ABS pomp Versys probleem

ArjenS

MF veteraan
28 okt 2018
3.721
5.207
Enschede
Beste MF-ers,

Mijn fiets heeft een defecte ABS pomp, het probleem is als volgt:

Motor:
Kawasaki Versys 650 uit 2007

Wat is er gebeurd:
Na het vervangen van de remblokken achter, wilde het zuigertje niet meer terug komen uit de remklauw. Dat zuigertje heb ik zelf (te ver?) de klauw in geduwd om ruimte te maken voor de nieuwe blokken. T zat allemaal weer netjes gemonteerd toen ik erachter kwam dat het rempedaal nauwelijks nog in te drukken was en remmen met de achterrem niet meer kon. Aan de voorzijde is er geen enkel probleem.

Wat is er aan gedaan:
Wegens te weinig tijd heb ik de motor twee weken geleden uiteindelijk langs gebracht bij Motoport te Hengelo. Die wilden het wel even voor me oplossen. Heel fijn. Minder fijn is dat men bij motorport concludeerde dat de ABS pomp kaduuk was.
Deze is aangeboden ter revisie aan een gespecialiseerd bedrijf. Die hebben het pompje weer retour gestuurd; niet te reviseren. Helaas.

Wat moet er gebeuren:
Er moet een ander ABS pompje komen. Onderdeel nr.: 16082-0027, zie ook deze pagina. Het jammere is dat een nieuwe een slordige 1800 euro moet kosten. Dat is me echt teveel.
Dus ik ben op zoek naar een tweedehands. Motoport heeft bij haar leveranciers ook gevraagd, maar er is niks beschikbaar. Zelf heb ik zo'n beetje alle bekende slopers en leveranciers (Baboon, MLM, Japparts, div. sloopbedrijven, etc.) benaderd; tot nu toe zonder succes. Ook in Duitsland en Italie kan ik niet echt iets vinden.

Het vreemde is: ik vermoed dat de ABS op mijn fiets nog nooit heeft gewerkt sinds het ding in mijn bezit is. Heb meerdere malen een geblokkeerd (achter) wiel gehad bij heftig remmen. Vind ik allemaal niet zo erg.
Helaas wil motorport het ding niet bypassen (als dat al kan, daar heb ik te weinig kennis over). Puur uit nieuwsgierigheid ben ik wel benieuwd of een ABS pomp kapot kan gaan na het veroorzaken van bovenstaand probleem met een vastzittende remzuiger.

Hoe ben ik geholpen:
Met een (adres voor) tweedehands (gereviseerd) pompje. Of advies over het bypassen van dat hele (nog nooit functionerende) ABS systeem.

Mocht iemand een tip hebben; ik hoor het graag.
Als je een Versys wil kopen zonder werkende ABS; doe maar een bod per pb, want ik ben er wel een beetje klaar mee ;-)

Thanks!
 
nou rijd ik pas 42 jaar motor, maar heb zover ik mij kan herinneren nog nooit een blokkerend achterwiel gehad..
Maar je kunt de hele zooi er toch afgooien en gewoon remmen van een fiets zonder ABS er op zetten
 
Ik heb 100+ keren een geblokkeerd achterwiel gehad. :+
Ook met ABS, want de systemen werken vaak pas na het wegrijden als je bepaalde snelheid hebt gehaald.

Maar klant is koning. :?
Als jij wil overbruggen dan hebben zij dat te doen.
Hoewel het ergens wel weer netjes is van ze.
(i.v.m. onwetende volgende eigenaar(en))

Het is zelf ook goed te doen.
 
Hoe heb je de zuiger terug gedrukt?

En met welke reden is de pomp niet meer te reviseren?

Zuigertje heb ik op de beun manier teruggedrukt. hefboompje maken met een steeksleutel die past en dan voorzichtig naar binnen duwen. Had de randen van de zuiger eerst goed schoongemaakt. Blijkbaar is er toch vuil in gekomen of is het zuigertje scheef gaan zitten tijdens het naar binnen duwen. Muurvast.

Waarom de pomp niet te reviseren is, weet ik niet. Motoport ook niet. Dus ik heb motorport gevraagd om contactgegevens van het revisiebedrijf.
 
Ik heb 100+ keren een geblokkeerd achterwiel gehad. :+
Ook met ABS, want de systemen werken vaak pas na het wegrijden als je bepaalde snelheid hebt gehaald.
Ik heb er ook weinig stress van.

Maar klant is koning. :?
Als jij wil overbruggen dan hebben zij dat te doen.

Tsja willen.... Ik wil gewoon weer rijden met die fiets en de ABS heb ik nooit gemist (ik vermoed nog steeds dat die nooit gewerkt heeft.)
Hoewel het ergens wel weer netjes is van ze.
(i.v.m. onwetende volgende eigenaar(en))
Dat vind ik dus ook best netjes van ze. Het lost mn probleem alleen voorlopig niet op ;-)

Het is zelf ook goed te doen.
Als ik wist hoe, zou ik overwegen het zelf te doen. Al ben ik er eigenlijk te druk voor.
 
Dan heb je eerder een andere remklauw nodig.

Niet ideaal maar wel beter is met (oude) remblok er weer op en dan met beleid een waterpomptang er op.

Nog beter is gewoon terugstelgereedschap er op natuurlijk.

Maar ik ben altijd wel in voor een projectje hoor, ik bied 500 euro })
 
Als ik wist hoe, zou ik overwegen het zelf te doen. Al ben ik er eigenlijk te druk voor.
Op AliExpress staan heel veel koppelingen om twee remleidingen samen te voegen.
ABS pomp ingang en uitgang verbinden met een dubbele banjobout o.i.d.
Maar het mooiste is remleidingen laten maken op lengte van pomp direct naar de klauw.
Diverse aanbieders in Nederland.
Om de foutmelding op je scherm er af te halen is het even zoeken, maar daar is vast ook een passende oplossing voor.
 
Dan heb je eerder een andere remklauw nodig.

Eerst maar eens de pomp fixen/vervangen. Imho begint het daarmee. Klauw vinden is tweedehands wel te doen.
Niet ideaal maar wel beter is met (oude) remblok er weer op en dan met beleid een waterpomptang er op.
Zie antwoord hierboven. De klauw is niet de uitdaging. Dat komt wel in orde. Ik heb geprobeerd me aan de regels van dit topic te houden door het er voor de volledigheid bij te vermelden.
Nog beter is gewoon terugstelgereedschap er op natuurlijk.
?
Maar ik ben altijd wel in voor een projectje hoor, ik bied 500 euro })

Prima voordat bedrag sla ik de fiets graag aan puin, daarna mag je hem hebben. ;-)
 
Je zou eens kunnen informeren bij deze club om td kijken wat ze voor je kunnen betekenen.
Revisie en reparatie auto elektronica – Dé reparatie- en revisiespecialist op het gebied van ABS-pompen (stuurapparaten/module) en elektronica van automatische versnellingsbakken
Ik heb zelf de abs unit van mijn vorige motor daar laten reviseren.

Edit:
Ze hebben ook gereviseerde exemplaren liggen
Producten – Revisie en reparatie auto elektronica

Volgens mij hebben deze mensen geen voorraad. Slechts een nogal uitgebreid overzicht van welke pompjes ze zouden kunnen reviseren.
Ik heb geïnformeerd bij motorport wie hun revisiebedrijf is. Dikke kans dat het hetzelfde bedrijf is. If not; dan ga ik ze sowieso bellen. thnx.

EDIT: Motoport heeft de pomp inderdaad bij dit bedrijf aangeboden. Kan ze voor de gezelligheid nog even bellen. Dat word volgende week. Ben inmiddels wel genoeg vriendelijk toegelachen aan de telefoon in diverse talen.
Leuk man, mee op motorweekend met de boodschappen kar.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij hebben deze mensen geen voorraad. Slechts een nogal uitgebreid overzicht van welke pompjes ze zouden kunnen reviseren.
Ik heb geïnformeerd bij motorport wie hun revisiebedrijf is. Dikke kans dat het hetzelfde bedrijf is. If not; dan ga ik ze sowieso bellen. thnx.

EDIT: Motoport heeft de pomp inderdaad bij dit bedrijf aangeboden. Kan ze voor de gezelligheid nog even bellen. Dat word volgende week. Ben inmiddels wel genoeg vriendelijk toegelachen aan de telefoon in diverse talen.
Leuk man, mee op motorweekend met de boodschappen kar.
Heb je al gekeken bij Carmo .. en verder de zuiger kan je er toch zo uittrappen met je rempedaal
 
Er is volgens mij geen verband mogelijk tussen het probleem met de klauw en de ABS pomp.
Je zegt ook zelf al dat je meerdere keren een geblokkeerd achterwiel gehad hebt,dus was de pomp al kapot.
ABS pompen gaan dikwijls stuk door inwendige corrosie,door een gebrek aan regelmatig remvoeistof verversen.
Als die schade te groot is,is herstellen waarschijnlijk niet meer mogelijk.
Dus een gebruikte ABS pomp zoeken,of nieuwe stalen remleidingen monteren zonder ABS pomp.
Als Motoport dat niet wil doen,ga je gewoon naar ergens anders als je het zelf niet kan.
En probeer uit te zoeken of die pompen ook op andere modellen bouwjaren zitten,dat is dikwijls het geval.
Het risico is natuurlijk dat je niet weet of zo'n gebruikte pomp nog wel goed is.
 
ABS pompen gaan dikwijls stuk door inwendige corrosie,door een gebrek aan regelmatig remvoeistof verversen.
Helemaal juist. ABS problemen, vastzittende zuigers/rempompen en lekkende zuigers zijn bijna altijd het gevolg van bedorven remvloeistof. Als je iedere 2 jaar keer ververst en ABS doorspoelt zal je er nagenoeg nooit problemen mee krijgen.
 
Helemaal juist. ABS problemen, vastzittende zuigers/rempompen en lekkende zuigers zijn bijna altijd het gevolg van bedorven remvloeistof. Als je iedere 2 jaar keer ververst en ABS doorspoelt zal je er nagenoeg nooit problemen mee krijgen.
Bij sommige bmw modellen elk jaar.

Dat is toch een teken.
 
Oudjes?

Vier met ABS gehad en in ieder geval vier jaar niet doorgespoeld.
In het algemeen zal buiten dealeronderhoud deze termijn alleen naar toenemen.
De eerste jaren zal dat probleem waarschijnlijk niet optreden.
Hou ouder,hoe meer kans op minder onderhoud zoals het moet,en dan krijg je natuurlijk dat probleem.
Maar een BMW dealer zou dat normaal toch moeten doen als hij het boekje volgt.
Ook bij andere merken is dat voorgeschreven,maar zal het ook wel eens overgeslagen worden om kosten te besparen.
 
De eerste jaren zal dat probleem waarschijnlijk niet optreden.
Hou ouder,hoe meer kans op minder onderhoud zoals het moet,en dan krijg je natuurlijk dat probleem.
Maar een BMW dealer zou dat normaal toch moeten doen als hij het boekje volgt.
Ook bij andere merken is dat voorgeschreven,maar zal het ook wel eens overgeslagen worden om kosten te besparen.
Omdat niet iedereen dit weet denk ik. :)

Zelf heb ik het ook pas gehoord.
Vier jaar regelmatig ververst en pas recent weet ik dat je de ABS motor even moet laten lopen. O-)
 
Mooie bijdrages, waarvoor dank!

Op het moment ben ik even weg van huis, maar aankomende week zal ik inhoudelijk wat reageren en laten wat de oplossing gaat worden.

Inmiddels heb ik zoveel webpagina’s bekeken met onderdelen dat ik er even klaar mee ben. Even de focus op werk! 💪
 
Terug
Bovenaan Onderaan