit ik met een vraagstuk waar ik nog niet direct een antwoord op kan vinden. Dit gaat om de boost sensor (vervroeger) die via vacuüm word aangestuurd. Deze zit normaal gesproken aangesloten op de carburateur van de voorste cilinder. Maar omdat ik nu een gecombineerd spruitstuk heb, zit de boost sensor nu eigenlijk op beide cilinders aangesloten.

Ik neem aan dat de boost sensor, op basis van de hoeveelheid vacuüm, gaat bepalen (via de CDI) wanneer hij moet gaan vervroegen met de ontsteking.

Mijn vraag is of ik nu ook een hoger vacuüm heb omdat er nu twee cilinders aan lopen te 'zuigen'? Zo ja, betekend dat hij dan te vroeg begint met vervroegen?
En in dat geval, wat is dan de juiste oplossingsrichting?

Is het een idee om de vervroeger in zijn geheel te verwijderen, omdat ik toch al top-end vermogen ben kwijt geraakt door de enkele carburateur opstelling?
 
Oplossing
Je vervroeger vervroegt te vroeg dankzij je gewijzigde inlaattraject. Probeer eerst zonder slangetje aan je vervroeger en zie of je probleem verschuift.
Je kunt ook een drossel instaleren. Niet het mooiste maar je hebt daarmee een zekere instelbaarheid tot je beschikking.

La ma weten.
Je vervroeger vervroegt te vroeg dankzij je gewijzigde inlaattraject. Probeer eerst zonder slangetje aan je vervroeger en zie of je probleem verschuift.
Je kunt ook een drossel instaleren. Niet het mooiste maar je hebt daarmee een zekere instelbaarheid tot je beschikking.

La ma weten.
 
Oplossing
Nou, dan moet er natuurlijk ook een antwoord komen...

op advies van @Willem heb ik er een drosseltje tussen gezet, en dit zorgt er voor dat ik het vacuüm nu kan instellen.

ABLVV86HVG2gs3LyJhtPtoU6KSkB--RyxDUr3_gGdntb0lBgLTZKSNjrZ9UZhsazp5Ttr4m9WWCbba3MVnXIF9q_MA9gBY6myxB0CCfuS1IhPvNq0V6R5hqGyWxI87kWGqyPqZL-uZZycIsk7GQAQjEDC3VQNQ=w2018-h1514-s-no


Ben begonnen met helemaal dicht, maar dat vond ie toch niet helemaal fijn. Daarna een slag open gedraaid, en werd het al iets beter, dus nog een slag open, en eureka... hij reageert normaal!

Nu kwam ik er achter dat ie van stationair naar half gas nog een 'hik' had, en dat was vervolgens eenvoudig op te lossen door de gasnaald een tandje hoger te zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan