quad project yamaha 600cc

mishaaa

MF'er
12 mei 2013
245
0
quadprojectlogo_zpsd05fd858.png


Hallo heren (en dames?),

Ik zal me even voorstellen. Ik ben misha 18jaar en studeer werktuigbouwkunde. Ik doe dit project deels samen met Justin, ook 18jaar.
Mijn hobbys zijn natuurlijk sleutelen.

Ik kreeg samen met een goede vriend van me een idee om een quad project te beginnen en er een blok onder te leggen van een motor. Ik zocht een quad die niet te duur was maar wel op kenteken (aangezien het blok meestal het duurste is van de quad). We kwamen al snel bij een chinese bami, een EGL Madmax. Genoeg ruimte voor een groot blok en zo nog een aantal dingen wat het toch gemakkelijker zal maken.
Wij dus contact op genomen en een paar dagen erna de quad (zonder blok) gaan ophalen met de aanhanger (die overigens 10cm te smal was..).



Eenmaal thuis aangekomen bedachten we, tja zonder blok kunnen we niet verder.
Nog even een foto met mij op de quad:



Dus maar eens gaan zoeken voor een motor. We kwamen uit bij een xj600 die toevallig in de buurt te koop stond.
Dus wij maar gaan kijken.




Meteen maar meegenomen en heeft justin hem nog naar huis gereden.




Specs van de motor:
600cc 4 cilinder, 6 versnellingen, 75pk luchtgekoeld. Genoeg voor een quad dus.

Even foto met motor en quad samen:



Eenmaal thuis meteen de quad en motor gestript en het blok eruit gehaald. DryFit in de quad en het paste perfectt:cheer:
Fotos zeggen meer dan woorden:









Wij natuurlijk helemaal blij omdat alles gewoon veel beter paste dan we gedacht hadden. Met name ook de benzinetank. Bij de meeste quads valt die deels in het frame, bij deze ligt die er mooi op waar door die niet in de weg ligt voor het blok, en we dus geen nieuwe hoeven te lassen. Weer een meevaller!

We zijn al veel verder, maar om alles in 1 update te gooien is saai.

Tot de volgende!
 
Laatst bewerkt:
Waarom mensen vrijwillig reclame van merken als redbull, monster enz op hun voertuig plakken zal ik nooit begrijpen. Jullie trappen er allemaal in. Wat is er nou eigenlijk 'custom' aan zo'n inspiratieloze 13-in-een-dozijn reclame-stickerset?
Doe iets origineels, laat je niet zo sturen.


Is toch precies hetzelfde als met merkkleding. Omdat er een bekend "merk" opstaat moet je ineens het dubbele betalen en dat terwijl de kwaliteit vaak niks beter is.
 
Niet dat het mij interesseert wat je er mee doet, maar je weet dat je niet zo maar RedBull logo's op je quad (of waar dan ook) mag plakken? Een maat van mij heeft een wakeboard gespoten (zelf) met RedBull logo's en kreeg een mooie brief van RedBull toen hij deze op marktplaats te koop aanbood. Zelf ook een wakeboard helm met RedBull logo maar weet niet of het verstandig is dat soort dingen op bijv. markplaats te zetten. Volgens mij is het voor Monster anders; maar er zullen meer merken zijn zoals RedBull waar het niet zo maar mag. Is ook de reden dat het wat lastiger om aan officiële RedBull stickervellen etc. te komen. Het is dat je het weet :+

full
 
Red Bull wil zijn naam alleen hebben hangen aan grote, extreme, bekende sporten met goede sporters.

Ze willen niet dat Jan en alleman Red Bull stickers/kleuren gebruiken waardoor het lijkt dat er een directe koppeling is met Red Bull (sponsoring) etc.


Dat willen ze gewoon zelf in de hand houden lijkt me.
 
Gaat goed, gister het rempedaal gemaakt, en ga hem dalijk op stage afwerken en als het goed is kan die gratis mee met de coater :)
Wil hem dit weekend rijdend hebben (maandag en dinsdag heb ik vrij), dus als ik geen tegenslagen krijg komt dat helemaal goed.
 
Is toch precies hetzelfde als met merkkleding. Omdat er een bekend "merk" opstaat moet je ineens het dubbele betalen en dat terwijl de kwaliteit vaak niks beter is.

Nee is niet hetzelfde.
Bij merkkleding is het product waar het op staat gemaakt door het betreffende merk.
Is vergelijkbaar met het woord 'yamaha' op een yamaha motorfiets.
 
Maar banditmax, Jij hebt dus een kale motor waar niets opzit ?


Maar dat heb ik al lang,
Weet nog goed dat ik hier de eerste shirt van Monster energy had dat de mensen vroegen wat monster was... Niemand had er ooit van gehoord. En nu een x aantal jaar later kent iedereen het.

Alleen het merk van de motor zelf.

Nou geweldig, je bent een trendsetter :')
 
Nou, voetrem ligt bij de coater en koste me niks, special thanks to Giessen in Heerlen! Ik hoefde er niks voor te betalen omdat het bedrijf waar ik stage loop vaste klant is.
 
Vandaag wilde ik de quad gaan starten, dus zet hem op contact, bam springt me de zekering. Ik dus kijken welke het was, bleek het die van de ontsteking te zijn. Dus nieuwe erin gedaan maar sprong die alweer.
Nieuwe massakabel getrokken van het frame naar het blok, maar erna sprong die alweer. Heb zekeringen tot 25A geprobeerd maar alles ging kapot gelijk als ik hem op contact zetten.
Iemand een idee wat ik moet doen?
 
Klinkt als een serieuse sluiting, die zekering wat er uit klapt kun je even vervangen door een lampje (te plaatsen 21 watt met 2 kabel schoentjes in de zekering houder die er uit klapt) kun je misschien wat makkelijker zoeken.

Maar zou eerst even kijken wat je aangepast hebt in de kabel boom.
 
Heb niks aangepast aan die kabelboom, alleen het zekeringkastje vernieuwd. Daarom vind ik het ook zo raar. Hij maakt dus ergens kortsluiting. Het kan dus alleen door of slechte massa of een kabeltje die beschadigd is ofzo? Fouten zoeken in elektra ben ik geen held in. |(
 
Ik rij zeker wel voorzichtig. Maar je noemt nu voorbeelden van 3 van de 10.000 mensen? de quad rijden in dit land, maar dat zijn idioten die zich niet aan de regels houden.
Er waren pas ook nog 2 jongens met de quad van een brug afgereden en overleden...
 
Update 9:

Hier weer een update!
heb het afgelopen tijd druk gehad ivm stage, werk etc dus heb niet veel gedaan.

Allereerst heb ik op stage mijn luchtfilterstuk geboord met de gatenzagen, en erna afgelast, het lassen is niet zo netjes geworden als ik gewild had, maar achja niemand die het ziet.

20140626_071511_zpsdb48eca6.jpg


De dag erna thuis was ik begonnen met de voetrem. De standaard voetrem paste nietmeer, het blok zat in de weg, ik vond hem sowieso wat gammel dus heb een gemaakt uit massief staal.
ik heb gebruik gemaakt van een glijlager door middel van een koperen busje en de pasbout, dit gaat net zo soepel als een echt lager.

20140626_191902_zps7c67805b.jpg


Toen ook maar het luchtfilterstuk gemonteerd, toen nog met rvs buis en tape. het paste gelukkig netjes.

20140626_204051_zps5e75864f.jpg

20140626_204100_zps998c28ff.jpg


toen ik de voetrem thuis in elkaar gehecht had, heb ik hem op stage afgelast en afgewerkt. Erna naar de coater gebracht.
Paar daagjes later de voetrem op kunnen halen en was echt blij met het resultaat! *O*

20140704_170121_zps4b420f90.jpg

20140704_170133_zps4df94780.jpg


Vandaag was ik weer verder gegaan met het beestje, ik had nog steeds elektronica problemen.
Ik dus die hele kabelboom losgehaald en kwam opeens twee kabeltjes tegen die compleet doormidden en beschadigd waren. Die dus gerepareerd en toen deed alles het weer *O* . Blijkbaar maakte die 2 dus sluiting en werkte de hele boel niet.

Opeens kwam ik het luchtfilter van de motor tegen, en zag dat de rubberen rubbers los te halen waren. Toen kreeg ik een idee, en de rubbers paste ook nog precies op mijn zelfgemaakte luchtfilterstuk.

20140705_140613_zps86c18e32.jpg

20140705_140726_zpsaf3dfdb0.jpg


Dus, alle problemen waren opgelost en het luchtfilterstuk zat. Dus? juist, proberen het beestje te starten.
En jahoor, duurde niet lang en het blokje liep.

FILMPJEEE:

Klinkt veel harder dan in het echt. Maar het geluid is gewoon echt perfect, heerlijk. Mijn vader kwam gelijk kijken en zei: Nou kerel, dit is toch wel veel beter dan dat taktaktak geluid van die scooters van je :+ .
Enige probleempje is dat die alleen met de choke open loopt, maar dit zal wel op te lossen zijn.

Nou ik dus helemaal blij!

To Do list:
  • wachten op kettingrol die besteld is
  • elektra wegwerken
  • ketting laten klinken
  • quad kabelboom monteren met tellerunit
  • toerenteller maken en monteren

En dan kunnen we eindelijk rijden!

Tot de volgende update en laat even een reactie achter!
 
ik ben ook weer aan de gang met wat veranderingen aan mn motor.
Ga a.s. mn achter brug weg brengen mn mn naven en velgen. die laat ik eens mooi coaten. achterburg had ik achteraf spijt van dat ik die toendertijd niet meteen had mee genomen. Mja heb inmiddels meerdere setjes wielen gehad SM en cross enduro wielen.
heb nu 1 set met straat banden en deze set die ik nu ga oplappen worden dan de offroad wielen.
velgen zwart naven wit. achterbrug zwart en miss dat ik de kickstarter ook mee neem voor zwart.

mooi bedrijf ook had ze gemailt voor de prijzen en gezien ik een terug kerende klant was deden ze de achterbrug gratis. Dat is toch wel een mooie extra leuke actie :D
dan mooi nieuwe lagers in persen en dan ga ik eens kijken hoe het gaat om de wielen eens zelf te gaan inspaken.
 
Update 9:

Hier weer een update!
heb het afgelopen tijd druk gehad ivm stage, werk etc dus heb niet veel gedaan.

Allereerst heb ik op stage mijn luchtfilterstuk geboord met de gatenzagen, en erna afgelast, het lassen is niet zo netjes geworden als ik gewild had, maar achja niemand die het ziet.

[afbeelding]

De dag erna thuis was ik begonnen met de voetrem. De standaard voetrem paste nietmeer, het blok zat in de weg, ik vond hem sowieso wat gammel dus heb een gemaakt uit massief staal.
ik heb gebruik gemaakt van een glijlager door middel van een koperen busje en de pasbout, dit gaat net zo soepel als een echt lager.

[afbeelding]

Toen ook maar het luchtfilterstuk gemonteerd, toen nog met rvs buis en tape. het paste gelukkig netjes.

[afbeelding]
[afbeelding]

toen ik de voetrem thuis in elkaar gehecht had, heb ik hem op stage afgelast en afgewerkt. Erna naar de coater gebracht.
Paar daagjes later de voetrem op kunnen halen en was echt blij met het resultaat! *O*

[afbeelding]
[afbeelding]

Vandaag was ik weer verder gegaan met het beestje, ik had nog steeds elektronica problemen.
Ik dus die hele kabelboom losgehaald en kwam opeens twee kabeltjes tegen die compleet doormidden en beschadigd waren. Die dus gerepareerd en toen deed alles het weer *O* . Blijkbaar maakte die 2 dus sluiting en werkte de hele boel niet.

Opeens kwam ik het luchtfilter van de motor tegen, en zag dat de rubberen rubbers los te halen waren. Toen kreeg ik een idee, en de rubbers paste ook nog precies op mijn zelfgemaakte luchtfilterstuk.

[afbeelding]
[afbeelding]

Dus, alle problemen waren opgelost en het luchtfilterstuk zat. Dus? juist, proberen het beestje te starten.
En jahoor, duurde niet lang en het blokje liep.

FILMPJEEE:

Klinkt veel harder dan in het echt. Maar het geluid is gewoon echt perfect, heerlijk. Mijn vader kwam gelijk kijken en zei: Nou kerel, dit is toch wel veel beter dan dat taktaktak geluid van die scooters van je :+ .
Enige probleempje is dat die alleen met de choke open loopt, maar dit zal wel op te lossen zijn.

Nou ik dus helemaal blij!

To Do list:
  • wachten op kettingrol die besteld is
  • elektra wegwerken
  • ketting laten klinken
  • quad kabelboom monteren met tellerunit
  • toerenteller maken en monteren

En dan kunnen we eindelijk rijden!

Tot de volgende update en laat even een reactie achter!

Klinkt goed zo!
Geen lekkend spruitstuk meer :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan