ABS Sensor voor en connector testen

Heijneker

Rookie
23 mrt 2024
8
12
Goedesmoooooorgens Heren,

Met mijn Suzuki SV650X uit 2018 heb ik een probleempje met betrekking tot het ABS en de snelheidsmeter. Ik vermoed dat het probleem bij de voorste ABS-Sensor ligt, welke ook als snelheidsmeter schijnt te fungeren. Maar zeker weten doe ik het niet, dus ik wil het graag zo goed mogelijk checken. Na een flinke poetssesie afgelopen week en vervolgens 24 uur drogen, bleef de snelheidsmeter op 0 staan tijdens rijden. Tegelijkertijd bleef het ABS lampje branden. Na verloop van tijd ging ook het motorlampje branden met op het dashboard de melding "CHEC FI". Schijnt een gevolg te zijn als men gaat rijden zonder dat de meter het doet. Dus dat baart me niet zo zorgen, motortje loopt en rijdt ook gewoon helemaal goed.

Ook na een half uur rijden en enkele dagen later heeft het probleem zichzelf niet opgelost. Als eerste viel op dat de kabel van de ABS sensor voor uit bijna al zijn clipjes los zat. Stom van mij, dus terug gezet. De kabel is verder niet beschadigd. Vervolgens de magneet sensor zelf los gehad, hier zat een beetje slijpsel/grafiet (ongelukje met slot smeren) op. Ik heb deze schoon gemaakt, de krans ziet er, op oxidatie na, goed uit. Alle gaten zijn open, hij is heel en hij is goed geïnstalleerd. De sensor los halen en langs de krans bewegen heeft ook geen zin (goh haha)... Verder zien alle draden naar de ECU en de ABS computer er goed uit en ook de achterste sensor en krans.

Vervolgens de ABS-zekering gechecked, die doet het. Ik heb een multimeter. Echter is electra voor mij nèt mandarijns (Terwijl ik dat eerste redelijk uitgebreid met mijn opleiding behandeld heb. . . ). De zekering heeft in ieder geval een klein beetje weerstand (0,5 Ohm), maar voltage krijg ik er niet over gemeten (gemeten op de twee puntjes bovenop met contact en killswitch aan). De multimeter werkt wel. Op de polen van de accu geeft ie 12V aan, maar over geen enkele zekering kan ik voltage meten.

Nu heb ik de connector bloot en probeer ik die te testen. Dit is de connector:
20240324_101306.jpg

Als het goed is heb ik hier de wiring diagram voor mijn SV650, al mis ik wel het EVAP-systeem.
Modified Harness.png

Als het goed is, is de connector degene onderin, links van de 'Side stand switch', want de draden komen overeen;
20240324_101319.jpg

Screenshot_20240324_104716_Gallery.jpg


Welnu
Wat ik ook probeer, ik krijg geen enkele meting over deze connector. Niet als ik de multimeter met beide kanten verbind en contact aan. Niet als ik de Multimeter plus op de connector plus (zwart rood) en de multimeter min op de accu min zet. De multimeter staat op gelijkstroom voltage.

Hoe ik de sensor zelf kan testen heb ik ook geen flauw benul van. Tevens heb ik nog de oude 35KW ECU liggen die ik 10k km geleden heb vervangen. Misschien dat ik die er even ingooi om te kijken of het probleem dan nog werkt. Ik heb alles na schoonmaken ook weer even in elkaar gehad en de motor een rondje geduwt, maar de meter blijft op 0. Even resetten heb ik nog niet geprobeerd.

Wie kan en wilt mij hier een beetje op weg helpen met wat tips hoe ik de boel kan doormeten en het euvel kan lokaliseren en oplossen?

Mijn dank is alvast groot!
 
voltage krijg ik er niet over gemeten (gemeten op de twee puntjes bovenop met contact en killswitch
Bij een gesloten circuit ( in dit geval zekering in orde ) meet je dan ook geen spanningsverschil.
Als je wilt weten of er spanning op een van je meetpunten staat, zet je de min meetkabel ven je multimeter op de massa, en de plus op het punt dat je wilt meten.
Succes.
 
Abs fout melding. Snelheid indicatie doet het ook niet. Logischer wijs zeg je sensor fout. Hoewel de snelheid meter indicatie op de uitgaande as versnellingsbak kan zitten.
Alleen moet je bv. weten hoe de sensor werkt. Genereert die magnetische inductie signalen of wordt het gevoed met 5v spanning die door de sensor ring wordt 'verstoord'. Het is hoe de fabrikant het maakt. Indien er ook een achterste abs sensor aanwezig is, kan het heel goed zijn dat de abs computer al in een fout melding gaat omdat de voorste sensor niet binnen de afwijking marche blijft tov de achterste abs sensor.
Eigenlijk moet je een obd2 computer hebben die real-live data kan geven, zodat je sensoren signalen kan zien. Dus een slinger aan het voor wiel geven terwijl het achterwiel stil staat kan al een fout melding genereren.
 
Wat ik in jouw geval zou doen, is de ohmse weerstand van de voorste met de achterste sensor vergelijken.

Complimenten voor je uitgebreide post trouwens 👍
Dank je wel! En hele goede tip, ik heb ze even vergeleken. De waardes van beide sensoren waren nagenoeg identiek, dus begon ik even goed na te denken...
Geniaal! Hiervan heb ik even het ABS-gedeelte goed doorgespit, hartstikke handig.
Als je wilt weten of er spanning op een van je meetpunten staat, zet je de min meetkabel ven je multimeter op de massa, en de plus op het punt dat je wilt meten.
Dit werkte inderdaad en zo kon ik zien dat de zekering gewoon goed was.

Toen viel me op, bij de achterste sensor, waar de ABS Control Unit zit, dat hiervan de connector, niet helemaal dicht geklikt zat.... Het zal toch niet....

Deze even vastgeklikt, tank naar beneden geklikt en rollen maar! De snelheidsmeter deed het gelijk weer!!! Verklaart zodoende ook waarom ik helemaal niks kon meten over de connector van de voorste ABS-Sensor. Ergens vind ik het wel gek, want je moet echt wel je best doen om bij deze connector te komen en zelfs het resevoir voor de achterrem losschroeven. Ongetwijfeld zal ik toch ongemerkt de connector verstoord hebben. Prima, gratis reparatie! Nu alles maar weer installeren en dan kunnen we er weer tegenaan! Hopelijk wist de melding zich vanzelf, anders nog even kijken hoe ik een reset moet doen.

Bedankt voor de hulp heren! Toch weer wat leuks geleerd en de service manual zal ook zeker van pas komen. Dat dit een klusje van 1 minuut had kunnen zijn zullen we maar even vergeten.
 
Laatst bewerkt:
Heb helaas hetzelfde probleem. Welke connector zat er bij jouw SV los?
Sorry voor het late antwoord. Je zit hier goed, ik heb omcirkeld waar de connector zit. Hij zit achter dit zwarte plastic en is erg breed, hier komen alle kabels binnen van de ABS control Unit.
Screenshot_20240330_120623_Chrome.jpg


Laat maar even weten of dit de oplossing was, anders denk ik graag met je mee.
 
Bedankt voor je reactie. Het ligt helaas niet aan de grote connector bij de abs pomp die zit goed vast.

Ik heb net de weerstand proberen op te meten van de kleine blauwe connector van de abs sensor aan de voorzijde en deze blijft op 1 staan. Ik vermoed dat de sensor zelf stuk is. Of dat er een kabelbreuk in zit.
 
Dat ik de weerstanden van de beide sensoren meette ik 471 Ohm. Misschien even checken welke waarde je meet bij de achterste sensor? Als die waardes verschillen (1 lijkt me sowieso een gekke waarde, misschien foutje gemaakt met de multimeter) zou je mijn inziens wel kunnen stellen dat de voorste kapot is. Zou ook verklaren waarom je snelheidsmeter het niet doet!

Ik heb hier trouwens de volledige Service Manual. Bij de bovenstaande onbtreekt een deel van de bovenkant en onderkant van elke pagina.
 
Terug
Bovenaan Onderaan