Probleem ABS Yamaha TDM 900

Lucasfalt

MF veteraan
16 jan 2006
2.889
890
Ik heb hier een TDM 900 2005 van een vriendin waarvan het ABS niet meer werkt,getest op een gravelweg en beide wielen zijn te blokkeren.
Als ik de ABS pomp activeer door een bruggetje te maken in de stekker (wat ook nodig is bij vervangen remvloeistof),draait de pomp +/- 6 seconden,maar het remhendel trilt maar 2 keer gedurende 1 seconde.
Bij de achterrem trilt het pedaal 1 keer gedurende 1 seconde,de pomp draait ook +/- 6 seconden.
Voor zover ik tot nu toe heb kunnen vinden zou de pomp helemaal niet meer draaien als ze kapot is/vast zit.
Wel vraag ik me af of het hendel normaal niet de hele tijd dat de pomp draait zou moeten trillen?
Ik heb het voor en achter zeker 10 keer herhaald,er komt geen verandering in,vooraan trilt telkens 2 keer,achter maar 1 keer.
Iemand die weet of dat normaal is en of ik nog iets anders kan proberen?
 
Ja,de snelheidsmeter werkt,maar ik zie het verband niet,die wordt aangedreven door een sensor op de uitgaande as van de versnellingsbak.
Als het een ABS sensor zou zijn gaat die toch niet in beide wielen samen kapot?
Voor en achter zijn gescheiden circuits,dus bij 1 defecte sensor zou het andere circuit nog wel normaal moeten werken.
En het niet constant trillen van de hendel/pedaal tijdens het draaien van de ABS pomp lijkt mij te wijzen in de richting van de pomp.
 
Heb je deze?
IMG_9632.jpeg
 
Ik dacht dat de ABS bij Yamaha ook niet meer beneden een bepaalde snelheid werkt. Ik dacht dat de ABS rekening houd met de wielsnelheid (toerental, en wielsnelheden onderling) en snelheid van de motorfiets zelf. Ik heb zelf heel soms dat mijn ABS lampje begint te knipperen op het moment als ik wat geremd heb op een zanderige ondergrond zonder dat ik slip merkte. Rem ik weer opnieuw dan gaat het lampje uit. Enigste wat ik dan kan bedenken is dat de wielen heel even niet dezelfde snelheid hadden.
 
Als ik me goed herinner zijn er 2 verschillende routines oproepbaar met de overbrughingsstekker. Waarbij er ook 1 is die een soort van pompbeweging in de r.hendel veroorzaakt. Due al geprobeerd? De manual die al gepost is geeft daarnaast mer i forum over.
 
Ja, het is niet zo simpel als men denkt. Ook de snelheidsmeter speelt gewoon een rol. Zelfs remdruk kan meespelen.

Sommige ABS systemen grijpen wel in maar laten niet meteen een lampje zien (kwestie van seconden i.p.v. direct oplichten). Misschien net te kort om voor jou op te merken.

Uitlezen is idd stap 1.
137 pagina's SM lezen (scannen) is stap 2.
Systeem leren kennen.
 
Als ik me goed herinner zijn er 2 verschillende routines oproepbaar met de overbrughingsstekker. Waarbij er ook 1 is die een soort van pompbeweging in de r.hendel veroorzaakt. Due al geprobeerd? De manual die al gepost is geeft daarnaast mer i forum over.
Die manual had ik al,daar staan inderdaad nog 2 manieren in om te testen.
Wat ik heb gedaan is een systeem om de pomp te activeren bij verversen van remvloeistof,dat is dus nog anders.
Dat had ik een tweetal jaar geleden al eens gedaan,maar ik weet niet meer zeker of het remhendel dan normaal trilt zolang de pomp draait,want dat is nu niet het geval.
Ze is de motor intussen terug komen halen voor vakantie,dus de rest zal voor later zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan