• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Regelmatig op 3 cilinders ipv 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lid geworden
23 aug 2008
Waarderingsscore
0
Kawasaki ZL900 uit 1985. 38.000 op de teller.
Soms loopt 'ie maar op 3 ipv 4 cilinders en het is steeds de tweede die dan niet meeloopt. De ene dag rijdt hij zalig, de dag daarna loopt ie maar op 3 cilinders. Af en toe helpt het, om wat met de choke te spelen, maar niet altijd.
Reeds gedaan:
nieuwe bougies, nieuwe bougiekabels, bougiedoppen verwisseld, carburateurs gereinigd en afgesteld, kleppen gesteld, bobines verwisseld, nieuw luchtfilter, nieuwe inlaatrubbers.
Rara, wat kan dit zijn?
Graag wat hulp met die motorfiets van me.

Laatst bewerkt:
Bobines verwisseld, dus dat kan het niet zijn.
Stekkers en contacten van bobines ed gereinigd met contactspray.

Carburateurs in de tussentijd van een aantal maanden4(!)keer opengehad om alles te checken.
Volgens mij en een sleutelmaat van me, is dat helemaal in orde.

In welk toeren gebied loopt de motor op drie cilinders ?

Als het pielen aan de choke helpt is het toch echt een carburateur probleem.
Is het vacuum membraam niet gescheurd ?

In ieder toerengebied.
Vanaf starten.

Maar zoals ik al zei bijvoorbeeld: gisteren als een zonnetje de hele dag. Vanmorgen starten en weer op 3 poten.
De membramen zijn in "tip top shape".
Overigens hielp de choke truuk vandaag niet, dus heb ik 20km op 3 poten moeten rijden.

idd,als je de membramen verwisseld,zou het probleem op een andere cilinder zitten.
ALS het membraam het probleem is het een goede manier van checken.
Vacuumslang ook gecontroleerd? zit meestal ook op 2e cilinder,kan klein scheurtje in zitten of poreus zijn.

Alle slangetjes reeds vervangen.
Vacuum, overloop, bezine etc.

Helaas FF druk met werk, dus ga de mebraampjes maandag FF verwisselen.
Het zou me heel wat waard zijn als dit het probleem zou zijn, word er een beetje gek van ;-)

Tja je heb al veel gedaan, en nog steeds het probleem :?

zou idd een membraam verwisselen om dit ook uit te sluiten.

Hoe ziet de desbetreffende bougie eruit als deze op drie poten gelopen heeft ?

Het gekke is dus, dat het probleem zich niet constant voordoet.
Gisteren reed hij als een trein en vanmorgen dus weer op 3 poten.....................zucht.

Klote storingen zijn dit, staat ie buiten s'morgens vocht s'middags
zonnetje erbij en dan oké? check even je membramen, het hoeft
maar een miniscuul klein gaatje te zijn.

Pas dat GPZ600 carburateurs ca 60 euro.

Laatst bewerkt:
Hij stond vanacht zelfs heel verwend in een afgesloten garage.
Normaliter buiten onder een hoes.
Het maffe is gewoon dat wanneer het vocht oid zou zijn, je niet verwacht dat het steeds de tweede cilinder is.
Die setjes membramen worden alleen per 4 verkocht en dat zijn ze 98 euro.
Eerst maar even wisselen.

Laatst bewerkt:
Hij stond vanacht zelfs heel verwend in een afgesloten garage.
Normaliter buiten onder een hoes.
Het maffe is gewoon dat wanneer het vocht oid zou zijn, je niet verwacht dat het steeds de tweede cilinder is.
Die setjes membramen worden alleen per 4 verkocht en dat zijn ze 98 euro.
Eerst maar even wisselen.

Zou ik idd even doen om alles uit te sluiten, ik hoop voor
jou dat, dat het is. Succes.

Kheb het soms ook op men diversion900
Onder de 3000rpm pruttelt ie soms als een boxer met een 3e tiet erbij
Niet altijd, meer niet dan wel.
Soms is het maar onder de 2500rpm, enkele keer tot 3500rpm
Meestal enkel in 1e 2e, 3e versnelling minder , in de 4e en 5e niet.
Als ie raar doet, dan is de uitlaatbocht van de 2e cylinder iets minder warm dan van de andere 3.
Bougies zijn prima koffiebruin, afstelling carbs ook goed, synchro ook, kleppen ook, benzineverbruik 1:18a1:22.
Vermogen pk, koppel is voelbaar voldoende.
Precies of ie SOMS aan lagere toeren geen benzine genoeg krijgt in cyl2.
Hij doet raar (maar niet frequent) op willekeurige momenten, warm koud vochtig droog, maakt geen verschil. (slaapt binnen in verwarmde garage). geen lekke carbrubbers. Bobinne wisselen bougies wissel, maakt niet uit.
Het raar doen of net niet begint altijd bij het starten. Ofwel doet ie een ganse rit raar, ofwel niet.
Het is niet zo dat het beter of slechter wordt naarmate het blok warm of koud wordt. het is een echt on/off effect dat optreedt net na het starten.
Het effect is de ene keer wel wat minder merkbaar dan de andere.

Het is niet storend, eerder intrigerend.

Versleten naald in carb2 zou verklaren waarom het boven de 3000rpm (kwartgas) niet optreedt ... mjaaa, maar waarom is het effect dan meer keren niet aanwezig dan wel?

:?

Laatst bewerkt:
Ik vind het mateloos storend, want hij rijdt dan als een natte krant.
Het is gewoon erg vervelend dat je na alles wat je redelijkerwijs zou kunnen checken en vervangt, er nog geen aantoonbare oorzaak te vinden is.

Misschien bouwt het blok in de tweede cilinder te weinig compressie op, doordat de inlaatkleppen niet meer jofel zijn? Zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn, maar dan zou het blok ALTIJD op 3 poten lopen lijkt mij en niet random.
Of is deze redenatie niet OK?

Als je bougie donkerder is heb je kans dat die cilinder te rijk staat.
Zou kunnen dat de vlotternaald niet geheel afsluit en de cilinder langzaam verzuipt en je bougie zwart van het roet word waardoor deze uiteindelijk onder druk in het blok niet meer vonkt. .

Vaak gaat een lek membraam gepaard met zwaar inleveren van topvermogen omdat 1 van de schuiven niet goed omhoog komt, of een naald is krom.

Haal het luchtfilter eens weg en draai de gashendel eens open hoe gedragen de schuiven zich ?

Hoe is de compressie van alle 4 de cilinders ?

Laatst bewerkt:
Compressie meten kan ik helaas niet.

Bij controleren van de carbs vanalles gecheckt, ook of de schuiven vloeiend en tegelijkertijd open en dicht gaan en dat doen ze.

Zoals eerder gezegd, heb het even te druk om te sleutelen.
Ik ga maandag de membramen even verwisselen en dan meteen de naalden even controleren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan