Raad ivm Husqvarna WR250

Ridder Bauknecht

Die hard MF'er
28 dec 2006
683
449
Antwerpen
Hallo iedereen,
Mijn naam is Erik, 21 jaar en ik lees al ongeveer 3 jaar op dit forum zonder te posten.
Na 3 jaar dikt je spaarreking wel aan. :)

Ik wouw nog enkele maanden wachten om een motor te kopen maar laatst zach ik dit schatje staan:
http://www.2dehands.be/husqvarna-wr250-supermotard-45398022.html?qq=wr250

Ik ben op slag verliefd op die fiets, en ik heb een budget van 6000 euro te besteden voor motor + kleding en bescherming. 3800 euro ligt dus wel binnen mijn budget.

Rond deze motor had ik enkele vragen:

-Op de papieren staat 8KW, dus ik mag deze motor berijden met m'n B-rijbewijs (Ik ben Belg). Is zo'n felle 2-takt met piekerig vermogen aan te raden voor je eerste jaren in de motorwereld? Want ik lees hier dat zoon 250 makkelijk 30KW kan hebben!


-Uit wat opzoekwerk blijkt dat de olie van de versnellingsbak om de +- 7 draaiuren moet vervangen worden, en de zuiger na ongeveer 30 draaiuren. Geldt dit nog steeds wanneer ik deze omgebouwde enduro gebruik voor wat recreatief rond te rijden? (Waarschijnlijk ook met een kleiner tandwiel achteraan.) Hoewel het geen functionele motor is, zou het onderhoud wel net ietsje goedkoper mogen zijn als dat van een full cross bij competitiegebruik. :P

-Is het waar dat 1 draaiuur overeenkomt met 50km rijden?

-Over onderhoud gesproken: husqvarna heeft de reputatie duur te zijn op dat vlak. Hoeveel kost een nieuw zuigertje en een cilinder? En hoe zit dat met de kogellagers ed? Dit kon ik niet zo makkelijk ergens vinden.
Volgens de verkoper zit er nét een nieuwe zuiger en transmissie olie in, maar dat zegt volgens mij iedereen met zoon onderhoudsgevoelige motor, dus daar ga ik al niet van uit..

-Is het schadelijk voor zoon motor om 3 maanden stil te staan? Ik ga namelijk voor mn studies naar Valencia in september.

-Tot slot: Zou ik wachten tot na mijn trip na valencia en dan mijn motorrijbewijs halen? Of gewoon van de zomer genieten die me nog rest en die bak kopen? :]

Dit is 'm:
45398022_2-husqvarna-wr250-supermotard.jpg

:9~ :9~ :9~

Groetjes,
Erik :W
 
Laatst bewerkt:
Het remsysteem dat er op zit is trouwens het orginele endurosysteem geloof ik. Is dit voldoende krachtig voor op asvalt?

Erik
:W
 
remklauw wel, schijf niet.

kleine schijf wordt snel warm, trekt krom na verloop van (korte) tijd

grote schijf steken, kost iets van 220 incl adaptor voor klauw van motomaster
 
Zuiger zal wel wat langer meegaan bij rustig gebruik maar het zal zeker niet verdubbelen.
En wat denk je van het brandstofverbruik, van het tanken en altijd olie mee moeten nemen?
Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook een tweetakt en vind het nog steeds geweldig, maar dan off road. Voor op de weg (SM) zou ik toch eerder voor een 4T kiezen.
De 250 2T lijkt me ook vrij piekerig voor SM gebruik en geen echt fijne motorrem zoals op de 4T.
 
Zuiger zal wel wat langer meegaan bij rustig gebruik maar het zal zeker niet verdubbelen.
En wat denk je van het brandstofverbruik, van het tanken en altijd olie mee moeten nemen?
Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook een tweetakt en vind het nog steeds geweldig, maar dan off road. Voor op de weg (SM) zou ik toch eerder voor een 4T kiezen.
De 250 2T lijkt me ook vrij piekerig voor SM gebruik en geen echt fijne motorrem zoals op de 4T.

Dat tanken ben ik gewoon van mn brommer. Heb thuis een grote jerrycan waar ik op voorhand in meng. En ik verwacht ook niet dat ik er 1 op 25 mee zal halen. :)
En kwa rijgedrag; misschien moet ik er eens op gaan proefrijden.

@Boomhauer: Dank voor de tip! Dat is wel weer een extra vaste kost erbij..
 
Dat tanken ben ik gewoon van mn brommer. Heb thuis een grote jerrycan waar ik op voorhand in meng. En ik verwacht ook niet dat ik er 1 op 25 mee zal halen. :)
En kwa rijgedrag; misschien moet ik er eens op gaan proefrijden.

@Boomhauer: Dank voor de tip! Dat is wel weer een extra vaste kost erbij..


vaste kost? je hoeft niet elke maal als je tankt je schijf te wisselen hoor _O-

nee, grapje, het is een eenmalige kost die zeker wel nut heeft!

www.wiseco.be

die heeft motomaster etc,en het is niet zo hel ver rijden van antwerpen naar turnhout.
 
Dat is idd goed te doen.
Zuigersetje kost om en bij de 115euro. Valt nogal mee vind ik.
Moet je als je je zuiger vervangt, ook je cilinder vervangen? Ben nogal een leek.. :)
 
-Op de papieren staat 8KW, dus ik mag deze motor berijden met m'n B-rijbewijs (Ik ben Belg). Is zo'n felle 2-takt met piekerig vermogen aan te raden voor je eerste jaren in de motorwereld? Want ik lees hier dat zoon 250 makkelijk 30KW kan hebben!


Je mag tot 11kw gaan tot 125cc met je autorijbewijs.
Je motorrijbewijs halen is dus de boodschap.
 
Laatst bewerkt:
Je mag tot 11kw gaan tot 125cc met je autorijbewijs.
Je motorrijbewijs halen is dus de boodschap.

Je hebt gelijk, ik dacht dat enkel de het aantal KW van belang was en niet het aantal cc's.

Heb eens naar de eigenaar belt om nog wat vragen te stellen en om eventueel eens langs te komen.
Uiteindelijk heeft men rationaliteit van men emotionaliteit gewonnen. Zowel de remmen als de vering waren niet aangepast aan straatgebruik. Daarbij komt dan het intensieve onderhoud. Verzekeringstechnisch is het ook niet echt interessant wanneer je papieren een fout vermogen weergeven, er moest maar eens iets gebeuren.

Kortom: in februari rijlennen nemen! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan