Reis naar Noordkaap > kamperen

ffies nog over allemansrecht: je mag niet overal zomaar kamperen (wat de meeste mensen dus wel denken als ze naar zweden/noorwegen gaan |(

Het Allemansrecht (Allemansrätten) geeft iedereen recht om te genieten van de natuur. Hoewel Allemansrecht is geen formele wet is, is het wel erg belangrijk voor de recreatie in Zweden.
Heel kort samengevat komt het Allemansrecht neer op: verstoor niets en verniel niets. Uiteraard is dit wel een hele simpele voorstelling van de regels en daarom zal ik hieronder proberen aan te geven wat u wel en wat u niet mag.

U mag:
Wandelen, fietsen, paard rijden en skieën op terreinen die niet gebruikt worden voor akkerbouw en niet beschadigd worden door uw bezoek. U mag hierbij geen schade toebrengen aan bomen, gewassen en omheiningen.
Privé grond in directe omgeving van een woning mag u niet zonder toestemming betreden.
Wandelen, fietsen, paard rijden en skieën op particuliere wegen. Motorvoertuigen zijn ook toegestaan tenzij de eigenaar van de wegen dit verboden heeft.
Wilde bloemen (met uitzondering van wettelijk beschermde plantensoorten), bessen, paddestoelen, noten en alle eetbare vruchten plukken op grond die niet in gebruik is als landbouwgrond, tuin of plantage.
Water nemen van bronnen, rivieren en meren.
Uw tent opzetten voor een verblijf van maximaal 24 uur. Voor een langer verblijf dient u toestemming te vragen aan de landeigenaar.
Vuur maken, mits u geen schade veroorzaakt. Er zijn echter beperkingen gedurende periodes van droogte met een verhoogde kans op bosbranden. U mag gevallen takken en twijgjes gebruiken als brandhout.
Uw hond los laten lopen zolang u die volledig onder controle heeft. Eventuele uitzonderingen op bovenstaande zijn vastgelegd in plaatselijke reglementen.
Let op: Honden moeten in de periode van 1 maart t/m 20 augustus aangelijnd zijn.



Het is verboden om:
Schade toe te brengen aan het land en/of het te vervuilen.
Met een motorvoertuig over het terrein rijden.
Ook het rijden met een motorvoertuig over particuliere wegen is niet toegestaan als de eigenaar van de weg dit verboden heeft.
Takken te breken, bladeren plukken van levende bomen en struiken.
Wettelijk beschermde plantensoorten te plukken.
Vuur maken indien er kans op schade voor de natuur bestaat.
Vrij te vissen. Om te mogen vissen heeft u een vergunning nodig, meestal is deze te koop bij de VVV. Uitzondering op deze regeling zijn: kustwateren en de 5 grootste meren van Zweden (Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren en Storsjön), hier mag u wel zonder vergunning vissen.

In natuurreservaten, nationale parken en andere beschermde natuurgebieden gelden vaak beperkingen ten aanzien van het Allemansrecht. Uiteraard dient u met deze beperkingen rekening te houden.


verder was er nog een of andere regel dat je minimaal zoveel meters van een woonhuis/erf verwijderd moet zijn, en mocht het terrein duidelijk bij een huis horen, mag je er niet zomaar kamperen, maar moet je zowiezo toestemming vragen...
de precieze regeltjes weet ik niet, zou je ffies moeten zoeken O-)



ohja, iemand zei dat Zweden saai is om doorheen te rijden naar het noorden:
je hebt de verkeerde wegen gepakt!!

er zijn genoeg wegen met ontzettend veel mooie bochtjes, maar pas wel op voor de overstekende elanden en ander wild :X
haarspeldbochten zijn er idd niet zo veel, daarvoor kan je beter naar noorwegen :Y
 
Ik heb alleen geen ervaring met zelf eten maken. Wat heb je allemaal nodig bij zo'n reis?

kookboek

verder:
gasbrandertje, pannetje, beker, mes en vork enz.
theedoek, afwasmiddel O-)


over Zweden:
de supermarkten in Zweden zijn allemaal relatief lang geopend, vooral in de grotere steden, en daar zijn ook heel simpele maaltijden te krijgen. kant en klaar vacuum verpakt spul wat je alleen maar in een pannetje met water (in verpakking) hoeft te koken bijvoorbeeld.

aardappelen koop je niet per voorverpakte zak, maar je kan zelf in een papieren zakje scheppen wat je nodig hebt & elke supermarkt heeft zo ongeveer verse broodjes elke ochtend.

tip:
"nypotatis" zijn kleine aardappeltjes die je schoonspoelt en dan in de schil kookt, errug :9~

verder hebben de meeste restaurants een "dagens rätt" in de luch uren: sallade buffet met knäckebröd, warme maaltijd, koffie/thee.
dit kost tussen de 75-100 zweedse kronen, en het is vaak ook nog Zweedse "husmanskost" (traditionele zweedse gerechten) *yum*

"påtår ingår" betekent dat het tweede kopje koffie gratis is...
als het niet op een bordje staat kan je altijd vragen: "ingår påtår?"

>> wat & hoe zakwoordenboekje zweeds is misschien wel handig, daar staan meer van die zinnetjes in met de uitspraak erbij :X


ohja, vergeet vooral niet om contant geld mee te nemen als je niet weet of je in een supermarkt kunt pinnen. in sommige supermarkten worden geen buitenlandse pinpassen geaccepteerd, behalve als er visa op staat...

veel plezier!!
 
staat artikel over in in de nieuwe MotoPlus :Y (nr. 14)

mooi stukkie :) :Y



heb een keer een artikel over "allemansrätten" moeten vertalen voor m'n studie, maar tis al zo lang geleden dat ik niet alle details meer naar boven kan halen, dus heb maar ffies gezocht via google :X

motoplus... hmmz, zal morgen eens kijken of ik die bij t tankstation kan vinden *O*
 
Eten haal je gewoon bij de supermarkt. Prijsniveau is vergelijkbaar met Nederland. Voor koken kan je een klein gasbrandertje aanschaffen, of iets duurder maar imho wel handiger een benzinebrandertje. Het allemansrecht heeft ook zijn beperkingen, je mag niet zo maar overal kamperen! Bovendien zijn de campings niet duur. Nog een voordeel van campings: ze zijn allemaal uitgerust met een keukentje waar je kan koken en vaak ook nog kan opeten. De uitrusting van die keukentjes varieert van een hokje met 1 of 2 electrische kookplaatjes tot complete huiskamers inclusief pannen, borden en bestek.

[edit] En veiligheid: Ik zou 'snachts eerder bang zijn dat een kudde rendieren of een eland over m'n tent struikelt dan berovingen. En natuurlijk zitten er beren. En wolven. En wolverines. En muggen.


Veel plezier trouwens.:Y

zie m'n homepage voor een verslag van mijn Noordkaapreis

Mooie site kofferrek. Ik zit zelf te denken om in het voorjaar een leuke trip te plannen. Ik wil dan op mijn brik gaan (gsx400e), dus een nog grotere uitdaging :+
Noordkaap is iets te ver, dus ik moet nog even kijken wat het doel wordt. Max.4000km rijden in twee weken. Nog een leuk idee voor een mooie lokatie :?
 
Eten nemen we mee vanaf NL, blikvoer enzo voor op het brandertje. Eten in Noorwegen is duur. Hoe meer er mee kan hoe beter :P


HUH ??? Duur??? Echt niet Zwitserland Oosterrijk en Italie zijn veel duurder. Eten kan je rust kopen in het Noorden. Ga alleen niet uit eten ( dat is duur ) en rook en drink niet . De 2 laatste had ik opgelost door in duitsland een fles rum (60% ) en wat sigaren te kopen.

Dus eten voor 2 dagen kopen en gaan . Let wel als je wildkampeerd dat je genoeg water bij je hebt 3 liter ofzo. Drinken koken en je tanden poetsen *D

Mzzl en veel plezier Muppet
 
Laatst bewerkt:
En hoe zit dat met je pannetje afwassen? Gewoon flessen water kopen? En je kleding wassen dan?

En ik ben onderhoudsmonteur ja, maar niet met elektro ;)
 
HUH ??? Duur??? Echt niet Zwitserland Oosterrijk en Italie zijn veel duurder. Eten kan je rust kopen in het Noorden. Ga alleen niet uit eten ( dat is duur ) en rook en drink niet . De 2 laatste had ik opgelost door in duitsland een fles rum (60% ) en wat sigaren te kopen.

Snap niet dat mensen zwitserland en oosterijk enzo duur vinden, zwitserland is net zo duur als NL en oostenrijk gewoon goedkoper. Noorwegen blijf ik duur vinden, of de prijzen zijn erg gezakt de laatste paar jaar. Iemand concrete prijsvoorbeelden misschien?
 
Route aangepast. Ga nu via Zweden op aanraden jullie en via Noorwegen terug.

Komt ie voor de mensen met Garmin spul:

http://www.filefactory.com/file/3c6477/

Wederom voor mensen zonder GPS:

http://img183.imageshack.us/my.php?image=noordkaap2007pz4.jpg



Heb ongeveer 600km aangehouden voor binnendoor in Zweden en Noorwegen. Is dat goed te doen of is dat misschien toch iets te lang?


Ik zou eerst via Noorwegen gaan.... En de reden is de zon. Als je via Noorwegen omhoog rijdt heb je de zon in de rug. Omdat Noorwegen het mooist is heb je zodoende minder last van de zon.
 
Ik zou eerst via Noorwegen gaan.... En de reden is de zon. Als je via Noorwegen omhoog rijdt heb je de zon in de rug. Omdat Noorwegen het mooist is heb je zodoende minder last van de zon.

da's best wel slim van je :P Had ik zelf nie aan gedacht.
 
Snap niet dat mensen zwitserland en oosterijk enzo duur vinden, zwitserland is net zo duur als NL en oostenrijk gewoon goedkoper. Noorwegen blijf ik duur vinden, of de prijzen zijn erg gezakt de laatste paar jaar. Iemand concrete prijsvoorbeelden misschien?


3 weken Zweden Finland en Noorwegen ( met boot oversteek tussen Stockholm en Turku )
1250 euro 8900 km gereden 2003

3 weken Zwitserland Oosterrijk en Italie ( met boot oversteek tussen Palermo en Napels )
1700 euro 7300 km gereden 2006

Ik heb op allebei de ritten campings gebruikt en zelf gekookt.

Mzzl Muppet
 
Route aangepast. Ga nu via Zweden op aanraden jullie en via Noorwegen terug.

Komt ie voor de mensen met Garmin spul:

http://www.filefactory.com/file/3c6477/

Wederom voor mensen zonder GPS:

http://img183.imageshack.us/my.php?image=noordkaap2007pz4.jpg

Heb ongeveer 600km aangehouden voor binnendoor in Zweden en Noorwegen. Is dat goed te doen of is dat misschien toch iets te lang?
Ik zou niet in Zweden via de kustweg rijden, die is erg saai en druk (relatief dan :+ ) neem liever de Rv45.
 
3 weken Zweden Finland en Noorwegen ( met boot oversteek tussen Stockholm en Turku )
1250 euro 8900 km gereden 2003

3 weken Zwitserland Oosterrijk en Italie ( met boot oversteek tussen Palermo en Napels )
1700 euro 7300 km gereden 2006

Ik heb op allebei de ritten campings gebruikt en zelf gekookt.

Mzzl Muppet


_O- Ik kan je dezelfde cijfers geven maar dan omgekeerde bedragen. Wat ik bedoelde is of iemand me concreet kan vertellen wat een kilo aardappels kost of een half gesneden wit in beide landen.
 
Ben dit jaar 2 weken in Noorwegen geweest. De prijzen vond ik er meevallen, vergelijkbaar met nederland.
We zijn met een boot vanaf Hanstholm naar Kristiansand gegaan koste 30 euro per motor, en duurde een 2,5 uur.
Kamperen kan je bijna overal, er zijn veel kleine campings en de prijzen zaten tussen de 6 euro en de 15 euro per tent.
We hebben zelf gekookt met een benzinebrander en de prijzen voor boodschappen zijn iets hoger dan hier, zeg maar Appie Hein plus een 10%, vooral groenten en fruit zijn wat meer aan de prijs.
De boetes voor snelheidsovertredingen zijn absurt hoog, maar de contoles vond ik wel meevallen, we zijn een handje vol flitspalen tegen gekomen, maar die staan ruim vantevoren goed aangegeven, en een keer een lasercontrole.
Maar ik had zelf weinig moeite (meestal :P ) om me aan de selheid te houden, de meeste wegen hebben zoveel bochten dat je met 80 ook een hoop lol hebt. Pas wel op voor schapen ed want die lopen te pas en te onpas op de weg.
 
_O- Ik kan je dezelfde cijfers geven maar dan omgekeerde bedragen. Wat ik bedoelde is of iemand me concreet kan vertellen wat een kilo aardappels kost of een half gesneden wit in beide landen.

supermarkt Noorwegen

http://www.ica.no/FrontServlet

supermarkt Zweden

http://www.ica.se/FrontServlet?s=ica&state=start&event=load_content

De prijzen zijn in kronen, Noorse en Zweedse kronen zijn niet gelijk.

De prijs van brandstof in Noorwegen weet ik niet meer, in Zweden was de Euro 95 ongeveer €1,30/liter.
 
Heb niet het hele topic gelezen ... Ben vorig jaar geweest via Denemarken, Zweden en finland in 4,5 dag naar de Noordkaap en nog twee weken in Noorwegen. Ik had bij Bever Zwerfsport een aantal kant en klare trekkersmaaltijden gehaald die ook van pas zijn gekomen. Warm water erbij en je hebt een maaltijd voor twee personen. Daarnaast hebben we altijd verse groente en een stukje vlees of vis bij plaatselijke supermarkten gehaald en zelf gekookt. Hetzij bij de tent - of zoals op natte dagen - in een gehuurde hut. Kosten voor eten kopen in de supermarkten was vorig jaar vergelijkbaar met Nederland evenals de kosten voor brandstof... Kamperen op een camping kostte ons met een tent en twee motoren rond de € 9 per nacht en een hut omgerekend tussen de € 35 en € 45 per nacht
Juni is een rustige maar natte maand om te gaan, juli kan erg warm zijn en in augustus hebben de Noren zelf vakantie en zitten de campings al snel vol....
Zag net ergens staan dat rendieren zelfmoordneigingen hebben .. dat klopt, maar dat geld evenzo voor schapen. Die kom je echt bijna overal en op de gekste plaatsen tegen.
Wat kamperen in het wild betreft .... Het schijnt toch langzaamaan meer voor te komen dat criminelen uit oostbloklanden de weg weten te vinden naar argeloze wildkampeerders en ja, er worden dus nu ook in de Scandinavische landen mensen beroofd.
De E6 is de hoofdweg maar er zijn zoveel wegen in Noorwegen die mooier, rustiger en zelfs beter geasfalteerd zijn dan de E6... Als je tijd hebt rij dan ook langs de kust en ga met een veerboot van fjord naar fjord. Als we aankwamen op het laatste moment konden we wel eens gratis mee en anders waren de kosten niet meer dan zoals de veerboot over de IJssel bij Olst/Wijhe. Mijn totale kosten voor deze vakantie van bijna drie weken bedroegen ongeveer € 1500
Wil je meer info.. mail me ..
 
Laatst bewerkt:
Hee, leuk om te lezen. Bedankt voor je info!

Wat ik weleens zou willen zien is hoe jullie motor eruit zag qua bagage met zo'n reis :o Zou me god niet weten waar ik alles moet laten..

Ik ben wel van plan de 3-delige tassenset van Louis te kopen voor 50, zie hieronder:

full
 
Laatst bewerkt:
ow man deze reis ga ik echt wel een keer doen. Ik ga nu ieder jaar met Bochtenkoning op pad: Zwitserland, Mont-Blank, Normandië, Route-des-grandes-Alpes (laatste staat er nog niet bij maar zie http://reisverslagen.habbiebabbie.net )hebben we nu gedaan en Noordkaap gaan we zeker een keer doen. Wat me alleen tegenhoud dat is de tijd die je nodig hebt. Ik zou dan terug willen over Rusland en dan heb je snel een week of 4 nodig....

En dan nog Kaap-de-Goede-Hoop :9~ maar da's een heel andere kwestie
 
Hee, leuk om te lezen. Bedankt voor je info!

Wat ik weleens zou willen zien is hoe jullie motor eruit zag qua bagage met zo'n reis :o Zou me god niet weten waar ik alles moet laten..

Ik ben wel van plan de 3-delige tassenset van Louis te kopen voor 50, zie hieronder:

(Afbeelding)

Gewoon waterdichte roltassen halen van 40 ltr. Daar kun je 3 van opstapelen op je buddy.
 
Terug
Bovenaan Onderaan