Rare tik ratel GSX400E

GSgas

Rookie
17 feb 2021
7
0
Hoi MF mensen,

Een paar weken geleden een nieuw projectie opgepikt, 1983 GSX400E
Nu heb ik een probleem met een nare ratel in het blok, het lijkt uit de rechter kop te komen en is bij stationair draaien niet continue maar het komt en gaat...
Motor start meteen en heeft vermogen (naja onbelast en heeeel voorzichtig)
Timing is juist
Klepspeling is gecontroleerd
NAKS heb ik er uitgehaald en lijkt in orde
Lijkt ook geen lekke uitlaatpakking

Op het filmpje hoor je het komen en gaan, bij hogere touren lijkt het continue.
Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
Alvast dan voor het mee denken (-:
 

Bijlagen

  • 20210216_183011.mp4
    49,6 MB
ik heb lang geleden zelf een gsx400e gehad. Bij deze motor zat een scheurtje in de cillinderkop. Tussen het bougiegat en de uitlaatklep. Hierdoor perste hij lucht naar buiten. En dat klonk ook als een kapotte uitlaat pakking. In mijn zoektocht toen naar een andere cillinderkop heb ik meerdere koppen gezien die op precies de zelfde plek een scheurtje hadden. Dit was bij mijn motor te controleren door met lopende motor een klein beetje olie bij de bougie te doen. Daardoor werden luchtbelletjes zichtbaar bij de lekkage.
 
ik heb lang geleden zelf een gsx400e gehad. Bij deze motor zat een scheurtje in de cillinderkop. Tussen het bougiegat en de uitlaatklep. Hierdoor perste hij lucht naar buiten. En dat klonk ook als een kapotte uitlaat pakking. In mijn zoektocht toen naar een andere cillinderkop heb ik meerdere koppen gezien die op precies de zelfde plek een scheurtje hadden. Dit was bij mijn motor te controleren door met lopende motor een klein beetje olie bij de bougie te doen. Daardoor werden luchtbelletjes zichtbaar bij de lekkage.
Ik had er eentje nieuw gekocht. Na 35000 kilometer kwamen er haarscheurtjes in de kop.
 
Probeer eens, wanneer de motor stationair loopt, het wieltje van de NAKS te verdraaien. Dan weet je meteen of die de oorzaak is.
Als ik aan het wieltje draai (los) hoor je het klapperen meer worden, als ik naar rechts draai dan verandert er niets en blijft dezelfde tik.
 
ik heb lang geleden zelf een gsx400e gehad. Bij deze motor zat een scheurtje in de cillinderkop. Tussen het bougiegat en de uitlaatklep. Hierdoor perste hij lucht naar buiten. En dat klonk ook als een kapotte uitlaat pakking. In mijn zoektocht toen naar een andere cillinderkop heb ik meerdere koppen gezien die op precies de zelfde plek een scheurtje hadden. Dit was bij mijn motor te controleren door met lopende motor een klein beetje olie bij de bougie te doen. Daardoor werden luchtbelletjes zichtbaar bij de lekkage.
Ik zal er eens naar kijken van het weekend.
Duidelijk kunnen luisteren met een schroevendraaier tegen mijn oor dat het geluid aan de voorzijde van de rechter cilinderkop komt.

Als het de kleppen zouden zijn zou het tikkende geluid continue moeten zijn?

Na het weekend heb ik een andere NAKS die ik eens ga proberen.
 
ach met mijn zeer bescheiden kennis van zaken ga ik voor een uitgelopen bigend lager, maar vooralsnog zal ik het wel mis hebben, ik ben meer van het meten is weten gedoe.
Zeker waar meten is weten!
Voordat ik de kop en cilinder er af haal probeer ik eerst wat dingen uit te sluiten.

Zal een uitgelopen bigend ook alleen geluid in de kop geven? Omdat de zuiger tegen de kleppen aan tikt?
En zou dit dan ook continue moeten zijn?



Ik hoop dat je het mis hebt ;-)
 
Dit klinkt helaas heel erg als een uitgelopen bigend lager (je had mijn topic al gevonden). Als je de kop verwijdert en het cilinderblok omhoogschuift vanaf het carter is dit vrij gemakkelijk te controleren.
Als je de bougie eruit haalt en de motor verdraait aan het vliegwiel zodat de zuiger neerwaarts gaat dan stoppen met draaien en met de schroevendraaier op de zuiger drukken dan voel je ook dat er speling op de zuigerslag zit.
Hoef je niet heel de kop eraf te halen.

Misschien kan je de schalen van onderaf vervangen zonder het blok te splitsen.
5d838a1431de0244746d97884fe36b02.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan