• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Proefrijden met een 35kw rijbewijs

rrikkert

MF'er
Lid geworden
6 mrt 2015
Waarderingsscore
16
Goedemiddag forumleden,

Ik heb vandaag mijn A2 rijbewijs gehaald en ga volgende week kijken voor een motor bij de dealer. Mijn plan is dan om op wat verschillende motoren proef te rijden en daaruit een keuze te maken.

Mijn probleem is echter als volgt:

Veel motoren die wel op 35kw begrenst kunnen worden zijn dat niet, dat betekend dat ik geen geldig rijbewijs heb om op die motor te mogen rijden. Echter is de betreffende motor dan wel te begrenzen op 35kw maarja daar heb ik op dat moment natuurlijk niks aan.

Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben en hoe hebben jullie dat gedaan? Ik ben bang als ik alleen op de 35kw modellen ga proefrijden dat er dan weinig te kiezen valt...

Edit: bonus vraag:
hoe weet ik welke motoren wel/geen 2e typegoedkeuring hebben voor 35kw. Heb geen zin om het RDW weer ruim 400 euro te spekken voor een IKS keuring.

Alvast bedankt:)

Laatst bewerkt:
Ik heb ook een proefrit moeten maken (nog tijdens de 25kW periode) en heb dat gewoon op de onbegrensde motor gedaan. Dealer gaf ook aan dat dat doorgaans het geval is, die gaan er natuurlijk niet in investeren om dat ding te begrenzen voor jouw proefrit.

Gewoon proefrijden zou ik zeggen.

Zolang je je maar realiseert dat je niet verzekerd bent.

De dealer zal dat risico best willen lopen, maar wil je dat zelf ook?

Ik denk dat je hier wel je antwoord kan vinden.

Dus als ik gewoon kijk bij een lijst met fietsen die 35 kw mogen (omdat ze aan de specificaties voldoen) hebben ze automatisch een 2e typegoedkeuring? of houden websites als a2bikes.co.uk en startersmotor.nl al rekening met de 2e typegoedkeuring?

Zolang je je maar realiseert dat je niet verzekerd bent.

De dealer zal dat risico best willen lopen, maar wil je dat zelf ook?

Hmmm oke, daar ging het mij even om, of dealers daarmee akkoord gaan. Of ik zelf dat risico wil lopen... tsja liever niet maar ik wil ook niet het risico lopen om een motor te kopen zonder proef te rijden en dat ik dan na een week weer op zoek kan gaan naar een andere en wellicht weer tegen hetzelfde probleem aanloop :+

Hmmm oke, daar ging het mij even om, of dealers daarmee akkoord gaan. Of ik zelf dat risico wil lopen... tsja liever niet maar ik wil ook niet het risico lopen om een motor te kopen zonder proef te rijden en dat ik dan na een week weer op zoek kan gaan naar een andere en wellicht weer tegen hetzelfde probleem aanloop :+
De dealer zal het risico wel aan willen gaan, die willen immers een motor verkopen. Of jij het zelf wilt is een tweede. Maar inderdaad, ik zou zelf het risico nemen omdat je anders je keuze nog meer beperkt.

Dus als ik gewoon kijk bij een lijst met fietsen die 35 kw mogen (omdat ze aan de specificaties voldoen) hebben ze automatisch een 2e typegoedkeuring? of houden websites als a2bikes.co.uk en startersmotor.nl al rekening met de 2e typegoedkeuring?

Startersmotor wel, a2bikes.co.uk niet. Die pakt alle motoren tot 70kW.
Op Startersmotor alleen de motoren die origineel max 35kW vermogen hebben (en minder dan 0,2kW/kg) of via de fabrikant naar 35kW te zetten zijn, dan wel nog met 25kW-kit gereden mogen worden en 2e hands nog wel te vinden zijn. Nieuw op 25kW zetten zal vast niet meer gaan, maar 2e hands hier en daar nog wel te vinden.

Terug
Bovenaan Onderaan