Fast Forward
MF veteraan
Veerconstante blijft hetzelfde. Dat snap ik. Je kan hem wel in die richting duwen. Zelfde als een rijder met zijn lichaam de motor iets kan beïnvloedenNee, dat kan je niet testen. De veerconstante blijft hetzelfde.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Veerconstante blijft hetzelfde. Dat snap ik. Je kan hem wel in die richting duwen. Zelfde als een rijder met zijn lichaam de motor iets kan beïnvloedenNee, dat kan je niet testen. De veerconstante blijft hetzelfde.
Daar denk ik ook aan maar zou 1 ding tegelijk doen in dit geval. Eerst achter. Daarna de voorkant zodat hij makkelijker in gaat sturen. Misschien als 3e stap luchtkamer iets verkleinen.Alles wijst in die richting. Ik zou een 90 veer monteren met .95 voorveren.
.
Daar denk ik ook aan maar zou 1 ding tegelijk doen in dit geval. Eerst achter. Daarna de voorkant zodat hij makkelijker in gaat sturen. Misschien als 3e stap luchtkamer iets verkleinen.
Ik begrijp dat je moeilijk veranderingen kan doen. Als je 4 keer op een dag rijdt kan je al deze stappen doorlopen. Alleen zou je dan ff een monteur erbij moeten hebben om goed te kunnen werken. Heb je dat niet dan zou je thuis idd de voor en achterkant tegelijk kunnen doen. Ik denk dat je motor de 1e sessie gelijk beter is na dis veranderingen. Achter zou ik nu max 10nm lichter gaan.vorig jaar had ik juist heel goede ervaringen met sturen met de 0.95 voorveren. nu met de 1.0 is het zeker niet beter geworden. symptomen blijven en sturen gaat zwaarder.
dus ondanks dat het meer wijzigingen tegelijk lijken ga ik toch terug naar de 0.95 veren aan de voorkant, en dat dan combineren met de 90 veer.
daarmee verander ik dan eigenlijk maar 1 factor tov vorig jaar
en soms moet je gewoon even een grote stap nemen om te ervarren wat het doet.
gezien ik nu al bijna 2 jaar aan het klooien ben met de nerveuze soes en de voorveren het niet opgelost hebben, MOET het eigenlijk wel de achterveer zijn (hoop ik dan)
en als dat het dan niet is, zal het de FPK kit moeten zijn.... maar wie ben ik dat ik het anders zou doen dan al die Ohlins dudes met echt verstand van demping
het verkleinen van de luchtkamer was vorig jaar ook al mijn idee. we hebben destijds de luchtkamer al van 120 naar 100 mm opgehoogd zonder positief resultaat. 100mm is overigens de originele hoogte, dus hoger dan dat lijkt mij erg onlogisch.
Jij zit steeds maar aan de voorkant te denken, maar juist van de achterkant komt de onrust in de meeste gevallen.. het voelt wel als voor.ik meende dat het een 10kg veer is maar zal dat zsm eens checken.
wat ik wel vreemd vind is dat ik zwaardere voorveren heb en de problemen identiek zijn aan die ik met de lichtere had. met zwaardere veren zou de gewichtsverdeling toch ook meer naar achteren gaan liggen.
Lees dit nu pas. Nee kan ik je niet goed mee helpen.de veerlengte was overigens 170mm waarmee ik ongeveer 10mm negatieve veerweg heb.
ik had al eerder eens geexperimenteerd met minder voorspanning en minder compressie, maar op de een of andere manier gaf dat me niet het juiste gevoel. al heb ik altijd wel moeite gehad met het 'voelen' van de achterkant met de soes...
heb jij nog wat gegevens over jouw setups Ferry? qua veren en voorspanningen dan. of reed je ook met een wilbers demper?
Heb je al met een trekbandje gemeten wat de veerweg is? De sag plus veerweg moet ongeveer 100 tot 120 mm zijn...
Ik denk toch ook dat het bottomen te maken heeft met het feit dat je tegen de tank aan zit met remmen ( zoals Crafar vertelt in Motovudu, I know )
Op die manier krijg je natuurlijk wel veel meer gewicht op de voorkant.
Kan me een annekdote van 'ene Frank' herinneren die bij het uitproberen daarvan zijn achterwiel een halve meter in de lucht remde
Ook een kwestie van gewichtsverdeling denk ik dan...
doet je demping wel iets? als je de ingaande demping helemaal dicht zet is dan de vork een heel stuk harder? of scheelt het bijna niks ten opzichte van helemaal open?
doet je demping wel iets? als je de ingaande demping helemaal dicht zet is dan de vork een heel stuk harder? of scheelt het bijna niks ten opzichte van helemaal open?
goede tip Richard!
ik heb het net even snel getest en ik kan inderdaad geen duidelijk verschil voelen tussen vol open en 1 klikje open!!
pas als ik de compressie helemaal dichtdraai gaat ie 'op slot'
volgens ohlins zou ie zelfs 14 klikjes open moeten en zou je niet meer dan 5 klikjes dichter moeten gaan....
ding is toch helemaal gereviseerd van de winter.
wordt een beetje niet goed van die vering ellende pffff
Hier ook duidelijk verschil met wat kliks Ga gewoon naar Robin Duyzers toe of stamsnijder.Kun jij wel duidelijk verschil merken tussen klikje 4, 8, 12, 16 open dan?
ook met rebound helemaal open? of laat je die ergens in het midden staan?
mijn veringguy zegt dat je dat met statisch veren eigenlijk niet goed kan voelen....
(persoonlijk ben ik het daar niet zo mee eens, maar wie ben ik )
dat opgeven van de voorband heb ik nu ook al een keer meegemaakt. in de 1e bocht na start/finish op zolder voelde ik m onder me wegglijden. gelukkig wel op kunnen vangen (een edwardsje)
Dan werkt je ingaande demping dus (na genoeg) niet. Vork er dus vanonder en laten fixen
Want als je met een bottomende vork blijft rondrijden gaat je voorband het een keer opgeven..
goede tip Richard!
ik heb het net even snel getest en ik kan inderdaad geen duidelijk verschil voelen tussen vol open en 1 klikje open!!
pas als ik de compressie helemaal dichtdraai gaat ie 'op slot'
volgens ohlins zou ie zelfs 14 klikjes open moeten en zou je niet meer dan 5 klikjes dichter moeten gaan....
ding is toch helemaal gereviseerd van de winter.
wordt een beetje niet goed van die vering ellende pffff