• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Reis naar Peking augustus 2009

Laurensss

Rookie
Lid geworden
31 dec 2008
Waarderingsscore
0
Afgelopen maand hebben mijn vader en ik twee motoren gekocht, te weten BMW F650 GS Dakar waarmee wij in augustus 2009 naar c.q. richting China, Peking willen rijden. Voor die tijd wil ik afgestudeerd zijn en - gewoon omdat het kan - willen wij dan de motor pakken om naar het Oosten te rijden.

Alhoewel we op dit moment nog steeds our doubts hebben over de route, het is namelijk misschien interessanter om ten zuiden van de Himalaya te rijden (dit brengt overigens veel meer complicaties met zich mee), dus hier ook graag jullie reactie op. Het mooiste van het avontuur is - you have 2 agree on this - is dat we alles zelf kunnen bepalen. De route die we overigens op dit moment voor ogen hebben is een enigszins aangepaste versie (geen idee wat de aanpassingen zijn by-the-way) van de Peking challenge welke enkele door auto's gereden wordt.

De reden voor deze topic is omdat ik jullie wil vragen om - uiteraard - jullie ervaringen/tips/ideeën te delen over de reis en route en misschien, indien jullie geinteresseerd zijn, er een soort challenge van te maken om met een grotere groep (in etapes evt.) voor een goed doel te rijden. In Afrika bestaat er zoiets als "riders for health" en misschien zijn er enigszins vergelijkbare doelen in Azië (ook hier graag jullie ideeën/tips/...)...

Enfin, Laat jullie horen....

Mijn plan voor mei 2009:
[Dode link verwijderd]

Klik op het plaatje voor een link naar mijn site met wat meer info.

Site is nog niet klaar en ik zal terzijner tijd nog een eigen draadje maken op dit forum :P, maar in ieder geval leuk om wat ideeën uit te wisselen.

Laatst bewerkt:
hoe lang duurt zoiets?

De TS? (Redelijke leek hier, enfin)... De reis via rusland - mongolië - China is waarschijnlijk in anderhalve - twee maanden te doen. Maar de reis die komkommer gaat doen heeft altijd onze voorkeur gehad, nu alleen kijken wat de haalbaarheid e.d. is qua veiligheid/reistijd etc.

Komkommer, denk jij dat het sneller kan, of wellicht indien er kleine aanpassingen in de route aangebracht worden?

Enkele praktische zaken om over na te denken:

De afstand is langer dan je denkt. Zeker de gebieden met mindere infrastructuur en de berggebieden zullen al gauw meer tijd in gebruik nemen dan je verwacht. En als je niet alleen maar hard door wilt rijden maar ook nog hier en daar wat wilt zien, dan denk ik, zeker met de kronkelige route die je hebt uitgetekend, dat je er gauw zeker 3 maanden aan kwijt bent.

Een probleem dat uit de duur zou kunnen voortkomen is dat je dan langzaam aan tegen de winter aan loopt. Dit zou problemen kunnen veroorzaken in de berggebieden en in de binnenlanden, bijvoorbeeld als je ver weg van een zee in China zit. Maar voor meer details moet je maar eens op zoek naar "het weer van de afgelopen x jaar" in de gebieden waar je komt.

Een klein (?) praktisch punt is je dubbele entry in China. Ik weet niet hoe happig ze zijn op het uitgeven van zulke visa. Zorg dat je dit op orde hebt, want het zou erg vervelend zijn als je hier vastloopt omdat het niet goed geregeld is.

Als laatste: let op met Birma/Myanmar. De onrust is wel minder geworden, maar het blijft een oscuur land. Lees het huidige reisadvies eens goed door. En houdt deze ook goed bij om te kijken of er in de loop van de tijd nog zaken veranderen. Doe die ook voor de andere minder voorspelbare landen (met name Iran en Pakistan).

Hoe dan ook veel succes!

PS: TS = topic-starter, dus in dit geval jij ;)

Laatst bewerkt:
mmm, en je gaat ook weer met de motor terug?

De route die ik ga volgen is niet in de winter te volbrengen, puur omdat de passen van Nepal naar China dan dicht zitten (sneeuw).

Myanmar is inderdaad een moeilijk geval. Ik heb daar wat contacten zitten die melden dat op het moment de grenzen van Kunming naar Mandalay wel open zijn. Dit kan echt weer per dag verschillen. Net als de grenzen van Myanmar naar Thailand of Laos.

Dat zijn echt dingen die ik ter plekke ga bekijken.

Multi-entry visa voor China is op het moment ook niet meer zo'n probleem als tijdens de olympische spelen. Wat wel weer moeilijk is, is om in je eentje van Nepal naar Tibet te komen omdat ze daar er weer vanuit gaan dat je met een groep reist. Nou ben ik afgelopen zomer in Nepal geweest en ik weet dat er van daaruit een aantal tochten worden georganiseerd, op de motor, naar Tibet. Nouja, veel dingen veranderen toch van dag tot dag, dus ik probeer zoveel mogelijk hier te regelen, maar daar zul je ook nog zoveel onverwachte dingen tegenkomen.

Trouwens, volgens mij is het niet te doen qua kou om in de winter door Kazachstan en Mongolië te rijden. Dan zou je helemaal onderlangs moeten gaan, maar dat schijnt bij Bangladesh weer niet te lukken (En myanmar blijft sowieso ook moeilijk).

Klopt. Kazachstan en Mongolië hebben zo'n landklimaat dat je daar in de winter echt niet wil komen. En in de zomer kan het er ook nog wel heet worden, maar dat is volgens mij makkelijker op te lossen.

Wow!!!! Mijn droomreis....en jullie gaan het doen!!!
Voor mij op dit moment nog niet haalbaar....hoop het in de toekomst wel te gaan volbrengen!

Ik ga dit topic dus volgen....doen jullie verslag van de reis?
De voorbereidingen en wat jullie allemaal tegenkomen wb visums, inentingen etc....
Er komt denk ik nog al wat bij kijken....

Als jullie nou een paar jaar wachten; ga ik mee!
En anders treed ik gewoon in jullie voetsporen.....
Goed idee ook; een ride voor.......Tibet? .....iets anders?

Genoeg film en fotomateriaal meenemen!!!

Ik had zelf gedacht via Syberie te gaan; de transsyberieroute, maar dan met de motor zeg maar....

ik doe binnenkort in februari mee met de amsterdam -dakar challenge. hier zit een organisatie achter die ook een siberia-challenge en peking-challenge organiseert. het is zeker slim, en je bent nog steeds heel vrij in alles, om dit via een organisatie te doen. kijk anders op www.pekingchallenge.nl voor meer informatie

Intussen hier wat rondgekeken; heb je website gevonden komkommer.....Ziet er goed uit!! Veel info op te vinden!

En, Aleksch; is er ook zo'n georganiseerde tocht voor motoren, want ik begrijp dat dit over auto's gaat?

Ik ben benieuwd naar het vervolg van alles....zal me intussen ook maar gaan orienteren op off-road rijden...

je hebt denk ik gelijk lisan
maar, ik hou mijn ogen en oren open en dan hoor je het wel

ik doe binnenkort in februari mee met de amsterdam -dakar challenge. hier zit een organisatie achter die ook een siberia-challenge en peking-challenge organiseert. het is zeker slim, en je bent nog steeds heel vrij in alles, om dit via een organisatie te doen. kijk anders op www.pekingchallenge.nl voor meer informatie

Je bent heel vrij, maar in mijn ogen ook zo gebonden!

Intussen hier wat rondgekeken; heb je website gevonden komkommer.....Ziet er goed uit!! Veel info op te vinden!

En, Aleksch; is er ook zo'n georganiseerde tocht voor motoren, want ik begrijp dat dit over auto's gaat?

Ik ben benieuwd naar het vervolg van alles....zal me intussen ook maar gaan orienteren op off-road rijden...
Let daarmee op, je blijft er zo in hangen ;P

Laatst bewerkt:
De film "long way round" kennen jullie natuurlijk al toch?

Tis eigenlijk een serie ;) . Maar voor de mensen die dit van plan zijn zeker de moeite om te bekijken. Al is het maar voor de voorpret. Ik geloof niet dat de serie nog ergens wordt uitgezonden maar als je een beetje goed zoekt is de serie wel compleet te vinden ;) .

Aanstaande vrijdag om 22:00 op National Geographic:

Perilous Journeys: Crossing The Himalaya
Marsh Mokhtari maakt een bloedstollende reis door de Himalaya, over een van de hoogste passen ter wereld die je met de motor kunt nemen.

fijne site ook :)

misschien vind je het leuk om na terugkomst eens met ons om de tafel te gaan zitten, aangezien wij voor een groot deel, over een jaar of 4 a 5 dezelfde rout af gaan leggen. Wij gaan echter bovenlangs (Rusland, Kazahstan): www.going-round.nl ;)

Terug
Bovenaan Onderaan