• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Radiator of koppaking

Redline Rider

MF legend
Lid geworden
5 mei 2003
Waarderingsscore
34
Jaja eindelijk een 4 in 1 laser k2 :9~ gevonden voor me gpx dus meteen maar even eronder gezet. Radiator eraf.... oliekoeler eraf, en die zagen er niet echt meer goed uit. Met een schroevedraaier kon ik zo de koelribben eruit schrapen :(

Als ik lang aan het vlammen :] was gooide me meis koelvloeistof eruit en ging koken.. nu zat ik te denken aan de koppakking maar kan het ook niet door de rotte radiator / oliekoeler komen?

Vloeistof komt bij het overloop kanaal eruit. Alleeen als ik flink het gas erop heb. Ook gaat hij dan koken. Of misschien gaat hij eerst koken en gooit dan de vloeistof eruit.

heb ik gehad met mijn fzr 600 en daarvan lag de koppaking eruit
en er was nog veel meer aan de hand
er kwam een gescheurde zuiger uit
was niet zo'n best tweede handsje achteraf
uiteindelijk na wat speurwerk bleek het een ex circuitfiets te zijn

effe co meter in de koelvloeistof.

maar let op als je koppakking echt lek is en er zit 'water' in je cilinder ken starten van de motor je een drijfstang kosten. Vloeistof is niet samendrukbaaar.

kleur motorolie?, of is het al op mayonaise?

Motorolie is donder bruin/zwart. Koelvloeistof is wel helder en staat geen schuim op ofzo.

checken of er geen 'waterklap' krijgt. (effe duwen)

en dan een co-meter in je koelvloeistof hangen, effe langs een garage dus. Hij ken ook gewoon te heet zijn geworden(slechte radioter), maar dat kan je ook een koppakking kosten.

Als je olie nog watervrij is, is je k-pakking in iedergeval niet helemaal weggeblazen.

Bij mij stond de koelvloeistof te borrelen....van de uitlaatgassen

waarschijnlijk is het gewoon de radiateur als ik het zo lees.

maar je kan ook even je radiateur afpersten en dan starten als dan de druk in de radiateur gelijk omhoog vliegt licht de koppakking er ook uit.
als dat het geval is moet hij ook wit roken.

als hij dus niet rookt en de druk in het koel systeem blijft het zelfden dan is het te weiten aan een te kleine koelcapesiteit omdat de radiateur verot is.

waarschijnlijk is het gewoon de radiateur als ik het zo lees.

maar je kan ook even je radiateur afpersten en dan starten als dan de druk in de radiateur gelijk omhoog vliegt licht de koppakking er ook uit.
als dat het geval is moet hij ook wit roken.

als hij dus niet rookt en de druk in het koel systeem blijft het zelfden dan is het te weiten aan een te kleine koelcapesiteit omdat de radiateur verot is.
Er hoeft niet altijd witte rook uit te komen bij een lekke koppakking.
het kan zijn dat er lucht bij het water komt i.p.v. andresom.
de druk in de cilinder is groter dan het vacuum.

Er hoeft niet altijd witte rook uit te komen bij een lekke koppakking.
het kan zijn dat er lucht bij het water komt i.p.v. andresom.
de druk in de cilinder is groter dan het vacuum.

Maar een motor heeft ook een aanzuigende slag })

Ik denk ook aan een rotte radiator. Met een lekke kop had je niet lekker aan het gas kunnen hangen :)

Maar een motor heeft ook een aanzuigende slag })

Ik denk ook aan een rotte radiator. Met een lekke kop had je niet lekker aan het gas kunnen hangen :)
Maar zoals ik al schreef, de druk bij compresie is vele malen groter als de onderdruk bij aanzuigen. Hij kan de lucht wel tussen de pakking doorpersen, maar het water niet naar binnen zuigen.

maar als je dus een druk verhoging krijgt in je koelsysteem dan kompt het koel water ook weer in je cylinder door dat zelfde scheurtje ook al is het maar heel weinig.
dus rooken gaat hij.

en trouwens roken is voor machienes net zo slecht als voor mensen :)

shit me schag is op ;)

maar als je dus een druk verhoging krijgt in je koelsysteem dan kompt het koel water ook weer in je cylinder door dat zelfde scheurtje ook al is het maar heel weinig.
dus rooken gaat hij.

en trouwens roken is voor machienes net zo slecht als voor mensen :)

shit me schag is op ;)

Andere Radiator en Oliekoeler kan ik waarschijnlijk volgende week ophalen :] ! Ben benieuwd... hij rookt trouwens alleen in het begin als het koud is maar dat is toch normaal?

Als ik een compressie meting doe zou je het toch ook moeten zien? Denk dat ik volgende week ook ff langs me dealer scheur.

Maar zoals ik al schreef, de druk bij compresie is vele malen groter als de onderdruk bij aanzuigen. Hij kan de lucht wel tussen de pakking doorpersen, maar het water niet naar binnen zuigen.

dit is mierenneukerij hoor :+

Aan de pakking kon je goed zien dat die gelekt had, maar het was echt een heeeeeeeeeeel klein beschadigingetje. Maar de cilinder stond s'ochtend vol water. (en de motor stond vast) Tijdens het rijden is de tijd gewoon te kort om echt water aan te zuigen. Laat ik het zo zeggen, ik heb geen witte rook gezien uit de uitlaat. Ik heb zelfs nog een maand gereden en elke dag water bijgevuld :X ....

De kleinste lekkages vind je met een co meter in de koel-vloeistof en druk in je koel-systeem. Die lellen van mij roken wit/zwart/blaauw met dichte koppakking etc.... :X

2 mogelijkheden:

1: De druk op het koelsysteem is onvoldoende (slecht/kapot radiateurdopje, óf flens waarop dit dopje draagt).

2: je koppakking is stuk.

Koop géén nieuwe/andere radiateur en oliekoeler, kost alleen geld, en lost niks op.

Paul.

een koppakking kan je ook testen door via het bougie gat druk op elke cil. te zetten als deze precies in bdp (bovenste doode punt) staat en de kleppen dichtmotor in versnelling en achterrem vast .
als je zo druk op de cil. zet en hij gaat niet borrellen in het koel systeem is de koppakking niet naar een koel systeem door geslagen.
bdw zo kan je ook kontroleren of je kleppen nog goed afsluiten(verbrandeklep/veel teweinig klepspeeling)hoor je lucht via uitlaat ontsnappen uitlaatklep probleem/inluchtfilter inlaatklep probleem
VOOR JE WAT KOOPT EERST WETEN WAT ER MIS IS MOTORRIJDEN IS AL DUUR GENOEG!!!!
groeten RUUD1TJE

als je lamelen van je koelvloeistof radiateur weg zijn word de koelcapaciteid ook veel minder en zal de koelvloeistof er bij hogere belasting ook uit koken

als je lamelen van je koelvloeistof radiateur weg zijn word de koelcapaciteid ook veel minder en zal de koelvloeistof er bij hogere belasting ook uit koken

Ik heb er eigenlijk nog nooit op gelet :?
Als ze iemand een mierenneuker noemen, dan neem ik aan dat ze bedoelen dat diegene die zo genoemt wordt zelf die mieren neukt. Dat hoeven dan toch niet perse meerdere mieren te zijn?
het hoeven niet perse meerdere mieren te zijn, maar met mieren gaat het hetzelfde als met rekeningen, ze komen altijd met veel tegelijk

Terug
Bovenaan Onderaan