R6 vork in een CB750

Marrehco

Rookie
17 sep 2012
12
0
Halo allemaal, ik ben een streetfighter/caferacer aan het bouwen. Het moet de stijl worden van zo'n oude CR750 maar met een moderne touch. Ik heb inmiddels de tank langer gemaakt met klei. De tank lijkt hiermee origineel maar dan veel langer. Hiervan wil ik van polyester een overzet tank maken. Daar komt de accu en de overige electronica.

Ik heb voetsteunen gemaakt en zoveel mogelijk onzinnige beugels verwijderd.

Mooie spaakwielen maar dan wel 17inch zodat ik met modern rubber kan rijden. En natuurlijk een 4 in 4 megafoon uitlaat. Daar moet ik nog even over nadenken hoe ik die zelf kan maken of dat ik die zal kopen.

Als voorvork wil ik die van een Yamaha R6 gebruiken. Een goede vork en niet upside down. Waar ik even op vast loop is dat ik niet weet wat ik moet doen om het frame van de CB en de schetsplaten, lagers en de vork passend te maken.

Kan iemand mij helpen?

Ikprobeer en foto bij te voegen maar dat wil niet lukken. Jammer.. .

Bedankt alvast, groet Marco
 
Als de pen te lang/kort is een nieuwe pen laten draaien, of zelf draaien en in je onderste kroonplaat persen. Wellicht kunnen de orginele lagers gewoon nog gebruikt worden dan, hoef je hier ook niet meer naar te zoeken.
 
Dat doe ik meestal ook,de oude pen in het nieuwe T-stuk persen.Als dat niet past dan zijn er wel manieren om hem te pas te krijgen.Lukt het niet dan mag je hem wel opsturen of langskomen. :+
 
Hartelijk dank voor de tips. Ik dacht dat het een heel ingewikkelde klus zou worden. met lagerschalen in de weer en zo. Maar dit gaat lukken. Ik zal binnenkort nog een proberen een paar foto's te plaatsen. Misschien dat jullie dat leuk vinden.

@Jerryt, ik was nieuwsgierig naar jouw creaties, maar klopt het dat de foto's op de site niet werken?
 
Hartelijk dank voor de tips. Ik dacht dat het een heel ingewikkelde klus zou worden. met lagerschalen in de weer en zo. Maar dit gaat lukken. Ik zal binnenkort nog een proberen een paar foto's te plaatsen. Misschien dat jullie dat leuk vinden.

@Jerryt, ik was nieuwsgierig naar jouw creaties, maar klopt het dat de foto's op de site niet werken?

Gewoon doorklikken naar een nieuw venster,weet ook niet hoe dat kan.Geen bal verstand van,heeft een modorator voor mij gemaakt. O-)
Succes met het project! :W
 
Hartelijk dank voor de tips. Ik dacht dat het een heel ingewikkelde klus zou worden. met lagerschalen in de weer en zo. Maar dit gaat lukken. Ik zal binnenkort nog een proberen een paar foto's te plaatsen. Misschien dat jullie dat leuk vinden.

@Jerryt, ik was nieuwsgierig naar jouw creaties, maar klopt het dat de foto's op de site niet werken?

Ik kies meestal toch voor de optie om aangepaste lagers te gebruiken dan om de pen te wisselen.
Het is wat zoeken maar uiteindelijk hou je de basis origineel.

Succes!
 
Ik kies meestal toch voor de optie om aangepaste lagers te gebruiken dan om de pen te wisselen.
Het is wat zoeken maar uiteindelijk hou je de basis origineel.

Succes!

Waarom?
Niet nodig, en een boel extra werk..
De lengte van de pen is in dit geval waarschijnlijk ook anders, de lengte tussen de oude en nieuwe / andere type motoren is soms anders
 
De pen overzetten is geen optie geloof ik. Die zit in de onderste kroonplaat over een pen geschoven. De diameter is wel hetzelfde. Op de yamaha zat alleen een losse kogellager en de CB heeft een naaldlager. Ik denk dat als ik die legerschaal eraf haal en een naaldlager erop dat het zo past. De lengte scheelt heel weinig.

@bolletjesbas, die CB is idd veel zwaarder maar die oude vork zo slap dat ik toch denk dat het beter zal zijn. En anders kan ik altijd nog andere binnenveren erin zetten.
 
De pen overzetten is geen optie geloof ik. Die zit in de onderste kroonplaat over een pen geschoven. De diameter is wel hetzelfde. Op de yamaha zat alleen een losse kogellager en de CB heeft een naaldlager. Ik denk dat als ik die legerschaal eraf haal en een naaldlager erop dat het zo past. De lengte scheelt heel weinig.

@bolletjesbas, die CB is idd veel zwaarder maar die oude vork zo slap dat ik toch denk dat het beter zal zijn. En anders kan ik altijd nog andere binnenveren erin zetten.
Naaldlager?=>Kegellager is de juiste benaming.
full


Greetz, Q
 
Heb ooit de voorvork(poten) van de voorloper van de R6, de Thundercat gebruikt.
Het grote voordeel van deze vork is dat de lengte nagenoeg gelijk is aan de lange CB voorvorken.

De Thundercat binnenpoten hebben een diameter van 41 mm. De originele poten die ik verving hadden een diameter van 39 mm. Heb de originele kroonplaten destijds laten uitcotteren naar 41 mm. Geen gedonderd met lagers, stuurpen en niet goed passende kroonplaten, en alle originele telleraansluitingen e.d bleven behouden.

DSC_0391.JPG


Later deze vork vervangen door een voorvork van een FJR 1300. Ook bijna even lang als een originele voorvork. Binnenpoten zijn 48 mm :) dik.
Kon gewoon de originele CB(X) stuurpen laten overpersen in de FJR kroonplaat.

cbx_2897.jpg
 
Waarom?
Niet nodig, en een boel extra werk..
De lengte van de pen is in dit geval waarschijnlijk ook anders, de lengte tussen de oude en nieuwe / andere type motoren is soms anders

Of je hebt net ff mazzel.
Ik heb een Blade vork in mn z1000 '77 gehangen.
De Blade pen was precies even lang dus hoefde ik alleen maar de lagers te vervangen.
Als je pen de goeie lengte heeft hoef je alleen maar de pendikte te meten en de buitenmaat van het doosje van de originele lagers af te halen (of ook meten natuurlijk ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan