Goedesmoooooorgens Heren,
Met mijn Suzuki SV650X uit 2018 heb ik een probleempje met betrekking tot het ABS en de snelheidsmeter. Ik vermoed dat het probleem bij de voorste ABS-Sensor ligt, welke ook als snelheidsmeter schijnt te fungeren. Maar zeker weten doe ik het niet, dus ik wil het graag zo goed mogelijk checken. Na een flinke poetssesie afgelopen week en vervolgens 24 uur drogen, bleef de snelheidsmeter op 0 staan tijdens rijden. Tegelijkertijd bleef het ABS lampje branden. Na verloop van tijd ging ook het motorlampje branden met op het dashboard de melding "CHEC FI". Schijnt een gevolg te zijn als men gaat rijden zonder dat de meter het doet. Dus dat baart me niet zo zorgen, motortje loopt en rijdt ook gewoon helemaal goed.
Ook na een half uur rijden en enkele dagen later heeft het probleem zichzelf niet opgelost. Als eerste viel op dat de kabel van de ABS sensor voor uit bijna al zijn clipjes los zat. Stom van mij, dus terug gezet. De kabel is verder niet beschadigd. Vervolgens de magneet sensor zelf los gehad, hier zat een beetje slijpsel/grafiet (ongelukje met slot smeren) op. Ik heb deze schoon gemaakt, de krans ziet er, op oxidatie na, goed uit. Alle gaten zijn open, hij is heel en hij is goed geïnstalleerd. De sensor los halen en langs de krans bewegen heeft ook geen zin (goh haha)... Verder zien alle draden naar de ECU en de ABS computer er goed uit en ook de achterste sensor en krans.
Vervolgens de ABS-zekering gechecked, die doet het. Ik heb een multimeter. Echter is electra voor mij nèt mandarijns (Terwijl ik dat eerste redelijk uitgebreid met mijn opleiding behandeld heb. . . ). De zekering heeft in ieder geval een klein beetje weerstand (0,5 Ohm), maar voltage krijg ik er niet over gemeten (gemeten op de twee puntjes bovenop met contact en killswitch aan). De multimeter werkt wel. Op de polen van de accu geeft ie 12V aan, maar over geen enkele zekering kan ik voltage meten.
Nu heb ik de connector bloot en probeer ik die te testen. Dit is de connector:
Als het goed is heb ik hier de wiring diagram voor mijn SV650, al mis ik wel het EVAP-systeem.
Als het goed is, is de connector degene onderin, links van de 'Side stand switch', want de draden komen overeen;
Welnu
Wat ik ook probeer, ik krijg geen enkele meting over deze connector. Niet als ik de multimeter met beide kanten verbind en contact aan. Niet als ik de Multimeter plus op de connector plus (zwart rood) en de multimeter min op de accu min zet. De multimeter staat op gelijkstroom voltage.
Hoe ik de sensor zelf kan testen heb ik ook geen flauw benul van. Tevens heb ik nog de oude 35KW ECU liggen die ik 10k km geleden heb vervangen. Misschien dat ik die er even ingooi om te kijken of het probleem dan nog werkt. Ik heb alles na schoonmaken ook weer even in elkaar gehad en de motor een rondje geduwt, maar de meter blijft op 0. Even resetten heb ik nog niet geprobeerd.
Wie kan en wilt mij hier een beetje op weg helpen met wat tips hoe ik de boel kan doormeten en het euvel kan lokaliseren en oplossen?
Mijn dank is alvast groot!
Met mijn Suzuki SV650X uit 2018 heb ik een probleempje met betrekking tot het ABS en de snelheidsmeter. Ik vermoed dat het probleem bij de voorste ABS-Sensor ligt, welke ook als snelheidsmeter schijnt te fungeren. Maar zeker weten doe ik het niet, dus ik wil het graag zo goed mogelijk checken. Na een flinke poetssesie afgelopen week en vervolgens 24 uur drogen, bleef de snelheidsmeter op 0 staan tijdens rijden. Tegelijkertijd bleef het ABS lampje branden. Na verloop van tijd ging ook het motorlampje branden met op het dashboard de melding "CHEC FI". Schijnt een gevolg te zijn als men gaat rijden zonder dat de meter het doet. Dus dat baart me niet zo zorgen, motortje loopt en rijdt ook gewoon helemaal goed.
Ook na een half uur rijden en enkele dagen later heeft het probleem zichzelf niet opgelost. Als eerste viel op dat de kabel van de ABS sensor voor uit bijna al zijn clipjes los zat. Stom van mij, dus terug gezet. De kabel is verder niet beschadigd. Vervolgens de magneet sensor zelf los gehad, hier zat een beetje slijpsel/grafiet (ongelukje met slot smeren) op. Ik heb deze schoon gemaakt, de krans ziet er, op oxidatie na, goed uit. Alle gaten zijn open, hij is heel en hij is goed geïnstalleerd. De sensor los halen en langs de krans bewegen heeft ook geen zin (goh haha)... Verder zien alle draden naar de ECU en de ABS computer er goed uit en ook de achterste sensor en krans.
Vervolgens de ABS-zekering gechecked, die doet het. Ik heb een multimeter. Echter is electra voor mij nèt mandarijns (Terwijl ik dat eerste redelijk uitgebreid met mijn opleiding behandeld heb. . . ). De zekering heeft in ieder geval een klein beetje weerstand (0,5 Ohm), maar voltage krijg ik er niet over gemeten (gemeten op de twee puntjes bovenop met contact en killswitch aan). De multimeter werkt wel. Op de polen van de accu geeft ie 12V aan, maar over geen enkele zekering kan ik voltage meten.
Nu heb ik de connector bloot en probeer ik die te testen. Dit is de connector:
Als het goed is heb ik hier de wiring diagram voor mijn SV650, al mis ik wel het EVAP-systeem.
Als het goed is, is de connector degene onderin, links van de 'Side stand switch', want de draden komen overeen;
Welnu
Wat ik ook probeer, ik krijg geen enkele meting over deze connector. Niet als ik de multimeter met beide kanten verbind en contact aan. Niet als ik de Multimeter plus op de connector plus (zwart rood) en de multimeter min op de accu min zet. De multimeter staat op gelijkstroom voltage.
Hoe ik de sensor zelf kan testen heb ik ook geen flauw benul van. Tevens heb ik nog de oude 35KW ECU liggen die ik 10k km geleden heb vervangen. Misschien dat ik die er even ingooi om te kijken of het probleem dan nog werkt. Ik heb alles na schoonmaken ook weer even in elkaar gehad en de motor een rondje geduwt, maar de meter blijft op 0. Even resetten heb ik nog niet geprobeerd.
Wie kan en wilt mij hier een beetje op weg helpen met wat tips hoe ik de boel kan doormeten en het euvel kan lokaliseren en oplossen?
Mijn dank is alvast groot!