Reisziek en motorrijden

firebeast

Die hard MF'er
28 feb 2004
527
25
Overijssel
Hallo allemaal, is er iemand bekend met reisziek of wagenziek in combinatie als passagier op de motor?
Vriendin van me is wagenziek/reisziek en ziet er tegenop om achterop de motor te kruipen.
Wil d'r ook niet pushen om het te proberen, maar heb ook geen idee of het invloed heeft op misselijkheid(afgezien van de rijstijl8-) )
Dus zijn er meer die in de auto reisziek worden en achterop de motor weinig tot geen last hebben?
En tips and tricks zijn natuurlijk welkom
 
Wat ik van wagenzieke/zeezieke mensen hoor is dat ze achterop de motor nagenoeg geen last hebben.

Je zit veel directer in de buitenwereld, er is frisse lucht en het deinen is op een motor veel minder dan in een auto.

Neem haar gewoon een keer mee achterop. Wij hebben laatst een rondje Lemelerveld/Den Ham gedaan. 2,5 uur aan het rijden geweest, geen 2x dezelfde weg, maar zijn binnen 25km van huis gebleven. Als het haar slecht bevalt ben je zo weer thuis.
 
Hallo allemaal, is er iemand bekend met reisziek of wagenziek in combinatie als passagier op de motor?
Vriendin van me is wagenziek/reisziek en ziet er tegenop om achterop de motor te kruipen.
Wil d'r ook niet pushen om het te proberen, maar heb ook geen idee of het invloed heeft op misselijkheid(afgezien van de rijstijl8-) )
Dus zijn er meer die in de auto reisziek worden en achterop de motor weinig tot geen last hebben?
En tips and tricks zijn natuurlijk welkom
een jethelm of pothelm zonder kinstuk zit niet in de weg bij het overgeven.
Maar als je niet overtuigt ben van de reactiesnelheid van je passagier en zelf een droge rug wil houden kan een integraal juist wenselijk zijn.
Laat dan ook de anti tochtstrip onder het kinstuk zitten, dat vangt tijdelijk ook veel op.

op een iets serieuzer nivo kan ik mij voorstellen dat in de buitenlucht zitten bevorderlijk is tov in een koekblik zitten.
als ze niet over je schouder mee naar voren kan kijken vanwege een groot lengte verschil lijkt me dat niet zo fijn, omdat je niet kan zien welke bewegingen eraan komen qua richting veranderen.
 
@LePensZeur haha..ik had ook het idee om een plastic zak onder de helm te plakken,maar dat werkt denk niet echt.
Achterop een blackbird zit je niet zo hoog als op een supersport,maar over de schouder mee kijken is wel mogelijk.
 
Belangrijkste met wagenziek worden zijn de voorspelbaarheid vd bewegingen en het zicht op de horizon. Gewoon proberen en rustig rijden, moet goed gaan denk ik.
 
De Blackbird rijdt soepel genoeg om heel comfortabel te kunnen rijden.
Laat desbetreffende dame jou vasthouden i.p.v. de passagiershandgreep.

Daarnaast zorgt het overhellen van de motorfiets in de bochten er juist voor dat het evenwichtsorgaan dat zorgt voor wagenziekte niet getriggerd wordt. Het heet niet voor niets "wagenziekte". Auto's hellen juist de verkeerde kant over in de bocht, en dat maakt het een stuk erger.
 
Tegen wagenziekte is vaak de tip frisse lucht + naar de horizon kijken.
Laat je daar op de motor nu net genoeg van om je heen hebben.

En begin anders eerst eens met wat kortere stukjes, en dat een beetje uitbouwen. Niet meteen je 1e vakantie naar de Stelvio ofzo.
 
Hallo allemaal, is er iemand bekend met reisziek of wagenziek in combinatie als passagier op de motor?
Vriendin van me is wagenziek/reisziek en ziet er tegenop om achterop de motor te kruipen.
Wil d'r ook niet pushen om het te proberen, maar heb ook geen idee of het invloed heeft op misselijkheid(afgezien van de rijstijl8-) )
Dus zijn er meer die in de auto reisziek worden en achterop de motor weinig tot geen last hebben?
En tips and tricks zijn natuurlijk welkom
Als ze mee zou gaan rijd dan als een oudwijf rechtop in de bocht rustig optrekken remmen dito . Ga na een korte rit lekker het terras op en hapje eten.
Zo maak je de meeste kans dat je slaagt.

Denk eraan hoe het is om zelf bij een ander achterop te zitten en dan in het qadraad voor je vriendin.

Vaak krijg je maar 1 kans zo heb ik het gedaan na haar zeer slechte vroegere ervaring nu geen problemen meer .
 
Thanks voor de reakties. Ze heeft het zelf ook gelezen en wil het binnenkort proberen.
En inderdaad,gewoon als een oud wijf rijden is het beste en eerst maar eens een korte afstand proberen.
Gelukkig in de buurt mooie rustige toerwegen,dus geen drukte om ons heen..

Word vervolgd..
 
Toen ik mijn (nu) vrouw leerde kennen, wilde ze niet achterop. Haar ervaringen waren achterop een Ninja en dan op het achterwiel de straat uit.
Dat was in de tijd dat ik een Z1100 LTD reed. Kalmpjes aan en als een zondagstoerrijder een leuke rit naar een leuk terras.
Ging prima. Later op die Goldwings is ze wel eens in slaap gedommeld in de loop van een lange rit naar buitenland. Op zo'n GW kun je toch geen kant op als passagier, in ieder geval niet er afvallen. :+
Niet aan de handgrepen vasthouden, maar jou gewoon lekker om je middel pakken. Dan leunt ze vanzelf mee in de bocht.
Maar netjes en beschaafd rijden, vertrouwen opbouwen.
 
Up-date
Koop reis pillen met cafeïne of andere peppers .In de auto is slapen niet erg, maar op de motor is dat minder prettig.
Tip van een Franse pharmaci medewerkster.
Thanks voor de tip!..eerst maar eens een klein rondje proberen.
Meestal word je slaperig op een lange snelwegtrip,dat gaan we nog niet doen.
 
Het eerste ritje is een feit, ging op zich wel goed.
De eerste bochten waren even ongemakkelijk voor haar,zat ook te gespannen achterop.
Gelijk maar in het diepe gegooit en veel bochten op relaxte wijze genomen en na een korte stop maar eens met meer tempo van Hellendoorn ri Ommen gereden.
Grootste probleem was eigenlijk nog meer het gewicht van de helm(ze heeft een vorm van whiplash overgehouden na auto-ongeluk) en voelde ongemakkelijk.
Al een tip gekregen(vriendelijke verkoopster Mulder Motoren)over een nekbrace en eventueel carbon helm.
Dus er word zeker nog weer gereden.
 
Ik had vroeger ook altijd last van wagenziekte.
Een ritje van 15 km, kon me letterlijk kotsmisselijk maken.

Achter op de motor nooit last van gehad, ook omdat je dan veel meer betrokken bent bij het rijden an sich, waardoor je er niet aan denkt.

Dat was nl bij mij het probleem.
Je voelt iets van buikpijn of misselijkheid opkomen en denkt er vanaf dat moment alleen maar aan. Of je voelt nog niets, maar bent bang dat je ziek gaat worden. Je maakt jezelf dus nog zieker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan