Rateltje

Jelski

MF veteraan
23 jan 2006
1.260
0
Den Haag
Hey allemaal,

Hier weer een vraag over een rateltje. Ik hoor em alleen alstie stationair draait, zodra je een klein beetje gas geeft verdwijnt de ratel. Hij ratelt zowel koud als warm. Een echt flinke ratel ala krukaslagers is het zeker niet, een bescheiden rateltje, maar wel duidelijk hoorbaar aanwezig. Het ratelt op het ritme van mn uitlaatklappen. Soms verdwijnt de stationaire ratel ook, meestal eventjes 1 of 2 seconden, maar soms ook een hele rit.

Wat denken jullie dat het is? Ik vermoedde de n.a.k. maar die zou je koud niet moeten horen toch? Misschien een stukje zuigerveer ofzo, of een moertje bij het blok wat los zit?

Thanks!
Jelle
 
Heb je mischien een geluidsfragment ervan?

mijn motor doet dit ook al(best lang nu, al meer dan 4k km, en waarschijnlijk daarvoor ook nog)

Heb je bij jou ook dat wanneer je je koppeling inknijpt het geluid minder word?

heb van meerdere mensen gehoord dat het waarschijnlijk niks is, maar ik zou toch wel een specifiek willen weten wat het is
 
Laatst bewerkt:
Zet een schroevedraaier op het blok en houdt je oor tegen het uiteinde. Ga gewoon allerlei plekken af en waar het geluid het hardst is heb je de oorsprong te pakken.

Zeer waarschijnlijk zit het in de koppeling, zou het losliggende delen (schroef o.i.d.) zijn of een gebroken zuigerveer dan was het symptoom wel wat heftiger.
 
Nokkenas-ketting?

Nokkenaskettingspanner! Ik heb er ook mee te maken gehad en is een vrij bekende kwaal van verschillende fabrikanten. Spanner is een soort veer die de nokkenasketting strak houd. Bij mij was die veer los gesprongen. Dit kan opzich geen kwaad, en je kan het veertje ook wel terug duwen, maar de kans dat ie over 2km weer los springt is erg groot. Ik heb de kettingspanner dan ook laten vervangen (100euro voor de spanner, 75 voor het plaatsen en spelling op de kleppen controleren, maar ik had em wel naakt aangeleverd). De spanner is te vinden rechts onder- achter de carbs (van achter gezien) en is er met sleutel 10 zo uit te schroeven. Geen moeilijk klusje. Maar de tank, airbox en carbs moeten er wel af.

succes :W
 
Ben jij Bob de Bouwer ofzo :z *O*

Ney maar je kent me vast wel....

he-man.jpg


:Z :Z :Z Lekker off-topic
 
Nokkenaskettingspanner! Ik heb er ook mee te maken gehad en is een vrij bekende kwaal van verschillende fabrikanten. Spanner is een soort veer die de nokkenasketting strak houd. Bij mij was die veer los gesprongen. Dit kan opzich geen kwaad, en je kan het veertje ook wel terug duwen, maar de kans dat ie over 2km weer los springt is erg groot. Ik heb de kettingspanner dan ook laten vervangen (100euro voor de spanner, 75 voor het plaatsen en spelling op de kleppen controleren, maar ik had em wel naakt aangeleverd). De spanner is te vinden rechts onder- achter de carbs (van achter gezien) en is er met sleutel 10 zo uit te schroeven. Geen moeilijk klusje. Maar de tank, airbox en carbs moeten er wel af.

succes :W

maar hoe verklaart dat dan dat wanneer je je koppeling inhoud, het geluid meerendeels weg is?
 
maar hoe verklaart dat dan dat wanneer je je koppeling inhoud, het geluid meerendeels weg is?

Dat zou kunnen omdat de motor dan met ingetrokken koppeling net iets minder weerstand draait dan wanneer de assen in de bak wel mee moeten draaien, waardoor hij heel iets hoger toeren draait en zo geen ratel meer heeft zoals bij de Bol d'Or het geval is.
Maar ik denk eerder dat het is zoals de Hornet heeft; daar maakt een rollager in een as bij vrijloop wat geluid en onder druk iss hij geruisloos. Weet niet precies welk lager dat nu doet maar dat maakt mij ook niets uit. Hij kan er gewoon heel oud mee worden.

Maar jappen en kettingspanners is een klassiek verhaal!

En de truc met de schroevendraaier is ondanks wat hilariteit van sjakie ook een klassiek verhaal! Dus probeer dat maar eens en je weet een hoop meer
 
Ik heb et even doorgezocht op die site, het lijkt erop alsof de krukaslagers (main or crank bearings iedergeval) fabrieksaf iets te groot zijn geproduceerd... :X

De oplossing werd ook al aangedragen, een open pijp monteren.

Dikkere olie gebruiken zou ook helpen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb et even doorgezocht op die site, het lijkt erop alsof de krukaslagers (main or crank bearings iedergeval) fabrieksaf iets te groot zijn geproduceerd... :X

De oplossing werd ook al aangedragen, een open pijp monteren.

Dikkere olie gebruiken zou ook helpen.


krukaslagers te groot vanaf fabriek.
lijkt mij heel sterk dat dat het geval is.
je zult het meer moeten zoeken in de richting van klepspeling of nokkenasketting (spanner).
 
maar hoe verklaart dat dan dat wanneer je je koppeling inhoud, het geluid meerendeels weg is?

dat weet ik niet.. Bij mij was het juist zo dat als ik de koppeling in kneep, en er dus minder spanning kwam op de nokkenas ketting, hij harder ging tikken en wanneer ik koppeling op liet komen, met daarbij de druk op de ketting, het tikken verdween...

wanneer de motor warmer werd, ging die dus ook harder tikken (de ketting zet uit en loopt sneller en harder aan) Bij veel slijtage op de kleppen wordt het tikken juist minder bij hogere temperaturen. (omdat dan de kleppen uitzetten)

dus de symptonen lopen kennelijk niet helemaal overeen. sorry, ben bang dat ik je niet verder kan helpen
 
Laatst bewerkt:
krukaslagers te groot vanaf fabriek.
lijkt mij heel sterk dat dat het geval is.
je zult het meer moeten zoeken in de richting van klepspeling of nokkenasketting (spanner).
ff serieus. Je hebt geen moeite genomen die site door te lezen, van en voor sv liefhebbers!
Waarin deze KNOCK al lang bekend is. Waar een 51 lang tellende thread alles behandeld wat er te behandelen valt over deze knock. Waar users hun blok uit elkaar hebben laten halen en nokkenasketting vernieuwd, lagers vernieuwd etc etc.

En dan nog raad je de TS aan om zijn blok open te gooien voor een nokkenasketting!! Omdat het jouw sterk lijkt?
Lekkere vriend ben jij zeg!

TS, 100% heb je de knock. Niemand heeft hem kunnen verhelpen, dealer niet, suzuki niet. Het ligt aan de crankbearing die een friemeltje speling heeft. Kleiner monteren kan niet, groter ook niet.
 
Laatst bewerkt:
bij mij zit er volsyntheet in het blok :?

en het ratelen is niet verminderd(hiervoor weet ik niet wat voor olie erin zat, maar ik neem aan half syntheet)

edit: mijn volsyntheet is wel dunner(5W40 ipv 10W40)
diegene met half ging over op vol, en vol op half. De een zegt dat het minder wordt en de ander niet. In mijn opinie maakt de olie uberhaupt niks uit, zolang je de goede erin stopt. Die klop blijf je toch wel horen.
 
HET BEKENDE RATELTJE WAT WEGTREKT ALS JE DE KOPPELING INKNIJPT.

Ingeslagen koppelingsplaten.
Het huis krijgt bij fel optrekken een behoorlijke tik.
Hierdoor slaan de tanden van de gegroefde platen in.

Wat je kunt doen is de volgerde van de platen veranderen of (duur) een nieuw koppelingshuis halen.

Met een vijltje kun je proberen om dit bij te vijlen aar dat is bi konstant ratelen bijna geen optie meer.

Heb het zelf ook gehad op mijn blade en na veranderen van de volgorde van de platen trekt hij net zo als anders en de inslag punten worden zo ook gelijk getrokken.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan