• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

R6 '99 --> rare klappen in 2e versnelling

racemichel

MF'er
Lid geworden
29 dec 2006
Waarderingsscore
0
Hallo beste mede mf-ers!

Sinds 2 weken ben k in het bezit van een R6 uit '99 bij de dealer gehaald (MP Den Bosch).

Nu zo'n 1500km verder heb ik een aantal problemen.

- Het grootste probleem, in de 2e versnelling wanneer ik met (dan gebeurt het het vaakst) half gas doortrek vanaf de 8000 rpm, dan geeft ie soms rare 'klappen'. Ik vind het lastig te omschrijven maar het eerste wat in me op komt is 'de ketting slaat een tandwieltje over' maar dat kan natuurlijk niet..
Dit probleem doet zich niet altijd voor, maar wel regelmatig en vooral op 80 wegen wanneer je de vrijheid hebt om 'rustig te laten doortrekken is dit echt niet te doen voor jezelf en vooral je genitaliën

- Het tweede probleem is dat het olie lampje in het begin vaak gaat branden. Die stopt meestal vrij snel, maar wat me opviel is dat het lampje vaak weer even gaat branden als ik boven de 10000 toeren kom.

- Het derde probleem is de temperatuur meter. Soms ben ik nog geen 2 minuten aan het rijden en geeft ie 70 graden aan. Het andere moment heb je al 150km lopen jakkeren en wordt er vrolijk 'low' aangegeven.

Ik hoop dat jullie hier je visie op kunnen weergeven wat betreft de eventuele oorzaken. Ik weet er gewoon nog niks van af en ga ze dinsdag bellen, maar ik wil niet met één of ander excuus afgescheept worden.

Bij voorbaat dank!

het eerste probleem is de versnellingsbak die uit de versnelling probeert te springen.

2e kan zijn kapotte sensor.
of te weinig olie in het blok.
of er maakt een draad ergens sluiting.

3e weet ik niet.

De aandrijfketting kan je zelf even nachecken op z`n speling , hoe zijn je tandwielen en ketting zelf . Misschien zijn je transmissiedempers versleten dat geeft een raar rukkerig rijgedrag. Misschien heeft de vorige eigenaar deze 2 e versnelling behoorlijk misbruikt. Een kromme schakelvork ? maar nog niet zover dat deze uit de versnelling schiet.
Olielampje aan weet niet of deze motor een druksensor heeft of een niveau sensor.

Klinkt als een defecte versnellingsbak.

Olielampje is bij Yamaha een niveauindicatie. Check het oliepeil.

Waterthermometer zal wel een slecht contact zijn ergens.

Dat de 2e versnelling eruit probeert te springen schijnt een bekend kwaaltje te zijn bij oudere types R6

Klopt is het ook. Er zijn er al heel wat die dit probleem hebben gehad met de 99 tot 2002 modelen. Niet leuk maar is zeker een euvel bij deze fietsen.

Any way wel nog wat meer gevonden over het andere euvel. Cylinder wanden die afbreken.
[TOPIC=242654/]R6 lijkt te rijk te lopen[/TOPIC]

Kijk hier maar eens hoeveel er het probleem hebben of gehad hebben.
Zoeken

Suc6

Je had gewoon een duc moeten nemen ;)
Nee maar indd er gebeurt nog wel eens wat met die modellen van 99 ik lees het best vaak op mf.
Succes met het herstel.

Zo i zo terug ja en de dealer het op laten lossen.

De bak kan kaduuk aan het gaan zijn, maar kan ook gewoon een veertje los/kapot zijn.
Het olie peil lampje kan een beetje adhd hebben bij sommige Yamaha's. Maar aan gaat ze niet voor niks. Je olie peil zal waarschijnlijk (warm) op of net nieet op minimaal staan.

De temp gaat bij langzaam rijden HEEL snel omhoog, als je eenmaal wat sneheid hebt (50+ zeg maar) zakt deze weer enorm snel en zal stabiel blijven.

Goed ik ga dinsdag ochtend wel eerst snel even naar MP in Rdam, kijken wat die zeggen over me ketting en tandwielen om dat uit te sluiten. Ik weet niet wanneer ze nou echt versleten zijn of niet. In andere posts gekeken en ik vind het in mijn geval twijfelen. Zal anders zo wel even een fototje maken.

Hoogst waarschijnlijk dus die 2e versnelling? Is dat een reparatie die lastig is etc?

brb --> foto maken

ketting1.jpg

ketting2.jpg

ketting3.jpg

Laatst bewerkt:
[Dode link verwijderd]

probeer met 2 vingers de ketting van het tandwiel af te trekken , kan je langs het tandwiel en ketting kijken is de boel versleten. (rode pijl).
kettingwielen mogen geen haaietanden vertonen.

Blauwe pijl geeft aan waar de transmissiedempers zich bevinden in het achterwiel.

mwah als je blok eenmaal gesplitst op de werkbank ligt valt dat best wel mee.

Kost alleen tussen de 100 en de 150 euro per tandwiel. Aangezien tandwielen gedeeld worden tussen versnellingen kom je iig. minstens op 2 tandwielen uit. Afhankelijk van hoe de rest er uit ziet kan daar nog meer bij komen. Vaak is de 5e versnelling ook niet lekker meer.

dat van die rare klappen in zen 2de versnelling is de vitessenbak, ziekte bij de oude yamaha's, mijn vitessenbak is over 1 week ook gerepareerd nieuwe tandwielen en schakelvork.

Ik heb zelf gisteren wat olie erbij gegooid en nu gaat het lampje niet meer branden. Ik hoop dat ik daar geen onenigheid mee krijg, 2verschillende olie s erin.
(Heb er van die shell 4takt motor olie bijgegooid 250CL die je bij ongeveer elke shell pomp kunt kopen voor 10e)

Ik ga ze morgen bellen en ik mag hopen dat het versnellingsbak gebeuren onder de garantie valt?

Vind het wel schandalig dat ze dus teweinig olie erin hebben gedaan, of waarschijnlijk niet eens hebben gecontroleerd?

Laatst bewerkt:
de sensoren in een yamaha zijn erg gevoelig,dus branden nogal snel ,houd je oliepijl aan het bovenste streepje en het is goed, niks mis mee beter te vroeg aan als bij een .onda, want als hij daar gaat branden zoek je de vluchtstrook maar op want dan ist te laat.
Dat kunstje met je ketting lostrekken op je achtertandwiel dat is leuk voor een leek maar haal het kapje eens weg voor je voortandwiel dan zal wel meer duidelijk worden, een achtertandwiel slijt niet zo veel,als je voortanden spits en met de draairichting meestaan kan daar wel eens de oorzaak van het verspringen zitten.
Als hij uit zijn versnelling schiet/wil,kunnen het twee dingen zijn. Of je schakelveer ligt los(of is gebroken )Dit is een goedkope reparatie . Of je schakelvork is krom (dure grap) dan zijn meestal ook je tandwielen in je bak afgerond en versleten.

Komt dat wel is vaker voor bij 38000km dat de tandwielen in een versnellingsbak al zijn versleten?
Ik ben derde eigenaar en lastig te zeggen hoe de vorige eigenaren ermee omgegaan zijn, maar gezien de optische staat lijkt het me niet dat het twee complete idioten zijn geweest.

Komt dat wel is vaker voor bij 38000km dat de tandwielen in een versnellingsbak al zijn versleten?
Ik ben derde eigenaar en lastig te zeggen hoe de vorige eigenaren ermee omgegaan zijn, maar gezien de optische staat lijkt het me niet dat het twee complete idioten zijn geweest.

bij mij was het al bij 20k versleten.. veel r6jes hebben het nog eerder.. Mijn blok is eruit geweest en nieuwe tandwielen erin. Ook idd de 5e versnelling was minder alles is vervangen.. koste 600euro. maar rijdt wel weer goed ;)

dat is het cruciale, je weet niet hoe een ander het beestje heeft behandelt :N

je kunt het ook niet zien van buitenaf. Ik houd het op pech, het is een kwaal van die dingen (zeggen ze) de een krijgt het wel de andere niet. Iedereen schakelt op zijn eigen manier .

Dit is een bekend probleem, r6 van deze bouwjaren hebben inderdaad veel problemen met de versnellingsbakken. Check voor de zekerheid de kettingspanning.
En mee terug gaan naar de garage, fixen die hap!

Succes

Kost alleen tussen de 100 en de 150 euro per tandwiel. Aangezien tandwielen gedeeld worden tussen versnellingen kom je iig. minstens op 2 tandwielen uit. Afhankelijk van hoe de rest er uit ziet kan daar nog meer bij komen. Vaak is de 5e versnelling ook niet lekker meer.

Ik moest de 2de en de 5de versnelling vervangen en 1 schakelvork.
Kosten incl alle pakkingen etc 350,-

Maar dan doe je het zelf! En ik kan je zeggen dat het wel eeeeecht een karwei is.
Je blok moet eronder uit en helemaal uit elkaar.. het vervangen zelf is een fluitje van een cent.. Maar het werk om alles uit en in elkaar te zetten maakt het toch wel een klus die ik niet zou aanbevelen aan niet heel erg technische mensen

ik zou em terug brengen idd

Laatst bewerkt:
Oh, en je foto's van je achtertandwiel zijn heeeeeeel onscherp, maar je tandjes zien eruit als spikes...en dan is je achtertandwiel wel erg versleten...maar misschien zie ik het gewoon niet goed. Zet je foto-toestel ff op portret, dan kun je scherpere close-ups maken.

Verder weet ik dat als je langzaam rijdt, de motortemperatuur wel tot 100 graden kan oplopen, omdat de motor dan weinig kans krijgt om te koelen (weinig wind langs de radiator). Rij je langere stukken op de snelweg, dan koelt de motor juist beter, door de snelle wind langs je radiator. Dit verklaart het 'gekke' temperatuur feitje.

Terug
Bovenaan Onderaan