• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Raar probleem GSXR 750

Prinske

MF'er
Lid geworden
21 mei 2008
Waarderingsscore
4
Sinds enkele dagen heeft mijn gsxr 750 een probleem. Als ik smorgens ga rijden dan start de motor prima. Nu stopte ik halverwege even om te tanken en wilde daarna weer starten maar de motor deed helemaal niets. De lampjes gaan wel branden de tellernaald gaat op en neer alleen als je de startknop indrukt gaat alles uit en hoor je aleen een klikje(net of accu leeg is). De tellerunit is zijn tijd kwijt en de motor start niet. De motor aanduwen is dan het enige wat gedaan kan worden. Dit lukt dan prima. Vanochtend dit probleem weer gehad en nu dacht ik laat ik de motor gelijk na het aanduwen eens uitzetten en het nog eens proberen. En tot mijn verbazing startte hij nu wel.
Ik kan niet bedenken wat het kan zijn. De accu lijkt me niet want dan moet hij na het aanduwen en gelijk weer uitzetten ook niet starten.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Spanningsregelaar of startrelais, ik noem maar iets heb echt geen idee.

iemand een idee.

beste bananeman 1001,

bedankt voor de reactie. De laadspanning is ongeveer 14,5 volt (schommelt een beetje tusen 14,2 en 14,7. Het stomme is juist dat als ik de motor een kwartiertje laat staan dan start hij wel. Dus als ik stop met rijden en dan gelijk weer zou starten dan treed het probleem vaak op.

Ik heb bij mijn koekblik iets dergelijks gehad, omdat de startmotor kortsluiting maakte (wikkeling beschadigd). Daardoor trok hij zoveel stroom dat het net leek of de accu slecht was.

Ja, is vrijwel zeker de startmotor.
Als de rotor in een bepaalde positie staat maakt hij geen contact of hij maakt sluiting.
Het gevolg is dat er geen magnetisch veld wordt opgebouwd wat nodig is om hem te laten draaien. Als er koolborstels in zitten kunnen die wel eens versleten zijn.

maar verklaart dat dan ook het feit dat alle lichtjes op de tellerunit uitgaan en dat de unit helemaal reset. tijd en dagteller staan gelijk weer op 0. Kan dat dan door de kortsluiting komen die de startmotor veroorzaakt.

Startmotor. Versleten. Trekt derhalve teveel stroom. Vandaar: alle lichtjes op de tellerunit uit ... en dagteller staan gelijk weer op 0.

maar verklaart dat dan ook het feit dat alle lichtjes op de tellerunit uitgaan en dat de unit helemaal reset. tijd en dagteller staan gelijk weer op 0. Kan dat dan door de kortsluiting komen die de startmotor veroorzaakt.

Of je hebt ergens een breuk in een kabel,waardoor het contact niet constant is.
Kijk eerst eens of je + en - goed vast zitten aan je accu.
Doet mij denken aan het losmaken van je + plus pool van de accu.(alles reset)

je hebt best kans dat je accu ook niet zo sterk meer is.
dat word met een versleten startmotor nog eens extra benadrukt.
met een goede startmotor zal het nog wel goed gaan.
maar icm deze versleten startmotor valt de spanning zover terug dat alles op nul gaat.

Laatst bewerkt:
bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik inderdaad dan maar eens een andere startmotor op de kop ga tikken. Ik heb nog 1 vraagje dan. Als de startmotor te veel stroom trekt gaan de lampjes uit. Echter de accu is dan niet leeg want na aanduwen en uitzetten start hij wel. Is dat dan omdat de motor in een andere positie staat.

bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik inderdaad dan maar eens een andere startmotor op de kop ga tikken. Ik heb nog 1 vraagje dan. Als de startmotor te veel stroom trekt gaan de lampjes uit. Echter de accu is dan niet leeg want na aanduwen en uitzetten start hij wel. Is dat dan omdat de motor in een andere positie staat.

Ja, als die rottige startmotor tegen de compressie op moet duwen doet ie het niet meer.
Als de krukas net voorbij BDP staat slingert hij hem er nog juist doorheen.
Is heel logisch, moet dus echt je startmotor wezen.

we hebben toch nog maar even enkele dingen getest. Ik ben iets verder gekomen. Zodra ik de motor start met startkabels op een auto dan slaat de motor wel netjes aan. Ik heb hierna nog een keer (terwijl de motor liep) de spanning gemeten en deze is 12,7 op de accu. Echter als ik gas geef naar 5000 toeren komt hier geen verschil in. Oftewel de motor laad de accu niet op. Iemand suggesties wat ik nog kan doormeten. Wellicht de dynamo en de spanningsregelaar maar het is me niet duidelijk hoe ik dat moet doen.

hallo,

ik ben nog maar eens een keer aan het meten gegaan en het blijkt toch dat de spanningsregelaar bijna 22 doorgeeft. Dit is in mijn ogen toch te veel. Maar laad de accu dan totaal niet op? Heeft er iemand nog een spanningsregelaar te koop voor een gsxr 750 k1

snap ik. ik heb ook alleen maar gedurende 1 minuut alle circuits gecontroleerd en bekeken of alles functioneerd. ik heb er niet op gereden dat was me al afgeraden.

Ik heb hetzelde probleem. 750 K6. Vandaag gekocht (particulier) Niks aan de hand zaterdag nog proef gereden. Zit net een nieuwe accu in. Ik heb vandaag ruim 100 km gereden en alles was goed. Eenmaal thuis zette ik hem uit. Maar ze wilden thuis even horen hoe de motor klonk. Wou hem starten, maar niks. Alsof de accu leeg was. Ik al chagrijnig. Maar na een uur starte hij wel. Gelijk maar daar de suzuki dealer, maar onderweg even tanken. Motor uit. Daarna weer proberen te starten, weer niks. Motor aangeduwd. Naar de dealer. Accu zowieso stuk (was wel echt een nieuwe) maar waarschijnlijk de spanningsregelaar die stuk is. Hoor morgen het oordeel.

Heb zelf ook een 750. Ook al een keer exact in jou situatie gezeten. Je accu is gewoon leeg lijkt me, bij gingen toen alles even aan, bij proberen te starten viel alles uit. Normaal zet je er een lader op, of rij je er minimaal een dikke 30 minuten mee en je zou er geen probleem meer mee mogen hebben. Dan nog, een accu op de gixxer (zeker als je nog een alarmsysteem hebt) trekt behoorlijk snel leeg. Max twee weken laten staan tussen ritten als je niet aan laden doet.

Maar goed bij jou denk ik dat er idd nog iets extra aan de hand is... :P

Terug
Bovenaan Onderaan