• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

R6 2006 begrensd 100PK (Duitsland)

GroetjesvanHenkdeKort

MF legend
In memoriam
Lid geworden
14 mei 2009
Waarderingsscore
0
Hallo Lui,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een R6 2006.
Ik heb deze aantal weken terug op de dynobank gehad en daar kwam het volgende uit.

1ste run was met EXUP kabels erop.
2de run was met EXUP kabels eraf
3de run was met EXUP kabels er weer op.

1ste run: 95,5PK @ 15033rpm / 50Nm @ 11694 rpm.
2de run: 99,5PK @ 14885rpm / 51Nm @ 11755 rpm.
3de run: 94.2PK @ 15042rpm / 50Nm @ 11440 rpm.

Maximaal vermogen was net geen 100PK, beetje jammer dus.
Op dezelfde testbank doet soortgelijk model toch wel tussen de 108/110PK.

Mods: Geen, volledig standaard systeem.
Origineel is die uit Duitsland, waar men de bekende 100PK grens heeft.

Alleen nu het probleem. Hoe krijg ik mijn 10PK terug?

Ik heb al aardig wat informatie ingewonnen.
Mede dankzij Djibber en JvdMeer, nogmaals mijn dank hiervoor.

Alleen niemand heeft een concreet antwoord.
Wat ik tot nu toe heb gehoord is:
1. ECU, draadje doorknippen enkele stappen volgen en hij is op 100PK
(Handleiding voor R1 gekregen) (Heb van andere dealer dat het op een FZ1 hiermee gelukt is, via engels forum)

2. Begrenzing op Luchtinlaat
3. Begrenzing op gaskabel (Zover ik weet niet)
- Zie onderaan foto's
4. Eventueel luchtfilter? Conditie ervan: KLIK
Luchtfilter is eruit en wordt vervangen voor een KN filter.
5. Veilige modus?
Ik heb accu per ongeluk verkeerd aangesloten. Hoofd zekering was gesprongen, die vervangen en hij deed het weer. Voor de rest nergens last van gehad.

Banden, ketting, blok is gewoon prima.
Ik heb al soortgelijke verhalen gelezen over de ECU (Op andere modellen/type's)
Alleen probleem is, ik kan nagenoeg niks vinden.

Yamaha Nederland gebeld, wisten niks/wil niks voor me doen. Waren teringleijers.
Yamaha Duitsland is gebeld, die vertelde dat er slechts 1 map in de ECU zit.
Maar wist niet of de ECU ontgrensd kon worden via draadje.

Lang verhaal kort.
Heeft iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt, Dennis

Laatst bewerkt:
Bij de Honda Fireblade hadden ze ook nog andere nokkenassen geplaats. 3mm kortere nokken, waardoor de kleppen 3mm minder ver open gingen.

Ik zeg niet dat dit bij jou ook zo is, ik vind maar dat Honda wel heel erg veel moeite heeft gedaan om naar de 100pk te gaan. Maar dit is dus ook nog een mogelijkheid.

Voor de Fireblade was het het goedkoopste om er een compleet andere cylinderkop op te zetten. Genoeg goede cylinderkoppen van kapotte blokken te vinden. ;)

Voor de rest geen ervaring mee, sorry! -O-

Laatst bewerkt:
Gaat een beetje moeilijk. Ik heb namelijk injectie.

Ik heb die link al gevonden ook voor de juiste zet. Ik denk dat ik eens tank + luchtfilter box eraf trek en dan eens kijken wat ik tegen kom. Bedankt iig voor het meedenken!

Plaatje zit op je gaskleppen waarschijnlijk waardoor ie niet helemaal open gaat. Wat vroembert zegt klopt wel, al is het dan injectie. Effe de tank en luchtfilter deraf en je ziet het gauw genoeg.

Laatst bewerkt:
Heb luchtfilter en tank tijd terug er al af gehad. Aan bovenkant van inlaat? Gasklep zag ik geen enkel plaatje. Mss dat ze daaronder zitten. Zal binnenkort eens kijken, dan vervang ik bougie + alle vloeistoffen + alle filters.

Hier nog even een plaatje van hoe het zou kunnen zitten, je moet niet bij de gaskleppen kijken, maar bij de aansluiting van de gaskabels. Het plaatje wat er dan gemonteerd zit, zorgt er voor, dat je het gas niet helemaal open kunt draaien.

full

Handig he dat ze alles op dezelfde manier begrenzen :+ Mijn R1 was dus in het gaskleppenhuis begrensd, die overigens ook uit DE komt.

Hier nog even een plaatje van hoe het zou kunnen zitten, je moet niet bij de gaskleppen kijken, maar bij de aansluiting van de gaskabels. Het plaatje wat er dan gemonteerd zit, zorgt er voor, dat je het gas niet helemaal open kunt draaien.

[afbeelding]
Die gaat ik dalijk even bekijken, kwam hem gister ook al tegen. Danku!

Handig he dat ze alles op dezelfde manier begrenzen :+ Mijn R1 was dus in het gaskleppenhuis begrensd, die overigens ook uit DE komt.

Een begrenzing op 100 pk (98) doen ze vaak met een plaatje, voor 34 kw fietsen gaan ze wat verder en komen er meestal restricties in het inlaatkanaal bij of bij carb fietsen ringen, die er voor zorgen, dat de vacuüm zuigers niet helemaal naar boven kunnen.

Modernere injectiefietsen kunnen ook nog eens een andere ecu hebben en dan wordt het prijzig.

Ik heb gekeken bij de gas uiteinde. Ik zie dat als ik helemaal gas geef hij op het uiteinde wordt tegengehouden. Ik kan alleen niet zien of dat komt door een extra plaatje, of dat het zo hoort.

Heb het in de WPH nog niet kunnen vinden.

Zal andere keer even beter kijken, maar dan moet tank + luchtfilter eraf.

Maximaal vermogen was net geen 100PK, beetje jammer dus.
Op dezelfde testbank doet soortgelijk model toch wel tussen de 108/110PK.
Op dezelfde bank op dezelfde dag met dezelfde instellingen?

als je je echt zorgen maakt om die 10 pk zou ik gewoon eens kijken of ie z'n topsnelheid wel haalt. En dit vergelijken met andere (niet duitse?) R6-en.

Op dezelfde bank op dezelfde dag met dezelfde instellingen?

als je je echt zorgen maakt om die 10 pk zou ik gewoon eens kijken of ie z'n topsnelheid wel haalt. En dit vergelijken met andere (niet duitse?) R6-en.
Op de zelfde bank ja.

Ik maak me geen zorgen over die 10PK, ik weet wel zeker dat ik het de komende maanden zo niet jaar ga merken. Maar ik wil gewoon dat die motor loopt zoals die hoort te lopen.

dat je dat wilt is duidelijk
echter zoals ik probeerde aan te geven blijken er nogal eens wat verschillen tussen metingen te zitten. ook een dag verschil draagt daar aan bij, afhankelijk van het type bank.
en of de compensatie waardes goed staan ingesteld.

maar goed, mocht die beperking er toch op zitten, hoop ik dat je hem vind :)

Laatst bewerkt:
dat je dat wilt is duidelijk
echter zoals ik probeerde aan te geven blijken er nogal eens wat verschillen tussen metingen te zitten. ook een dag verschil draagt daar aan bij, afhankelijk van het type bank.
en of de compensatie waardes goed staan ingesteld.

maar goed, mocht die beperking er toch op zitten, hoop ik dat je hem vind :)
Ik weet, er zit een vrij groot verschil tussen verschillende banken.

Alleen 133PK (Ram-air) 127PK (Zonder R.A.) op de krukas en dan 'slechts' 100PK op het achterwiel is te weinig. Dat die dan toevallig uit Duitsland maakt het bijna 1+1. In het ergste geval zoek ik iets wat er niet is en ben ik die PK's gewoon kwijt. Enkel daar ga ik nu nog niet vanuit. Niet voordat ik alles heb uitgesloten.

Laatst bewerkt:
ohw ''ram air''
dan scheelt het ook best wat of de ''fan'' van de bank al dan niet voluit in dat gat blaast,
heb ik me laten vertellen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan