Ratel S1000XR 2018

marcelboz1970

Rookie
9 feb 2010
26
5
Halsteren
Mijn BMW S1000XR van 2018 met 16500 km op teller heeft net jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad en ik merkte net voor deze beurt dat een ratel bij lagere snelheid te horen was (< 70). Bij hogere snelheid overstemd het motorgeluid deze ratel. BMW dealer Motorport heeft de motor een beurt gegeven en proefrit gemaakt om te kijken wat oorzaak kon zijn. Volgens hen zit het mogelijk in de ketting, vind ik een vreemd verhaal bij deze kilometerstand.
BMW S1000XR.jpg

Nu ging ik vandaag de motorfiets ophalen en merkte dat bij lage snelheid in ontkoppelde toestand de ratel verdwijnt, dus is alleen bij volledige aandrijving.
Kan het wel zo zijn dat dit de ketting kan zijn ?
Heeft dit iets te maken met een distributieriem of versnellingsbak ?

Wie heeft dezelfde ervaringen met S1000XR en heeft wellicht een oplossing.

Ik ben nog niet teruggegaan en second opinion bij een andere dealer heb ik nog niet gedaan.
Wellicht is het bekend euvel, hopelijk gaat dit niet in de papier lopen :(

Alvast dank voor jullie advies / hulp
 
Oplossing
Ik ken wel XR's (en anderen uit de S-serie) die ratelende geluiden maakten, dat was dan een x-tal sleeptuimelaars en 1 of 2 nokkenassen die op elkaar ingesleten waren.

Hoor je het geluid, stilstaand, in de vrij, ook? of vanaf een bepaald toerental? warm? koud?
Ik ken wel XR's (en anderen uit de S-serie) die ratelende geluiden maakten, dat was dan een x-tal sleeptuimelaars en 1 of 2 nokkenassen die op elkaar ingesleten waren.

Hoor je het geluid, stilstaand, in de vrij, ook? of vanaf een bepaald toerental? warm? koud?
 
Oplossing
Ik hoor het meteen als ik wegrij (koud en warm dus), als ik in z’n vrij rol is het ratelend geluid weg. Het lijkt niet toerental afhankelijk te zijn, hoewel ik bij langzame snelheid natuurlijk nooit veel toeren maak. Ratelen lijkt niet toe te nemen in meer toeren, is een vrij constant geluid, erg vreemd en hoor dit sinds kort
 
Misschien was het geluid er al, maar hoor je het nu pas?

Kan je er een filmpje van maken denk je?

Wel aub ergens buiten, niet in een garage of in een brandgang ofzo :+
 
Ik weet zeker dat het ratel geluid er eerder niet was.
lastig om er filmpje van te maken, alleen te horen als je rijd, niet bij stilstand. Ik hoopte dat het n bekend euvel zou zijn (ktm rc8 had t ook, heb ik binnen paar maanden weggedaan hiervoor, kan slecht tegen dit soort problemen)

ik ga morgen andere bmw dealer maar bellen, wellicht weten ze meer
 
Bij de MCN test kwam de ratel vanaf de linkerbovenkant -> bleek inlaat nokkenas te zijn volgens BMW.

Dit gaat over een 2017 model: -> vanaf 1.00min

Misschien heb je er wat aan;)
 
Bij de MCN test kwam de ratel vanaf de linkerbovenkant -> bleek inlaat nokkenas te zijn volgens BMW.

Dit gaat over een 2017 model: -> vanaf 1.00min

Misschien heb je er wat aan;)
Het nokkenasprobleem klopt niet omschrijving dit de topic-starter omschrijft. Dat euvel is bv toerental gerelateerd, dan gaat het tikken
sneller / luider bij hogere toerentallen.

En een second opinion per telefoon gaat hem niet worden, dan moet iemand met verstand van zaken op jou motor rijden om een idee te krijgen wat er zou kunnen zijn.

Verder ging mijn orginele aandrijfketting niet super lang mee, ik heb hier geen 25K mee gehaald. Onderhoud van de ketting, is hierbij van belang, en het zou kunnen dat ik dat niet voldoende gedaan heb, zeker gezien ik ook in de winter (pekel) rij, is onderhoud niet altijd optimaal gedaan.
Weet niet of jij altijd heel netjes alles smeert en op spanning houdt (let op, "op" spanning is best los bij een XR)
 
Laatst bewerkt:
bedankt allemaal voor jullie reacties, aangezien ratel direct weg is bij ontkoppelen denk ik niet dat het de ketting kan zijn.

als dit inlaat nokkenas is dan gaat het volgens mij direct in de papieren lopen (dus zit er maar 1 ding op wat mij betreft, snel inruilen voor een ander merk).
ik heb nog een keer afspraak gemaakt bij Motoport om andere bmw monteur er naar te laten kijken, rij er aan het eind van de dag naartoe.

coulance regelingen hebben ze niet bij bmw werd me verteld, is uit de garantie, dus krijg er al ‘n vreemd gevoel bij. Heb zelfde debacle met een ktm rc8 gehad, ook direct weggedaan, ik hoop dat het niet zover komt
 
als dit inlaat nokkenas is dan gaat het volgens mij direct in de papieren lopen (dus zit er maar 1 ding op wat mij betreft, snel inruilen voor een ander merk).
ik heb nog een keer afspraak gemaakt bij Motoport om andere bmw monteur er naar te laten kijken, rij er aan het eind van de dag naartoe.

coulance regelingen hebben ze niet bij bmw werd me verteld, is uit de garantie, dus krijg er al ‘n vreemd gevoel bij. Heb zelfde debacle met een ktm rc8 gehad, ook direct weggedaan, ik hoop dat het niet zover komt
Zoals ik al eerder aangaf, zijn zoals je de klachten omschrijft is het volgens mij niet de nokvolgers en nokkenassen (niet alleen de inlaat trouwens) .

Verder is BMW inderdaad strenger geworden met coulance / garantie, maar dat ze niets meer vergoeden na de garantie periode is zeker niet waar, dat weet ik uit eigen ervaring. Mijn nokkkenassen zijn nl vorig jaar buiten de garantie vervangen, en mij dealer heeft zicht hard gemaakt voor mij en ik heb geen rekening gehad.
Weet uiteraard niet of jou dealer zich hard maakt voor jou, volgens mij ben jij niet echt merk/dealer vast, en ook zijn er dealers die zich niet hard maken voor hun klanten en zwijgzaam de wil van BMW-NL volgen.
 
Klopt, heb verschillende merken gereden, dus bij verschillende dealers gehaald, hoewel ik bij die Motoport dealer in al die jaren dat ik rijd, er totaal 3 gekocht heb. ik heb er lage verwachtingen van…..we gaan t zien
thx zover
 
Probleem is bekend nu, het is de spanner van de nokkenas ketting !
ratelen werd erger en ging ook met toeren mee omhoog, er komt een andere hydraulische spanner die nokkenas ketting strakker zet.
is makkelijk bereikbaar, maar durf er zelf niet aan te zitten, dus laat het de dealer doen
 
Probleem is bekend nu, het is de spanner van de nokkenas ketting !
ratelen werd erger en ging ook met toeren mee omhoog, er komt een andere hydraulische spanner die nokkenas ketting strakker zet.
is makkelijk bereikbaar, maar durf er zelf niet aan te zitten, dus laat het de dealer doen
Verstandig,kan je als het nog niet goed is hun de schuld geven;)
 
Probleem is bekend nu, het is de spanner van de nokkenas ketting !
ratelen werd erger en ging ook met toeren mee omhoog, er komt een andere hydraulische spanner die nokkenas ketting strakker zet.
is makkelijk bereikbaar, maar durf er zelf niet aan te zitten, dus laat het de dealer doen
De spanner is dezelfde als er nu in zit, de dop die de spanner op zn plek houdt is anders en zorgt voor meer voorspanning.

Ik hoop voor jou dat het daadwerkelijk de oorzaak van het ratelen is.
 
Dit is idd wel een probleem wat vaker voor komt. Als de standaard spanner goed werkt is deze nadat de oliedruk op peil is ( een paar seconden na het starten) op druk en hoor je niets. Maar soms werkt dat niet goed.
Er is volgens mij van BMW zelfs een andere spanner leverbaar, maar die kan pas geplaatst worden als de motor wat ouder is en de 1e rek uit de ketting is.
Andere BMW distributie spanner
Of er is ook een aftermarket vast spanner te koop.
After Market tensioner

Verder klopt dan ook de diagnose doe in eerste instantie door de dealer gesteld is. Alleen niet e aandrijfketting. Je zet ons een beetje op een verkeerd been als je dan zelf over distributieRIEM spreekt, dat moet een ketting zijn.

Blijft het wel dat ik niet al je constateringen kan matchen aan jou omschrijvingen.
 
Het ratelen werd per kilometer luider, dus niet alleen bij starten maar nu ook bij hogere toeren toen ik motor vandaag wegbracht naar de dealer. Hopelijk gaat de aangepaste hydraulische spanner alles oplossen, ze vertelde dat het n bekend probleem is bij een XR (raar dat ze in eerste instantie dat niet konden vinden, maar geluid was ook stuk minder toen)
morgen weet ik of het opgelost is
 
Net belde dealer, het probleem is groter dan gedacht, nokkenassen zijn helaas ook ingesleten, probleem dat vaker voorkomt, bmw heeft coulance regeling en vergoed de materialen, volgens dealer gaan ze proberen ook uren vergoed te krijgen (wat ik weet dat dealer dat zelf moet opbrengen en dit standaard niet vergoed wordt door een fabrikant)
afwachten wat ze kunnen / willen doen…..leve het kwaliteitsmerk BMW 😖😖😖😖😖
 
Vind dit wel raar, dat ze dit dus niet eerder hebben geconstateerd. Je nokkenassen dit inslijten is niet een ding welke "ineens" hoort. Dit is een lang durend proces. Aan de andere kant, op een gegeven ongeblik ga je het horen, en dan gaat het niet meer weg.
Wat ik gehoord heb van de nokkenassen is dat dit meestal al bij een redelijk nieuwe motor gebeurd. Bij een heel lage km stand.
Tenminste dat hebben ze mij verteld toen ik die zelfde klachten bij 30.000 km kreeg.
Er zitten dus bij mij ook nieuwe nokkenassen in en 16 nieuwe nokvolgers. dat was buiten de fabrieks garantie, maar ik heb er niets voor betaald. Weet wel dat de dealer er veel moeite voor heeft moeten doen om e.e.a. (gedeeltelijk ?) vergoed te krijgen van BMW. Zij vonden het in ieder geval niet terecht dat ik het moest betalen. Ik denk dat zij een deel van de rekening betaald hebben.

En verder 100% met je eens, ik rijd al heel lang BMW, en het imago van het kwaliteitsmerk, is voor mij ook iets van het verleden. Heb na 2005, met de een K1200S al heel wat mee gemaakt.
Met de oude K serie en ook de oudere boxers, maakte ze kwaliteit die waren wel goed, maar wat ze nu maken.......

Hoop dat het goed afloopt voor je... succes gewenst.
 
Thx, is mijn eerste bmw, daarvoor (5) Japanners gehad en nooit problemen op een garantiegeval na met ‘n nieuwe R1 (klep zat los en alles onder garantie gerepareerd). Honda’s waren onverwoestbaar, het beste wat ik gereden heb tot nu toe.
Heb weinig zin om direct weer in te ruilen, nadat ik vorig jaar deze bmw had gekocht, kost altijd weer ‘n bak geld (anders ging ie nu alweer de deur uit). Durf er niet jaren mee door te rijden denk ik, wat is verstandig…lastig…..
 
Thx, is mijn eerste bmw, daarvoor (5) Japanners gehad en nooit problemen op een garantiegeval na met ‘n nieuwe R1 (klep zat los en alles onder garantie gerepareerd). Honda’s waren onverwoestbaar, het beste wat ik gereden heb tot nu toe.
Heb weinig zin om direct weer in te ruilen, nadat ik vorig jaar deze bmw had gekocht, kost altijd weer ‘n bak geld (anders ging ie nu alweer de deur uit). Durf er niet jaren mee door te rijden denk ik, wat is verstandig…lastig…..
Tja, hoe klote het ook is nu, het blijft mechaniek. Ik heb 1 jap gehad en daar is de zuiger van de drijfstang gevlogen. Van mijn huskies en KTM's heb ik geen enkel groot nefast probleem gehad. Het zegt gewoon niets.

Wordt jouw probleem nu onder garantie vervangen? Ik hoop van wel..
 
Iedere motor kan stuk ,ook van KTM,s lees je genoeg horror verhalen,het komt gewoon soms vaker voor bij bepaalde modellen motoren,ongeacht het merk,en dan vaak modellen die net nieuw uitgebracht zijn,later word dat dan weer er uit gemodificeerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan