K75 electra problemen

Boudijn

MF'er
29 sep 2021
78
33
Rotterdam
Goedenavond allen,

Momenteel heb ik een BMW K75 welke ik gebruik voor mijn dagelijks woon werk verkeer. Dit is een paar duizend kilometer goed gegaan tot een paar weken terug. Tijdens het rijden merkte ik soms dat opeens het accu lampje heel lichtjes ging branden maar verder geen problemen.
Tot op een zekere ochtend, motor de dag ervoor nog gebruikt, gestald, en wil naar mijn werk, druk op de startknop en deze heeft moeite met omslaan. Okay, apart, knop loslaten maar de motor bleef doorstarten. Contact uitgezet, dodemans knop gebruikt maar niks deed de startmotor. Na een enkele minuut stopte hij ermee en was hij weer tot rust gekomen. Gek genoeg na 2 minuten wachten deed hij het weer maar er klopte duidelijk iets niet.

De motor heb ik laten staan sinds en ben verschillende forums gegaan om te kijken wat het mogelijk zou kunnen zijn. Blijkbaar een bekend K serie probleem bij te lage accu spanning. Accu laten meten en deze had inderdaad een veel te lage startspanning en start vermogen dus die was gewoonweg op. Echter na vervangen van de accu, deed hij wel aan slaan maar na een paar km rijden kwam het lampje van de accu weer lichtjes aan en viel hij ook gewoon tijdens het rijden uit. Weer verder gaan zoeken en toen kwamen de koolborstels van de starter en de spanningsregelaar van de dynamo naar boven, ook deze heb ik vanavond vervangen.

Echter blijft het probleem zich voordoen, motor heeft een keer even aangeslagen met een beetje moeite en bleef toen probleemloos draaien, echter na opbergen gereedschap en het erna weer willen starten weer terug bij af, startmotor krijgt niet genoeg om daadkrachtig rond te slaan. Bij het omdraaien van de sleutel brand het dashboard niet zo lekker, en bij het bedienen van de rem (voor de controlelampjes op dashboard uit te krijgen) dan dimt alles en wilt hij niet om slaan.

Waar ik nu dus precies tegenaan loop is als volgt;
Bij het omdraaien van het contact is soms wel, soms niet het dashboard volledig opgelicht, hij lijkt geen massa te kunnen maken. Bij momenten dat dashboard wel volledig oplicht, dimt deze wanneer je de rem of dergelijke intrapt, of probeert te starten. op moment dat je start, hoor je of de startmotor heel moeizaam draaien (met dim dashboard) of zelfs helemaal niet en enkel de benzinepomp hoor je dan wat brandstof in de tank rondpompen (dit is als het dashboard echt bijna niet oplicht).

Naar mijn idee is er dus iets niet goed met de massa punten van iets, mijn vraag of een van jullie toevallig wat meer mij in de juiste richting kan duwen. Zelf heb ik een aantal potentiele oorzaken gevonden van andere forum gebruikers die soortgelijke problemen hadden. dit kwam dan neer op startmotor koolborstels (heb ik vervangen), de spanningsregelaar (heb ik vervangen), de accu (is vervangen voor een nieuwe). Andere waar ik nog niet naar heb gekeken zijn contactslot, en het vervangen van het startrelais zelf.

Graag hoor ik of jullie mij in de juiste richting kunnen sturen.
 
Mijn idee gaat ook uit naar een slecht massa punt, na mijn eerste post ben ik naar de garage gegaan om te filmen wat er gebeurd en dit is als volgt:
Bij omdraaien contact sleutel gaat het dashboard aan, maar wanneer je de rem intrapt (hand of voet) dan dimt het dashboard en bij starten heeft hij er erg veel moeite mee.



Na bovenstaande filmpje zag ik een bus contact spray staan, en dacht baat het niet dat schaad het niet dus deed grof wat in en op het contact slot. Verbazend wekkend werkte dit dusdanig goed dat de lampen van het dashboard aanbleven dit keer wanneer ik de rem bediende. ook wilde hij in een keer zonder moeite starten.

Terwijl hij draait zijn de problemen echter niet over, zoals in onderstaand filmpje te zien is blijft het accu lampje branden, soms heel dim, soms heel veel. soms wanneer je remt, soms wanneer je gast geeft. ik kan er tijdens het rijden geen touw aan knopen of een duidelijk oorzaak vinden wat het veroorzaakt.


Tot slot als hij dan tijdens het rijden uitvalt krijg ik hem ook niet meer aan de praat, tot ik het contact weer aan en uit zet, dan lukt het meestal weer wel. Echter is het niet te doen als ik gedurende de weg naar werk om de 300 meter stilval in de drukke ochtendspits in de stad...


Zou een gaar contact slot de oorzaak kunnen zijn van? accupolen zitten goed vast en geen corrosie (2 weken nieuwe accu), en kabelbreuk wordt een leuke om te onderzoeken want zou niet weten waar ik moet beginnen.

hoor het graag!
 
Check ook de bedrading van het laadsysteem .
Massa kun je snel maken door rechtstreeks een draad op de min van de accu te zetten dit alleen om te checken of het idd massa probleem is.
 
De contactschakelaar van de K75/100 wil ook nog wel eens dit soort problemen veroorzaken.

Verder natuurlijk even alle massapunten nalopen. ZIt bij jou al de dikke massakabel vanaf de accu naar het blok gemonteerd? Of nog de dunne?
 
Ik heb dit zelfde probleem gehad met een oude K75 met het lampje van het koelsysteem.
onder de tank zit elektronica vaarvan ik alle contacten heb schoongemaakt (stekkertjes relais en massa aansluiting)……en weg was het probleem
 
In het elektrische gedeelte van het contactslot, onder het sleutel gedeelte, zit een massa contact. Als dat vuil is, krijg je ook dit soort verschijnselen. Op bmwk.nl staat een complete handleiding op de sleutel pagina's om dit contactslot te demonteren. Het heeft niet spectaculair vuil te zijn. Bij mij was het een beetje zwart. Schoonmaken loste het probleem op. Beetje vaseline erop, nooit meer een probleem gehad ermee.
 
Dank allen voor jullie reacties en meedenken. Zelf gaat mijn vermoeden ook uit naar het contactslot omdat, nadat deze when was bespoten met contactspray hij het spontaan wel wilde doen. Deze dagen met de twee andere massa punten zal ik dit weekend nalopen en jullie laten weten hoe of wat
 
Vanmiddag even aan het sleutelen geweest, contactslot eraf gehaald, en schoongemaakt (niet de helften gesplit want de schroef wilde niet). Daarna de massa draad van de accu maar de versnellingsbak losgemaakt. Dit is inderdaad een dikke draad dus zal wel eens vervangen zijn. Nou het contactpunt naar de bak was beetje smerig en geoxideerd dus schoongemaakt, draad en moer ook, en met vaseline weer terug geschroefd.

De eerste paar honderd meter wel wat gedoe gehad en lampje van de accu was niet blij, ook nog een keertje uitgevallen, maar meteen weer aan. Na deze ene keer uitvallen weer meteen aangekregen en even een minuutje of 20 op de 70 weg gereden is het lampjes eigenlijk niet meer aangegaan en ook compleet weg gebleven. Morgen even een langere rit maar ben hoopvol kijkende dat alles het weer leek te doen als normaal (ondanks alles aan te hebben staat kwa stroomverbruikers)

Jullie horen het morgen hoe het is verlopen!
 
Vanochtend gestart, zonder problemen en geen gekkigheid, tijdje op de snelweg gezeten en daarna ook nog een lokaal dijkje zonder problemen. Lijkt dus alsof het probleem is opgelost.

Van de week met woon werk maar hopen dat hij het blijft doen. Bedankt allen voor jullie input.
 
Terug
Bovenaan Onderaan