Raadsel voor de vering experts

Alles wijst in die richting. Ik zou een 90 veer monteren met .95 voorveren.



.
Daar denk ik ook aan maar zou 1 ding tegelijk doen in dit geval. Eerst achter. Daarna de voorkant zodat hij makkelijker in gaat sturen. Misschien als 3e stap luchtkamer iets verkleinen.
 
de veerlengte was overigens 170mm waarmee ik ongeveer 10mm negatieve veerweg heb.
ik had al eerder eens geexperimenteerd met minder voorspanning en minder compressie, maar op de een of andere manier gaf dat me niet het juiste gevoel. al heb ik altijd wel moeite gehad met het 'voelen' van de achterkant met de soes...

heb jij nog wat gegevens over jouw setups Ferry? qua veren en voorspanningen dan. of reed je ook met een wilbers demper?
 
Daar denk ik ook aan maar zou 1 ding tegelijk doen in dit geval. Eerst achter. Daarna de voorkant zodat hij makkelijker in gaat sturen. Misschien als 3e stap luchtkamer iets verkleinen.

vorig jaar had ik juist heel goede ervaringen met sturen met de 0.95 voorveren. nu met de 1.0 is het zeker niet beter geworden. symptomen blijven en sturen gaat zwaarder.
dus ondanks dat het meer wijzigingen tegelijk lijken ga ik toch terug naar de 0.95 veren aan de voorkant, en dat dan combineren met de 90 veer.
daarmee verander ik dan eigenlijk maar 1 factor tov vorig jaar :)

en soms moet je gewoon even een grote stap nemen om te ervarren wat het doet.
gezien ik nu al bijna 2 jaar aan het klooien ben met de nerveuze soes en de voorveren het niet opgelost hebben, MOET het eigenlijk wel de achterveer zijn (hoop ik dan)

en als dat het dan niet is, zal het de FPK kit moeten zijn.... maar wie ben ik dat ik het anders zou doen dan al die Ohlins dudes met echt verstand van demping :+
 
vorig jaar had ik juist heel goede ervaringen met sturen met de 0.95 voorveren. nu met de 1.0 is het zeker niet beter geworden. symptomen blijven en sturen gaat zwaarder.
dus ondanks dat het meer wijzigingen tegelijk lijken ga ik toch terug naar de 0.95 veren aan de voorkant, en dat dan combineren met de 90 veer.
daarmee verander ik dan eigenlijk maar 1 factor tov vorig jaar :)

en soms moet je gewoon even een grote stap nemen om te ervarren wat het doet.
gezien ik nu al bijna 2 jaar aan het klooien ben met de nerveuze soes en de voorveren het niet opgelost hebben, MOET het eigenlijk wel de achterveer zijn (hoop ik dan)

en als dat het dan niet is, zal het de FPK kit moeten zijn.... maar wie ben ik dat ik het anders zou doen dan al die Ohlins dudes met echt verstand van demping :+
Ik begrijp dat je moeilijk veranderingen kan doen. Als je 4 keer op een dag rijdt kan je al deze stappen doorlopen. Alleen zou je dan ff een monteur erbij moeten hebben om goed te kunnen werken. Heb je dat niet dan zou je thuis idd de voor en achterkant tegelijk kunnen doen. Ik denk dat je motor de 1e sessie gelijk beter is na dis veranderingen. Achter zou ik nu max 10nm lichter gaan.
 
Laatst bewerkt:
het verkleinen van de luchtkamer was vorig jaar ook al mijn idee. we hebben destijds de luchtkamer al van 120 naar 100 mm opgehoogd zonder positief resultaat. 100mm is overigens de originele hoogte, dus hoger dan dat lijkt mij erg onlogisch.

Eerst met de 90 en .95 voorveren gaan rijden. De 85mm welke Wilbers opgeeft is goed voor deze voorvork.
 
ik meende dat het een 10kg veer is maar zal dat zsm eens checken.
wat ik wel vreemd vind is dat ik zwaardere voorveren heb en de problemen identiek zijn aan die ik met de lichtere had. met zwaardere veren zou de gewichtsverdeling toch ook meer naar achteren gaan liggen.
Jij zit steeds maar aan de voorkant te denken, maar juist van de achterkant komt de onrust in de meeste gevallen.. het voelt wel als voor. ;)
 
Heb je al met een trekbandje gemeten wat de veerweg is? De sag plus veerweg moet ongeveer 100 tot 120 mm zijn...
 
de veerlengte was overigens 170mm waarmee ik ongeveer 10mm negatieve veerweg heb.
ik had al eerder eens geexperimenteerd met minder voorspanning en minder compressie, maar op de een of andere manier gaf dat me niet het juiste gevoel. al heb ik altijd wel moeite gehad met het 'voelen' van de achterkant met de soes...

heb jij nog wat gegevens over jouw setups Ferry? qua veren en voorspanningen dan. of reed je ook met een wilbers demper?
Lees dit nu pas. Nee kan ik je niet goed mee helpen.
 
Heb je al met een trekbandje gemeten wat de veerweg is? De sag plus veerweg moet ongeveer 100 tot 120 mm zijn...

jep. allemaal nagemeten. veerweg totaal iets van 120mm.
free sag rond de 25mm
sag tijdens insturen in bochten: 120mm :X

20130718CF_3516.jpg


verder rij ik achter op een mix van 190/55 Diablo Supercorsa, en 200/60 Pirelli Superbike banden. voor ook gemixt; Diablo's en Superbike slicks.
de 200 achterband is iets hoger waardoor hij dus nog meer op de voorkant komt te staan. ik durf echter niet te zeggen of ik dat verschil (tussen 190 en 200) qua rijgedrag nog specifiek kan onderscheiden. het probleem met de voorkant is waarschijnlijk zo sterk dat ik dat niet meer voel..
 
doet je demping wel iets? als je de ingaande demping helemaal dicht zet is dan de vork een heel stuk harder? of scheelt het bijna niks ten opzichte van helemaal open?
 
FF kopiëren uit het andere topic:

Ik denk toch ook dat het bottomen te maken heeft met het feit dat je tegen de tank aan zit met remmen ( zoals Crafar vertelt in Motovudu, I know :Y )
Op die manier krijg je natuurlijk wel veel meer gewicht op de voorkant.
Kan me een annekdote van 'ene Frank' 8-) herinneren die bij het uitproberen daarvan zijn achterwiel een halve meter in de lucht remde ;)
Ook een kwestie van gewichtsverdeling denk ik dan... :)

Wellicht speelt dit natuurlijk ook een rol.
Gek idee misschien, maar je zou via Facebook is een bericht aan Simon Crafar kunnen sturen met het verhaal. Die zal je vast ook e.e.a. kunnen toelichten :)
 
doet je demping wel iets? als je de ingaande demping helemaal dicht zet is dan de vork een heel stuk harder? of scheelt het bijna niks ten opzichte van helemaal open?

goede tip Richard!

ik heb het net even snel getest en ik kan inderdaad geen duidelijk verschil voelen tussen vol open en 1 klikje open!! :(
pas als ik de compressie helemaal dichtdraai gaat ie 'op slot'
volgens ohlins zou ie zelfs 14 klikjes open moeten en zou je niet meer dan 5 klikjes dichter moeten gaan....

ding is toch helemaal gereviseerd van de winter.
wordt een beetje niet goed van die vering ellende pffff
 
doet je demping wel iets? als je de ingaande demping helemaal dicht zet is dan de vork een heel stuk harder? of scheelt het bijna niks ten opzichte van helemaal open?

Heb hetzelfde gehad met mijn K5/6. Voorvering was verkeerd in elkaar gezet (ohlins cartridge). Ik merkte dit met name met aanremmen (stuiteren op de achterkant omdat deze omhoog kwam) en stuiteren op de voorband. De vork sloeg vast onderin omdat er geen demping was.

Complete fiets naar TRS in Tiel gebracht (In het pand van HK). Tim heeft toen de vork compleet opnieuw opgebouwd en afgesteld. Wereld van verschil :Y
 
goede tip Richard!

ik heb het net even snel getest en ik kan inderdaad geen duidelijk verschil voelen tussen vol open en 1 klikje open!! :(
pas als ik de compressie helemaal dichtdraai gaat ie 'op slot'
volgens ohlins zou ie zelfs 14 klikjes open moeten en zou je niet meer dan 5 klikjes dichter moeten gaan....

ding is toch helemaal gereviseerd van de winter.
wordt een beetje niet goed van die vering ellende pffff

Dan werkt je ingaande demping dus (na genoeg) niet. Vork er dus vanonder en laten fixen '(

Want als je met een bottomende vork blijft rondrijden gaat je voorband het een keer opgeven..
 
Kun jij wel duidelijk verschil merken tussen klikje 4, 8, 12, 16 open dan?
ook met rebound helemaal open? of laat je die ergens in het midden staan?
mijn veringguy zegt dat je dat met statisch veren eigenlijk niet goed kan voelen....
(persoonlijk ben ik het daar niet zo mee eens, maar wie ben ik :P)

dat opgeven van de voorband heb ik nu ook al een keer meegemaakt. in de 1e bocht na start/finish op zolder voelde ik m onder me wegglijden. gelukkig wel op kunnen vangen (een edwardsje) :)
 
ik kan idd duidelijk verschil merken tussen een aantal clicks :) dat lijkt me normaal. hoe dichter de demping staat hoe langzamer de beweging moet gaan. anders heb je geen stel bereik. maakt niet uit of ingaand of uitgaand helemaal open staat. als ik uitgaand bijna helemaal dicht zet en ingaand helemaal open is de uitgaande beweging enorm traag en andersom hetzelfde. die laaste 10 clicks zal ik nooit gebruiken omdat dat veelste hard is. maar tis wel goed om te weten dat de demping perfect werkt. een vage vork waar je niks merkt kwa opbouwende demping hoe dichter je hem zet is waardeloos.

en het is onzin dat je met statisch veren niks kan voelen. het verschil tussen helemaal open en helemaal dicht (dus heel je stelbereik) moet je echt wel verschil tussen voelen. want als je over een afstand van 25 of meer clicks nog geen verschil voelt zal er ook tussen 2 of 3 clicks geen verschil zitten. 2 clicks verstellen statisch merk je idd niks van.
 
Laatst bewerkt:
Kun jij wel duidelijk verschil merken tussen klikje 4, 8, 12, 16 open dan?
ook met rebound helemaal open? of laat je die ergens in het midden staan?
mijn veringguy zegt dat je dat met statisch veren eigenlijk niet goed kan voelen....
(persoonlijk ben ik het daar niet zo mee eens, maar wie ben ik :P)

dat opgeven van de voorband heb ik nu ook al een keer meegemaakt. in de 1e bocht na start/finish op zolder voelde ik m onder me wegglijden. gelukkig wel op kunnen vangen (een edwardsje) :)
Hier ook duidelijk verschil met wat kliks :) Ga gewoon naar Robin Duyzers toe of stamsnijder.
 
goede tip Richard!

ik heb het net even snel getest en ik kan inderdaad geen duidelijk verschil voelen tussen vol open en 1 klikje open!! :(
pas als ik de compressie helemaal dichtdraai gaat ie 'op slot'
volgens ohlins zou ie zelfs 14 klikjes open moeten en zou je niet meer dan 5 klikjes dichter moeten gaan....

ding is toch helemaal gereviseerd van de winter.
wordt een beetje niet goed van die vering ellende pffff

Daar heb je het probleem dus :Y , de ingaande demping doet niks, vandaar dat bottomen
dat moet je echt laten fixen, voordat het een keer fout gaat ;(
 
hij gaat vandeweek uit elkaar. blijf maar een hoop gedoe hebben met die voorvork... :(
ik vermoed dat het probleem ergens vorig jaar al ontstaan is, en ik toen maar uitgegaan ben van te zwakke veren. maar ja, als de demping t niet doet.... pfff

zolder is dan wel gelijk een circuit waar dat goed naar boven komt. met veel hard remmen en haakse bochten komt zoiets (gelukkig) wel duideliijk boven drijven. op assen blijft zoiets veel vager.

thanks allen voor het meedenken!! leuk hoe een forum kan helpen om dit soort vage dingen op te lossen :)
 
en breng hem dan meteen naar een specialist. want degene waar je hem de laaste keer naartoe heb gebracht snapte er niet veel van :P anders was het goed geweest..
 
Terug
Bovenaan Onderaan