remblokjes vervangen door weinig ervaren sleutelaar

Kluut

MF'er
21 jun 2012
36
0
Hoi
Ik ben een beginnend sleutelaar.
Zou ik zelf mn remblokjes vervangen of laat ik dat beter over aan een pro?

Is er veel risico op fouten door gebrek aan ervaring?
(Volgens mijn Haynes- manuel is het geen erg moeilijke klus)

Zijn er vanuit jullie ervaring bepaalde belangrijke aandachtspunten?

Ik rij met n Honda Xl700va Transalp

grts
Fr
 
Laatst bewerkt:
Gewoon netjes en rustig werken.. en veel lezen vooraf, ben je goed voorbereid..
WPH heb je al, en wat details uit onderstaand verhaal:

How-to: remmen reviseren incl foto's

En als je motor al een tijd geen onderhoud meer gehad heeft, eventueel gelijk de keerringen vervangen. *O*

Als je een rubber langs je remzuigertje ziet, dan in ieder geval.

 
Laatst bewerkt:
Grootste tip die ik je kan geven is om de zuigers inderdaad goed schoon te maken. Om ze te draaien zou ik gebruik maken van een uitwendige seegerringtang. Hiermee kan je de zuiger in het binnenste holle deel pakken, zodat de buitenkant niet beschadigd.

En in principe enkel schoonmaken met wat water en zeep. Niet krabben, geen remreiniger...
 
We gaan van remblokjes vervangen naar een volledige revisie?

Alleen de remblokjes vervangen is niet spannend, maar hulp of begeleiding van iemand die het vaker heeft gedaan is wel fijn. Het is, eigenlijk net als alles, een secuur werkje.

Afhankelijk van het type moet de remklauw soms los, dan heb je vaak 2 (glij)pennen die door de remblokjes heen zichtbaar zijn, de glijpennen moeten er uit, hoe zul je zelf moeten bepalen want ook dit verschilt.

dan zul je de cupjes (cilinders) iets terug moeten duwen waarbij je eventueel het niveau van je remvloeistof in de gaten moet houden (theoretisch niet tenzij iemand het tussentijds bijgevuld heeft). Terugduwen kan als ze heel schoon zijn met de hand of voorzichtig met een waterpomptang. Je wil hierbii niets beschadigen.

Als de cupjes echt heel smerig zijn zul je ze inderdaad schoon moeten maken, maar dan word het een heel ander verhaal. Als dit lukt met een doekje dan is het mooi, zit er echt roest op dan zul je ze moeten demonteren en polijsten. Daar moet je zelf nog maar even niet aan beginnen.

Maak de contactvlakken van remblok naar remklauw even goed schoon en breng hier een miniscuul beetje keramisch vet of iets van Bosch Superfit op aan. Idem voor de achterkant van de remblokken. Geen kopervet gebruiken.

Maak de glijpennen goed schoon en glad (evt. met een fijn schuurpapiertje) en vet deze ook zeer miniem in. Monteer de blokken en de glijpennen en druk een paar keer de remhendel in.

De blokken sluiten nu tegen de remschijf aan en je bent klaar.
 
We gaan van remblokjes vervangen naar een volledige revisie?
Ja, want je kan pas beoordelen of dit nodig is als je het lostrekt. :P
Zo kwam ik de rubber tussen de zuiger tegen.. verklaarde wel het vage gevoel trouwens.

En als je motor al een tijd geen onderhoud meer gehad heeft, eventueel gelijk de keerringen vervangen. *O*
 
Laatst bewerkt:
Het is opzich niet een moeilijk klusje. Vervangen van remblokken gaat bij de meeste motoren op dezelfde manier, je zou een aantal filmpjes kunnen bekijken van het vervangen van remblokken en dan bedenken of je het aandurft om het zelf te doen of niet.

heb de volgende tips en aandachtpuntjes voor je:

- haal bij het terugduwen van je zuigers het deksel van het remvloeistof reservoir af, dit zal het terugduwen van de remzuigers makkelijker maken.
- steek geen schroevendraaier tussen de schijf en remblokken om de zuigers terug te duwen. Als je dit doet heb je kans dat je de remschijf krom maakt.
- Schoonmaken kan nooit kwaad.
- als alles in goede staat is zou je met je blote handen de zuigers terug moeten kunnen duwen, als dat niet lukt mag je een tangetje pakken (gebruik de oude remblokken en een lap oid om de zuiger en de klauw te beschermen tegen beschadigingen.) Als het dan nog met veel moeite gaat, heb je je volgende klus gevonden.

pas op dat de remhendel niet bediend wordt terwijl de klauw verwijderd is van de schijf.

Tijdens het terugduwen van de zuigers kan het remvloeistofniveau stijgen waardoor je eventueel een gedeelte moet verwijderen als het niveau te hoog komt.

Na hermonteren van de klauw even pompen tot je weer normaal kunt remmen.

als alles goed gaat en de klauw in goede staat verkeert ben je ongeveer 5-10minuten bezig per klauw.

et voila.
 
Laatst bewerkt:
Het is opzich niet een moeilijk klusje. Vervangen van remblokken gaat bij de meeste motoren op dezelfde manier, je zou een aantal filmpjes kunnen bekijken van het vervangen van remblokken en dan bedenken of je het aandurft om het zelf te doen of niet.

heb de volgende tips en aandachtpuntjes voor je:

- haal bij het terugduwen van je zuigers het deksel van het remvloeistof reservoir af, dit zal het terugduwen van de remzuigers makkelijker maken.
- steek geen schroevendraaier tussen de schijf en remblokken om de zuigers terug te duwen. Als je dit doet heb je kans dat je de remschijf krom maakt.
- Schoonmaken kan nooit kwaad.
- als alles in goede staat is zou je met je blote handen de zuigers terug moeten kunnen duwen, als dat niet lukt mag je een tangetje pakken (gebruik de oude remblokken en een lap oid om de zuiger en de klauw te beschermen tegen beschadigingen.) Als het dan nog met veel moeite gaat, heb je je volgende klus gevonden.

pas op dat de remhendel niet bediend wordt terwijl de klauw verwijderd is van de schijf.

Tijdens het terugduwen van de zuigers kan het remvloeistofniveau stijgen waardoor je eventueel een gedeelte moet verwijderen als het niveau te hoog komt.

Na hermonteren van de klauw even pompen tot je weer normaal kunt remmen.

als alles goed gaat en de klauw in goede staat verkeert ben je ongeveer 5-10minuten bezig per klauw.

et voila.

Ik gebruik meestal 2 lijmklemmen
 
Mijn hemel jaag die Kluut even in de stress zeg!

Klauw er af, oude blokjes er uit. Rondom de zuigertjes lekker in de WD40 hozen. Met een tandenborstel rond de zuigertjes opkuisen. Zuigertjes terug duwen en nieuwe blokjes er in. Ik geef dan ook nog een likje keramisch vet op de asjes en achterop de remblokjes.
Moeilijker is het niet.

Normaal gesproken is er verder niets aan de hand.
 
Mijn hemel jaag die Kluut even in de stress zeg!

Klauw er af, oude blokjes er uit. Rondom de zuigertjes lekker in de WD40 hozen. Met een tandenborstel rond de zuigertjes opkuisen. Zuigertjes terug duwen en nieuwe blokjes er in. Ik geef dan ook nog een likje keramisch vet op de asjes en achterop de remblokjes.
Moeilijker is het niet.

Normaal gesproken is er verder niets aan de hand.

TS vraagt om uit ervaring opgedane aandachtspuntjes. Zeker als newbie kun je toch het een en ander wel vernaggelen, helaas spreek ik als '200 pound gorilla' uit ervaring. Laat de remklauwen nou niet iets zijn wat je wilt vernaggelen.

Waar de anderen het reviseren vandaan halen weet ik ook niet. :?
2249a89332a64cb75bcfe0ab69999446_symptoms-meme-memesuper-symptoms-meme-meme-meme-and-meme-google-illness-meme_533-700.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Mijn hemel jaag die Kluut even in de stress zeg!

Klauw er af, oude blokjes er uit. Rondom de zuigertjes lekker in de WD40 hozen. Met een tandenborstel rond de zuigertjes opkuisen. Zuigertjes terug duwen en nieuwe blokjes er in. Ik geef dan ook nog een likje keramisch vet op de asjes en achterop de remblokjes.
Moeilijker is het niet.

Normaal gesproken is er verder niets aan de hand.

Goed idee om dat met WD40 te doen :N _O-


@ TS ,Neem liever remmenreiniger en idd tandenborstel.Als de zuigers vastzitten moeten je klauwen toch alsnog uit elkaar.

Als TIP: Kijk ook even hoe hoe je remvloeistof niveau nu staat voor je gaat beginnen ? Staat die laag net op midden of laag niveau dan kan je beginnen.Staat deze max hoog haal er dan wat uit met injectiespuit en bewaar deze.Zet dan je nieuwe remblokken erin en mocht je 2 remklauwen hebben pak als leek zijnde kant per kant aan.

Als laatste check je remvloeistof niveau.Liever nog vervang ook je remvloeistof maar dit is denk ik voor nu nog 1 brug te ver ;)
 
remmenreiniger is een ontvetter

onder normale omstandigheden hangt er totaal niets van vettigheid aan je remklauwen (buiten dat miniemen beetje aan ge eventuele geleidepennen). al de rest is gewoon vuil zoals het overal op je motor hangt, en dat kuis je ook niet met remmenreiniger.

van alles wat ik al gelezen heb, zou ik ook WD40 gebruiken, want dat heb ik direct bij de hand in de garage (voor dat sopje moet ik naar de keuken) en daarna heel even remmenreiniger er over heen.
 
Laatst bewerkt:
Probeer ook een keer biologische lampenolie op een doekje inplaats van WD40.. it is amazing. :+
En het verwijderd, net zoals WD40, ook stickers, kettingvet, etc..
Wel opletten want het is erg vloeibaar.
 
Laatst bewerkt:
remmenreiniger is een ontvetter

onder normale omstandigheden hangt er totaal niets van vettigheid aan je remklauwen (buiten dat miniemen beetje aan ge eventuele geleidepennen). al de rest is gewoon vuil zoals het overal op je motor hangt, en dat kuis je ook niet met remmenreiniger.

van alles wat ik al gelezen heb, zou ik ook WD40 gebruiken, want dat heb ik direct bij de hand in de garage (voor dat sopje moet ik naar de keuken) en daarna heel even remmenreiniger er over heen.


Ik heb altijd de motorolie als eerste bijdehand :? Dan gebruik ik dat voortaan wel voor mijn remklauwen , toch :? :+

Over welke WD40 heb jij het dan ? Neem aan dat deze WD40 exact hetzelfde is als de normale remmenreiniger. ;)

https://www.amazon.co.uk/WD-40-500m...495548519&sr=8-1&keywords=wd+40+brake+cleaner
 
Laatst bewerkt:
Ik heb altijd de motorolie als eerste bijdehand :? Dan gebruik ik dat voortaan wel voor mijn remklauwen , toch :? :+

jij mag dat :Y

Over welke WD40 heb jij het dan ? Neem aan dat deze WD40 exact hetzelfde is als de normale remmenreiniger. ;)

gewoon de enige echte die iedereen kent.
mensen mogen er van zeggen wat ze willen, het is gewoon zeer goed om vanalles mee te kuisen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan